[21-07-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIX

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[21-07-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIX

Bericht door Peter Tunissen » 28 dec 2015, 21:21

Afbeelding

Op donderdag 21 juli organiseert Driving Fun voor de 79e keer een circuitdag op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 08:45 - Inschrijven in onze VIProom
08:45 - 09:00 - Briefing (verplicht voor alle rijders)
09:00 - 12:00 - Open pitlane rijden ochtendsessie
11:45 - 12:00 - Briefing voor de middagsessie (verplicht voor alle rijders)
12:00 - 17:00 - Open pitlane rijden middagsessie

Prijs
Deelname aan de hele dag (09:00 - 17:00) kost €420 per auto (inclusief catering voor de eerste rijder).
Tweede rijders of bijrijders betalen €25 per persoon (inclusief catering).
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:00) kost €200 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 12:00) kost €300 per auto (beide bedragen inclusief catering voor de eerste rijder).

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €40, is geldig voor de rest van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf (pin of contant) te geschieden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. alt - Ligier JS49 - middag - b
3. Peter Motter - Porsche Cayman GT4 - hele dag
4. Luc Bauden - Porsche 911 GT3 RS - hele dag
5. Patrick Veen - Porsche 944 - middag - 275b,25d
6. Swen Herberger - Porsche Cayman GT4 Club Sport - hele dag
7. Peter Terting - Porsche Cayman GT4 - hele dag
8. Jean Leon Dehaen - Caterham CSR - hele dag
9. Koen Bogaerts - BMW E36 325i - middag
10. Koen Bogaerts - BMW E36 325i - middag
11. Bart van Eindhoven - Porsche 911 Cup - hele dag (ARR)
12. Miguel Dominicus - Renault Clio 16v - middag
13. Mitch Verheyden - Hyundai Lantra - middag
14. Eddy van Lokeren - ? - middag
15. Bart Haans - Porsche 911 Cup - hele dag
16. Bart van Eyndhoven - Porsche 911 Cup - hele dag
17. Leo Dhanpat - BMW E36 M3 GTR - hele dag
18. Marc Nouwens - Austin Healey - hele dag
19. Dominik Dierkes - Radical SR3 RS - hele dag
20. Constantin Ernst - BMW - hele dag (ARR)
21. Sarah Ganser - BMW - hele dag
22. Thomas Schneider - Opel GT Roadster - hele dag (HMS)
23. Daniel Cwiertnia - BMW M4 - hele dag (HMS)
24. Mario Mayer - BMW 440i - hele dag (HMS)
25. Jörg Kramper - Porsche 997 GT2 - hele dag (HMS)
26. Michael Fromm - Chevrolet Camaro SS - hele dag (HMS)
27. Niels Lammersen - Renault Clio Cup - hele dag - 120d
28. Niels Lammersen - BMW E46 M3 - middag
29. Kevin Debosschere - Subaru Impreza WRX STi - middag
30. Ronald Kok - Porsche 911 GT3 - middag (ARR)
31. Dries Wajer - Donkervoort D8 - middag
32. Paul Weytens - Alfa Romeo 75 - middag - NIET
33. Walter Goezinnen - Donkervoort D8 - middag - 150d
34. Hans van der Goes - ? - ?
35. Jaap van Tijum - Porsche 911 GT3 - middag
36. Alexander Thorstensen - Donkervoort D8 GTO - middag
37. Evelin Autolicious - DF - middag (12t14)
38. Evelin Autolicious - DF - middag (12t14)
39. BMW Driving Experience - DF - middag (13:30t17)
40. BMW Driving Experience - DF - middag (13:30t17)
41. Adrian Mellin - DF2 - middag
42. Carlo Thoonsen - Porsche 911 GT3 - middag
43. R Heester - Alfa Romeo GT 105 - middag
44. Dennis v/d Prijt - BMW E34 M5 - middag (14t17)
45. Bart van Kessel - Porsche 944 - ?
46. Jaap Haak - BMW M3 GTR - middag
47. Niels Langeveld - Renault Cio IV - middag
48. Bas Koeten Racing - BMW E36 325i - hele dag
49. Make a Wish - DF - (14t16)
50. Vincent Romont - BMW E30 327i - middag
51. John Jansen - Mazda MX5 - ochtend
52. Geert Smeijsters - Seat Leon - middag
53. Peter Stox - ? - middag
54. Peter Stox - ? - middag
55. GP Elite - BMW E36 325i - hele dag
56. Barend Aarts - Alfa Romeo Squadra Bianca - middag - NIET
57. Rick Tolboom - Renault Clio IV - middag
58. Ernst Bilthof - BMW E36 328i - ochtend
59. Ronald Lenters - Westfield - middag
60. Isaac van der Slik - Mazda MX5 - ochtend
61. Ruud Helbers - BMW E46 M3 - ochtend
62. Sander Roest - Porsche 944 - hele dag
63. Eric Hesp - Porsche 944 - middag
64. Racefun - BMW E36 - hele dag
65. Racefun - BMW E36 - middag (14t16)
66. Sven-Olof Homann - Mazda MX5 - middag
67. Jan-Dirk Nieuwenhuijse - Alfa Romeo GTV - middag (14t17)
68. Peter Hilhorst - BMW 323ti Compact - middag (14t17)
69. Vincent Broeksema - BMW E36 325i - middag
70. Rober Romviel - Seat Ibiza TDI - middag
71. Bas Ooms - Hansen GTR - hele dag
72. Henk Thijssen - Saker V8 diesel - hele dag
73. Robert McNaughton - Porsche 911 GT3 - middag (SL) - €300 basl
74. Jim Short - Ferrari 360 - middag (SL) - €300 basl
75. Alistair Lawson - Aston Martin V8 - middag (SL) - €300 basl
76. Rudi Standaert - Westfield - hele dag (SL)
77. Robert McNaughton - Audi R8 - €300 basl
78. Guy Lodewijckx - Mercedes 190 - hele dag - €445 basl
79. Bart Bynens - Renault Clio - ochtend - €200 basl
80. Vincent Vermoesen - Suzuki Swift - middag
81. Geert Smijters - Seat Leon - middag
82. MTE - VW Fun Cup - hele dag - factuur SL?
83. BMW Driving Experience - ? - ? (1u)
84. Christiaan van Garderen - Porsche 944 - middag
85. Alex Boellaard - Opel Speedster - ochtend
86. Bas Koeten Racing - Seat Leon - hele dag (halve dag rijden)
87. Hans Molenaar - BMW 330 - ochtend
88.
89.
90.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [21-07-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIX

Bericht door Peter Tunissen » 19 jul 2016, 13:32

Nog maar twee dagen en we mogen weer!!! :crazy: :df:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: [21-07-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIX

Bericht door Snipe » 22 jul 2016, 00:08

De zon scheen, dus ik ging eens even kijken in Zandvoort. Helaas waren er weinig forumleden, ik denk met Peter en mij meegerekend een stuk of zes, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door de stralende aanwezigheid van Lauren Verster ;-)
De DF-dagen zijn duidelijk niet meer van het niveau van drie man en een paard die in de bouwvak een dagje een derdehands E36 komen aftrappen - al zijn de huurauto's van DF wel E36's en reed Peter Hilhorst van Autovisie ook lekker rond met zijn 323ti. Er waren echter ook veel andere auto's, waaronder diverse Cayman GT4's en 911 GT3's (inclusief die van Jacobt). Verder was er een leuk clubje Donkervoorts onder aanvoering van Denis Donkervoort.

Al dit moois kon in VIProom 17 afgesloten worden met koud bier terwijl er ook nog in de beste DF-traditie achteraf wat gegeten werd, ditmaal bij Grand Prix. Kortom: als je hier leest of regelmatig post, kom dan eens langs - zelfs als je niet rijdt, want dan kun je altijd nog proberen de beste tijd te zetten op de simulator in de VIProom.

Eric Z
Berichten: 4191
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: [21-07-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIX

Bericht door Eric Z » 22 jul 2016, 19:49

Pas op zo'n avondsessie even wezen kijken. Reed toen ook wel leuk spul mee, maar niet blijven hangen want was snel oncomfortabel om in je motorpakkie rond te lopen.
Die avondsessies zijn wel mooi daarvoor op je gemakje er naartoe sturen en een poosje kijken. Overdag doe je dat niet zo makkelijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten