Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Niels » 07 jun 2016, 20:09

Je bent lekker bezig!

Had je in combinatie met de scherpe nokken je compressie ook verhoogt?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 07 jun 2016, 20:52

Bedoel je op de 12v motor? Nee daar was alleen de andere nokkenas in gegaan. Met zo'n V6 is het ook lastig de compressie verhogen omdat het inlaatspruitstuk niet meer past als je de koppen ver vlakt. Dan kan je natuurlijk het inlaatspruitstuk ook aanpassen, maar daar ben ik niet aan begonnen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Niels » 07 jun 2016, 21:56

Dan boer je eigenlijk achteruit omdat met een scherpe nok meer spoeling in de cilinder creëert. Daardoor begin je later druk op te bouwen bij de compressie slag en om dan toch je compressie eind druk te halen moet je de verhouding aanpassen.

Dus meer zuipen bij tegenvallende prestaties verbaast me niet :wink:

Vroeger heb ik nog wel wat Ford V6-en mee gemaakt, ik heb er hele goede herinneringen aan :D De topper was wel een Capri 3.0S, prachtig!

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Reind » 08 jun 2016, 11:01

Bij de DNRT rijtd een sierra met een nieuwe cosworth V6 2.9 van een Scorpio?. Gewoon nieuw uit het schap in Keulen. Vervolgens KMS erop. Schijnt dat die gewoon dik 320pk haalt.

Ik zit eraan te denken om dit deze winter in mijn race sierra te hangen.
Laatst gewijzigd door Reind op 08 jun 2016, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door GTRene » 08 jun 2016, 11:27

cool :df:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 08 jun 2016, 12:03

Ik zou denken dat je een typefout gemaakt hebt en 230 pk bedoelt. Meer dan dat ga je niet uit een standaard motor halen zonder een turbo er op te schroeven. Dus als de eigenaar claimt dat hij 320 pk heeft uit een standaard motor dan vertelt hij onzin verhalen. :tong:

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Reind » 08 jun 2016, 12:05

Ik heb het ook maar gehoord maar hij had het echt over 320pk (328pk om precies te zijn).

Info heb ik van MB motorsport, die heeft hem gebouwd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 08 jun 2016, 12:41

MB motorsport heb ik nog nooit van gehoord. HB motorsport wel. Maar ik weet 100% zeker dat 320 pk uit een standaard motor onzin is. Het standaard koppel is met 275 Nm al redelijk hoog voor de cilinderinhoud (toen het blok geïntroduceerd werd was het het hoogste van een atmosferische motor onder de 3 liter). Het koppel nog veel hoger krijgen gaat dus ook niet lukken. En het blok meer toeren laten draaien gaat ook niet zonder dat het kapot gaat. Dus is het onmogelijk om zo'n hoog vermogen uit een standaard blok te halen. Ik vind het altijd jammer dat er dan weer bedrijven zijn die mensen oplichten die er geen verstand van hebben.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Reind » 08 jun 2016, 13:44

MB motorsport zal daar zeker niet om liegen. Wellicht heb ik het verkeerd verstaan of hij zich versproken. Ik zal het hem nog eens vragen. Kom erop terug.

BTW er zijn tal van oude BMW motoren M50/M52 die in verhouding een nog hoger koppel hebben. 325i heeft bijvoorbeeld 245NM. Zelfs de oudere M20 (1985) 325 heeft al iets van 230NM.


Wat voor motoren zitten er dan in die BRL V6 auto's. Die hebben toch iets van 360pk op basis van een scorpio blok.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Mari Oh Oh! » 08 jun 2016, 14:56

Reind schreef:MB motorsport zal daar zeker niet om liegen. Wellicht heb ik het verkeerd verstaan of hij zich versproken. Ik zal het hem nog eens vragen. Kom erop terug.

BTW er zijn tal van oude BMW motoren M50/M52 die in verhouding een nog hoger koppel hebben. 325i heeft bijvoorbeeld 245NM. Zelfs de oudere M20 (1985) 325 heeft al iets van 230NM.


Wat voor motoren zitten er dan in die BRL V6 auto's. Die hebben toch iets van 360pk op basis van een scorpio blok.
Voor koppel heb ik idd altijd de leidraad net onder de 100NM/liter en niet alleen bij BMW. De M90 uit mijn 635csi(1979) deed 304NM uit 3,45L(net iets minder gunstig dan de genoemde 275 bij 3). En sinds die tijd gaat het steeds verder richting die verhouding of er zelfs over. Ook bij suffe auto's. Maar zelfs een Lambo komt niet heel ver over de 100NM/liter. Alles NA natuurlijk...

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Reind » 08 jun 2016, 15:22

De S54B32 uit de e46 m3 is dan toch wel de topper met 365NM uit 3.2

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Niels » 08 jun 2016, 15:24

Atmosferisch 320pk uit 2.9 liter dan moet je toch richting de 7500-8000rpm uitgaande van een redelijk goede vullingsgraad. Deze V6-en zijn in de basis niet echt hightech dus ik vind het ook aardig ambitieus met alleen maar een KMS erop.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 08 jun 2016, 15:28

Inderdaad is koppel redelijk begrensd rond de 100 Nm per liter. Om meer vermogen te halen uit een atmosferische motor moet je hem dus meer toeren laten draaien. Maar boven de 6500 tpm komen er vibraties in het blok waardoor de krukaslagers niet meer goed in lijn staan. Als gevolg daarvan kunnen de lagerkappen uit het blok scheuren (ik heb de foto's daarvan weleens gezien).

De BRL V6 uit een Scorpio ken ik niet en ben er ook zeker van dat dat geen scorpio motor is. De scorpio heeft wel een BRC, BRD, BRE, BRF en BRG gehad. Dat zijn allemaal 2.9 12v motoren waarvan ik de BRF had. Op basis van de 2.9 24v motoren zijn er ooit wel FBE (race)motoren gebouwd met meer vermogen. Maar die hadden onder andere een extra 'brace' om de lagerkappen te ondersteunen voor hogere toerentallen. De FBE motoren haalden wel vermogens rond de 350 pk geloof ik.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 08 jun 2016, 16:47

Helaas is na 10.000 km de distributie van de 24v in elkaar gelopen. Ik had het blok gekocht met de garantie dat de distributie nagekeken was en helemaal goed was, aangezien dat een zwak punt is van deze motoren. Maar dat was dus niet het geval. :roll: Uiteindelijk maar besloten de motor uit de auto te halen en uit elkaar te halen om te zien wat de schade is.

Ondertussen hangt de motor in de steun.

Afbeelding

Ook heb ik er al wat onderdelen vanaf gehaald. :)

Afbeelding

Dan ziet het blok er al wat kaler uit.

Afbeelding

Afbeelding

En het blok van de onderkant, zonder oliecarter.

Afbeelding

Ondertussen heb ik kunnen zien dat alleen de geleiders aan de onderkant nog heel waren, de rest heb ik allemaal uit het carter kunnen vissen. :(
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 17 jan 2019, 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Niels » 08 jun 2016, 18:06

Pffffff :bag:

Sterkte er mee!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door GTRene » 08 jun 2016, 18:20

nagekeken...ik kijk ook wel eens ergens na :)

als ik die motor zo zie en die lekkages en oliekleur op het inwendige, zou je denken dat er bv een vrij lange tijd (eigenaren voor jou) niet echt meer de juiste onderhoud heeft gehad?

mooi pech in elk geval, zo had ik dat een keer toen ik voor tijdelijk een goedkope auto nodig had,
dacht laat ik eens die Rover 216 SE kopen (jaja...) maar dan moest die riem wel in orde zijn...

Ja zei de verkoper, zit een nieuwe op :thumbup:

toen durfde ik het wel aan...om een paar dagen daarna te stranden met een kapotte distributie riem :mrgreen:
er zat verder geen garantie op, maar omdat die verkoper vertelde over de nwe riem wat duidelijk niet zo was, hem maar eens gebeld, dacht you never know :mrgreen:

had mazzel, en gaf toe dat hij fout zat, hij haalde de auto op en plaatste toen ook nog gratis een nwe riem (verder geen schade gelukkig) en het liep weer als vanouds, maar heel kort de auto gehouden omdat ik al snel weer wat sportiefs gevonden had.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2514
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door jos_br » 08 jun 2016, 20:03

Dit soort dingen zijn wel heel vervelend, en meteen de reden waarom wij gebruikte motoren vaak voor een deel (kop eraf) uit elkaar halen voor de montage van de motor, ook vanwege garanties die verleend moeten worden.

Jos.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 08 jun 2016, 20:16

Ik heb beide cilinder koppen eraf gehaald en zuigers 1, 2 en 3 hadden afdrukken van de uitlaatkleppen.

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig waren niet alle kleppen krom, alleen die van cilinder 1.

Ik heb de verkoper er op aangesproken en heb van hem een hoop onderdelen gehad om de motor opnieuw op te bouwen. Maar het was een particulier die een beetje handelde in deze motoren, dus echt garantie heb je niet. Maar ik zou nooit meer zo'n motor inbouwen zonder hem eerst na te kijken.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 17 jan 2019, 13:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Jan-Willem » 09 jun 2016, 01:24

Leuk project!

Een keer wat anders dan een BMW :mrgreen:
Rij je deze auto als daily?

Jammer van de motor, helaas is niet iedereen eerlijk.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Eric H » 09 jun 2016, 07:34

Marc Sierra schreef:
De BRL V6 uit een Scorpio ken ik niet en ben er ook zeker van dat dat geen scorpio motor is. De scorpio heeft wel een BRC, BRD, BRE, BRF en BRG gehad. Dat zijn allemaal 2.9 12v motoren waarvan ik de BRF had. Op basis van de 2.9 24v motoren zijn er ooit wel FBE (race)motoren gebouwd met meer vermogen. Maar die hadden onder andere een extra 'brace' om de lagerkappen te ondersteunen voor hogere toerentallen. De FBE motoren haalden wel vermogens rond de 350 pk geloof ik.
Met BRL wordt zeer waarschijnlijk de raceklasse BRL bedoeld.... :wink:
https://nl.wikipedia.org/wiki/BRL_V6

Dit waren alleen 4 liter V6 blokken van Ford en geen 2.9 liters.....

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 09 jun 2016, 10:31

Tot een half jaar geleden reed ik hem dagelijks, waarvan zo'n 8 jaar op lpg vanwege de vele kilometers. 2 jaar geleden heb ik de lpg installatie verwijderd omdat ik toen niet veel meer reed. Maar sinds een half jaar rij ik wel weer veel, heb daarom nu een 320d gekocht als dagelijkse auto. Dus nu is de Sierra alleen nog voor de hobby. De kapotte motor was overigens toen ik hem nog wel dagelijks reed.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 09 jun 2016, 16:52

Ik heb uiteindelijk besloten zelf te proberen het blok te repareren. Erger kon het toch niet meer worden. :lol:

Ik heb de scherpe randjes waar de kleppen de zuigers geraakt hadden weg gehaald om detonatie op die plekken te voorkomen.

Afbeelding

De olie pomp eraf gehaald zodat de krukas eruit kon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de hoofdlagers en drijfstanglagers vervangen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 17 jan 2019, 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Niels » 09 jun 2016, 17:47

Heb je de zuigers ook gecontroleerd op ovaalheid? Als ze de kleppen hebben geraakt kunnen ze wel eens gaan vreten namelijk.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 09 jun 2016, 18:02

Nee dat heb ik niet gedaan. Eerlijk gezegd had ik daar ook nog nooit van gehoord. Maar de zuigerveren van deze motoren slijten niet hard. Om die reden had ik besloten de zuigers ook niet uit de motor te halen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Niels » 09 jun 2016, 19:06

Na verloop van tijd hoor je een ovale zuiger wel tikken dus als het blok alweer in elkaar zit en het loopt allemaal prima dan zal het wel goed zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten