Maar toen kwam de bijtellingshype. Enkele auto's waaronder de V60 PIH met 0% bijtelling voor 5 jaar. Da's ook wel aantrekkelijk, financieel gezien dan! Dus zo'n ding besteld en in oktober 2013 de Volvo in ontvangst genomen. Luxe auto, vlot, snel, heerlijke stoelen.... alleen echt geen rijplezier. Een automaat en diesel is gewoon niet mijn ding, daar ben ik wel achtergekomen. Het ding doet alles goed, voor wintersport met z'n AWD ook een top apparaat afgelopen februari. Paar weken terug even op en neer München, ook dan een heerlijke autobahncruiser met topstooelen. Maar buiten dat heb ik domweg niets met de auto. Verstandelijk gezien prima maar emotioneel nul. Echt geen beleving.
Dus vorig jaar een funauto gekocht als 2e auto: een Mini Cooper S. M'n vrouw was ook altijd Mini fan en zij rijdt er dagelijks in en het leek mij ook een leuk scheurijzertje dus een Mini Cooper S R56 gekocht. Zie http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 3#p1089563" onclick="window.open(this.href);return false; Prachtig karretje om te zien, ook nu nog.
Dat was 26 mei vorig jaar, bijna op de dag nauwkeurig een jaar geleden dus. Ik wist dat het een risico was, de R56 staat niet echt bekend als een wonder der betrouwbaarheid

Nou, dat heb ik geweten. Exact 1 dag na het afgelopen van de 6 maand garantie een waterlekkage. 770 Euro verder en we konden weer rijden. Tot enige tijd daarna. Olievlekken op de oprit. Zo'n 2300 euro verder waarin van alles vervangen was zoals ook een nieuwe turbo, waterpomp, leidingwerk, pakkingen etc. begon het een erg dure Mini te worden.

Ik was er wel klaar mee.

Maar wat dan? Heb eraan gedacht de V60 weg te doen en weer iets daarvoor terug dat mij wel plezier geeft, en dan voor de vrouw ook wat anders. Aan van alles gedacht, zelfs even gedacht om een BMW M2 te bestellen. Maar ja, van 0 euro bijtelling naar ruim 800 euro netto bijtelling is ook niet wat me aanspreekt. Da's toch 10.000 euro per jaar, serieus geld. Ik betaal liever in 1x wat geld dan elke maand geconfronteerd te worden met een hoge bijtelling. Rationeel gezien ben ik natuurlijk ook krankzinnig als ik die 0% bijteller weg doe, waar ik nog 2,5 jaar gratis in kan rijden privé. Maar ik ben er tegelijkertijd ook wel op uitgekeken, het idee om daar nog 2,5 jaar in te cruisen spreekt me ook niet echt aan.

Ook wel gekeken naar een BMW. Het merk spreekt me zeker aan. Maar dan kom je erachter dat er eigenlijk niet zoveel echt leuke recente BMW"s zijn (naar mijn mening dan). De 1-serie is alleen leuk met een dikke motor maar ik vind (op de allerlaatste facelift na) de 1 serie niet mooi. Een 2 serie is het ook niet voor mij, behalve dan de M2 en een 3 serie vind ik al te groot en te log, bovendien is de laatste generatie ook niet echt sportief en de E90 is alweer ouder en echt mooi vind ik die ook niet. BMW's boven de 3 serie zijn echt te groot, ik wil juist wat compacters.
OK, toen goed nagedacht wat ik nou echt leuk vind qua auto's. En dan kom ik toch weer terug op mijn oude liefde, de eerste auto die ik nieuw heb gekocht en de auto die ik toen echt wilde: de Golf 6 GTI. Man, wat was ik daar blij mee en wat vond ik dat een topauto. Niet perfect, zo miste hij een sper en waren er nog wel wat nadeeltjes maar die auto raakte me. Voor mij de bijna perfecte combinatie van luxe, prestaties, comfort, luxe, driving fun, uitstraling, bouwkwaliteit en een mooi interieur. Ik ben gewoon groot fan van hot hatches! Ook wat compacter dan mijn V60, zo'n C segmenter. De Volvo vind ik ook gewoon te groot en te lomp.
Maar om nu weer exact dezelfde auto te kopen, dat is geen goed idee denk ik. Zo'n Golf 6 wordt ook alweer wat ouder en was er ook wel een beetje klaar mee om andermans (afgetrapte) ellende te kopen. En toen eens gekeken naar de opvolger van de Golf 6 GTI: de Golf 7 GTI. Daarvan is een editie die (voor mij) de nadelen weghaalt die ik met de Golf 6 ervaarde: de performance editie. 230 PK, mechanisch sper, grotere/betere remmen en directere besturing. Verder alle sterke punten die me zo aanspraken in de Golf 6 GTI.
Afgelopen dagen dus internet afgespeurd naar een mooi exemplaar. De vereisten voor mij:
- 5 deurs
- Persé de performance editie vanwege het sper en de remmen
- Persé een handbak, automaat is gewoon niet mijn ding, zeker niet bij een sportievere auto
- Stoffen bekleding. Klinkt raar, leer is duurder en meer premium maar ik hou van de retro hokjes bekleding

Dat viel nog niet mee. 70% van de verkochte GTI's heeft een DSG en dat wou ik absoluut niet. Verder heel veel standaard GTI's ipv. de performance en wou persé die laatste.
Maar het is gelukt. Dit alles heeft geresulteerd in de volgende auto. Vanmiddag gekocht, de Mini ingeruild:
GTI Performance editie van 2014, slechts 20.000 (!) km gedraaid. Handbak, stoffen bekleding. panoramadak, bixenon, LED verlichting achter, navigatie, 18" standaard velgen, adaptieve cruise, winterpakket en nog een partijtje leuke opties. De auto is in absolute nieuwstaat. Als de teller op 0 had gestaan had ik serieus geloofd dat er nog geen kilometer op stond. Echt een superfraai exemplaar!

Ik heb er vanmiddag even in gereden en voor mij voelt het als thuiskomen. Ja, dit is het voor mij.

Aanstaande zaterdag ophalen