Lease versus Koop

Dit is ons algemene autoforum.

Lease of koop?

Lease
3
11%
Koop
20
71%
Ik heb dit topic gestart maar wil ook graag voten
5
18%

Totaal aantal stemmen: 28

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 29 mei 2007, 19:04

'k Heb geen eigen zaak.
Heb geen verstand van hoe de zaken gaan mbt winst ed.
Ging even van m'n eigen situatie uit.
Dan kan ik volgens mij onmogelijk goedkoper een nieuwe leasen dan een gebruikte kopen.
Qua kosten per maand.
Dus het zal best, geen id.
Maar waarom rijdt dan bv Rico de M3 prive?
Maar dat laat ik me wel eens door hem zelf uitleggen.
Dat hoeft niet op het forum :wink:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 29 mei 2007, 19:23

Afschrijving, aanschaf, onderhoud, wegenbelasting,verzekering kan je zakelijk aftrekken van de winst, net als bij lease. Prive krijg je alleen bijtelling, wat als het goed is minder is dan je voordeel bij het aftrekken.
Kortom altijd zakelijk.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 29 mei 2007, 20:06

Arthur schreef:'k Heb geen eigen zaak.
Heb geen verstand van hoe de zaken gaan mbt winst ed.
Ging even van m'n eigen situatie uit.
Dan kan ik volgens mij onmogelijk goedkoper een nieuwe leasen dan een gebruikte kopen.
Qua kosten per maand.
Dus het zal best, geen id.
Maar waarom rijdt dan bv Rico de M3 prive?
Maar dat laat ik me wel eens door hem zelf uitleggen.
Dat hoeft niet op het forum :wink:
Rico rijdt de auto niet veel km's, meer fun en dan betaal je naar verhouding heel veel bijtelling (over nieuwwaarde).
Echter zou hij die m3 nieuw gekocht hebben en zakelijk gebruiken, dus 40dkm per jaar, dan gaan de kosten die je niet prive hebt gewoon sterk omhoog.

RVV

Bericht door RVV » 30 mei 2007, 01:14

klopt

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 11 jun 2007, 16:34

Groot nadeel van een lease-auto is dat je er verder niks meer mee kan doen. Het lijkt me leuk als je een eigen auto hebt om em te (chip)tunen, voorzien van betere remmen ed., ander onderstel. En dat kan niet met een leasebak. Ook een dagje circuit mag niet. Even afgezien van het risico, want dat is identiek: schade maken is schade betalen. Maar als het een lease-auto is heb je echt wat uit te leggen.

Groot voordeel van privé-rijden is dat je een tweedehands auto kan kopen. Dan heb je voor hetzelfde, of minder, geld een leukere auto dan je nieuw had kunnen kopen.

Dan heb je nog de categorie auto van de zaak, maar geen lease: dus met de zaak een auto gekocht en daar in rijden. Lijkt me alleen interessant bij auto's ouder dan 15 jaar. Daarboven betaal je bijtelling over de nieuwwaarde. Ander nadeel is dat je de reserve van je zaak aanspreekt om de auto te kopen. Of je moet financieren, maar dan kan je ook leasen.
Mocht je dingen aan je auto laten aanpassen, dan zou dat in principe ook op kosten van de zaak kunnen, dus dat is op zich wel aantrekkelijk. Ik vraag me alleen af in hoeverre de fiscus accepteert dat je je auto optuigt met raceremmen, -onderstel en tuning. Ik sprak iemand (restauranthouder :wink: ) die vertelde dat ze daar moeilijk over kunnen doen.

Samenvattend (mijn mening):
Kosten als zelfstandige/werkgever van een auto op de zaak leasen of privé kopen met km-vergoeding is volgens mij lood om oud ijzer als je veel zakelijke kms maakt, of verwacht te maken. Het verschil zal niet groot zijn: je betaalt de auto al zelf bruto, dus je mist inkomsten, en je betaalt ook nog eens de bijtelling.
Auto met de zaak kopen zou ik niet doen, lijkt me onaantrekkelijk.

Privé-auto kopen en km-vergoeding uitbetalen is een keuze: aantrekkelijk als je een gebruikte auto wil kopen, of je auto ook als hobby-auto wil gebruiken.

Dus circuit-rijden == privé-rijden.

RVV

Bericht door RVV » 12 jun 2007, 00:13

Panda beetje off topic, maar bij deze nog van harte gefeliciteerd. Beetje in rustigere vaarwater nu ?

Maus335i

Bericht door Maus335i » 12 jun 2007, 09:46

@ Panda,

Als je echter veel privé km's rijdt is een auto van de zaak juist wel weer interessanter, zelfs in combinatie met de bijtelling. Vergeet overigens niet dat je álle kosten van je winst af kan trekken waardoor je minder belasting betaald. Ook de afschrijving is een kostenpost die je belastingdruk verlaagt en juist die afschrijving is alleen hoog bij nieuwe auto's.

Je hebt dus het voordeel van in een gloednieuwe autorijden en het drukken van de winst zodat je minder belasting betaald. Wat wil je nou liever.. een nieuwe auto rijden of dat geld direct afschepen naar Apeldoorn?

Louis

Bericht door Louis » 12 jun 2007, 10:36

Ik koop de auto's wel op de zaak.
Het grootste kostenplaatje is meestal toch de afschrijving die je hebt, stel je bent na een jaar of wat flauw van je auto en je koopt weer eens wat nieuws.

Je verliest al snel 10.000 euro bij een beetje leuke wagen het eerste jaar(ook 2dehands) heb je hem prive, ben je netto 10.000 euro kwijt heb je hem op de zaak 10.000 euro bruto. Ben je een beetje creatief, dan zijn er ook nog andere voordelen te halen.(niks buiten de wet om hoor)

Daniel

Bericht door Daniel » 12 jun 2007, 10:42

Er is alleen de valkuil dat je de BTW (wat een stevig bedrag is) slechts naar rato van het zakelijk gebruik als voorbelasting mag aftrekken. Dus een auto zakelijk aanschaffen en hem voor 90% privé rijden mag wel (zoals je maar bijtelling lapt) maar dan mag je ook maar 10% van de BTW in aftrek brengen.
Dit tikt nogal aan bij zakelijke aanschaf maar ook bij leasing.

Het grote voordeel van zakelijke aanschaf (zelfs met het uitblijven van BTW aftrek meegerekend) is dat je bijna dubbele moet verdienen om hetzelfde bedrag privé uit te kunnen geven.
Stel je koopt een auto van 50k zakelijk:
Zakelijk moet je daarvoor daadwerkelijk ook maar 50.000 euro hebben omdat winstbelasting e.d. pas eraf gaat na kosten. Omdat je over die 50k geen winstbelasting betaald zijn je lasten netto ~37.000 euro.

Wil je diezelfde auto privé kopen met geld van de zaak dan moet je in totaal zo'n 85-90.000 euro zakelijk hebben, omdat de belastingdruk op zakelijk geld naar privé halen zo'n 40-45% is (loonbelasting, danwel dividend uitkeren na VPB)
Zakelijk gooi je dan dus 35-40.000 euro richting Apeldoorn, met als voordeel dat er prive dan verder geen belastingdruk meer op rust. Hoe langer je rijdt, hoe gunstiger dat is.

Als diezelfde auto na drie jaar nog 25.000 euro waard is, komt die afschrijving bij prive-bezit volledig voor eigen rekening. Heb je de auto zakelijk, dan komt die afschrijving ten laste van de winst (mits de auto is ingebracht als ondernemingsvermogen - wat weer lastig kan zijn als het zakelijk gebruik zeer beperkt is), wat nog een VPB-voordeel van ongeveer 2500 euro netto per jaar oplevert. Daar staat tegenover dat je jaarlijks (uitgaande van het 42%-tarief) 4600 euro privé aan bijtelling moet ophoesten.

Resumerend: zaken als verzekering, brandstof en onderhoud even buiten beschouwing latend kost deze auto zakelijk over drie jaar gerekend zakelijk netto 11.000 euro en prive 14.000 euro.
Aanschaf: 37k netto
Opbrengst na 36 mdn: 19k netto
Verschil: 18k
VPB-voordeel: 7k
Totaal: 11 k
Bijtelling: 4.6k per jaar, x 3 jaar = 14k

Doe je het prive:
Aanschaf: 50k netto
VPB + Dividendbelasting voor aanschaf: 35k
Opbrengst na 36 mnd: 25k netto
Prive zijn je lasten dan 25k, zakelijk 35-40k euro. Nogal een hugeass verschil :)

Dit verhaal wordt iets minder scheef als je langer met de auto doet, een gebruikte auto wilt aanschaffen of een bedrijf hebt dat weinig of geen winst maakt (slapende BV met vermogen bijv.) In dat laatste geval is je VPB voordeel erg klein en hoef je dus eigenlijk alleen met de dividendbelasting (22% in 2007) te rekenen. De belastingdruk om de 50 mille naar privé over te hevelen is dan geen 35-40k maar 'slechts' 14k.
Bovendien heb in het 2e geval een auto die 25 mille waard is in privé bezit, terwijl dat in het eerste geval niets hebt.
Laatst gewijzigd door Daniel op 12 jun 2007, 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 12 jun 2007, 11:03

Rico, tnx, gaat goed nu! Kleine is nu meer dan 2500 gram (2520 afgelopen zaterdag). Als hij nu ook nog 's nachts lekker zou doorslapen was het helemaal perfect :-)

Ik moet er nog eens goed aan rekenen wat het handigst is: leaseauto van de zaak, geochte auto van de zaak of privé met km-vergoeding.

Lease is wel lekker makkelijk, geen kosten up-front, geen aantasting van je reserve, maar je zit weer zo lang aan je auto vast en je kan er verder niks mee doen.
Gekocht is wat dat betreft fijner, heb je tenminste de banden die je zelf wil en kan je met gerust hart het circuit op, want het is tenminste je eigen auto die je onverhoopt afschrijft. Niet dat dat leuk is, of de bedoeling ;-)
Tweedehands gekocht is vaak een leukere auto voor hetzelfde geld, maar wel de bijtelling over de nieuwwaarde. En nieuw rijden kies je gewoon je eigen auto.

Komt nog bij dat ik op dit moment op een tijdelijk arbeidscontract werk, dus geen inkomsten uit eigen zaak heb. Voordeel is wel dat als ik 's ochtends mijn uren doorgeef ik 's avonds het geld op mijn rekening heb. Kom daar maar eens om met een eigen bedrijf. Collega hier heeft bij een vorige klant eens een jaar op zijn geld moeten wachten.
Dus shortlease is wel mogelijk, maar normale lease niet. Auto kopen op de zaak dus ook niet. Privé-auto kopen en zakelijke kms declareren is weer wel mogelijk. Jammer dat ik elke dag met de fiets ga dan ;-)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 12 jun 2007, 14:14

Dit is nieuw voor mij:
Er is alleen de valkuil dat je de BTW (wat een stevig bedrag is) slechts naar rato van het zakelijk gebruik als voorbelasting mag aftrekken. Dus een auto zakelijk aanschaffen en hem voor 90% privé rijden mag wel (zoals je maar bijtelling lapt) maar dan mag je ook maar 10% van de BTW in aftrek brengen.
Dit tikt nogal aan bij zakelijke aanschaf maar ook bij leasing.
Stel je gebruikt de wagen 100% zakelijk, hoe zit dit dan?
Dan kan je 19% terug krijgen?

De planning is dat ik mijn 118d 95-100% zakelijk ga gebruiken, zodra de 8 prive weg is dan wordt het ongeveer 80-20.

En hoe ga je dat aantonen? Weer km registratie? :roll:
Dat is de reden dat ik bijtelling ga betalen, momenteel rij ik met km registratie, maar daar wordt je helemaal gek van, geef mij maar bijtelling.

Daniel

Bericht door Daniel » 12 jun 2007, 16:13

Jelmer850i schreef:Dit is nieuw voor mij:

Stel je gebruikt de wagen 100% zakelijk, hoe zit dit dan?
Dan kan je 19% terug krijgen?
Als je bedrijf de auto aanschaft kun je normaliter de betaalde BTW als voorbelasting in aftrek brengen. Oftewel, je mag dit aftrekken van de BTW die je zelf aan de fiscus zou moeten aftrekken over de door je eigen bedrijf in rekening gebrachte omzet. Effectief zorgt dit ervoor dat het bedrijf geen BTW betaald over de auto.
En hoe ga je dat aantonen? Weer km registratie? :roll:
Dat is de reden dat ik bijtelling ga betalen, momenteel rij ik met km registratie, maar daar wordt je helemaal gek van, geef mij maar bijtelling.
Dat is dus de vraag. Ik kan het op de site van de belastingdienst niet terugvinden maar het voeren van een kilometerregistratie is niet verplicht (enkel als je de bijtelling wilt ontlopen) Waarschijnlijk mag je het schatten maar kan het wel gecontroleerd worden. Als je opvoert dat je van de 40k per jaar de helft zakelijk rijdt (en dus de helft van de BTW in aftrek wil brengen) moet je dat wel enigszins aannemelijk kunnen maken.

Ik vind het voeren van die kilometeradministratie overigens een kleine moeite. Kwestie van een Excel-sheetje bijhouden.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 12 jun 2007, 19:14

Doe ik nu ook, maar vreet tijd... , allemaal onnodige tijd.
Die andere registratie lijkt me wat onzin, waarom moet men het zo moelijk doen? Is bijtelling al niet meer genoeg? :roll:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 13 jun 2007, 09:08

Voor wat betreft "niks kunnen doen met je auto". De meeste leasemaatschappijen accepteren chiptuning zolang de fabrieksgarantie maar behouden blijft. Je krijgt wel enigszins ruimte.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 13 jun 2007, 10:18

Maurice Graber schreef:Voor wat betreft "niks kunnen doen met je auto". De meeste leasemaatschappijen accepteren chiptuning zolang de fabrieksgarantie maar behouden blijft. Je krijgt wel enigszins ruimte.
Als je die al krijgt, is mijn ervaring, dan toch wel heel beperkt. Diverse lease maatschappijen accepteren alleen fabrieks aanpassingen (dus niet zaken die door de NL importeur worden ondersteund).

Daarnaast is mijn ervaring met lease maatschappijen van dien aard (service; of beter gezegd: gebrek aan) dat ik liever prive auto zou rijden dan lease auto (nog even los van het kostenplaatje van de hoge bijtelling in dit land, vanwege enkele jaloerse ambtenaren)...

'Grappig' voorbeeld van hoe je door deze bedrijven wordt behandelt: je wilt een Lanica HF turbo leasen (aantal jaar geleden). Lease bedrag is absurd hoog. Dat blijkt te komen door de hoge afschrijving. Overleg me de lease maatschappij wat daar aan te doen is. Ik terug naar de dealer met de restwaarde van de auto; die schrikt zich rot: hij biedt > 10.000 gulden meer terug. De lease maatschappij accepteert dat echter niet. Ik weer terug naar de dealer, die neemt weer kontakt op met de importeur: geven zwart op wit een terug-koop verklaring af. De lease maatschappij accepteert het nog steeds niet... Toen was het argument een andere dan aanvankelijk, namelijk dat ze een afspraak hadden met een vast opkoper.

Om dit topic niet vervuilen laat ik het even bij dit ene voorbeeld. Heb nog niet alle lease maatschappijne mee mogen maken die dit land 'rijk' is dus kan geen algemeen oordeel geven over alle. Zijn er wel een aantal geweest, en er zat niet 1 positieve uitschieter bij helaas...

Fabian

Bericht door Fabian » 13 jun 2007, 10:33

Jammer AB dat dat je ervaringen zijn, maarrrr, jij bent dan ook niet de makkelijkste klant denk ik.... :roll: :wink: En ik moet zeggen, veel klanten hebben een vreemd idee over wat allemaal service moet zijn van een leasemij. (wat met geen letter in een contract beschreven staat).

Dat ze een terugkoopverklaring op zo een auto niet accepteren snap ik totaal niet inderdaad. Een betere manier om je grote risico op zo´n aparte auto op voorhand af te kopen is er niet. Vreemd.

RVV

Bericht door RVV » 13 jun 2007, 10:48

off topic:
Panda de Beer schreef:Rico, tnx, gaat goed nu! Kleine is nu meer dan 2500 gram (2520 afgelopen zaterdag). Als hij nu ook nog 's nachts lekker zou doorslapen was het helemaal perfect :-)
Mooi om te lezen ! Doorslapen met dit gewicht is naar mijn ervaring denk ik iets teveel gevraagd van zo'n kleintje :wink: Maar het gaat allemaal goedkomen, je nachtrust krijg je weer terug :wink:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 13 jun 2007, 11:33

Fabian schreef:....
Dat ze een terugkoopverklaring op zo een auto niet accepteren snap ik totaal niet inderdaad. Een betere manier om je grote risico op zo´n aparte auto op voorhand af te kopen is er niet. Vreemd.
Precies. Risico = nul, mooier kun je het niet hebben...
Ik denk dat ik juist een hele makkelijke klant ben met dat soort zaken: ik weet precies wat ik wil, en betaal er ook gewoon voor ;)

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 13 jun 2007, 12:40

Ik ben wel tevreden over de service van de leasemaatschappijen waar ik tot nog toe mee te maken heb gehad. Probleem is wel dat leasemaatschappijen zoveel mogelijk geld proberen te sparen en hoe dan ook met budgetten werken.
Neem bijvoorbeeld banden, als je pech hebt laten ze er EcoContacts onder zetten, of na een beurt doorrijden met 4mm profiel, omdat dat nog net voldoende is. Kan je na een paar weken weer een paar uur vrijnemen om de banden te laten vervangen.

Fabian

Bericht door Fabian » 13 jun 2007, 13:39

Panda de Beer schreef:Ik ben wel tevreden over de service van de leasemaatschappijen waar ik tot nog toe mee te maken heb gehad. Probleem is wel dat leasemaatschappijen zoveel mogelijk geld proberen te sparen en hoe dan ook met budgetten werken.
Neem bijvoorbeeld banden, als je pech hebt laten ze er EcoContacts onder zetten, of na een beurt doorrijden met 4mm profiel, omdat dat nog net voldoende is. Kan je na een paar weken weer een paar uur vrijnemen om de banden te laten vervangen.
Maar dat is toch logisch? 4mm is niet versleten! Ga jij die al vervangen aan je prive-auto? Nee, dat geloof ik niet. 1,6 is APK eis, dealers mogen van ons klakkeloos vervangen vanaf 2,3mm, daarboven eerst overleg. En dat lijkt me niet meer dan logisch.

Banden die wij monteren zijn de merken die er al opliggen. Je krijgt dus altijd terug wat er op lag. Vaak is alleen het probleem dat de dealer ze niet op voorraad heeft, dus dat je daarom er wat anders op krijgt :wink:

Als een auto nagoeg einde contract is, en je hebt al veel banden verbruikt dan zullen wij er zeker op bezuinigen. Alleen niet door de banden te laten liggen, maar door er goedkopere banden op te monteren. Daar kan ook niemand op tegen zijn volgens mij.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 13 jun 2007, 14:00

Ik noem maar een profieldiepte, pin me er niet op vast :-)

Ik had met de 325ti een discussie met DLL over de banden. Meer dan het begrootte aantal km gereden en ik wilde overstappen naar andere banden, die ook nog eens een stuk goedkoper waren dan de Pilot MXMs die er onder lagen (RE720s). Op een band zat nét iets minder dan de minimumprofieldiepte, dus deden ze moeilijk.
Wel gelukt overigens.

En als de banden onder mijn privé-auto de minimumprofieldiepte naderen en ik breng de auto voor een beurt weg, dan zal ik ze laten vervangen. Kost me misschien wel meer om 2x een ochtend vrij te nemen dan om die banden voortijdig te vervangen. Een leasemij laat je dan gewoon nog een keer tijd spenderen. En er van afgezien dat ik leukere dingen weet dan bij een bandenboer te zitten kost het me ook gewoon keihard €€€€.

Aan de andere kant, de laatste keer dat de banden onder de Legacy vervangen werden moest ik de week erop naar Denemarken. Toen maakte de leasemij (Arval, beste leasemij die ik heb meegemaakt) een uitzondering en liet er gewoon nieuwe banden onder zetten.

Oh ja, en goedkopere banden, daar heb ik echt een hekel aan. Je banden zijn misschien wel een van de belangrijkste zaken van je auto, daar moet je niet op bezuinigen. Je kan wel 100 airbags hebben, maar als je op goedkope schijtbanden rijdt, dan is de kans groter dat je ze nodig hebt.

Daniel

Bericht door Daniel » 14 jun 2007, 08:26

Ik heb in 2,5 jaar in de huidige auto welgeteld 2 nieuwe banden gekregen (na 65k km)..en Femme heeft bij dezelfde tent meegemaakt het reservewiel werd aangewend als 'nieuwe band' om er eentje te besparen. Uiteindelijk reed ie met drie verschillende banden rond :shock:

Fabian

Bericht door Fabian » 14 jun 2007, 08:36

Daniel schreef:Ik heb in 2,5 jaar in de huidige auto welgeteld 2 nieuwe banden gekregen (na 65k km)..en Femme heeft bij dezelfde tent meegemaakt het reservewiel werd aangewend als 'nieuwe band' om er eentje te besparen. Uiteindelijk reed ie met drie verschillende banden rond :shock:
dat het reservewiel wordt gebruikt is doodnormaal. Dat doet ieder weldenkend persoon.

Dat er echter 3 verschillende banden onder liggen vind ik niet kunnen inderdaad.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 14 jun 2007, 09:49

Wij laten banden altijd uit het contract, we hebben goede contacten met bekende bandenboer en banden buiten het contract laten scheelde bij ons vaak best veel...
Bij sommige auto's mochten we banden er niet eens inhouden overigens :S.

Edit: dat reservewiel gebruiken doen we iig altijd bij de vrachtauto's, bij personenauto's ligt er 9 vd 10 keer toch geen fatsoenlijk reservewiel in.

Dennis van der Schoot

Bericht door Dennis van der Schoot » 14 jun 2007, 09:59

Als het reservewiel een normale band is,altijd inzetten,zitten geen nadelen aan,en een beetje meedenken met de klant wordt ook gewaardeerd :wink:

Plaats reactie