Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
PeterB

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door PeterB » 23 mei 2016, 14:59

Voorlopig niet, de korting is voorlopig meer dan de €1,50 voor een blanco kentekenplaathouder( 3x woordwaarde..) :blink:
En ik heb nog wat "dingetjes" nodig...

EricYellow

Bericht door EricYellow » 15 jul 2016, 20:34

Aangezien ik nu in een E46 M3 aan het sturen ben en ik ook kennis heb mogen maken met de welbekende "kloenk" bij de achteras bij overschakelen ben ik eens gaan kijken wat het zou kunnen zijn.
Begonnen met de hardyschijf te vervangen, deze was niet al te best en scheelde al wat met het geluid.
Daarna de rest van de aandrijving goed bekeken, weinig spannends te zien op de binnenste homokineten van de aandrijfassen na.
Daar zat wel wat ruimte op.
Even een belletje gedaan naar mijn onderdelenleverancier en helaas...geen aftermarket/ruil aandrijfas leverbaar voor de E46...
Even gekeken wat een as bij BMW kost en snel maar weer weg gekeken...een kleine €500,- per stuk is me wat te gortig.
Dat gaan we dus niet doen.
Op naar Google dus maar....
Na een flinke speurtocht uitgekomen bij losse homokineten die zouden moeten passen op een E46 M3.
Deze dus besteld bij (wederom) mijn onderdelenleverancier.
Vandaag zijn ze binnen gekomen en het zijn warempel nog de goede ook :headbang:
Ik heb ze aan allebei de kanten vervangen en het geluid is nu voor 75% weg.
Alleen bij volle belasting en snel schakelen (SMG dus op max) dan hoor/voel je nog iets.
Voor de rest is het nu een oase van rust tijdens schakelen :mrgreen:

Totale kostenplaatje: €216,25 voor 2 kanten

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 jul 2016, 21:01

Zit het subframe nog wel goed vast?

EricYellow

Bericht door EricYellow » 15 jul 2016, 21:53

Yep, subframe zit goed vast, geen compleet uitgescheurde bodem, diff ophanging is allemaal 100 punten, geen gare rubbers, losse of afgebroken bouten enz.
De splines van de homokineten waren wat uitgeleuterd waardoor er wat ruimte op gekomen was.
De nieuwe zitten weer netjes strak om de as heen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 jul 2016, 22:03

Gelukkig :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 15 jul 2016, 22:33

heb je voor een leuke prijs opgelost :D
kunnen die weer ff mee.

heb je ook nog buiten de diff rubbers naar het cardan rubber (ophangpunt) gekeken?

EricYellow

Bericht door EricYellow » 15 jul 2016, 22:55

Tuurlijk, alles wat te controleren valt qua aandrijving/ophanging is gecheckt en wat slecht was is vervangen.
De motorsteunen en versnellingsbakrubbers ook meteen gecheckt.
Als ie toch op de brug hangt kan ik em net zo goed helemaal nalopen ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 15 jul 2016, 23:02

ben jaloers op een brug :D
dan kun je idd makkelijker en veel beter controleren, ideaal.

had ik ooit een keer een motorsteun ingekakt van de hartge, die waren gewoon standaard Z3M met zo'n verzinkt stalen onderkant, dat word bros en breekt op den duur (scheurtjes) en na tig km weer 1 kant, daarna maar wat leuke van vibra-technics een wat beter principe voor dat soort gevallen.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 jul 2016, 23:06

kom net dit verhaal tegen waar bv de motorsteunen goed lijken, had ik nog niet aan gedacht :D

http://www.bmpdesign.com/project_cars/e ... emount.php" onclick="window.open(this.href);return false;
The mount actually looks the same as a new one, only it would be dirty and slightly compressed. Not having a new engine mount in your possession for comparison would make a compressed mount difficult to detect. What occurs is the mount will compress internally to a point where the internal metal components begin to make contact during acceleration or when the A/C is engaged at idle.
Afbeelding
Above is a photo of one of the mounts from our project car after 100,000 miles. The taller mount on the left is a new replacement unit. As the mount compresses, the engine oil pan may also make slight contact with the chassis sub frame causing additional noises. In many cases as the engine drops, A/C compressors will contact sway bars.

Will F.

Bericht door Will F. » 02 aug 2016, 20:58

Even een vraagje aan de sleutelaars hier; ik heb in het verleden al vaker de olie van mijn oude liefde (de e30 touring vervangen), meestal met een Mann filter element wat je in zo'n filterhuis met deksel zet. Nu heb ik een origineel filter en daar zit een wikkel omheen die ik me van de vorige filters niet herinner. Gaat dus om die wikkel met ronde gaatjes erin, die moet toch gewoon blijven zitten of moet ie eraf?
20160801_201132 (2).jpg
20160801_201132 (2).jpg (503.99 KiB) 4021 keer bekeken

Joy

Bericht door Joy » 02 aug 2016, 21:21

Laten zitten inderdaad. Die zit daar om de lamellen beter hun originele vorm te doen behouden.

dvh

Bericht door dvh » 02 aug 2016, 21:29

Afbeelding

Dakkoffer gemonteerd :)

Will F.

Bericht door Will F. » 02 aug 2016, 21:44

Joy schreef:Laten zitten inderdaad. Die zit daar om de lamellen beter hun originele vorm te doen behouden.
Thanks, dacht ik idd al.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 03 aug 2016, 11:22

Joy schreef:Laten zitten inderdaad. Die zit daar om de lamellen beter hun originele vorm te doen behouden.
Aha. Wel apart. Op filter voor 328i zit dat niet, bij de M3 wel. Verder (bijna) zelfde filter.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 03 aug 2016, 19:24

dvh schreef:
Dakkoffer gemonteerd :)
Ligt die niet veel te ver naar voren?? Of kan je achterklep anders niet open?
Het is beter hem zo ver mogelijk naar achter te leggen.
Minder herrie en minder brandstofverbruik.

trancedrift

Bericht door trancedrift » 04 aug 2016, 10:12

Deze was wel op, maar niet echt zo extreem slechte toestand aangezien dat het heeft op dubbel van ontwerp koppel en vermogen gedraaid... Nu vervangen met aluminium vliegwiel, carbon fiber koppeling met heavy duty drukplaat

Afbeelding

witje

Bericht door witje » 02 sep 2016, 17:53

Auto volledig gecheckt na een zomerslaap voor volgend gebruik op de Ring.
Ook de achterzijde wat harder gemaakt met nieuwe H&R veren

Afbeelding

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 03 okt 2016, 23:46

nou was leuk...not, met veel moeite onder de auto kruipende ;-) de motor rubbers/steunen los kunnen krijgen waar je redelijk moeilijk bij kon e.d. , dus motor iets opkrikken en eerste rubber eruit halen, zag er opzich nog goed uit maar toch iets gekrompen qua hoogte,
dus men nwe pakken die ik goed/juist (voor Z3 coupe 3.0) heb besteld en een week op moest wachten...blijken ze me de verkeerde te hebben mee gegeven...grrrr dus naar besteonderdelen . nl wat trouwens niet in nl zit...en meerdere sites heeft (weer vergeten) en ff melden.
Kan ik u helpen blinkt op...dus ja en zeg wat er is...eerst krijg ik kort in NL wat en daarna in het Engels owja zitten elders in europa.

zie verschil, links de mijne van de Z3 en rechts wat ze stuurden...of center en onder die pukkel veel dichterbij en dus nope.
WP_20161003_15_36_49_Pro.jpg
WP_20161003_15_36_49_Pro.jpg (847.39 KiB) 3459 keer bekeken
WP_20161003_15_36_30_Pro.jpg
WP_20161003_15_36_30_Pro.jpg (1002.27 KiB) 3459 keer bekeken
dus enorm balen...

ja kun je terug sturen (doe ik ook kreeg dan zo'n DHL verzend pdf voor printer) maar nu ligt men motor en bak los en kan ik niet verder aaaaaaaaaaaah moest maar nwe bestellen daar, eerst oude terug voor ze nwe zenden, euh dan bijna 2 weken, geen optie.
Die wat ik bestelde stond nu op de site als niet meer op voorraad...terwijl ik bestelde het nog wel was en ze dus een ander verkeerd type meegaven.
Dacht leuk niet op voorraad en nu? maar die dame hielp me mooi en vond een andere iets duurdere voor de Z3 dus maar besteld, echter nu wel verzendkosten a bijna 10,-euro bij hun...grrr magoed toch maar gedaan anders moet ik 2 weken wachten mijn andere bestelling had ik boven 120,-eu gedaan zodat verzenden gratis was :D

magoed, die andere rubbers/bussen voor het onderstel zitten er nu wel op en perfect, kwamen ook van andere aanbieder, Strongflex, mooi spul en nu perfect bij de draagarmen, nog niet gereden.
De oude ook nwe (1.500 km oid) was die ene al half kapot van dat heen en weer gedoe haha, prut die originele, nu echt mooi strak, happy en nooit weer die met gaten er in.
Strongflex sport bussen.jpg
Strongflex sport bussen.jpg (453.64 KiB) 3459 keer bekeken

GTRene

Bericht door GTRene » 07 okt 2016, 17:09

yes, eindelijk de goede motor motorsteunen/rubbers binnen gekregen, had sinds maandag de moeren eraf gelaten van onderkant vers-bak en boven + onderkant van de motorsteunen/rubbers, ze hadden de verkeerde gestuurd, kan gebeuren, wel balen.
Gisteren dacht ik, ow vandaag ff langs de Gamma en de Praxis wat spullen aanschaffen en daarna langs de Chinees ff wat eten meenemen, mooi rondje dacht ik nog...

Dus hup de garage in en de auto starten en de deur uit, rechtsaf eind straat links en eindje verder verkeersdrempel en huh, zie de motorkap iets op wippen :hmmm: dacht ow ships...die heb ik extra los gelaten zodat ik niet vergat dat ik al die moeren eraf had van die blokrubbers en versnellingsbak haha :bag: blij dat ik niet verderop was als de motor warm zou zijn en ik een stukje ging gassen oid, ik merkte er verder zo niks van met rustig rijden dat korte stukje :mrgreen: dus snel (voorzichtig) omkeren en hup weer terug de batcave in...

Maar nu alles er mooi onder zitten, heerlijk nieuwe rubbers, ik dacht eerst van, die oude lijken nog goed, maar naderhand bleek R rechts waar die het zwaarste te verduren heeft toch niet echt goed meer, toen ik die in de bankschroef zette en met pijpsleutel op dat draadeinde even heen en weer ging, liet het ook vrij snel los...L links zat nog heel goed vast, maar ook zo'n 4 mm ingekakt, R rechts was zo'n 6 mm ingekakt, dus toch blij dat ik ze vervangen heb, morgen eens een stukje rijden en zien hoe het voelt allemaal. :df:
1 nieuw bovenk.jpg
1 nieuw bovenk.jpg (612.36 KiB) 3396 keer bekeken
2 nieuw onderk.jpg
2 nieuw onderk.jpg (633.6 KiB) 3396 keer bekeken
3 oud onderk.jpg
3 oud onderk.jpg (883.02 KiB) 3396 keer bekeken
Zo lijkt het nog redelijk oke R rechts, ja het zat nog wel vast maar niet sterk meer, kon het met men vingers al wat bewegen,
pijpsleuteltje er op en dus meer hefboom en het was zo gedaan, terwijl die andere gewoon heel blijft en veel weerstand bied.
die kant krijgt ook veel minder voor zijn kiezen,
4 oud bovenk L=4 mm R=6 mm gezakt.jpg
4 oud bovenk L=4 mm R=6 mm gezakt.jpg (798.06 KiB) 3396 keer bekeken
5 L nog oke-R na wat wikken los.jpg
5 L nog oke-R na wat wikken los.jpg (748.83 KiB) 3396 keer bekeken

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 07 nov 2016, 13:35

Kapotte voorkant van mijn 3 MPS demonteren zodat die gericht kan worden

GTRene

Bericht door GTRene » 07 nov 2016, 13:40

Succes met het repareren van, altijd balen schade aan je auto, is het slim of zeggen ze bij het bedrijf, makkie voor ons, maja die zijn wel wat gewend bij dat soort bedrijven.
Demonteren en monteren doe je zelf? scheelt enorm als je het zelf kan natuurlijk en je weet hoe het weer in elkaar steekt.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 07 nov 2016, 14:16

Demonteren zelf gedaan, richten laat ik doen, opbouwen doen we ook weer zelf.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 07 nov 2016, 14:33

Wat is er gebeurd Frank? Mag ook via pb als je het liever niet openbaar hebt. ;)

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 07 nov 2016, 14:45

Kom ik nog op terug Rico

GTRene

Bericht door GTRene » 27 dec 2016, 12:31

handig...
Ik moest voor men Z3 S65 project een andere stuur-as zoeken, mede omdat het subframe wat verlaagt gaat worden (dus ook heel iets langer) en de originele wat te dik is ivm de ruimte, blijkt 40mm dik te zijn over het grootste deel.

Nu dacht ik een leuke te hebben gevonden van de e46 en besteld incl alu puk ertussen vanwege hitte spruitstuk e.d. maar wist zo geen lengte van de Z3 stuur-as maar ook niet van die e46 (ook M3) stuur-as, dus wat op de gok besteld allemaal, dacht anders verkoop ik het wel weer.

Gisteren kon ik alles wat beter bekijken en bleek de e46 stuur-as toch zo'n 7.5 cm te kort te komen in vergelijking met de Z3 as...nah grr :tooth:
e46 stuur-as ook M3 met alu puk.jpg
e46 stuur-as ook M3 met alu puk.jpg (554.83 KiB) 3103 keer bekeken
Dus eergisteren en gisteren veel gezocht naar een vervanger (met crashbox) die langer is en het liefst in staal en wat dunner en ook gebruikt wordt met V8 het blijkt namelijk ook dat bv RHD BMW over het algemeen andere stuur-assen gebruiken dan LHD voertuigen, dit omdat de uitlaat langs die kant loopt.

Zoiets (voorbeeld) heb ik nu in bestelling, dan een goede 2de hands, mooi van staal en dit type kan je in en uitschuiven en bv aanpassen.
aan de ene kant komt dan de standaard knie/u-joint en aan de andere kant een deel van de Z3 met zo'n alu puk/donut.

voorbeeld
s-l1600 (1).jpg
s-l1600 (1).jpg (712.55 KiB) 3103 keer bekeken
voorbeeld
PartImage_4d058a45-66d3-4083-8fc0-497d91cd8481.jpg
PartImage_4d058a45-66d3-4083-8fc0-497d91cd8481.jpg (375.81 KiB) 3103 keer bekeken
zo'n ding, gewoon van BMW aan de ene kant
Steering Universal Flex Joint 1.jpg
Steering Universal Flex Joint 1.jpg (45.86 KiB) 3103 keer bekeken
en dan dat Z3 deel aan de andere kant schroeven.
Stuur-as Z3 u-joint er af halen.jpg
Stuur-as Z3 u-joint er af halen.jpg (423.22 KiB) 3103 keer bekeken
nu maar hopen dat zoiets dan wel mooi kan, dan behoud je de originele inschuif/crashbox en gewoon uit het BMW magazijn en
ook voor V8 dus uitlaat (hitte) ook aan die zijde en lang niet zo dik als de Z3 as, die is bij die ribbels 40mm dik en dat is over het grootste deel.

Plaats reactie