[06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Bericht door Peter Tunissen » 01 feb 2016, 19:43

Afbeelding

Op woensdag 6 juli organiseert Driving Fun voor de 14e keer een avondsessie op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
16:00 - 16:45 - Inschrijven in VIProom 17
16:45 - 17:00 - Briefing (verplicht voor alle deelnemers aan sessie 1)
17:00 - 19:00 - Open pitlane rijden sessie 1
18:45 - 19:00 - Briefing (verplicht voor alle deelnemers aan sessie 2)
19:00 - 21:30 - Open pitlane rijden sessie 2

Prijs
Deelname aan de hele avond (17:00 - 21:30) kost €275 per auto (inclusief catering voor de eerste rijder).
Tweede rijders of bijrijders betalen €25 per persoon (inclusief catering).
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend sessie 1 (tot 19:00) kost €150 per auto, deelname aan uitsluitend sessie 2 (vanaf 19:00) kost €175 per auto (beide bedragen inclusief catering voor de eerste rijder).

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €40, is geldig voor de rest van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Let op: na 19:00 mag er maximaal 88dB geproduceerd worden en na 20:00 maximaal 86dB.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf (pin of contant) te geschieden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - hele avond - BMW E36 325i
2. alt - Ligier JS49 - hele avond - b
3. Tim Weernink - BMW E36 328i - hele avond
4. John Hoogland - Westfield - hele avond (ARR)
5. BMW M Experience - BMW - sessie 2 (20:00t21:00)
6. Bas Koeten Racing - DF4 - hele avond
7. Bas Koeten Racing - DF5 - hele avond
8. Bas Koeten Racing - DF6 - hele avond
9. Daan Stots - BMW E36 318iS - sessie 2
10. Sander Verschoor - Ford Sierra Cosworth - ?
11. Racefun Events - BMW E36 - hele avond
12. Gerard Dol - ? - hele avond
13. Gerard Dol - ? - hele avond
14. Jan-Jaap van Dalen - BMW E36 M3 - sessie 1
15. BMW Experience - ? - hele avond
16. Maarten Lek - Saker GT - hele avond (ARR)
17. Thomas Geerlings - ? - hele avond (ARR)
18. John Caspers - ? - hele avond (ARR)
19. Herman Adriaenssens - Seat Leon Supercopa - hele avond
20. Dennis van de Prijt - BMW E34 M5 - sessie 1
21. Erik vd Voort - Citroen Dyane - sessie 2
22. Daniël Karwinkel - Renault Clio Cup - hele avond
23. Bas Mul - BMW E36 325i - sessie 2
24. Olaf Commijs - BMW E36 325i - sessie 2
25. Cor Euser - ? - hele avond
26. Huib Havik - Porsche 944 - sessie 2
27. Hans van der Linden - BMW E36 318ti Compact - sessie 2
28. PdN - Renault Clio RS Cup - sessie 2
29. Ben IJpelaar - BMW E46 M3 - sessie 1
30. Aiko - BMW E46 M3 - sessie 2
31. Arnold Hus - Alfa Romeo 33 - sessie 2
32. Carlo Thoonsen - Porsche 911 GT3 - sessie 1
33. Roel van Dijk - BMW E30 325i - hele avond
34. Johan Hoogewerff - Volvo 850 - sessie 2
35. John Hoogland - Westfield - sessie 2 (ARR)
36. G. van Krugten - BMW E36 323ti Compact - hele avond
37. Peter Paul du Buisson - Porsche Cayman GT4 - sessie 2
38. Marc Gelderblom - Porsche 944 - sessie 2
39. Feico Giesing - BMW 318ti Compact - hele avond
40. Ruben Nooy - Porsche 944 - ?
41. Sebastiaan d'Anjou - Porsche 968 - hele avond
42. Robert van Rijk - Porsche 944 - ?
43. Leen van der Kraats - VW Golf - sessie 2
44. Peter Matev - Mitsubishi Lancer - sessie 1
45. Peter van Koningsveld - BMW 318iS - sessie 1
46. Peter Hondebrink - BMW 325i - sessie 1
47.
48.
49.
50.

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: [06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Bericht door witje » 06 jul 2016, 20:08

Het zal je maar gebeuren...


Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9526
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Bericht door smiley » 06 jul 2016, 21:59

Oh, dat is niet zo leuk voor een eerste shakedown :nah:

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: [06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Bericht door trancedrift » 06 jul 2016, 22:37



Minder indrukwekkend maar was mijn eerste keer - tegen dier/vogel aanrijden op circuit. Was bijna gebeurt op Meppen met een grote haas maar toen kon ik op tijd remmen, deze ekster had minder geluk :)

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9526
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Bericht door smiley » 06 jul 2016, 22:54

Ah, jij zorgde voor die code rood :whistle:

Drukke boel daar bij scheivlak.
Een paar weken geleden stond daar nog een vosje klaar voor de oversteek.
Gelukkig schrok ie van mijn auto (loud pipes save lives)

Een paar jaar geleden is er zelfs een ree aangereden.
CPZ wist niet hoe snel ze dat ding in de duinen moesten wegmoffelen :tooth:

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: [06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Bericht door witje » 06 jul 2016, 23:03

Ook nog wat grassprieten dood gereden zag ik... :mrgreen:

Afbeelding

Highlights:



Vaste camera:

Laatst gewijzigd door witje op 06 jul 2016, 23:27, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: [06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Bericht door trancedrift » 06 jul 2016, 23:20

Ja, idd echt domme actie om Kuhmo zo af te snijden, ik heb toen ook iets geraakt, er zit daar iets in de gras... nu bonkt iets regelmatig op drempels maar ik weet nog niet wat. :(

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: [06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Bericht door trancedrift » 06 jul 2016, 23:23

smiley schreef:(loud pipes save lives)
Volgens mij schrok hij juist van mijn piepende Ferodo remblokken, maar vloog helaas in het verkeerde richting

Maar was die rode vlag door de dode vogel op de baan??

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9526
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Bericht door smiley » 06 jul 2016, 23:39

Ik zag hem liggen, en wilde naar binnen om het te melden. Toen was het al code rood.
Volgens mij doen ze dat altijd bij troep (geen vloeistof) op de baan.
Was een paar weken geleden bij een avondje met de buren ook om een stuk plastic.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9526
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Bericht door smiley » 07 jul 2016, 11:19

Een druk kwartiertje.


Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: [06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Bericht door trancedrift » 07 jul 2016, 12:06

Ja, ik heb niet veel kans :) je rijdt makkelijk 2:05 en ik probeerde alles maar ik kon niet onder 2:11 komen gisteren. Dat specifieke geluid is compressor toch?

Ik maak vanavond een filmpje met combinatie van jou en mijn oogpunt. En ziz een filmpje met alle meer interessante momenten van mijn camera.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9526
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Bericht door smiley » 07 jul 2016, 12:14

Inderdaad een compressor. (335pk op 900 kilo)
Ik kom niet onder de 2.04 tot nu toe. Daar ben ik nog mee aan het werken om dat dichter bij de 2 min te krijgen.
Dat zal met skills moeten, want het is een straatauto, en daar wil ik geen drastische splitter en spoiler op gaan zetten.

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: [06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Bericht door trancedrift » 07 jul 2016, 13:13

335pk op 900kg, dat heel veel hoor, bijna dubbel de pk/kg ratio dan wat ik gisteren had 0.372 vs 0.207 :)

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9526
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Bericht door smiley » 07 jul 2016, 13:25

Daarom is een 2.10 met jouw straatauto ook gewoon netjes :thumbup:

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: [06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Bericht door Alexsti » 07 jul 2016, 19:02

smiley schreef:Ik zag hem liggen, en wilde naar binnen om het te melden. Toen was het al code rood.
Volgens mij doen ze dat altijd bij troep (geen vloeistof) op de baan.
Was een paar weken geleden bij een avondje met de buren ook om een stuk plastic.

De rode vlag was idd. voor de aangereden vogel, niet dat hij nog te redden was....maar meer voor de veiligheid, misschien dat mensen er van schrikken en dan plots gaan sturen en dan de macht over de auto kwijt raken. :wink:
Dus gewoon een stukje veiligheid.

Was wel lekker druk gister !

De Kumho kan je goed afsnijden, wordt ook vaak gedaan... maar je lijkt op de foto iets wat te vroeg ingestuurd te hebben ?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39980
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Bericht door Knot » 07 jul 2016, 21:30

smiley schreef:Inderdaad een compressor. (335pk op 900 kilo)
Ik kom niet onder de 2.04 tot nu toe. Daar ben ik nog mee aan het werken om dat dichter bij de 2 min te krijgen.
Dat zal met skills moeten, want het is een straatauto, en daar wil ik geen drastische splitter en spoiler op gaan zetten.
Hij klinkt in ieder geval heerlijk.

Denk dat ik het trucje wel kan ;)

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9526
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Bericht door smiley » 07 jul 2016, 21:57

Vorig jaar, of in 2014 was er in de DCS net iemand geswitched van bmw naar lotus.
De eerste ronde parkeert ie hem in de vangrail.
Is best wennen zo'n gevoelig middenmotor dingetje.

Dus ik geloof best dat knot het kunstje kan, maar daarna kan smiley met de bus naar huis :tooth:

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5

Re: [06-07-2016] DF @ Zandvoort avondsessie deel XIV

Bericht door E36-italia » 11 jul 2016, 19:25

zo, ik heb de vuurdoop van de mijne ook weer gehad, een geslaagde avond!

nu eerst maar dat komische geluid (lees: pleuris herrie) er uit halen.. ik had de bmw met de meeste herrie en de minste snelheid :(
plus aan het einde van de sessie kwam ik zonder peut te staan :tong:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten