Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Je bent lekker bezig!
Had je in combinatie met de scherpe nokken je compressie ook verhoogt?
Had je in combinatie met de scherpe nokken je compressie ook verhoogt?
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Bedoel je op de 12v motor? Nee daar was alleen de andere nokkenas in gegaan. Met zo'n V6 is het ook lastig de compressie verhogen omdat het inlaatspruitstuk niet meer past als je de koppen ver vlakt. Dan kan je natuurlijk het inlaatspruitstuk ook aanpassen, maar daar ben ik niet aan begonnen.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Dan boer je eigenlijk achteruit omdat met een scherpe nok meer spoeling in de cilinder creëert. Daardoor begin je later druk op te bouwen bij de compressie slag en om dan toch je compressie eind druk te halen moet je de verhouding aanpassen.
Dus meer zuipen bij tegenvallende prestaties verbaast me niet
Vroeger heb ik nog wel wat Ford V6-en mee gemaakt, ik heb er hele goede herinneringen aan
De topper was wel een Capri 3.0S, prachtig!
Dus meer zuipen bij tegenvallende prestaties verbaast me niet

Vroeger heb ik nog wel wat Ford V6-en mee gemaakt, ik heb er hele goede herinneringen aan

- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Bij de DNRT rijtd een sierra met een nieuwe cosworth V6 2.9 van een Scorpio?. Gewoon nieuw uit het schap in Keulen. Vervolgens KMS erop. Schijnt dat die gewoon dik 320pk haalt.
Ik zit eraan te denken om dit deze winter in mijn race sierra te hangen.
Ik zit eraan te denken om dit deze winter in mijn race sierra te hangen.
Laatst gewijzigd door Reind op 08 jun 2016, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Ik zou denken dat je een typefout gemaakt hebt en 230 pk bedoelt. Meer dan dat ga je niet uit een standaard motor halen zonder een turbo er op te schroeven. Dus als de eigenaar claimt dat hij 320 pk heeft uit een standaard motor dan vertelt hij onzin verhalen. 

- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Ik heb het ook maar gehoord maar hij had het echt over 320pk (328pk om precies te zijn).
Info heb ik van MB motorsport, die heeft hem gebouwd.
Info heb ik van MB motorsport, die heeft hem gebouwd.
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
MB motorsport heb ik nog nooit van gehoord. HB motorsport wel. Maar ik weet 100% zeker dat 320 pk uit een standaard motor onzin is. Het standaard koppel is met 275 Nm al redelijk hoog voor de cilinderinhoud (toen het blok geïntroduceerd werd was het het hoogste van een atmosferische motor onder de 3 liter). Het koppel nog veel hoger krijgen gaat dus ook niet lukken. En het blok meer toeren laten draaien gaat ook niet zonder dat het kapot gaat. Dus is het onmogelijk om zo'n hoog vermogen uit een standaard blok te halen. Ik vind het altijd jammer dat er dan weer bedrijven zijn die mensen oplichten die er geen verstand van hebben.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
MB motorsport zal daar zeker niet om liegen. Wellicht heb ik het verkeerd verstaan of hij zich versproken. Ik zal het hem nog eens vragen. Kom erop terug.
BTW er zijn tal van oude BMW motoren M50/M52 die in verhouding een nog hoger koppel hebben. 325i heeft bijvoorbeeld 245NM. Zelfs de oudere M20 (1985) 325 heeft al iets van 230NM.
Wat voor motoren zitten er dan in die BRL V6 auto's. Die hebben toch iets van 360pk op basis van een scorpio blok.
BTW er zijn tal van oude BMW motoren M50/M52 die in verhouding een nog hoger koppel hebben. 325i heeft bijvoorbeeld 245NM. Zelfs de oudere M20 (1985) 325 heeft al iets van 230NM.
Wat voor motoren zitten er dan in die BRL V6 auto's. Die hebben toch iets van 360pk op basis van een scorpio blok.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Voor koppel heb ik idd altijd de leidraad net onder de 100NM/liter en niet alleen bij BMW. De M90 uit mijn 635csi(1979) deed 304NM uit 3,45L(net iets minder gunstig dan de genoemde 275 bij 3). En sinds die tijd gaat het steeds verder richting die verhouding of er zelfs over. Ook bij suffe auto's. Maar zelfs een Lambo komt niet heel ver over de 100NM/liter. Alles NA natuurlijk...Reind schreef:MB motorsport zal daar zeker niet om liegen. Wellicht heb ik het verkeerd verstaan of hij zich versproken. Ik zal het hem nog eens vragen. Kom erop terug.
BTW er zijn tal van oude BMW motoren M50/M52 die in verhouding een nog hoger koppel hebben. 325i heeft bijvoorbeeld 245NM. Zelfs de oudere M20 (1985) 325 heeft al iets van 230NM.
Wat voor motoren zitten er dan in die BRL V6 auto's. Die hebben toch iets van 360pk op basis van een scorpio blok.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
De S54B32 uit de e46 m3 is dan toch wel de topper met 365NM uit 3.2
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Atmosferisch 320pk uit 2.9 liter dan moet je toch richting de 7500-8000rpm uitgaande van een redelijk goede vullingsgraad. Deze V6-en zijn in de basis niet echt hightech dus ik vind het ook aardig ambitieus met alleen maar een KMS erop.
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Inderdaad is koppel redelijk begrensd rond de 100 Nm per liter. Om meer vermogen te halen uit een atmosferische motor moet je hem dus meer toeren laten draaien. Maar boven de 6500 tpm komen er vibraties in het blok waardoor de krukaslagers niet meer goed in lijn staan. Als gevolg daarvan kunnen de lagerkappen uit het blok scheuren (ik heb de foto's daarvan weleens gezien).
De BRL V6 uit een Scorpio ken ik niet en ben er ook zeker van dat dat geen scorpio motor is. De scorpio heeft wel een BRC, BRD, BRE, BRF en BRG gehad. Dat zijn allemaal 2.9 12v motoren waarvan ik de BRF had. Op basis van de 2.9 24v motoren zijn er ooit wel FBE (race)motoren gebouwd met meer vermogen. Maar die hadden onder andere een extra 'brace' om de lagerkappen te ondersteunen voor hogere toerentallen. De FBE motoren haalden wel vermogens rond de 350 pk geloof ik.
De BRL V6 uit een Scorpio ken ik niet en ben er ook zeker van dat dat geen scorpio motor is. De scorpio heeft wel een BRC, BRD, BRE, BRF en BRG gehad. Dat zijn allemaal 2.9 12v motoren waarvan ik de BRF had. Op basis van de 2.9 24v motoren zijn er ooit wel FBE (race)motoren gebouwd met meer vermogen. Maar die hadden onder andere een extra 'brace' om de lagerkappen te ondersteunen voor hogere toerentallen. De FBE motoren haalden wel vermogens rond de 350 pk geloof ik.
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Helaas is na 10.000 km de distributie van de 24v in elkaar gelopen. Ik had het blok gekocht met de garantie dat de distributie nagekeken was en helemaal goed was, aangezien dat een zwak punt is van deze motoren. Maar dat was dus niet het geval.
Uiteindelijk maar besloten de motor uit de auto te halen en uit elkaar te halen om te zien wat de schade is.
Ondertussen hangt de motor in de steun.

Ook heb ik er al wat onderdelen vanaf gehaald.

Dan ziet het blok er al wat kaler uit.


En het blok van de onderkant, zonder oliecarter.

Ondertussen heb ik kunnen zien dat alleen de geleiders aan de onderkant nog heel waren, de rest heb ik allemaal uit het carter kunnen vissen.

Ondertussen hangt de motor in de steun.

Ook heb ik er al wat onderdelen vanaf gehaald.


Dan ziet het blok er al wat kaler uit.


En het blok van de onderkant, zonder oliecarter.

Ondertussen heb ik kunnen zien dat alleen de geleiders aan de onderkant nog heel waren, de rest heb ik allemaal uit het carter kunnen vissen.

Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 17 jan 2019, 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Pffffff
Sterkte er mee!

Sterkte er mee!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
nagekeken...ik kijk ook wel eens ergens na
als ik die motor zo zie en die lekkages en oliekleur op het inwendige, zou je denken dat er bv een vrij lange tijd (eigenaren voor jou) niet echt meer de juiste onderhoud heeft gehad?
mooi pech in elk geval, zo had ik dat een keer toen ik voor tijdelijk een goedkope auto nodig had,
dacht laat ik eens die Rover 216 SE kopen (jaja...) maar dan moest die riem wel in orde zijn...
Ja zei de verkoper, zit een nieuwe op
toen durfde ik het wel aan...om een paar dagen daarna te stranden met een kapotte distributie riem
er zat verder geen garantie op, maar omdat die verkoper vertelde over de nwe riem wat duidelijk niet zo was, hem maar eens gebeld, dacht you never know
had mazzel, en gaf toe dat hij fout zat, hij haalde de auto op en plaatste toen ook nog gratis een nwe riem (verder geen schade gelukkig) en het liep weer als vanouds, maar heel kort de auto gehouden omdat ik al snel weer wat sportiefs gevonden had.

als ik die motor zo zie en die lekkages en oliekleur op het inwendige, zou je denken dat er bv een vrij lange tijd (eigenaren voor jou) niet echt meer de juiste onderhoud heeft gehad?
mooi pech in elk geval, zo had ik dat een keer toen ik voor tijdelijk een goedkope auto nodig had,
dacht laat ik eens die Rover 216 SE kopen (jaja...) maar dan moest die riem wel in orde zijn...
Ja zei de verkoper, zit een nieuwe op

toen durfde ik het wel aan...om een paar dagen daarna te stranden met een kapotte distributie riem

er zat verder geen garantie op, maar omdat die verkoper vertelde over de nwe riem wat duidelijk niet zo was, hem maar eens gebeld, dacht you never know

had mazzel, en gaf toe dat hij fout zat, hij haalde de auto op en plaatste toen ook nog gratis een nwe riem (verder geen schade gelukkig) en het liep weer als vanouds, maar heel kort de auto gehouden omdat ik al snel weer wat sportiefs gevonden had.
-
Onlinejos_br
- Berichten: 2514
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Dit soort dingen zijn wel heel vervelend, en meteen de reden waarom wij gebruikte motoren vaak voor een deel (kop eraf) uit elkaar halen voor de montage van de motor, ook vanwege garanties die verleend moeten worden.
Jos.
Jos.
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Ik heb beide cilinder koppen eraf gehaald en zuigers 1, 2 en 3 hadden afdrukken van de uitlaatkleppen.


Gelukkig waren niet alle kleppen krom, alleen die van cilinder 1.
Ik heb de verkoper er op aangesproken en heb van hem een hoop onderdelen gehad om de motor opnieuw op te bouwen. Maar het was een particulier die een beetje handelde in deze motoren, dus echt garantie heb je niet. Maar ik zou nooit meer zo'n motor inbouwen zonder hem eerst na te kijken.


Gelukkig waren niet alle kleppen krom, alleen die van cilinder 1.
Ik heb de verkoper er op aangesproken en heb van hem een hoop onderdelen gehad om de motor opnieuw op te bouwen. Maar het was een particulier die een beetje handelde in deze motoren, dus echt garantie heb je niet. Maar ik zou nooit meer zo'n motor inbouwen zonder hem eerst na te kijken.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 17 jan 2019, 13:39, 2 keer totaal gewijzigd.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Leuk project!
Een keer wat anders dan een BMW
Rij je deze auto als daily?
Jammer van de motor, helaas is niet iedereen eerlijk.
Een keer wat anders dan een BMW

Rij je deze auto als daily?
Jammer van de motor, helaas is niet iedereen eerlijk.
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Met BRL wordt zeer waarschijnlijk de raceklasse BRL bedoeld....Marc Sierra schreef:
De BRL V6 uit een Scorpio ken ik niet en ben er ook zeker van dat dat geen scorpio motor is. De scorpio heeft wel een BRC, BRD, BRE, BRF en BRG gehad. Dat zijn allemaal 2.9 12v motoren waarvan ik de BRF had. Op basis van de 2.9 24v motoren zijn er ooit wel FBE (race)motoren gebouwd met meer vermogen. Maar die hadden onder andere een extra 'brace' om de lagerkappen te ondersteunen voor hogere toerentallen. De FBE motoren haalden wel vermogens rond de 350 pk geloof ik.

https://nl.wikipedia.org/wiki/BRL_V6
Dit waren alleen 4 liter V6 blokken van Ford en geen 2.9 liters.....
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Tot een half jaar geleden reed ik hem dagelijks, waarvan zo'n 8 jaar op lpg vanwege de vele kilometers. 2 jaar geleden heb ik de lpg installatie verwijderd omdat ik toen niet veel meer reed. Maar sinds een half jaar rij ik wel weer veel, heb daarom nu een 320d gekocht als dagelijkse auto. Dus nu is de Sierra alleen nog voor de hobby. De kapotte motor was overigens toen ik hem nog wel dagelijks reed.
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Ik heb uiteindelijk besloten zelf te proberen het blok te repareren. Erger kon het toch niet meer worden.
Ik heb de scherpe randjes waar de kleppen de zuigers geraakt hadden weg gehaald om detonatie op die plekken te voorkomen.

De olie pomp eraf gehaald zodat de krukas eruit kon.



En de hoofdlagers en drijfstanglagers vervangen.


Ik heb de scherpe randjes waar de kleppen de zuigers geraakt hadden weg gehaald om detonatie op die plekken te voorkomen.

De olie pomp eraf gehaald zodat de krukas eruit kon.



En de hoofdlagers en drijfstanglagers vervangen.

Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 17 jan 2019, 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Heb je de zuigers ook gecontroleerd op ovaalheid? Als ze de kleppen hebben geraakt kunnen ze wel eens gaan vreten namelijk.
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Nee dat heb ik niet gedaan. Eerlijk gezegd had ik daar ook nog nooit van gehoord. Maar de zuigerveren van deze motoren slijten niet hard. Om die reden had ik besloten de zuigers ook niet uit de motor te halen.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Na verloop van tijd hoor je een ovale zuiger wel tikken dus als het blok alweer in elkaar zit en het loopt allemaal prima dan zal het wel goed zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 13 gasten