Verschil in M52 types

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Verschil in M52 types

Bericht door ThomasGTT » 29 jul 2016, 09:03

Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn in de geleverde M52B28 enkel vanos blokken?

Momenteel heb ik een vroege versie met metalen klepdeksel (voorbeeld):
Afbeelding

Kan ik het veel meer voorkomende type met plastic klepdeksel als vervanger aankopen (voorbeeld):
Afbeelding

Het eerste blok heb ik namelijk in mijn circuit e30 liggen en ik wil precies hetzelfde blok erbij kopen als reserve motor. Het latere type komt veel meer voor, maar als ik hiervan een los blok koop kan ik die dan probleemloos wisselen en alle sensoren, kabelboom en aanbouwdelen van mijn huidige motor gebruiken?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40239
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Verschil in M52 types

Bericht door Knot » 29 jul 2016, 09:24

Is dat niet geweest tijdens de overstap 1996, toen er ook 4 kanaals ABS in de E36 kwam en ASC+T ?

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Verschil in M52 types

Bericht door Jan-Willem » 29 jul 2016, 11:23

Moet geen problemen geven, wel is de carter ontluchting anders maar je zou gewoon alles over kunnen zetten van je huidige motor.

Volgens mij met de komst van de 323i en de 320i m52 de 328i werd al eerder geleverd

Ik heb een 1996 e36 328i touring met het optionele sper diff, toen ASC+T op de markt kwam was die optie niet meer leverbaar.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8773
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Verschil in M52 types

Bericht door MParallel » 29 jul 2016, 12:00

Jan-Willem schreef:...Ik heb een 1996 e36 328i touring met het optionele sper diff, toen ASC+T op de markt kwam was die optie niet meer leverbaar.
Bijna.

Eerst had je sper al optie. Toen kwam ASC+T er als optie bij. Je kon toen kiezen tussen beide (of geen uiteraard), maar niet beide tegelijk.

Ergens 1996 werd ASC+T standaard uitrusting en toen verviel de sper optie.

Overigens doen beide het prima met elkaar. Sterker nog, de US spec M3 is af-fabriek altijd geleverd met sper én ASC+T.


Enige verschil tussen de oude en nieuwe M52's buiten het kleppendeksel is dat de latere dat oliefilterhuis hebben met plastic dop, ipv die met alu dop zoals de S50's.

Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Re: Verschil in M52 types

Bericht door ThomasGTT » 29 jul 2016, 13:02

Ok top. Gaat mij puur om het longblock, overige delen kan ik dan gewoon over zetten.

Bedankt voor t meedenken!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Verschil in M52 types

Bericht door matthyssie » 29 jul 2016, 13:51

Die alu dop werkt overigens wel beter!

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8773
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Verschil in M52 types

Bericht door MParallel » 29 jul 2016, 14:21

matthyssie schreef:Die alu dop werkt overigens wel beter!
Idd. Vind het ook mooier staan en heeft ook een normale maat bout. Die plastic dingen heb je een dop 35mm (ofzo) voor nodig.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Verschil in M52 types

Bericht door Bert ///M3 » 29 jul 2016, 14:31

Waarom zou je überhaupt een reserve motor aanhouden?

Die blokken lopen bijna eindeloos en de kans is groter dat je hem opvouwt ipv dat je motor in elkaar draait. Verder is het toch niet op dezelfde dag te fixen dus kan je beter pas een motor kopen tegen de tijd dat je daadwerkelijk motorschade hebt.

Klinkt een beetje als dood kapitaal, een reserve motor aanhouden.

Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Re: Verschil in M52 types

Bericht door ThomasGTT » 29 jul 2016, 17:49

Hahah top, bedankt voor het vertrouwen ;)

Maar huidige motor is al wat moe dus een wissel laat niet lang meer op zich wachten.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Verschil in M52 types

Bericht door GTRene » 29 jul 2016, 20:53

ik heb ook weer een ander blok dan dat, ook een M52B28 maar TU dubbele vanos oid, is ook een later blok, laat 1999 dus heb je ook weinig aan denk ik :)

ook plastic deksel, voor foto's zie>>

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 2#p1133421" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6747
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Verschil in M52 types

Bericht door EvdP » 29 jul 2016, 21:00

De TU is meer een M54. Ik heb ook enkel vanos (1998)

Afbeelding

Die zie je wel vaker in de verkoop. Ik heb er wel een M50 inlaat op.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Verschil in M52 types

Bericht door GTRene » 29 jul 2016, 21:57

EvdP schreef:De TU is meer een M54. Ik heb ook enkel vanos (1998)
owja, nu je het zegt, heeft daar wel meer van weg, verschil hiero>
The BMW M54 is a straight-6 DOHC piston engine which replaced the M52 and was produced from 2000-2006. There was no "technical update" (TU) version of the M54 produced, therefore the engine specifications remained the same throughout its 7 year production. The M54 began to be phased out following the introduction of the BMW N52 in 2004.
The main differences between the M54 and its M52TU predecessor are the non-return fuel system, a fully electronic throttle[1] (without mechanical backup), an electronically controlled thermostat[2] and that the North American engines no longer use an iron block. The M54 uses an aluminium block and aluminium cylinder head with cast iron cylinder liners and, like the M52TU, the M54 features variable valve timing to both camshafts[3] (called dual VANOS by BMW) and a dual length intake manifold (called "DISA" by BMW).
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M54" onclick="window.open(this.href);return false;

hier de M52

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M52" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten