[10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8385
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door Peter Tunissen » 01 feb 2016, 19:50

Afbeelding

Op woensdag 10 augustus organiseert Driving Fun voor de 16e keer een avondsessie op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
16:00 - 16:45 - Inschrijven in VIProom 17
16:45 - 17:00 - Briefing (verplicht voor alle deelnemers aan sessie 1)
17:00 - 19:00 - Open pitlane rijden sessie 1
18:45 - 19:00 - Briefing (verplicht voor alle deelnemers aan sessie 2)
19:00 - 21:30 - Open pitlane rijden sessie 2

Prijs
Deelname aan de hele avond (17:00 - 21:30) kost €275 per auto (inclusief catering voor de eerste rijder).
Tweede rijders of bijrijders betalen €25 per persoon (inclusief catering).
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend sessie 1 (tot 19:00) kost €150 per auto, deelname aan uitsluitend sessie 2 (vanaf 19:00) kost €175 per auto (beide bedragen inclusief catering voor de eerste rijder).

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €40, is geldig voor de rest van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Let op: na 19:00 mag er maximaal 88dB geproduceerd worden en na 20:00 maximaal 86dB.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf (pin of contant) te geschieden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - hele avond - BMW E36 325i
2. alt - Ligier JS49 - hele avond
3. Fabio Rurale - Lotus Elise - hele avond
4. Marco Musumeci - Lotus Elise - sessie 1
5. Simone d'Asta - Lotus Elise - sessie 1
6. Tommaso Cernushi - Mazda MX5 - hele avond
7. Riccardo Figliozzi - Lotus Elise S1 - hele avond
8. Tommaso Cernushi - Mazda MX5 - sessie 1
9. Peter Hondebrink - BMW 325i - sessie 1 - 190d
10. Gert Huizing - Lotus Elise - ?
11. Gerard Dol - Nissan Skyline - hele avond
12. Tim Weernink - BMW E36 328i - hele avond
13. Jan-Wim Stals - VW Polo - hele avond - NIET
14. GP Elite - BMW E46 M3 - hele avond
15. GP Elite - BMW E46 M3 - hele avond
16. Wessel van Zetten - BMW E36 320i - sessie 1
17. Kevin Debosschere - Subaru Impreza WRX STi - hele avond
18. Willem Slot - BMW E30 - sessie 2
19. Frank Schenderling - Renault Clio III RS - hele avond
20. Bart Kasteel - BMW 1serie - hele avond
21. Certainty - Suzuki Swift - hele avond
22. Certainty - Suzuki Swift - hele avond
23. Certainty - Suzuki Swift - hele avond
24. Certainty - BMW M3 - hele avond
25. GP Elite - Porsche 911 Cup - sessie 1
26. Floris Dullaart - Porsche 911 GT3 - hele avond
27. Erwin Blom - BMW Z3 - sessie 2 (ARR)
28. Hans Molenaar - BMW - ?
29. Racefun - BMW E36 - hele avond
30. Wim Muilwijk - BMW E46 M3 - sessie 2
31. Geert Verhagen - Honda Civic EP3 - sessie 1
32. Ruud Snoeren - BMW M3 Compact - sessie 1
33. Rober Romviel - Seat Ibiza TDI - ?
34. Martijn Bogaard - BMW E46 M3 - hele avond
35. Lennard Kleyn van Willigen - Lotus Elise - sessie 2
36. Niels Quist - Mazda MX5 - sessie 2
37. Rob Koning - Porsche Cayman GT4 - hele avond (ARR)
38. Daan Ruitenburg - BMW E30 - hele avond
39. Emile Kuenen - Porsche 911 GT3 RS - sessie 2
40. Jaco Sekeris - Alfa Romeo 75 TS - sessie 2
41. Martin Bersbo - Chrysler Viper - sessie 1
42. Denis Mesman - Peugeot 206 RC - sessie 1
43. Ben IJpelaar - BMW E46 M3 - sessie 1
44. Rick Kroonenburg - Renault Clio - hele avond
45. Twan Knop - Audi TT - sessie 2
46. Ronald Kok - Porsche 911 GT3 - hele avond (ARR)
47. Walter - BMW E28 M5 - sessie 2
48. Friso Talsma - BMW Z3 Coupe - hele avond
49. Jonathan Middag - BMW E36 328i - hele avond
50. Bram Valster - Opel Manta - hele avond
51. Geert-Jan Tax - BMW E30 - hele avond
52. Derk Oosterhoek - ? - hele avond
53. Cor Euser - ? - ?
54. Frank Langbein - BMW E30 - sessie 1
55. Jan Buchwald - BMW E36 318iS - hele avond
56. Constantin Ernst - BMW E36 318iS - hele avond (ARR)
57.
58.
59.
60.

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door Walter » 16 jul 2016, 14:59

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5434
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door Kasteel » 18 jul 2016, 12:24

Prima aanbod!

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8385
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door Peter Tunissen » 19 jul 2016, 20:44

Kom je meerijden, Bart? :df: :mrgreen:

Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door ThomasGTT » 01 aug 2016, 15:55

peter, kom graag de tweede sessie weer een paar rondjes sturen.

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door Walter » 02 aug 2016, 20:46

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8385
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door Peter Tunissen » 05 aug 2016, 11:55

Balen Walter, maar ik heb je van de lijst afgehaald!
Succes met het herstel! :thumbup:

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door Walter » 10 aug 2016, 00:13

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door witje » 10 aug 2016, 10:13

Ga mij straks met camera op diverse plekken opstellen :mrgreen:

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door trancedrift » 10 aug 2016, 10:51

Ik had wel zin in, maar nieuwe koppeling slipt nog steeds, dus ik kom alleen een rondje te voet doen en kijken

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door Walter » 10 aug 2016, 17:54

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door trancedrift » 10 aug 2016, 21:50

Voor de mensen wie niet op de video's van witje kan wachten, iets voor de tussentijd :)


Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door witje » 10 aug 2016, 23:08

Je hoeft niet te wachten hoor :mrgreen:



De complete video van een uur volgt later

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5434
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door Kasteel » 10 aug 2016, 23:51

Leuke opkomst en toch prima rustig op de baan :)

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door Snipe » 11 aug 2016, 03:04

Al was het lawaai van die blauwe BMW gekmakend.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5434
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door Kasteel » 11 aug 2016, 09:48

Was dat niet die blauwe Mustang met tent? :)

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door witje » 11 aug 2016, 14:40

45 minuten kijkplezier


Friso Talsma
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:38
Locatie: Blaricum

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door Friso Talsma » 11 aug 2016, 15:51

Kan het zijn dat de videos het niet doen?

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door witje » 11 aug 2016, 16:12

Lijkt iets van een fout in het script te zitten?

Highlights: http://www.youtube.com/watch?v=-EiLP0EyqD4" onclick="window.open(this.href);return false;
Video groot: http://www.youtube.com/watch?v=EUJkUmWOV2c" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5434
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: [10-08-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XVI

Bericht door Kasteel » 22 aug 2016, 21:21

Mezelf voor de zwarte vlag nog een paar keer voorbij zien komen :).

Zag dat ik op de dashcam nog een klein driftje van de uitloop ronde had :)




Edit: ingevoegd met behulp van Macboy :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast