Het Verstappen effect

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
alt

Het Verstappen effect

Bericht door alt » 09 jun 2016, 07:53

Na een jaar of 15 trackdays te hebben gereden, valt mij sinds kort het Verstappen effect op het circuit op.
Waren het eerst de Aygootjes nu rijden er tientallen witte & rode BMW's met zondagsrijders op het circuit als rijden chicanes.
Ik begrijp dat deze mensen graag ook eens op een circuit zouden willen rijden & hun kunsten willen vertonen.
Je kunt geen ronden rijden of je moet enkele malen vol in de remmen om de snelheid voor een bocht er uit halen als een BMW in de bocht rijdt.
Als er een paar BMW;s rijden gun je deze mensen hun plezier, maar als het circuit wordt overspoelt met zondagsrijders dan is dat vele malen lastiger.
Het vele male erger dan vrijrijden, wat als sommige forumleden van vrijrijden vinden.
De instructeurs geven wel de ruimte, maar het snelheidsverschil is zo hoog dat er eigenlijk met de witte vlag gezwaaid zou moeten worden.
Leuk voor de ondernemers met de BMW's, maar een rondetijd naar zetten wordt hier door niet meer mogelijk.
Ik ga mij bezinnen of ik mijn licentie kan laten verlengen & maar ga racen, wat ik eigenlijk niet wil.
Ik pleit voor BMW trackdaydagen met de nieuwe Verstappenfans.

JP

Re: Het Verstappen effect

Bericht door JP » 09 jun 2016, 08:10

BMW rijders zijn gewoon allemaal egoïstisch !

frankie

Bericht door frankie » 09 jun 2016, 08:52

Je bent gewoon te goed geworden voor de trackdays voor het gepeupel, hebben ze in de F1 nog niet een stoeltje voor je vrij, dan kunnen we daarna misschien spreken van het "alt effect".

alt

Bericht door alt » 09 jun 2016, 09:21

Voor raceteams wordt nu niet meer interessant om de auto's op een trackday af te stellen.
Men kan geen halve ronde meer voluit rijden.
Dan nog niet te praten over de codes rood, welke gemiddelde 20 minuten van de rijtijd kosten.

Nog even over het alt effect, op mijn leeftijd kan je zeker geen fabriekscontract meer krijgen, want ik wordt dit jaar 70.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 09 jun 2016, 09:24

Het is wel positief voor dftrackdays, gezien er een constante deelnemerstroom is met deze organisaties.

Persoonlijk gebruik ik de deelnemerslijst posting die Peter altijd doet als indicator, en sluit me voor de "overdag dagen" alleen aan als het niet vol staat met dezelfde namen.
20 Juni ziet er goed uit Alt: :df:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 58&t=32468" onclick="window.open(this.href);return false;

frankie

Bericht door frankie » 09 jun 2016, 09:37

alt schreef:Nog even over het alt effect, op mijn leeftijd kan je zeker geen fabriekscontract meer krijgen, want ik wordt dit jaar 70.
Dat zou toch wel wat zijn, hebben we als klein kikkerlandje niet alleen de jongste F1 coureur maar ook de oudste :)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 jun 2016, 09:43

Nou heeft alt altijd punten waar ik me eigenlijk 100% in kan vinden, dus nu ook weer 100% mee eens, al die BMW zondagsrijders/rijdende chicanes. Weg ermee.

:coffee:

Hielke

Bericht door Hielke » 09 jun 2016, 10:10

Alt, het gaat je dus om de huur BMW's als ik je goed begrijp?

Rnd

Bericht door Rnd » 09 jun 2016, 10:22

Ik ben juist afgehaakt van de trackdays vanwege de raceteams die je koste wat het kost voorbij moeten als jij wat rondjes met je straatauto aan het doen bent. Diverse keren flink afgesneden door die malloten.

Nee, behoor niet tot het Verstappen effect. Ik ben zelf ook al "alt" (nog lang geen 70 weliswaar) en heb aardig wat jaren trackdays gereden. Ik moet wel bekennen dat ik met de huur-BMW's ook wat mindere ervaringen heb, maar ja...voor iedereen die op een circuit rijdt is er ooit een eerste keer geweest (op het circuit dan :tooth: ).

Luco

Bericht door Luco » 09 jun 2016, 10:44

Dat is dan wel jammer Rnd

Ik vind juist dat als je als racer/raceteam een trackday uitzoekt om af te stellen of te testen je er juist rekening mee moet houden dat er ook "amateurs" meerijden en je je dus moet aanpassen.

alt

Bericht door alt » 09 jun 2016, 12:14

De questie is, dat er bijna 50 % huur BMW's rond karren.

Stel je voor dat er op een provinciale weg 50 % van die grijze muizen voor je rijden allemaal in een truttenschudder.
Dan rij je niet harder dan 50 of nog minder op deze weg.

Zo ook op het circuit, rij je gemiddeld hoger dan 3 minuten.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 09 jun 2016, 12:20

Als het even kan rij ik bijna elke trackday van DF en ja door ervaring wordt je gewoon veel sneller als de meeste andere deelnemers.

Meestal is dat geen enkel probleem, maar ik zie wel het punt dat het snelheidsverschil vaak TE groot wordt t.o.v. de huur autos' / instructie wagens. Daar komen er naar mijn mening ook steeds meer van te rijden wat voor de sport een positieve beweging is echter voor de snellere rijders wat lastig.

Vorige trackday nog een huur bmw die bij oprijden scheivlak op de racelijn in 1 keer vol op de rem gaat staan terwijl ik aan het oplijnen was om binnenkant voorbij te steken. Je verwacht dan niet dat iemand op dat punt zo'n actie doet en op zijn minst gezegd was het meer mazzel dan wijsheid dat ik niet achterop klapte of de muur in vloog.

Als rijder probeer je altijd rekening te houden met iedereen op de baan, want ook zelf zijn we allemaal beginner geweest en ergerde ik mij ook aan de (professionele) racers die op de gekste plekken je voorbij gingen. Nu lijkt het alsof ik aan de andere kant sta van die medaille en is de ergernis andersom.

Echte reden tot klagen mag ik dan niet hebben denk ik :coffee:

Misschien echter wel een idee om te blijven kijken naar een modus waarbij huurauto's zo veel mogelijk in de ochtend worden ingezet waardoor in de middag meer ruimte is voor snelle deelnemers, maar of dat haalbaar is weet ik niet.

PS laatst nog een witte ligier die telkens in de weg reed, man man man....... :kikker: :kikker:

ErikS

Bericht door ErikS » 09 jun 2016, 12:42

Luco schreef:Dat is dan wel jammer Rnd

Ik vind juist dat als je als racer/raceteam een trackday uitzoekt om af te stellen of te testen je er juist rekening mee moet houden dat er ook "amateurs" meerijden en je je dus moet aanpassen.
Plus een, het is een trackday, geen testdag voor de DNRT oid.
Dat is nou juist het idee van een trackday.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 09 jun 2016, 13:12

Tja.......

Trackday is geen testday.....
Het blijft een openbaar iets waar iedereen op af kan komen, hier dien je dus gewoon rekening mee te houden.

Dezelfde soort discussie laait van tijd tot tijd ook op over de Nordschleife.
Dit is en blijft ook "gewoon" een openbare tolweg met éénrichtingsverkeer.
Maar ook hier zijn er regelmatig rijders die met het stuur tussen de tanden per sé dat snelle rondje willen knallen, en dan gaan zitten klagen omdat oma Truus met haar trabant ook besloten heeft om een rondje te doen.

Terugkomend op de trackday's, DF hanteert open pitlane. Oftewel de gehele sessie rijden wanneer het jou uitkomt. Kies dan gewoon jouw moment, of laat je even terugzakken op bepaalde momenten.
Lopen klagen dat al die "stumpertjes" in hun BMW's in de weg rijden geeft geen pas, je hebt geen alleen recht op de baan en ook jij bent ooit voor het eerst de baan op gegaan.

En als je wilt testen of je vers opgebouwde race auto een shake down wilt geven dan moet je daar wellicht een ander moment voor kiezen.

Ben eigenlijk benieuwd naar de ervaringen van de "echte" coureurs hier (Tristan, Jos_Br, Luco, Andre)

Hielke

Bericht door Hielke » 09 jun 2016, 13:24

Als het echt zo is dat bijna 50% uit huur BMW's bestaat dan is de oplossing simpel. Opdelen die hap. Half uur voor huur auto's, half uur voor eigen of competitie auto's. Opgelost.

De politiek correcten zullen er wel weer anders over denken :D

Luco

Bericht door Luco » 09 jun 2016, 13:29

Eric, ik vind dat je je als snellere, meer ervaren rijder je aan zou moeten passen aan de zogenaamde mindere goden.
Ik heb het idee dat ik dat altijd gedaan heb op trackdays.

Nu zit er per organisator ook wel enig verschil in.

Hielke

Bericht door Hielke » 09 jun 2016, 13:31

Luco schreef:Eric, ik vind dat je je als snellere, meer ervaren rijder je aan zou moeten passen aan de zogenaamde mindere goden.

Je kunt je natuurlijk niet aan lagere tempo's blijven aanpassen als die lagere tempo's de norm worden door het huur-format. Met die gedachten gang kun je ook wel race fietsers op de baan gaan toelaten.

Luco

Bericht door Luco » 09 jun 2016, 13:40

Hielke schreef:
Luco schreef:Eric, ik vind dat je je als snellere, meer ervaren rijder je aan zou moeten passen aan de zogenaamde mindere goden.

Je kunt je natuurlijk niet aan lagere tempo's blijven aanpassen als die lagere tempo's de norm worden door het huur-format. Met die gedachten gang kun je ook wel race fietsers op de baan gaan toelaten.
Ik denk dat de organisator moet bepalen waar die grens ligt en niet de rijder, dus als je inschrijft als je weet dat er beginnelingen bij zijn met instructeurs en huurauto's dan pas je je aan of schrijft niet in, die keus is aan jezelf.

Emiel

Bericht door Emiel » 09 jun 2016, 13:55

Snelheidsverschil kun je op anticiperen. Tot bepaalde snelheden...

Onvoorspelbaarheid amper tot niet. Uitwijken/onverwacht Remmen/Vreemde lijnen/etc. is gevaarlijk.
( Rustig afwachten, knipperlicht aan, duidelijk maken dat je voorbij wil.. en dan nog. )

RVV

Bericht door RVV » 09 jun 2016, 14:18

Hielke schreef:

:angel:
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (453.43 KiB) 2101 keer bekeken

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 09 jun 2016, 14:25

Iets wat ik steeds vaker merk, bij iedereen, is dat er ook niet meer gelezen wordt.....
Al snel denkt men bij een lap tekst van "jajajajaja.....het zal allemaal wel"

Maar als ik dan even bij Driving-Fun kijk :
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.
Dat is dan toch gewoon duidelijk......lijkt mij.

JP

Bericht door JP » 09 jun 2016, 15:19

Op de Nordschleife (en ik meen ook op hun trackdays aldaar) mag je alleen links inhalen en de ingehaalde moet eerst met zijn knipperlicht seinen dat hij rechts blijft (toch?) Hetgeen het rijden ook weer wat veiliger maakt.

Ik ben op een DF trackday op Spa ook bij de busstop-chicane opeens uitgeremd en rechts ingehaald door zo'n "racer".....en dan zijn ze ook nog boos dat ik dat niet verwachtte en instuurde..... :shock:

RVV

Bericht door RVV » 09 jun 2016, 15:28

Ik zie een het Verstappen effect niet?!

Max Verstappen is een idool voor jonge karters.. Die massaal de kartbanen opgaan voor dezelfde ervaring en als klimop naar hogere klasses in de toekomst. Daar is sprake van het Verstappen effect. Een trackday rijden in een huur BMW heeft voor velen alleen maar voordelen. Geen schade/slijtage aan eigen auto. Duidelijke instructie en weten waar je aan toe bent qua kosten. Daar zullen ook beginners aan meedoen maar heej iedereen is een keer een beginner geweest. Ik denk dat de autosport/circuitorganisaties in het algemeen erg blij mogen zijn met een Max Verstappen. Weer eens iemand die de spreekwoordelijke kar kan trekken. Want zonder al die huur bmwtjes kunnen überhaupt geen circuitdagen worden georganiseerd ;-)

frankie

Bericht door frankie » 09 jun 2016, 15:36

JP schreef:Op de Nordschleife (en ik meen ook op hun trackdays aldaar) mag je alleen links inhalen en de ingehaalde moet eerst met zijn knipperlicht seinen dat hij rechts blijft (toch?) Hetgeen het rijden ook weer wat veiliger maakt.
Tijdens TF geldt gewoon de Duitse StVO, dat wil o.a. zeggen zoveel mogelijk rechts houden en alleen via de linkerkant inhalen. Bij trackdays hangt het af van de organisatie, sommigen hanteren ook het alleen links inhalen principe, bij anderen is dat vrij.

alt

Bericht door alt » 09 jun 2016, 17:39

Even een voorbeeld als je met 200 + komt aanrijden voor snelle bocht, remt op 50 m naar 140 & in de bocht rijdt een BMW met 60, dan moet vol op de rem in de bocht.
Want je haalt het wel uit je hoofd om in te gaan halen.
Dat doe enkel links op het rechte stuk of iemand geeft het duidelijk aan of na de bocht.

Ik heb je niet gezien, Cees.
Ik zat toen zeker vast in de 6.
Wordt niet goed van die Sadev-bak.
Gisteren ook weer, schakelt die af & toe van zelf op of terug.
Ben ook gelijk naar huis gegaan.

Plaats reactie