Er is alleen de valkuil dat je de BTW (wat een stevig bedrag is) slechts naar rato van het zakelijk gebruik als voorbelasting mag aftrekken. Dus een auto zakelijk aanschaffen en hem voor 90% privé rijden mag wel (zoals je maar bijtelling lapt) maar dan mag je ook maar 10% van de BTW in aftrek brengen.
Dit tikt nogal aan bij zakelijke aanschaf maar ook bij leasing.
Het grote voordeel van zakelijke aanschaf (zelfs met het uitblijven van BTW aftrek meegerekend) is dat je bijna dubbele moet verdienen om hetzelfde bedrag privé uit te kunnen geven.
Stel je koopt een auto van 50k zakelijk:
Zakelijk moet je daarvoor daadwerkelijk ook maar 50.000 euro hebben omdat winstbelasting e.d. pas eraf gaat na kosten. Omdat je over die 50k geen winstbelasting betaald zijn je lasten netto ~37.000 euro.
Wil je diezelfde auto privé kopen met geld van de zaak dan moet je in totaal zo'n 85-90.000 euro zakelijk hebben, omdat de belastingdruk op zakelijk geld naar privé halen zo'n 40-45% is (loonbelasting, danwel dividend uitkeren na VPB)
Zakelijk gooi je dan dus 35-40.000 euro richting Apeldoorn, met als voordeel dat er prive dan verder geen belastingdruk meer op rust. Hoe langer je rijdt, hoe gunstiger dat is.
Als diezelfde auto na drie jaar nog 25.000 euro waard is, komt die afschrijving bij prive-bezit volledig voor eigen rekening. Heb je de auto zakelijk, dan komt die afschrijving ten laste van de winst (mits de auto is ingebracht als ondernemingsvermogen - wat weer lastig kan zijn als het zakelijk gebruik zeer beperkt is), wat nog een VPB-voordeel van ongeveer 2500 euro netto per jaar oplevert. Daar staat tegenover dat je jaarlijks (uitgaande van het 42%-tarief) 4600 euro privé aan bijtelling moet ophoesten.
Resumerend: zaken als verzekering, brandstof en onderhoud even buiten beschouwing latend kost deze auto zakelijk over drie jaar gerekend zakelijk netto 11.000 euro en prive 14.000 euro.
Aanschaf: 37k netto
Opbrengst na 36 mdn: 19k netto
Verschil: 18k
VPB-voordeel: 7k
Totaal: 11 k
Bijtelling: 4.6k per jaar, x 3 jaar = 14k
Doe je het prive:
Aanschaf: 50k netto
VPB + Dividendbelasting voor aanschaf: 35k
Opbrengst na 36 mnd: 25k netto
Prive zijn je lasten dan 25k, zakelijk 35-40k euro. Nogal een hugeass verschil
Dit verhaal wordt iets minder scheef als je langer met de auto doet, een gebruikte auto wilt aanschaffen of een bedrijf hebt dat weinig of geen winst maakt (slapende BV met vermogen bijv.) In dat laatste geval is je VPB voordeel erg klein en hoef je dus eigenlijk alleen met de dividendbelasting (22% in 2007) te rekenen. De belastingdruk om de 50 mille naar privé over te hevelen is dan geen 35-40k maar 'slechts' 14k.
Bovendien heb in het 2e geval een auto die 25 mille waard is in privé bezit, terwijl dat in het eerste geval niets hebt.