Ben benieuwd naar jullie suggesties! alvast bedankt
koppeling & vliegwiel bmw 130I
- Nickvl
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
- Auto: E81 130I
koppeling & vliegwiel bmw 130I
De koppeling en het vliegwiel van m'n auto zijn aan vervanging toe, nu heb ik zitten zoeken op lichtgewicht vliegwielen voor de N52 maar kon helaas niet bijster veel vinden. Ik hoop toch dat jullie me hiermee kunnen helpen. Het moet een beetje de middenweg worden en geen onrustig geval anders ga ik gewoon lekker voor origineel. Heb net een lsd van os giken onder m'n auto laten zetten, dacht dat m'n koppeling nog wel even zou meegaan maar hij is toch echt aan z'n eind en voor het goede speelwerk is dit natuurlijk wel handig 
Ben benieuwd naar jullie suggesties! alvast bedankt
Ben benieuwd naar jullie suggesties! alvast bedankt
- Tristan
- Berichten: 13444
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I
Voila:
http://www.jbracing.com/flywheel-bmw8.php#e82models" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb dit merk vliegwiel in mijn M3 zitten. Niet goedkoop, wel supermooie afwerking en materiaal.
http://www.jbracing.com/flywheel-bmw8.php#e82models" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb dit merk vliegwiel in mijn M3 zitten. Niet goedkoop, wel supermooie afwerking en materiaal.
- Hugo Bos
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
- Locatie: Ioniq EV
Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I
Ik ben benieuwd, hoeveel km heeft de 130i achter de kiezen?
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I
Ik heb ook een JB in 1 van mijn M3's. Inderdaad een mooi stukje kwaliteit.
Hou er wel rekening mee dat je bijgeluiden kan krijgen als je van dubbel massa naar enkel massa gaat en geen plaat met torsieveren gebruikt.
Hou er wel rekening mee dat je bijgeluiden kan krijgen als je van dubbel massa naar enkel massa gaat en geen plaat met torsieveren gebruikt.
- Tristan
- Berichten: 13444
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I
Het valt mee, je hoort iets meer.
Maar de 130i ratelt standaard al met de originele koppeling/vliegwiel, dus dat zou voor mij geen enkel probleem zijn.
Maar de 130i ratelt standaard al met de originele koppeling/vliegwiel, dus dat zou voor mij geen enkel probleem zijn.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I
Bij mij in de E36 rammelt het behoorlijk. Ook geen probleem voor een circuit auto maar voor op de openbare weg zou ik het niks vinden.
Ik dacht overigens dat een E30 M3 standaard sowieso een single mass had met een geveerde plaat, zoals bijvoorbeeld in de E30 325i?
Ik dacht overigens dat een E30 M3 standaard sowieso een single mass had met een geveerde plaat, zoals bijvoorbeeld in de E30 325i?
- Tristan
- Berichten: 13444
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I
Klopt.Bert ///M3 schreef:Bij mij in de E36 rammelt het behoorlijk. Ook geen probleem voor een circuit auto maar voor op de openbare weg zou ik het niks vinden.
Ik dacht overigens dat een E30 M3 standaard sowieso een single mass had met een geveerde plaat, zoals bijvoorbeeld in de E30 325i?
- Nickvl
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
- Auto: E81 130I
Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I
Bedankt voor jullie reacties! De km-stand is momenteel 185kkm. Waar ik bang voor ben zijn idd de bijgeluiden lees hier best wat slechte verhalen over en voor een daily wil je dit gewoon niet hebben. Een beetje geluid vind ik absoluut niet erg maar ben toch bang dat ik er spijt van ga krijgen. Iemand die praktijkervaring heeft me deze dit vliegwiel op een N52 blok? Ook ben ik benieuwd in hoeverre de auto zenuwachtig wordt van een dergelijk licht vliegwiel? De kosten zijn het niet want hij is goedkoper dan een originele 
- Tristan
- Berichten: 13444
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I
Enige ervaring die ik heb was op mijn 130i cup racer waarbij er ook een single-mass vliegwiel in zat. Reageerde een stuk feller op het gaspedaal, maar remt ook harder af bij gas los. Qua bijgeluiden, tja, het was een racer dus maakte sowieso een hoop herrie. Ik denk dat er dagelijks prima me te rijden valt, wel even tussengas geven bij terugschakelen (zeker in nat), want je krijg sneller shift-lock (wielen blokkeren even) en je sneller kans hebt dat de achterkant uitbreekt. Qua bijgeluiden, daar durf ik echt geen uitspraken over te doen of dit te doen valt.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I
Misschien dat shiftlock wel meevalt. Ik denk dat Tristan zonder DSC reed. Maar normaal heeft een 130i in de DSC een functie zitten die MSR heet. Als je te abrubt terugschakelt en het systeem detecteert slip dan zet het systeem de gasklepen even open om de wielen draaiende te houden. Gewoon schakelen met tussengas is mooier maar die functie zou het veilig moeten houden als je er gewoon mee op de weg rijd. 130i heeft ook een CDV dus het systeem zou snel genoeg moeten zijn.
Voor het ratelen, er zijn volgens mij wel aftermarket kits te krijgen waarbij je een koppelingsplaat met torsieveren krijgt, dan heb je die bijgeluiden niet of nauwelijks.
Voor het ratelen, er zijn volgens mij wel aftermarket kits te krijgen waarbij je een koppelingsplaat met torsieveren krijgt, dan heb je die bijgeluiden niet of nauwelijks.
-
indobesar
- Berichten: 9986
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I
Kan je dat vliegwiel ook combineren met standaard koppeling? Dan heb je die geluiden niet.
- Tristan
- Berichten: 13444
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I
Ook met een standaard koppeling heb je meer bijgeluid. Er gaan gewoon meer trillingen door de aandrijflijn omdat de 'dual-mass' vliegwiel veel meer absorbeert.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I
Als je een dubbelmassa vliegwiel hebt dan heb je een ongeveerde plaat.
Als je standaard een enkelmassa vliegwiel hebt dan heb je een geveerde plaat.
Als je dus een enkelmassa vliegwiel pakt met een standaard koppeling dan heb je dus niks.
Dubbelmassa vliegwiel of geveerde platen worden gebruikt om torsietrillingen naar de bak te dempen en dan heb je die bijgeluiden niet.
Wat ze bijvoorbeeld bij E36 M3's deden was een enkelmassa vliegwiel gebruiken en dan een geveerde plaat van een E34 M5 ipv een starre E36 plaat. Er zijn zelfs vliegwielen die speciaal gefabriceerd zijn om die platen te gebruiken. Het past namelijk niet altijd omdat die platen dikker zijn door de veren.
Nadeel is dat je vliegwiel lichter is maar je koppeling zwaarder.
Ga je racen dan boeit dat rammelen van de bak niet en kan je gewoon een starre plaat pakken.
Als je standaard een enkelmassa vliegwiel hebt dan heb je een geveerde plaat.
Als je dus een enkelmassa vliegwiel pakt met een standaard koppeling dan heb je dus niks.
Dubbelmassa vliegwiel of geveerde platen worden gebruikt om torsietrillingen naar de bak te dempen en dan heb je die bijgeluiden niet.
Wat ze bijvoorbeeld bij E36 M3's deden was een enkelmassa vliegwiel gebruiken en dan een geveerde plaat van een E34 M5 ipv een starre E36 plaat. Er zijn zelfs vliegwielen die speciaal gefabriceerd zijn om die platen te gebruiken. Het past namelijk niet altijd omdat die platen dikker zijn door de veren.
Nadeel is dat je vliegwiel lichter is maar je koppeling zwaarder.
Ga je racen dan boeit dat rammelen van de bak niet en kan je gewoon een starre plaat pakken.
- Hugo Bos
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
- Locatie: Ioniq EV
Re: koppeling & vliegwiel bmw 130I
Hebben jullie bij JB Racing zelf gekocht of zijn er in de EU leveranciers?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten
