BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door ThomasK » 25 jul 2016, 18:58

Zo, het is er dan toch van gekomen. De e36 Compact gaat omgebouwd worden tot trackday auto.
Dit alles gaat gedaan worden met een vrij strikt budget in het achterhoofd. Waarom? Het is puur en alleen om kennis te maken met circuit rijden. Rondetijden maken geen drol uit. Veiligheid en fun wel.

Zodoende wordt gestart met een '96 E36 318ti Compact met ruim 250k op de teller. De ophanging en de remmen zijn gaar, het motortje is echter nog bijzonder gretig. Ik heb meerdere BMW's gereden met in feite het zelfde blok en bij deze trekt 'ie er toch wel het hardst aan. Ook mijn huidige Z3 1.9 die in veel nettere staat verkeert is wat tammer dan die in deze toch wel redelijk uitgeleefde Compact. Maar goed. Inmiddels ligt het halve interieur eruit en zijn de werkzaamheden begonnen. Deze bestaan tot zover uit:

- Nieuwe remschijven (brembo) en remblokken (EBC Yellowstuff) (inmiddels binnen) en verversen vloeistof
- Nieuwe H&R Cup Kit (wordt verwacht)
- Olie beurtje
- 15 inch BMW velgen (op zoek)
- 15 inch Semi's (op zoek)

M.b.t. de banden zijn er 2 kanshebbers; de Federal 595-R en de Nankang NS-2R. Beide zijn in 195/50/15 verkrijgbaar voor zo'n 60/65 per stuk. Iemand ervaringen met beide? Gaat me niet perse om de banden met de meeste grip voor de snelste tijden. Meer de banden met de beste feedback en een band die voor een beginner geschikt is.

- Stoelen
- Gordels

Worden de volgende punten van aanpak.

Allereerst een vraag: De gordels achter zijn eruit, kan dit zomaar voor APK? Zelfde vraag geldt voor mistlampen. Klopt het dat je deze eruit mag halen maar dan ook de knop eruit moet halen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Online
Eric Z
Berichten: 4142
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door Eric Z » 25 jul 2016, 19:33

Ga je het interieur er uithalen, of moet het ook nog dagelijks inzetbaar blijven?

Mbt tot de gordels, volgens mij moet je die hebben als er een zitplaats is. Dus achterbank eruit of een setje gordels opzoeken.

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door Walter » 25 jul 2016, 20:39

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6229
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door matthyssie » 25 jul 2016, 20:42

Je hebt een pb'tje.

mark323ti
Berichten: 1578
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door mark323ti » 25 jul 2016, 21:05

Als veiligheid voorop staat dan is een rolkooi een must. Deze week op de Nurburgring weer een vreselijk ongeval met een Civic zonder kooi. Had met een rolkooi heel wat beter af kunnen lopen.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door Jan-Willem » 26 jul 2016, 10:34

Net of iedereen die op de ring rijd of een vrij rijden sessie pakt een rolkooi heeft.
Dat ongeluk laat wel weer zien hoe snel het mis kan gaan.
Ook al ligt dat voor het grootste gedeelte bij de bestuurder zelf, als je buiten je kunnen gaat rijden op een gevaarlijke baan is het vragen om problemen.

Meer weer on topic,
Zelf een tijdje een 318Ti gehad als extra auto, stuurt best leuk en redelijk vlot ( zelfs met 280k )
Wel een leuke basis als beginners circuit auto.
Ik begrijp dat het een budget racer is toch snap ik de keuze van een zwaar afwijkende banden maat niet.

De diameter van de banden is 10% kleiner dan origineel wat overheen komt met bijna 6cm.
Wat betekend dat de auto nog is 3cm lager komt, wat gevaarlijk kan zijn als je is hard over een curbstone knalt.
Veelste kleine banden gaat ook niet helpen voor een betere wegligging.

Die Federal SS-595 in 205/55/16 heb je al voor €65 ps, die kan je ook op je huidige velgen monteren.
Voor die €20 zou ik niet lopen kloten met veelste kleine banden.

Ga je ook direct geventileerd schijven voor monteren?

ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

Re: BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door ThomasK » 26 jul 2016, 11:04

Jan-Willem schreef:Net of iedereen die op de ring rijd of een vrij rijden sessie pakt een rolkooi heeft.
Dat ongeluk laat wel weer zien hoe snel het mis kan gaan.
Ook al ligt dat voor het grootste gedeelte bij de bestuurder zelf, als je buiten je kunnen gaat rijden op een gevaarlijke baan is het vragen om problemen.

Meer weer on topic,
Zelf een tijdje een 318Ti gehad als extra auto, stuurt best leuk en redelijk vlot ( zelfs met 280k )
Wel een leuke basis als beginners circuit auto.
Ik begrijp dat het een budget racer is toch snap ik de keuze van een zwaar afwijkende banden maat niet.

De diameter van de banden is 10% kleiner dan origineel wat overheen komt met bijna 6cm.
Wat betekend dat de auto nog is 3cm lager komt, wat gevaarlijk kan zijn als je is hard over een curbstone knalt.
Veelste kleine banden gaat ook niet helpen voor een betere wegligging.

Die Federal SS-595 in 205/55/16 heb je al voor €65 ps, die kan je ook op je huidige velgen monteren.
Voor die €20 zou ik niet lopen kloten met veelste kleine banden.

Ga je ook direct geventileerd schijven voor monteren?
Rolkooi is wellicht een toekomst plan, maar we willen eerst de auto zelf even aanvoelen en kijken hoe die het houdt voordat er een 1000 eu rolkooi in gaat.

De auto wordt niet meer dagelijks gebruikt en de achterbank is er volledig uit. Daarmee dus ook de gordels en ik begrijp dat dit dus is toegestaan.

Hmm over de velgen/bandenmaat op deze manier nog niet nagedacht. Afgaande op dit soort afbeeldingen ging ik er vanuit dat er wel meer met 15 inch gereden wordt:

Afbeelding

Zijn ook wel op 15 inch (staal) geleverd lijkt me.

Probleem met 16 inch is dat de achterste velgen breder zijn. Daar zit nu zelfs 255(!) op. Zou je naar 205 gaan dan rij je met van die getrokken bandjes rond, ook geen gezicht.

mark323ti
Berichten: 1578
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door mark323ti » 26 jul 2016, 11:39

Toch vind ik het raar om niet te beginnen met een kooi. Je zegt zelf dat veiligheid voorop staat. Nou dan is een kooi het allereerste waar je mee begint. Ik heb zelf een 323ti zonder kooi gehad. Heb ik twee trackday's mee gedaan en daarna meteen over gestapt naar auto met kooi. Hoe je het ook doet, het is een hobby die duizenden euro's kost. Het is dan niet logisch om te bezuinigen op een kooi van 1500 euro.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door Jan-Willem » 26 jul 2016, 11:50

Toch zou ik voor een amateur racer zou ik de bandenmaat zo dicht mogelijk bij origineel houden.
Ook zijn iets grotere velgen beter om wat meer koele lucht naar de remmen te krijgen, met 15inch blijft er niet veel ruimte over.

Op een e30 vind ik 195/50/15 al veelste klein en smal ( hoort origineel 205/55/15 te zijn )
Een H&R cupkit is ook niet zo stug als een serieuze circuit set, dus kom je ook sneller bij de grond met veel kleinere wielen.

Begrijp me niet verkeerd maar de H&R cupkit is wel de fijnste set die je kan krijgen voor rond de €400.

Jammer dat je de huidige velgen niet kan gebruiken, al zou je deze kunnen verkopen/ruilen voor een setje die voor en achter gelijk zijn.

Edit net in de etk gekeken,
In de originele 16inch maat is geen Federal SS-595 te krijgen, het belangrijkste is dat de omtrek klopt met origineel.

205/60/15 voor 15inch

225/50/16 voor 16inch -> 205/55/16 ( = 0,16% verschil / 1mm in diameter )

225/45/17 voor 17inch

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door witje » 26 jul 2016, 12:31

Gordels mogen eruit als de achterbank er ook uit is. Trouwens, gordels hoeven niet eens driepunt te zijn. Je kan ook een heupgordel monteren als je zou willen.

Mistlampen voor mogen verwijderd, knop kan blijven zitten.

Voor de rest: als het er niet (meer) op zit kan het ook niet afgekeurd worden. Wel checken hoe dat zit met bouwjaar zoals bij een kat (voor 1993)

ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

Re: BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door ThomasK » 26 jul 2016, 15:08

Dank voor de input.

Zijn er meer meningen m.b.t. de banden(maat)?
Als je gaat kijken naar semi's in 16 inch dan vindt je niks breder dan 205 of je gaat naar prijzen van ver boven de 100 euro per band. Dit afgezet tegen 60-70 voor de extreem gangbare 195/50/15 (of 205/50/15) maakt het rijden met 15 inch toch wel een stuk aantrekkelijker.

De schijven voor zijn inderdaad geventileerd :mrgreen:

edit: Uit het BMW E36 318ti Cup reglement (DNRT: http://www.dnrt.nl/images/content/files ... 8%20Ti.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)

Banden
Uitsluitend de voorgeschreven banden. Toyo R888, in de maten 205-50R15 of225-45R16. Of Interstate DNRT Race in de maat 205-50R15.Voor een zeer natte baan is het toegestaan om het profiel van de voorgeschreven banden op te snijden naar inzicht van de deelnemer.

ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

Re: BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door ThomasK » 25 jul 2017, 14:38

Tijd voor een update
Inmiddels toch maar voorzien van een rolkooi. Voelt toch veiliger aan. Verder: Yellowstuff remblokken rondom, gestript interieur, kuipstoelen en velgen+banden (Federal 595 RR 15inch).

Enkel nog nodig zijn gordels. De auto moet APK krijgen. Zijn dit soort gordels daarvoor geschikt? De normale gordelaansluitingen passen sowieso niet meer. Dit vastmaken aan de kooi:
http://shop.ap-onderdelen.nl/auto-toebe ... l-157.html

Wat foto's"
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ThomasK op 25 jul 2017, 14:54, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door witje » 25 jul 2017, 14:40

Photobucket werkt niet meer tegenwoordig. Upload ze effe ergens anders :)

ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

Re: BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door ThomasK » 25 jul 2017, 14:54

Nieuwe poging gedaan :P

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door Walter » 25 jul 2017, 16:02

Met die gordels heb je geen problemen met de APK.

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door tuurgtt » 25 jul 2017, 20:07

Ziet er netjes afgewerkt uit voor een track-slet! Ik wil wedden dat dit straks lekker stuurt. :df:

mark323ti
Berichten: 1578
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door mark323ti » 25 jul 2017, 21:23

Ziet er goed uit! Dus toch voor een kooi gekozen, heel verstandig!!!!

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door Jan-Willem » 26 jul 2017, 09:49

Ziet er netjes uit!

Ik zou wel strongflex geel in het subframe achter en het diff oortje doen.
Dan voelt die veel stabieler in de kont.

Bij mijn 323ti was het echt een wereld van verschil.

ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

Re: BMW E36 Compact 318ti budget trackday project

Bericht door ThomasK » 26 jul 2017, 11:54

Jan-Willem schreef: 26 jul 2017, 09:49 Ziet er netjes uit!

Ik zou wel strongflex geel in het subframe achter en het diff oortje doen.
Dan voelt die veel stabieler in de kont.

Bij mijn 323ti was het echt een wereld van verschil.
Thanks voor de tip!

Binnenkort dat ding eerst maar eens de weg op krijgen. Eens zien hoe het rijdt. Staat momenteel geschorst.

Toch inderdaad maar gelijk voor een kooi gegaan. Willen het risico niet lopen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EricT, Fabian, Mark 320iS, mark123, maurizio en 6 gasten