Het Verstappen effect

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bert ///M3

Re: Het Verstappen effect

Bericht door Bert ///M3 » 09 jun 2016, 17:46

Veel van die verhuurbedrijven gebruiken trackdays ook voor hun incentives.

Bij een aantal organisaties is dit ook al niet meer toegestaan vanwege het snelheidsverschil en het onvoorspelbare gedrag van de incentive rijders. Incentive rijders gaan gewoon een dagje rijden op kosten van de baas of iemand anders, hebben vaak bijna geen ervaring, vinden het wel een keer leuk maar maken er geen serieuze hobby van. Bij dat soort mensen krijg je allerlei onvoorspelbaar gedrag.

Macboy

Bericht door Macboy » 09 jun 2016, 21:52

Dat dit überhaupt nog een punt van discussie is.

Wat DF trackdays wel kan overwegen is bepaalde delen van de dag of een paar keer per jaar alleen de "snelle jongens" en dan eventueel voor een hogere prijs ?

Luco

Bericht door Luco » 09 jun 2016, 22:02

Voor de "snelle" jongens zijn er ook zat mogelijkheden waar je wel deurklink aan deurklink mag rijden :tooth:

MarkS

Bericht door MarkS » 09 jun 2016, 22:58

Eric H schreef:
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.
Dat is dan toch gewoon duidelijk......lijkt mij.
+1 Lekker zo laten en gewoon een beetje rekening houden met elkaar.

Andre

Bericht door Andre » 10 jun 2016, 02:18

Ik kom alleen rijden als er regen of sneeuw op de baan ligt. Dan rijdt er bijna niemand!

Mooie zomer dagen dan kan je beter thuis blijven met trackdays. Levensgevaarlijke idioten op de baan. Veel te veel huur auto s.

Zo bi zo zijn huur auto s altijd het grootste probleem.dat geld voor de meeste Trackdays

Snipe

Bericht door Snipe » 10 jun 2016, 08:23

alt schreef: Ik zat toen zeker vast in de 6.
Wordt niet goed van die Sadev-bak.
Gisteren ook weer, schakelt die af & toe van zelf op of terug.
Ben ook gelijk naar huis gegaan.
Was er geen huur-BMW over?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 10 jun 2016, 10:26

Snipe schreef:
alt schreef: Ik zat toen zeker vast in de 6.
Wordt niet goed van die Sadev-bak.
Gisteren ook weer, schakelt die af & toe van zelf op of terug.
Ben ook gelijk naar huis gegaan.
Was er geen huur-BMW over?
:P

Mensen zonder humor begrijpen deze bak niet...

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 10 jun 2016, 12:53

Afbeelding

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jun 2016, 10:14

Doordat de circuits zo verschrikkelijk duur zijn geworden moet er iets bedacht worden om uit de kosten te komen (winst maken zou mooi zijn, maar is lang niet altijd realistisch). De komst van incentives en huurauto's brengt een vaste stroom inschrijvingen met zich mee. Het nadeel van Nederlanders t.o.v. Engelsen en Duitsers is namelijk dat ze altijd last-minute beslissen om deel te nemen. Afhankelijk van het weer, of hoe hun pet staat. Het is dan wel fijn dat er een organisator is die in ieder geval ieder evenement door laat gaan.

Engelsen en Duitsers boeken veel eerder hun trackday en betalen ook vooraf hun inschrijfgeld. Voor hen is het ook weer belangrijk dat de inschrijving gegarandeerd leidt tot trackday rijden, want ze plannen ook vrije dagen, een hotel, of bootovertocht (met de waterstanden in Zuid-Duitsland is dat niet alleen voor de Engelsen van belang, lol).

Rijden in sessies is echt iets waar je goed over na moet denken. Het nadeel van sessies rijden is dat je een stukje van je vrijheid inlevert. Want ten eerste kun je niet meer heel de dag rijden, ten tweede moet je soms net iets aan je auto doen als jouw sessie begint. Open pitlane blijft het mooiste principe. Gewoon weinig gedoe en als 't te druk is op de baan ga je even pauze houden. Ik vind het zelf juist leuk om anderen in te halen, dus een beetje drukte is geen probleem. Vanuit het oogpunt als instructeur/organisator probeer je natuurlijk wel een balans te vinden tussen goede instructeurs die een cursist snel op tempo leren rijden en de kosten-baten. Op 't moment dat vaste rijders uit ontevredenheid wegblijven moet je achter je oren krabben.

Verder vind ik het Max-Verstappen-Effect heel gaaf om mee te maken. Al ruim een jaar merk ik dat autosport weer mag. Toen ik in 2003/2004 bij Prodrive werkte merkten we heel goed dat opeens alles op milieuvriendelijkheid ging draaien en in de jaren erna werd een auto gezien als iets smerigs en maatschappelijk onverantwoord. Intussen is iedereen wel tot de conclusie gekomen dat de 'opwarming van de aarde' niet meer als dusdanig omschreven kan worden en nu noemen we het 'klimaatverandering'. Ook weten we intussen dat de auto daar niet zo heel veel aan bijdraagt (wel aan de luchtkwaliteit in steden), maar wat vooral heel goed merkbaar is is dat iedereen na jaren van 'crisis' en 'bezuinigingen' weer toe is aan leuke dingen doen. En autorijden, in haal haar vormen, zorgt voor een stuk vrijheid. De één wil volgas op een circuit rijden, de ander gooit een daktent op zijn auto en trekt de wildernis in. Weer een ander gaat met z'n kroost 'op karten', of koopt een sportwagen voor 't weekend (of als 'belegging').

Wat denk ik centraal blijft staan is het rijplezier. En hoe breder de groep is die dat tijdens trackdays zoekt, hoe groter de kans is dat het blijft bestaan. Als trackdays rijden iets wordt voor de elite (kijk eens naar de prijzen die Curbstone Events vraagt...), dan kunnen wij er hier alleen nog maar over lullen, want ik denk dat er weinig bereid zijn om de prijzen te betalen die men elders vraagt. DFTrackdays is wellicht niet de allergoedkoopste (maar wel met meer rijtijd dan bij 'goedkopere'), maar zal ook zeker nooit de duurste zijn. Zoals mensen in de VIProom merken: iedereen eet er gewoon een broodje kaas. Zoals in een sportkantine. En dat is denk ik van groot belang om te koesteren. Want ik zie het iemand anders nog niet op zo'n manier organiseren. Ik heb dan ook een groot respect voor Peter die dit gewoon gedaan heeft. Tegen ieders advies in. Maar ik zie ook de onzekerheid op dagen als er 0 inschrijvingen zijn. Een paar ingezette huurauto's lossen dan zíjn probleem op. En in feite dus ook die van de rest.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 11 jun 2016, 12:00

^ dit.

Volgens mij zat ik die dag in een witte. Nog geen halve dag volgens mij, drie rijders. En waren er twee rode van Racefun op de baan. Dus 50%? (Dat Molenaar of DF meer dan 3 auto's op de baan hadden is lang geleden volgens mij.)
Maar ik zag bij een van die rijders o.a. een witte Ligier wel 3 keer per ronde voorbij komen. Je moet eens weten waar het zweet me dan overal tussendoor loopt.

Laatst had ik ook een hele bekende in de auto om instructies te geven tijdens haar circuit doop. Ik zei, je rijdt óf links, óf rechts, nooit midden op de baan. Bij het uitkomen van de Arie L. (Bos uit), zeg ik links, roep ik links, maar midden op de baan "voelt zoveel veiliger". Dan moet je nog een heel rondje om haar van de baan af te halen....

Gelukkig rijdt het merendeel echt niet slecht, luistert heel goed, maar je moet het natuurlijk ook nog opbouwen. En hebben we regelmatig gesprekken over het aanschaffen/opbouwen van een tracktool na de incentive.

Over het Max verstappen effect, ik zit nu al 3 jaar met mijn dochters op kartles. Daar is het (gelukkig) veel drukker geworden. Dank zij de nieuwe aanwas, ben ik soms gelukkig niet meer de langzaamste ;-) Maar ook daar is het een topic natuurlijk. Hoe houdt je het leuk, zonder de nieuwelingen van de baan te rammen. Daar krijg je als jongeling dus ook les om voertuig- en racebeheersing te leren. Hoe kom ik technisch en tactisch om de langzamere kart heen, zonder dat mijn concurrent mij in haalt. Bij de hele jonge jeugd zelf met papieren bekertjes op de bumpers voor, die heel moeten blijven, anders diskwalificatie.
Veel commotie dus, maar er wel veel meer te doen op de baan. En dat is leuk!

War DF betreft, denk ik dat het ook moet kunnen. Het is een trackday, geen test day of training day. Tijden zetten is ook een onderdeel om te kijken waar je auto of jij zelf staat. Verbieden tijden te meten is denk ik een No Go, onmogelijk en ongewenst. Maar realiseer je wel dat het een mix op de baan is, en tijden zetten geen doel op zich moet worden op een DF trackday.
En volgens mij roep ik al tijden dat we héél weinig incidenten met 2 of meer voertuigen op de baan zien bij DF. Meer dan 95% volgens mij eenzijdig, en 'gelukkig' vaak ook nog technische problemen.
Dat geeft wat teveel codes rood. Voorheen werd er met geel of dubbel geel gezwaaid, maar dat werd teveel door rijders genegeerd of verkeerd geinterpreteerd, waardoor de veiligheid van de marshalls in het geding kwam. Dus bij een stilstaand voertuig is het even afwachten of er nog bewegingg in komt, en anders afslepen onder code rood. En als de auto niet gesleept kan worden dus op laten halen met autoambulance, zoals de laatste keer een keer Bas Koeten en DFracing (draagarm).

We moeten kijken of we aan het aantal en de duur van de codes rood kunnen werken, maar zoals gezegd, duik even VIProom 17 in voor een hapje en een drankje, en ga daarna weer gezellig de baan op. Volgens mij staan we nog lang niet zo vaak en zo lang stil als op de Nordschleiffe...

DF: Driving Fun!

Macboy

Bericht door Macboy » 11 jun 2016, 21:28

Blijft altijd grappig hoe weinig mensen ook maar een idee hebben wat er allemaal bij komt kijken. Die rekenen gewoon een auto x kosten en dan maakt DF miljoenen winst. Was dat maar zo makkelijk.

Buiten dat is het inmiddels klassieke ondernemingsplan van DF om mensen nog steeds toe te laten zonder dat er vooraf betaald moet worden natuurlijk wel eigen schuld. Je kunt roepen dat mensen anders niet komen, maar het is volgens mij precies andersom: mensen maken er gebruik van omdát het kan.

Maar verder absoluut mooie posts hierboven heren :thumbup:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 07 jul 2016, 15:42

"Steeds meer kinderen gaan op Formule 1"

http://speld.nl/2015/09/21/steeds-meer- ... -formule-1" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie