Golf 7 GTI Performance

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Golf 7 GTI Performance

Bericht door Wouter81 » 24 mei 2016, 18:42

De trouwe lezer hier weet misschien dat ik momenteel een Volvo V60 Plugin Hybride rij en daarnaast een Mini Cooper S heb. Voor de Volvo had ik een Golf 6 GTI, fantastische auto! Was echt een droom om die nieuw uit te zoeken en zelf op te halen in Autostadt Wolfsburg. Daarna 3 jaar met heel veel plezier in gereden.

Maar toen kwam de bijtellingshype. Enkele auto's waaronder de V60 PIH met 0% bijtelling voor 5 jaar. Da's ook wel aantrekkelijk, financieel gezien dan! Dus zo'n ding besteld en in oktober 2013 de Volvo in ontvangst genomen. Luxe auto, vlot, snel, heerlijke stoelen.... alleen echt geen rijplezier. Een automaat en diesel is gewoon niet mijn ding, daar ben ik wel achtergekomen. Het ding doet alles goed, voor wintersport met z'n AWD ook een top apparaat afgelopen februari. Paar weken terug even op en neer München, ook dan een heerlijke autobahncruiser met topstooelen. Maar buiten dat heb ik domweg niets met de auto. Verstandelijk gezien prima maar emotioneel nul. Echt geen beleving.

Dus vorig jaar een funauto gekocht als 2e auto: een Mini Cooper S. M'n vrouw was ook altijd Mini fan en zij rijdt er dagelijks in en het leek mij ook een leuk scheurijzertje dus een Mini Cooper S R56 gekocht. Zie http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 3#p1089563" onclick="window.open(this.href);return false; Prachtig karretje om te zien, ook nu nog.

Dat was 26 mei vorig jaar, bijna op de dag nauwkeurig een jaar geleden dus. Ik wist dat het een risico was, de R56 staat niet echt bekend als een wonder der betrouwbaarheid :bag: maar ik had me goed ingelezen en een goed onderhouden exemplaar uitgezocht, zo dacht ik.

Nou, dat heb ik geweten. Exact 1 dag na het afgelopen van de 6 maand garantie een waterlekkage. 770 Euro verder en we konden weer rijden. Tot enige tijd daarna. Olievlekken op de oprit. Zo'n 2300 euro verder waarin van alles vervangen was zoals ook een nieuwe turbo, waterpomp, leidingwerk, pakkingen etc. begon het een erg dure Mini te worden. :bag: Dat was enkele weken geleden. Maar vorige week wederom een olielekkage, nu weer ergens anders (ergens bij de kettingspanner). Da's gister weer gerepareerd. Maar voor hoelang? Er gaat elke keer iets kapot aan dat rampzalige PSA blok. Ik denk dat de auto in het afgelopen half jaar zeker 4 of 5 keer bij de garage heeft gestaan.

Ik was er wel klaar mee. :devil: Leuk spul zo'n Mini (om te zien en om te rijden dan) maar het vertrouwen is weg. In 10.000 km een paar duizend euro aan onderhoudskosten plus dat er elke keer wat anders kapot gaat, da's niet waar ik echt blij van wordt. Komt nog bij dat het natuurlijk geen praktische auto is, zeker niet met 2 kinderen. Uiteraard wisten we dat vooraf maar goed.

Maar wat dan? Heb eraan gedacht de V60 weg te doen en weer iets daarvoor terug dat mij wel plezier geeft, en dan voor de vrouw ook wat anders. Aan van alles gedacht, zelfs even gedacht om een BMW M2 te bestellen. Maar ja, van 0 euro bijtelling naar ruim 800 euro netto bijtelling is ook niet wat me aanspreekt. Da's toch 10.000 euro per jaar, serieus geld. Ik betaal liever in 1x wat geld dan elke maand geconfronteerd te worden met een hoge bijtelling. Rationeel gezien ben ik natuurlijk ook krankzinnig als ik die 0% bijteller weg doe, waar ik nog 2,5 jaar gratis in kan rijden privé. Maar ik ben er tegelijkertijd ook wel op uitgekeken, het idee om daar nog 2,5 jaar in te cruisen spreekt me ook niet echt aan. :bag: First World Problems, ik weet het maar het leven als DF"er is niet gemakkelijk. :) Iets wat de buitenwereld nooit zal begrijpen. :angel:

Ook wel gekeken naar een BMW. Het merk spreekt me zeker aan. Maar dan kom je erachter dat er eigenlijk niet zoveel echt leuke recente BMW"s zijn (naar mijn mening dan). De 1-serie is alleen leuk met een dikke motor maar ik vind (op de allerlaatste facelift na) de 1 serie niet mooi. Een 2 serie is het ook niet voor mij, behalve dan de M2 en een 3 serie vind ik al te groot en te log, bovendien is de laatste generatie ook niet echt sportief en de E90 is alweer ouder en echt mooi vind ik die ook niet. BMW's boven de 3 serie zijn echt te groot, ik wil juist wat compacters.

OK, toen goed nagedacht wat ik nou echt leuk vind qua auto's. En dan kom ik toch weer terug op mijn oude liefde, de eerste auto die ik nieuw heb gekocht en de auto die ik toen echt wilde: de Golf 6 GTI. Man, wat was ik daar blij mee en wat vond ik dat een topauto. Niet perfect, zo miste hij een sper en waren er nog wel wat nadeeltjes maar die auto raakte me. Voor mij de bijna perfecte combinatie van luxe, prestaties, comfort, luxe, driving fun, uitstraling, bouwkwaliteit en een mooi interieur. Ik ben gewoon groot fan van hot hatches! Ook wat compacter dan mijn V60, zo'n C segmenter. De Volvo vind ik ook gewoon te groot en te lomp.

Maar om nu weer exact dezelfde auto te kopen, dat is geen goed idee denk ik. Zo'n Golf 6 wordt ook alweer wat ouder en was er ook wel een beetje klaar mee om andermans (afgetrapte) ellende te kopen. En toen eens gekeken naar de opvolger van de Golf 6 GTI: de Golf 7 GTI. Daarvan is een editie die (voor mij) de nadelen weghaalt die ik met de Golf 6 ervaarde: de performance editie. 230 PK, mechanisch sper, grotere/betere remmen en directere besturing. Verder alle sterke punten die me zo aanspraken in de Golf 6 GTI.

Afgelopen dagen dus internet afgespeurd naar een mooi exemplaar. De vereisten voor mij:

- 5 deurs
- Persé de performance editie vanwege het sper en de remmen
- Persé een handbak, automaat is gewoon niet mijn ding, zeker niet bij een sportievere auto
- Stoffen bekleding. Klinkt raar, leer is duurder en meer premium maar ik hou van de retro hokjes bekleding :)

Dat viel nog niet mee. 70% van de verkochte GTI's heeft een DSG en dat wou ik absoluut niet. Verder heel veel standaard GTI's ipv. de performance en wou persé die laatste.

Maar het is gelukt. Dit alles heeft geresulteerd in de volgende auto. Vanmiddag gekocht, de Mini ingeruild:

Afbeelding

GTI Performance editie van 2014, slechts 20.000 (!) km gedraaid. Handbak, stoffen bekleding. panoramadak, bixenon, LED verlichting achter, navigatie, 18" standaard velgen, adaptieve cruise, winterpakket en nog een partijtje leuke opties. De auto is in absolute nieuwstaat. Als de teller op 0 had gestaan had ik serieus geloofd dat er nog geen kilometer op stond. Echt een superfraai exemplaar! :love: Dynaudio zit er niet in, had ik wel graag gewild maar je kunt niet alles hebben bij een gebruikte auto. Kan later eventueel ook nog wel worden ingebouwd. Zitten ook enkele opties op zoals adaptieve cruise die ik zelf wellicht niet zou hebben besteld maar misschien bevalt dat straks wel heel goed. Lijkt me leuk om uit te proberen.

Ik heb er vanmiddag even in gereden en voor mij voelt het als thuiskomen. Ja, dit is het voor mij. :hangloose: Natuurlijk zal niet iedereen hiervoor kiezen (VW saai, Golf saai, niet de hothatch met de beleving van een Megane RS, ik ken het allemaal) maar voor mij is dit de auto.

Aanstaande zaterdag ophalen :df: . Mijn vrouw gaat vanaf dan voornamelijk in de V60 rijden, ik lekker in de GTI. Mooi wagenpark zo en ook mooi recent (Volvo van 2013, de GTI van 2014) dus kan weer een tijd vooruit. Ik ben blij en heb er heel veel zin in. :df:
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 31 okt 2016, 10:26, 4 keer totaal gewijzigd.

JP

Re: Terug naar mijn oude liefde

Bericht door JP » 24 mei 2016, 18:50

Herkenbaar, erg herkenbaar Wouter :thumbup: Heb zelf na de Golf 6 GTi eerst eens geprobeerd te downsizen, :lollerdelol: maar heb onlangs toch maar weer een (weliswaar) 6 GTi gekocht..... :df:

Mooie "7"...mooi ingetopgen en toch een Performance...en die krijg je met een sjippie zo op 300pk/430Nm :hangloose:

Walter

Bericht door Walter » 24 mei 2016, 19:05

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Tim N

Bericht door Tim N » 24 mei 2016, 19:30

Gefeliciteerd Wouter, leuk om te lezen dat idd iedere gek zo zijn gebrek heeft hier :lol: Geniet ervan.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 24 mei 2016, 19:42

Gefeliciteerd! Staat die in de garage, zo niet zorg voor een goede verzekering, gti's zijn populair.

allen

Bericht door allen » 24 mei 2016, 19:56

Mooi! :thumbup:

dvh

Bericht door dvh » 24 mei 2016, 20:02

Cool.
Begrijp je keuze.
Vrouw in V60 is gewoon prima oplossing. En handig/veilig met kinderen.

(Slaat ergens nergens op, jij in je eentje in een v60 naar je werk (die daar heel de dag stil staat?) en je vrouw + kinderen in een mini, die achterin echt mini zijn, stoppen.)

Golf GTI is gewoon een fraai&gaaf ding..!

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 24 mei 2016, 20:06

Geweldig, proficiat! Lijkt me een heerlijke alleskunner :df: Ik ben erg enthousiast over de Golf geworden sinds ik 'm zelf rijd (Bluemotion TDI - wel gechipt). Zo'n GTI lijkt me helemaal super, heel veel plezier hiermee!

Zit er, zoals hierboven al door JP vermeld, wellicht een chip bij de toekomstplannen?

Luco

Bericht door Luco » 24 mei 2016, 20:18

Gefeliciteerd :thumbup:

Marc R

Bericht door Marc R » 24 mei 2016, 20:21

Wouter,

Je had het niet beter kunnen omschrijven qua feeling voor de volvo,zo ervaar ik het precies hetzelfde.

Ik zit er dan nog even aan vast omdat ie waarschijnlijk naar een medewerker gaat maar het gevoel is bij mij hetzelfde.

Dan maar geen 0% bijtelling maar ik heb geleerd dat rijplezier en het juiste gevoel met de auto gewoon erg belangrijk voor mij is en dat kost dus gewoon (veel) geld in Nederland.

Tenzij je prive gaat rijden,zit ik ook nog over te denken maar niemand heeft natuurlijk zin om de volle mep even "prive" te nemen.

Keuzes, keuzes,... maar sjappoo dat je de knoop gewoon doorhakt.

Wat gaat er ipv de volvo komen? :bag:

GTRene

Bericht door GTRene » 24 mei 2016, 20:43

gefeliciteerd, zo te zien een mooie uitvoering :thumbup:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 mei 2016, 21:07

Gefeliciteerd er mee Wouter :D Je was destijds idd van begin tot eind lovend dus ik denk dat je er verstandig aan hebt gedaan om de Mini op een GTI in te ruilen.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 24 mei 2016, 21:11

Laatste een aantal keren met een 7 GTI met PP meegereden en dat rijdt toch wel erg lekker hoor, dat is overigens wel een DSG en past perfect bij zo'n hot hatch vind ik. Maar ach, lekker zelf poken op een stevig ritje blijft ook fijn :df:

Alleen die ruitjesbekleding, ik heb het altijd al verschrikkelijk gevonden :tong:

Veel plezier er mee! :df:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 24 mei 2016, 21:32

Congrats, kan het volledig begrijpen!! :)

Joy

Bericht door Joy » 24 mei 2016, 21:48

Mooi ding Wouter. Gefeliciteerd!

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 24 mei 2016, 21:51

@ JP: cool, veel plezier (weer) met je GTI! :df:

@ Eric Z: klopt ja, zijn helaas populair en staat niet in mijn garage. Maar eens (snel) in verdiepen. Nu woon ik in een 'veilige' provincie (Friesland) maar dat zegt natuurlijk nog niet alles. Misschien is een bearlock een idee.

@ dvh: ja exact! Stom eigenlijk, realiseerde ik me vorige week pas dat het best apart is dat ik elke dag in die grote logge station naar m'n werk ging en m'n vrouw in die krappe Mini de kinderen naar school brengt en boodschappen doet. Is logischer om haar de grotere auto te geven ja. Dat gaat nu ook gebeuren dus. Ze zal me komende winter wel uitlachen als zij met haar Volvo app de standkachel aan kan zetten en ik deze keer ruiten moet krabben. :lol: Afgelopen winter was dat omgekeerd.

@ Godspeed: ja, een JD chipje is zeker een serieuze optie. Dan gaat 'ie inderdaad naar zo'n 300 PK en 440 Nm. Bij mijn vorige Golf ook gedaan, grote aanrader. Maar eerst zo maar even genieten. De Golf 7 schijnt lichter te zijn en deze GTI heeft sowieso al wat meer PK's en vooral veel meer koppel (350 Nm vs. 280 Nm). Hij is standaard al een stukje vlotter dus dan een 6.

@ Marc R: ja, het zijn lastige keuzes, zeker als je gewend bent geraakt aan geen bijtelling. ;) Ken het gevoel, liep er al meer dan een jaar mee rond. Nu maar eens knopen doorgehakt en gekozen voor mijn hobby.

Alle anderen: thx! :thumbup:

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 24 mei 2016, 22:06

Mooi hoor zo'n gemengd rationele/emotionele keuze!

Veel plezier :df:

Fabian

Bericht door Fabian » 24 mei 2016, 22:13

Gaaf Wouter, gefeli!

Ik heb toevallig paar weken geleden 2 identieke GTI's met Performance pakket verkocht (waren van 2015) en even rondje mee gemaakt, impressive! Ga je veel genot van hebben!! :df:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 mei 2016, 22:24

mooi geschreven verhaal en goeie keuze! prachtige auto :df:

leuk om te zien en horen (ook in mijn omgeving) dat meer en meer mensen gelukkig toch weer afstappen van die bijtelling hype... wat is het wagenpark er in NL saai op geworden zeg de laatste jaren :bag:

gelukkig vanaf volgend jaar alles weer lekker naar 22% en zullen mensen weer meer de merken en uitvoeringen kiezen die ze echt willen ipv alleen financieel gekozen :D
(dan had jij nog de minst erge met de V60, maar die bergen outlanders, priusen, megane's en 308-en blegh :kotsen: )

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 24 mei 2016, 22:28

Mooie kar, veel plezier ermee :)

Luca

Bericht door Luca » 24 mei 2016, 22:34

Gefeliciteerd! Erg mooie GTI!

Je hart volgen en zeker niet omdat anderen er iets van vinden.

Ik had de "gewone" gti 7 en dat was al een top auto.

Blijft erg mooi!

Veel fijne km.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mei 2016, 00:36

hoe rijd zo'n FWD Golf ivht een AWD Golf? zeg zo'n R36 oid
hebben ze nog zoiets in het programma of is dat nu een 2.0 met veel power en AWD?

Macboy

Bericht door Macboy » 25 mei 2016, 07:21

Dag Wouter. Wat een heerlijke feest der herkenning dat soort mooie liefhebbers verhalen. Inderdaad first world problems voor de buitenwereld, maar als liefhebbers onder elkaar begrijpen we elkaar maar al te goed. Verstand en ratio die soms verkeerd door elkaar lopen totdat je weer op het rechte pad komt.

Wat mij betreft een geweldige keuze de 7 GTI. Ben het bijna geheel eens met alles wat je schrijft. Voor mij is Volkswagen ook absoluut een geweldig merk, degelijk, betaalbaar en bij de juiste modellen ook gewoon sportief genoeg als daily. De GTD en de GTI waren mooie herinneringen die nooit meer weggaan. Ik kan me je keuze dan ook heel goed voorstellen alsook het thuiskomen gevoel: het voelt gewoon altijd meteen goed en vertrouwt.

Dat je voor de handbak gaat en ruitjesmotief is waanzinnig, absoluut ook mijn idee. En nu met het performance pakket genieten van de sper die je eerder miste. Zo mooi dat je zo'n exemplaar hebt kunnen vinden. En ook de juiste kleur wat mij betreft, al kan je het daar niet echt fout doen.

Geniet aankomende zaterdag en ook de komende maanden/jaren :thumbup:

We lezen de verslagen binnenkort hier wel weer !

ErikS

Bericht door ErikS » 25 mei 2016, 08:27

Ik stond v/d week naast 'n blauwe GTI @ auto flevo......
Moest toch weer even 3 keer bedenken waarom ik ook alweer zo 'veel' ruimte nodig heb/had.....

De Golf bevalt gewoon perfect, ookal heb ik een slecht 140pk broertje. Heerlijk qua opties & luxe & gebruiksgemak.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 25 mei 2016, 08:35

Gave keuze, VW heeft met deze generatie echt perfect de mix tussen daily en sportief weten te bereiken IMHO! :df:

Plaats reactie