BMW E30 M3 Lachssilber

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13422
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 04 apr 2016, 16:59

Er is een lamba sensor aangesloten maar of dit een narrow of wideband is weet ik niet, dat zal ik moeten navragen. Maar ik rij al 2 jaar met deze setup en nooit problemen gehad (zegt ook niets uiteraard). Maar zal eens checken hoe dit zit.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Bert ///M3 » 06 apr 2016, 21:02

Als je geen uitlezing op het dash hebt dan zal het gewoon de narrowband zijn die bij het standaard managment hoort.

Alleen begrijp ik niet dat je de motor moet inrijden, maar hij is wel al getuned? Dan moet hij al vol gas gelopen hebben op de rollebank?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13422
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 06 apr 2016, 22:15

Ten tijden van de rollenbank was de auto net ingelopen / 1000km. Dus daar is hij ook voor het eerst volgas gegaan. Ik mocht niet eerder komen voordat er 1000km ingereden was.

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Adwo » 07 apr 2016, 15:50

Ik zou een uitlaatspruitstuk op de kop tikken en een wideband lambda plaatsen.. Neem dan gelijk de dikke versie, staat er nu 1 op ebay.de voor EUR 429. In het H-stuk kun je de wideband makkelijk laten plaatsen..

Better safe than sorry!

Groet,

Adwo

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13422
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 07 apr 2016, 16:00

Hoi Adwo, mijn spruitstuk is al voorzien van een lambda aansluiting. Dus begrijp even niet waarom ik dan een nieuwe moet aanschaffen.

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Adwo » 07 apr 2016, 16:41

Als je een lambda aansluiting hebt dan betekent dat het spruitstuk van de 195 pk versie. Dat is wat smaller dan de 200/220 pk versies..

Of je tuner heeft er al een wideband lambda sensor ingezet in het 200pk spruitstuk, dat zou je kunnen navragen. Je kunt het eventueel zelf controleren, 3 draadjes op de lambda is narrow band, 5 draadjes is wide band.

Ik zou in ieder geval aan ze vragen wat de mogelijkheden zijn om de lambda waardes binnen te kunnen aflezen..

Zoals je weet wordt er bij Alpha-N niets gemeten, alleen verondersteld, bij problemen bij sensoren wordt er dan te veel of te weinig benzine ingespoten en jij ziet niks. Vandaar dat ik er zo over door zit te emmeren.. :)

Bij mijn Evo 2 reed ik ook met Alpha-N, maar dan van Maxx. Ik werd erg zenuwachtig van de wisselende waarden op de AFR meter. Als ik bijvoorbeeld naar de Ring reed werden de AFR waardes gemiddeld 0,5 hoger (rijker) simpelweg door het hoogteverschil. Toen bleek dat de hoogtemeter niet meer werkte..

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7227
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Fabian » 07 apr 2016, 16:52

Mocht je iets zoeken Tristan, ik maak gebruik van het systeem van PLX-Devices, alles wat je wilt op 1 meter in je auto. Volledig modulair op te bouwen naar wens met sensoren.

Na mijn ombouw naar compressor en wegschrijven van de luchtmassameter vond ik het ook wel prettig om AFR te kunnen aflezen in de auto. :)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13422
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 07 apr 2016, 16:55

Duidelijk, er zit een lambda aansluiting op. Dat weet ik omdat ze deze voor het mappen los hebben gehaald en daar een andere sensor hebben gemonteerd. Denk om het mengel af te lezen aangezien ze deze ook hebben aangepast in deellast (vollast was ok). Na het aanpassen van de mapping hebben ze de lambda sensor weer teruggeplaatst. Maar ik heb navraag gedaan over de type lambda.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13422
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 07 apr 2016, 16:58

Fabian schreef:Mocht je iets zoeken Tristan, ik maak gebruik van het systeem van PLX-Devices, alles wat je wilt op 1 meter in je auto. Volledig modulair op te bouwen naar wens met sensoren.

Na mijn ombouw naar compressor en wegschrijven van de luchtmassameter vond ik het ook wel prettig om AFR te kunnen aflezen in de auto. :)
Zit net op de website te kijken, ziet er goed uit. Alleen wel een goede oplossing vinden om de meter ergens te plaatsen zonder op het dashboard te schroeven o.i.d.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Bert ///M3 » 07 apr 2016, 22:34

Die van PLX hebben volgens mij ook een extra set pins op de controller welke een narrowband signaal geven, dan schroef je hem gewoon in plaats van de originele lambda en en sluit je de kabels van je motormanagment op die extra pins aan. Knip je hem op de sensor af zodat je kabelboom connector behouden blijft. Als je het dan stock wilt is het gewoon een kwestie van een nieuwe originele lambda er in en klaar. Of beter nog, een gewone E30 zal wel bijna dezelfde aansluiting hebben, is meestal allemaal gewoon van Bosch, dan pak je gewoon een lambda van de sloop.

Het is alleen voor originaliteit in je interieur verdient het niet de hoofdprijs.

Er waren vroeger wel meterhouders in omloop voor in een E30 dashboard, net voor je schakelpook zeg maar.

http://www.bmpdesign.com/product-exec/product_id/883" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2853
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door FreudeamFahren » 08 apr 2016, 00:16

Ipv de radio kan ook, ipv de klok ook, beiden makkelijk terug te draaien.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13422
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 08 apr 2016, 08:42

Ik laat via Albi-Engineering even uitzoeken wat de beste optie is om een breedband lambda aan te sluiten met de DME en display. Wordt vervolgd.... :)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13422
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 08 apr 2016, 11:20

Nog 2 filmpjes van de rollenbank / Alpha-N mapping:



Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Niels » 08 apr 2016, 11:30

Nice!

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13422
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 08 apr 2016, 12:46

Er zit dus een wideband lambda sensor in om het mengel te checken. Mocht de druksensor kapot raken kan de lambda sensor in deellast compenseren, in vollast is deze uitgeschakeld. Dus alleen in vollast kun je problemen krijgen maar dat merk je vanzelf door vermogensverlies of misfires. De kans dat de sensor defect raakt is erg klein. Aldus de engineer.

Maar goed, een AFR display aansluiten is idd een pre en moet dus geen probleem zijn met de wideband sensor.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Niels » 08 apr 2016, 19:15

Beter, onder vollast loopt ie toch eerder wat rijker dan armer. Daarnaast ga je toch niet aan het trappen als ie niet lekker loopt.

In de Z wil ik ook absoluut een A/F meter aangezien dat blok ook niet stock is.

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Walter » 08 apr 2016, 21:23

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Adwo » 09 apr 2016, 01:47

https://www.youtube.com/watch?v=EY78uPXvvY0" onclick="window.open(this.href);return false;

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Walter » 09 apr 2016, 09:32

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Bert ///M3 » 09 apr 2016, 10:33

Walter schreef:Over AFR gesproken.. in mijn auto zit ook zo'n ding, maar ik heb geen idee welke waardes in welke omstandigheid de juiste zijn. Is daar ergens info over te vinden? (Heb al gegoogled maar nog nooit iets nuttigs gevonden.)
In deellast in principe lambda = 1, AFR 14.7

Vollast bij NA motoren meestal rond lambda 0,85, AFR 12,5 beetje afhankelijk van je software tune.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Bert ///M3 » 09 apr 2016, 11:17

Niels schreef:Beter, onder vollast loopt ie toch eerder wat rijker dan armer. Daarnaast ga je toch niet aan het trappen als ie niet lekker loopt.

In de Z wil ik ook absoluut een A/F meter aangezien dat blok ook niet stock is.
Ik neem aan je M Coupe S54? Die hebben zoveel safety features dat het op zich niet echt nodig is. Zolang je met een luchtmassa meter in de stock LMM housing rijd compenseert hij gewoon. Valt die weg dan gaat hij naar de Alpha N map. Maar dat merk je direct en er komt meteen een storingswaarschuwing op je dash. Verder compenseert de DME ook aan de hand van de EGT sensor als hij dus te arm zou lopen (armer betekent hogere EGT)

Probleem met auto's als die van Tristan, welke dus puur op TPS hoek gemapped worden, is dat er dus absoluut geen feedbackmechanisme meer in zit bij vollast, zelfs als hij gewoon normaal loopt.

Interessant on te weten misschien, maar de MSS52 (E39 M5) en MSS54 (E46 M3) zijn in de basis eigenlijk een soort van Alpha N DME, het LMM (Bij CSL heb je een MAP signaal) signaal word niet gebruikt als load calculation maar geeft een correctiefactor. De deellast tabellen worden niet ingevuld dmv injectorpulsen maar ze geven een getal in voor volumetrische efficiency afgezet tegen toerental en TPS hoek. De vollast tabel is TPS hoek tegen toerental, waarbij ze AFR waarden invullen. De ECU heeft in de basis geen wideband sensor. Hij rekent dus zelf realtime aan de hand van de VE en injectorgegevens uit hoeveel brandstof hij inspuiten moet.

Dit maakt ook waarom de meeste zogenaamde chiptuners er niet veel mee kunnen. Omdat veel dingen van invloed zijn op elkaar. Naast een VE map heb je bijvoorbeeld ook een VANOS map. Als je de VANOS aanpast veranderd je VE vervolgens ook. En bij een S54 zit er een mapping in voor je gaspedaal stand, hij zet zijn gaskleppen niet volledig open tot 4000-5000 RPM. Wat dus ook weer van invloed is op je VE tabel.

Als jij met Schrick nokkenassen rijd dan moet je bijvoorbeeld eigenlijk al die zaken aanpassen. Daarom nemen de meeste de route VANOS er af en standalone er op, omdat het standaard systeem ze te ingewikkeld is. Maar zolang het om mechanische redenen niet hoeft haal je altijd de beste resultaten met VANOS er op. Als je bijvoorbeeld de CSL VANOS tabel bekijkt, die is door de scherpere nokkenassen weer anders als die van een gewone S54. Alleen er zit een interne counter in die DME's waardoor je ze maar 30 keer flashen kan. Als jij zo'n computer fatsoenlijk tunen wil dan staat hij gewoon een paar dagen op de rollebank en de meesten doen dat dus niet.

Waarom dit interessant is. Als jij met Schrick nokkenassen rijd en ze hebben niks aangepast in de software, dus gewoon de LMM corretiefactor het werk laten doen, dan zou je bij een LMM failure dus op een totaal verkeerde VE tabel rijden. En dan loopt ie dus echt als een krant. Bij een normale E46 M3 is de VE map zo nauwkeurig dat hij wel in storing springt, maar qua vermogen scheelt het maar een paar PK.

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Walter » 09 apr 2016, 12:16

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Bert ///M3 » 09 apr 2016, 12:35

Is op zich goed. Je kan kijken of je evt iets rijker kan en nog een paar PK oppakken, maar dat moet je uitvogelen op een dyno. Bij een goede tuning is de AFR ook niet over de hele range hetzelfde. De reden dat ze hem rijker zetten is omdat je mengsel niet 100% homogeen is in de cylinder en door er iets brandstof bij te geven verbrand je zo veel mogelijk lucht. Voor maximaal vermogen liever wat onverbrande benzine de uitlaat in als ongebruikte lucht. Efficiency van het mengsel is door verschillende gassnelheden ook niet overal gelijk dus daarom zie je vaak verschillen over de toerenrange.

Ik weet niet of er bij jou een kat onder zit maar dat heeft ook invloed. Katalysatoren houden niet van een extreem rijk mengsel en de fabrieks software houd daar ook rekening mee.

Dat je AFR naar max gaat bij gas los is gewoon omdat de gaskleppen dicht gaan. Je motor krijgt nog wel wat lucht via de ICV maar hij spuit geen brandstof in. Dus logisch dat hij arm gaat maar het kan verder geen kwaad omdat er geen verbranding is.

Bij deellast word je AFR bepaald door je lambda sensoren, die regelt hem af op 14,7

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4850
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 (G87)
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door sitechris » 09 apr 2016, 14:16

@Tristan: reed jij toevallig vanmorgen een rondje in je M3 in de buurt van je huis? Ik reed in die nieuwe 7-serie aan de overkant van de weg.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13422
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie

Bericht door Tristan » 09 apr 2016, 19:21

Zou kunnen ja, tussen 9 en 10 ergens.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, jessedehaan, Marc Sierra, ron36, S-RS en 19 gasten