koppeling & vliegwiel bmw 130I

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

koppeling & vliegwiel bmw 130I

Bericht door Nickvl » 05 apr 2016, 23:07

De koppeling en het vliegwiel van m'n auto zijn aan vervanging toe, nu heb ik zitten zoeken op lichtgewicht vliegwielen voor de N52 maar kon helaas niet bijster veel vinden. Ik hoop toch dat jullie me hiermee kunnen helpen. Het moet een beetje de middenweg worden en geen onrustig geval anders ga ik gewoon lekker voor origineel. Heb net een lsd van os giken onder m'n auto laten zetten, dacht dat m'n koppeling nog wel even zou meegaan maar hij is toch echt aan z'n eind en voor het goede speelwerk is dit natuurlijk wel handig :hungry:

Ben benieuwd naar jullie suggesties! alvast bedankt :thumbup:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I

Bericht door Tristan » 06 apr 2016, 09:32

Voila:

http://www.jbracing.com/flywheel-bmw8.php#e82models" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb dit merk vliegwiel in mijn M3 zitten. Niet goedkoop, wel supermooie afwerking en materiaal.

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I

Bericht door Hugo Bos » 06 apr 2016, 10:24

Ik ben benieuwd, hoeveel km heeft de 130i achter de kiezen?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I

Bericht door Bert ///M3 » 06 apr 2016, 12:02

Ik heb ook een JB in 1 van mijn M3's. Inderdaad een mooi stukje kwaliteit.

Hou er wel rekening mee dat je bijgeluiden kan krijgen als je van dubbel massa naar enkel massa gaat en geen plaat met torsieveren gebruikt.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I

Bericht door Tristan » 06 apr 2016, 12:06

Het valt mee, je hoort iets meer.

Maar de 130i ratelt standaard al met de originele koppeling/vliegwiel, dus dat zou voor mij geen enkel probleem zijn.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I

Bericht door Bert ///M3 » 06 apr 2016, 12:20

Bij mij in de E36 rammelt het behoorlijk. Ook geen probleem voor een circuit auto maar voor op de openbare weg zou ik het niks vinden.

Ik dacht overigens dat een E30 M3 standaard sowieso een single mass had met een geveerde plaat, zoals bijvoorbeeld in de E30 325i?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I

Bericht door Tristan » 06 apr 2016, 12:37

Bert ///M3 schreef:Bij mij in de E36 rammelt het behoorlijk. Ook geen probleem voor een circuit auto maar voor op de openbare weg zou ik het niks vinden.

Ik dacht overigens dat een E30 M3 standaard sowieso een single mass had met een geveerde plaat, zoals bijvoorbeeld in de E30 325i?
Klopt.

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I

Bericht door Nickvl » 07 apr 2016, 12:06

Bedankt voor jullie reacties! De km-stand is momenteel 185kkm. Waar ik bang voor ben zijn idd de bijgeluiden lees hier best wat slechte verhalen over en voor een daily wil je dit gewoon niet hebben. Een beetje geluid vind ik absoluut niet erg maar ben toch bang dat ik er spijt van ga krijgen. Iemand die praktijkervaring heeft me deze dit vliegwiel op een N52 blok? Ook ben ik benieuwd in hoeverre de auto zenuwachtig wordt van een dergelijk licht vliegwiel? De kosten zijn het niet want hij is goedkoper dan een originele :whistle:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I

Bericht door Tristan » 07 apr 2016, 12:22

Enige ervaring die ik heb was op mijn 130i cup racer waarbij er ook een single-mass vliegwiel in zat. Reageerde een stuk feller op het gaspedaal, maar remt ook harder af bij gas los. Qua bijgeluiden, tja, het was een racer dus maakte sowieso een hoop herrie. Ik denk dat er dagelijks prima me te rijden valt, wel even tussengas geven bij terugschakelen (zeker in nat), want je krijg sneller shift-lock (wielen blokkeren even) en je sneller kans hebt dat de achterkant uitbreekt. Qua bijgeluiden, daar durf ik echt geen uitspraken over te doen of dit te doen valt.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I

Bericht door Bert ///M3 » 07 apr 2016, 13:47

Misschien dat shiftlock wel meevalt. Ik denk dat Tristan zonder DSC reed. Maar normaal heeft een 130i in de DSC een functie zitten die MSR heet. Als je te abrubt terugschakelt en het systeem detecteert slip dan zet het systeem de gasklepen even open om de wielen draaiende te houden. Gewoon schakelen met tussengas is mooier maar die functie zou het veilig moeten houden als je er gewoon mee op de weg rijd. 130i heeft ook een CDV dus het systeem zou snel genoeg moeten zijn.

Voor het ratelen, er zijn volgens mij wel aftermarket kits te krijgen waarbij je een koppelingsplaat met torsieveren krijgt, dan heb je die bijgeluiden niet of nauwelijks.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I

Bericht door indobesar » 07 apr 2016, 14:18

Kan je dat vliegwiel ook combineren met standaard koppeling? Dan heb je die geluiden niet.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I

Bericht door Tristan » 07 apr 2016, 14:22

Ook met een standaard koppeling heb je meer bijgeluid. Er gaan gewoon meer trillingen door de aandrijflijn omdat de 'dual-mass' vliegwiel veel meer absorbeert.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I

Bericht door Bert ///M3 » 07 apr 2016, 14:25

Als je een dubbelmassa vliegwiel hebt dan heb je een ongeveerde plaat.

Als je standaard een enkelmassa vliegwiel hebt dan heb je een geveerde plaat.

Als je dus een enkelmassa vliegwiel pakt met een standaard koppeling dan heb je dus niks.

Dubbelmassa vliegwiel of geveerde platen worden gebruikt om torsietrillingen naar de bak te dempen en dan heb je die bijgeluiden niet.

Wat ze bijvoorbeeld bij E36 M3's deden was een enkelmassa vliegwiel gebruiken en dan een geveerde plaat van een E34 M5 ipv een starre E36 plaat. Er zijn zelfs vliegwielen die speciaal gefabriceerd zijn om die platen te gebruiken. Het past namelijk niet altijd omdat die platen dikker zijn door de veren.

Nadeel is dat je vliegwiel lichter is maar je koppeling zwaarder.

Ga je racen dan boeit dat rammelen van de bak niet en kan je gewoon een starre plaat pakken.

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I

Bericht door Hugo Bos » 25 apr 2016, 23:02

Hebben jullie bij JB Racing zelf gekocht of zijn er in de EU leveranciers?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beros, Mil0 en 10 gasten