BMW E30 M3 Lachssilber
- Tristan
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
Er is een lamba sensor aangesloten maar of dit een narrow of wideband is weet ik niet, dat zal ik moeten navragen. Maar ik rij al 2 jaar met deze setup en nooit problemen gehad (zegt ook niets uiteraard). Maar zal eens checken hoe dit zit.
- Bert ///M3
Als je geen uitlezing op het dash hebt dan zal het gewoon de narrowband zijn die bij het standaard managment hoort.
Alleen begrijp ik niet dat je de motor moet inrijden, maar hij is wel al getuned? Dan moet hij al vol gas gelopen hebben op de rollebank?
Alleen begrijp ik niet dat je de motor moet inrijden, maar hij is wel al getuned? Dan moet hij al vol gas gelopen hebben op de rollebank?
- Tristan
Ten tijden van de rollenbank was de auto net ingelopen / 1000km. Dus daar is hij ook voor het eerst volgas gegaan. Ik mocht niet eerder komen voordat er 1000km ingereden was.
-
Ik zou een uitlaatspruitstuk op de kop tikken en een wideband lambda plaatsen.. Neem dan gelijk de dikke versie, staat er nu 1 op ebay.de voor EUR 429. In het H-stuk kun je de wideband makkelijk laten plaatsen..
Better safe than sorry!
Groet,
Adwo
Better safe than sorry!
Groet,
Adwo
- Tristan
Hoi Adwo, mijn spruitstuk is al voorzien van een lambda aansluiting. Dus begrijp even niet waarom ik dan een nieuwe moet aanschaffen.
-
Als je een lambda aansluiting hebt dan betekent dat het spruitstuk van de 195 pk versie. Dat is wat smaller dan de 200/220 pk versies..
Of je tuner heeft er al een wideband lambda sensor ingezet in het 200pk spruitstuk, dat zou je kunnen navragen. Je kunt het eventueel zelf controleren, 3 draadjes op de lambda is narrow band, 5 draadjes is wide band.
Ik zou in ieder geval aan ze vragen wat de mogelijkheden zijn om de lambda waardes binnen te kunnen aflezen..
Zoals je weet wordt er bij Alpha-N niets gemeten, alleen verondersteld, bij problemen bij sensoren wordt er dan te veel of te weinig benzine ingespoten en jij ziet niks. Vandaar dat ik er zo over door zit te emmeren..
Bij mijn Evo 2 reed ik ook met Alpha-N, maar dan van Maxx. Ik werd erg zenuwachtig van de wisselende waarden op de AFR meter. Als ik bijvoorbeeld naar de Ring reed werden de AFR waardes gemiddeld 0,5 hoger (rijker) simpelweg door het hoogteverschil. Toen bleek dat de hoogtemeter niet meer werkte..
Of je tuner heeft er al een wideband lambda sensor ingezet in het 200pk spruitstuk, dat zou je kunnen navragen. Je kunt het eventueel zelf controleren, 3 draadjes op de lambda is narrow band, 5 draadjes is wide band.
Ik zou in ieder geval aan ze vragen wat de mogelijkheden zijn om de lambda waardes binnen te kunnen aflezen..
Zoals je weet wordt er bij Alpha-N niets gemeten, alleen verondersteld, bij problemen bij sensoren wordt er dan te veel of te weinig benzine ingespoten en jij ziet niks. Vandaar dat ik er zo over door zit te emmeren..

Bij mijn Evo 2 reed ik ook met Alpha-N, maar dan van Maxx. Ik werd erg zenuwachtig van de wisselende waarden op de AFR meter. Als ik bijvoorbeeld naar de Ring reed werden de AFR waardes gemiddeld 0,5 hoger (rijker) simpelweg door het hoogteverschil. Toen bleek dat de hoogtemeter niet meer werkte..
- Fabian
Mocht je iets zoeken Tristan, ik maak gebruik van het systeem van PLX-Devices, alles wat je wilt op 1 meter in je auto. Volledig modulair op te bouwen naar wens met sensoren.
Na mijn ombouw naar compressor en wegschrijven van de luchtmassameter vond ik het ook wel prettig om AFR te kunnen aflezen in de auto.
Na mijn ombouw naar compressor en wegschrijven van de luchtmassameter vond ik het ook wel prettig om AFR te kunnen aflezen in de auto.

- Tristan
Duidelijk, er zit een lambda aansluiting op. Dat weet ik omdat ze deze voor het mappen los hebben gehaald en daar een andere sensor hebben gemonteerd. Denk om het mengel af te lezen aangezien ze deze ook hebben aangepast in deellast (vollast was ok). Na het aanpassen van de mapping hebben ze de lambda sensor weer teruggeplaatst. Maar ik heb navraag gedaan over de type lambda.
- Tristan
Zit net op de website te kijken, ziet er goed uit. Alleen wel een goede oplossing vinden om de meter ergens te plaatsen zonder op het dashboard te schroeven o.i.d.Fabian schreef:Mocht je iets zoeken Tristan, ik maak gebruik van het systeem van PLX-Devices, alles wat je wilt op 1 meter in je auto. Volledig modulair op te bouwen naar wens met sensoren.
- Bert ///M3
Die van PLX hebben volgens mij ook een extra set pins op de controller welke een narrowband signaal geven, dan schroef je hem gewoon in plaats van de originele lambda en en sluit je de kabels van je motormanagment op die extra pins aan. Knip je hem op de sensor af zodat je kabelboom connector behouden blijft. Als je het dan stock wilt is het gewoon een kwestie van een nieuwe originele lambda er in en klaar. Of beter nog, een gewone E30 zal wel bijna dezelfde aansluiting hebben, is meestal allemaal gewoon van Bosch, dan pak je gewoon een lambda van de sloop.
Het is alleen voor originaliteit in je interieur verdient het niet de hoofdprijs.
Er waren vroeger wel meterhouders in omloop voor in een E30 dashboard, net voor je schakelpook zeg maar.
http://www.bmpdesign.com/product-exec/product_id/883" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is alleen voor originaliteit in je interieur verdient het niet de hoofdprijs.
Er waren vroeger wel meterhouders in omloop voor in een E30 dashboard, net voor je schakelpook zeg maar.
http://www.bmpdesign.com/product-exec/product_id/883" onclick="window.open(this.href);return false;
- FreudeamFahren
Ipv de radio kan ook, ipv de klok ook, beiden makkelijk terug te draaien.

- Tristan
Ik laat via Albi-Engineering even uitzoeken wat de beste optie is om een breedband lambda aan te sluiten met de DME en display. Wordt vervolgd.... 

- Tristan
Nog 2 filmpjes van de rollenbank / Alpha-N mapping:
- Niels
- Auto: Prius+
- Tristan
Er zit dus een wideband lambda sensor in om het mengel te checken. Mocht de druksensor kapot raken kan de lambda sensor in deellast compenseren, in vollast is deze uitgeschakeld. Dus alleen in vollast kun je problemen krijgen maar dat merk je vanzelf door vermogensverlies of misfires. De kans dat de sensor defect raakt is erg klein. Aldus de engineer.
Maar goed, een AFR display aansluiten is idd een pre en moet dus geen probleem zijn met de wideband sensor.
Maar goed, een AFR display aansluiten is idd een pre en moet dus geen probleem zijn met de wideband sensor.
- Niels
- Auto: Prius+
Beter, onder vollast loopt ie toch eerder wat rijker dan armer. Daarnaast ga je toch niet aan het trappen als ie niet lekker loopt.
In de Z wil ik ook absoluut een A/F meter aangezien dat blok ook niet stock is.
-
.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
https://www.youtube.com/watch?v=EY78uPXvvY0" onclick="window.open(this.href);return false;
-
.
- Bert ///M3
In deellast in principe lambda = 1, AFR 14.7Walter schreef:Over AFR gesproken.. in mijn auto zit ook zo'n ding, maar ik heb geen idee welke waardes in welke omstandigheid de juiste zijn. Is daar ergens info over te vinden? (Heb al gegoogled maar nog nooit iets nuttigs gevonden.)
Vollast bij NA motoren meestal rond lambda 0,85, AFR 12,5 beetje afhankelijk van je software tune.
- Bert ///M3
Ik neem aan je M Coupe S54? Die hebben zoveel safety features dat het op zich niet echt nodig is. Zolang je met een luchtmassa meter in de stock LMM housing rijd compenseert hij gewoon. Valt die weg dan gaat hij naar de Alpha N map. Maar dat merk je direct en er komt meteen een storingswaarschuwing op je dash. Verder compenseert de DME ook aan de hand van de EGT sensor als hij dus te arm zou lopen (armer betekent hogere EGT)Niels schreef:Beter, onder vollast loopt ie toch eerder wat rijker dan armer. Daarnaast ga je toch niet aan het trappen als ie niet lekker loopt.
Probleem met auto's als die van Tristan, welke dus puur op TPS hoek gemapped worden, is dat er dus absoluut geen feedbackmechanisme meer in zit bij vollast, zelfs als hij gewoon normaal loopt.
Interessant on te weten misschien, maar de MSS52 (E39 M5) en MSS54 (E46 M3) zijn in de basis eigenlijk een soort van Alpha N DME, het LMM (Bij CSL heb je een MAP signaal) signaal word niet gebruikt als load calculation maar geeft een correctiefactor. De deellast tabellen worden niet ingevuld dmv injectorpulsen maar ze geven een getal in voor volumetrische efficiency afgezet tegen toerental en TPS hoek. De vollast tabel is TPS hoek tegen toerental, waarbij ze AFR waarden invullen. De ECU heeft in de basis geen wideband sensor. Hij rekent dus zelf realtime aan de hand van de VE en injectorgegevens uit hoeveel brandstof hij inspuiten moet.
Dit maakt ook waarom de meeste zogenaamde chiptuners er niet veel mee kunnen. Omdat veel dingen van invloed zijn op elkaar. Naast een VE map heb je bijvoorbeeld ook een VANOS map. Als je de VANOS aanpast veranderd je VE vervolgens ook. En bij een S54 zit er een mapping in voor je gaspedaal stand, hij zet zijn gaskleppen niet volledig open tot 4000-5000 RPM. Wat dus ook weer van invloed is op je VE tabel.
Als jij met Schrick nokkenassen rijd dan moet je bijvoorbeeld eigenlijk al die zaken aanpassen. Daarom nemen de meeste de route VANOS er af en standalone er op, omdat het standaard systeem ze te ingewikkeld is. Maar zolang het om mechanische redenen niet hoeft haal je altijd de beste resultaten met VANOS er op. Als je bijvoorbeeld de CSL VANOS tabel bekijkt, die is door de scherpere nokkenassen weer anders als die van een gewone S54. Alleen er zit een interne counter in die DME's waardoor je ze maar 30 keer flashen kan. Als jij zo'n computer fatsoenlijk tunen wil dan staat hij gewoon een paar dagen op de rollebank en de meesten doen dat dus niet.
Waarom dit interessant is. Als jij met Schrick nokkenassen rijd en ze hebben niks aangepast in de software, dus gewoon de LMM corretiefactor het werk laten doen, dan zou je bij een LMM failure dus op een totaal verkeerde VE tabel rijden. En dan loopt ie dus echt als een krant. Bij een normale E46 M3 is de VE map zo nauwkeurig dat hij wel in storing springt, maar qua vermogen scheelt het maar een paar PK.
-
.
- Bert ///M3
Is op zich goed. Je kan kijken of je evt iets rijker kan en nog een paar PK oppakken, maar dat moet je uitvogelen op een dyno. Bij een goede tuning is de AFR ook niet over de hele range hetzelfde. De reden dat ze hem rijker zetten is omdat je mengsel niet 100% homogeen is in de cylinder en door er iets brandstof bij te geven verbrand je zo veel mogelijk lucht. Voor maximaal vermogen liever wat onverbrande benzine de uitlaat in als ongebruikte lucht. Efficiency van het mengsel is door verschillende gassnelheden ook niet overal gelijk dus daarom zie je vaak verschillen over de toerenrange.
Ik weet niet of er bij jou een kat onder zit maar dat heeft ook invloed. Katalysatoren houden niet van een extreem rijk mengsel en de fabrieks software houd daar ook rekening mee.
Dat je AFR naar max gaat bij gas los is gewoon omdat de gaskleppen dicht gaan. Je motor krijgt nog wel wat lucht via de ICV maar hij spuit geen brandstof in. Dus logisch dat hij arm gaat maar het kan verder geen kwaad omdat er geen verbranding is.
Bij deellast word je AFR bepaald door je lambda sensoren, die regelt hem af op 14,7
Ik weet niet of er bij jou een kat onder zit maar dat heeft ook invloed. Katalysatoren houden niet van een extreem rijk mengsel en de fabrieks software houd daar ook rekening mee.
Dat je AFR naar max gaat bij gas los is gewoon omdat de gaskleppen dicht gaan. Je motor krijgt nog wel wat lucht via de ICV maar hij spuit geen brandstof in. Dus logisch dat hij arm gaat maar het kan verder geen kwaad omdat er geen verbranding is.
Bij deellast word je AFR bepaald door je lambda sensoren, die regelt hem af op 14,7
-
Onlinesitechris
- Auto: BMW M2 (G87)
@Tristan: reed jij toevallig vanmorgen een rondje in je M3 in de buurt van je huis? Ik reed in die nieuwe 7-serie aan de overkant van de weg.
- Tristan
Zou kunnen ja, tussen 9 en 10 ergens.