Bart's BMW 120i e81 nu op 19'' BBS CH's

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Bart312

Bart's BMW 120i e81 nu op 19'' BBS CH's

Bericht door Bart312 » 26 mar 2016, 12:01

Zo, nadat ik me gisteren eindelijk maar eens heb aangemeld ook direct met even een topic over het beestje.

Sinds een aantal weken rij ik rond met een e81 120i. Ik was eigenlijk op zoek naar een 130i maar het viel niet echt mee om een geschikte auto te vinden binnen budget en met alle gewenste opties. Totdat deze 120i voorbij kwam en ik toch maar even ben gaan rijden. Hij heeft dan wel ''maar'' 170pk, voor dagelijks gebruik is het eigenlijk best wel voldoende en zeker niet behelpen. Bovendien klinkt hij nog best aardig als je hem echt helemaal door jankt :lollerdelol:

Maar goed, geen hele dikke uitvoering maar wel een hele frisse auto met met een goed verleden. Het enige dat ik graag nog had willen hebben is stoelverwarming maar buiten dat klopt het aardig.

Nu zijn er nog wel een aantal dingen die mogen veranderen. Voor het mooie mag de bekleding wel een keer goed gereinigd worden. En nu zitten er banden om de velgen waar ik nog nooit van gehoord heb en zodra het ook maar een beetje nat is op de weg glijdt hij all over the place...

pics:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu wilde ik wel graag een trekhaak hebben i.v.m. een andere hobby. Maar ja, BMW vraagt daar doodleuk € 1300,- voor. Dus maar eens even gaan verdiepen op diverse fora's en daar was de conclusie vaak dat een afneembare trekhaak niet zou passen op een e81 met M-pakket. Voor de zekerheid nog even contact gezocht met een aantal nederlandse webshops maar niemand kon echt duidelijkheid geven. Uiteindelijk toch maar gegokt en een verticaal afneembare set besteld. Hij komt nota bene uit Polen zag ik, maar de kwaliteit valt 100% mee. Nu had ik bedacht dat ik zelf best handig was en dat monteren wel ''ff'' zelf ging...
Goed... wat een K*Twerk bleek dat... Maar na 6 uur prutsen op een koude oprit is het gelukt hoor :clap:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stekker klapt er ook nog onder weg, dus feitelijk geheel onzichtbaar... Het enige dat ik nu nog moet fixen is de aansluiting in het canbus systeem. Maar ik ga er denk ik toch even mee naar iemand die weet wat hij doet want zomaar ergens tussen knutselen lijkt mij niet verstandig.

Ook stoorde ik me er aan dat het laagje mat los begon te laten rondom de stuurwiel bediening. Maar gelukkig heeft BMW daar zelf iets leuks voor... Performance parts. Dus direct ook maar besteld inc pook kop, pookhoes en handrem gebeuren. Alleen die voor de handrem staat nog in backorder.

before:

Afbeelding

after:

Afbeelding

En voor de pook hetzelfde:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanmiddag maar eens even aan de gang met andere wielen. Ik heb wat gekocht maar niemand schijnt te weten of het echt past :devil:
Laatst gewijzigd door Bart312 op 26 mar 2016, 21:13, 2 keer totaal gewijzigd.

JoostSchouten

Re: Bart's BMW 120i e81

Bericht door JoostSchouten » 26 mar 2016, 12:08

Bart312 schreef:En nu zitten er banden om de velgen waar ik nog nooit van gehoord heb en zodra het ook maar een beetje nat is op de weg glijd hij all over the place...
:thumbup: :df:

Mooi ding! Nieuwe stuurcover ben ik niet kapot van, pookje is netjes!

Luca

Bericht door Luca » 26 mar 2016, 12:11

Welkom!

Blijft erg mooi. 1-serie met m-pakket.

Tim N

Bericht door Tim N » 26 mar 2016, 19:50

Lekker aan de knutsel, en als je hobby met de sleurhut naar de hei is zeker een broodnodige optie :wink:

Wat heb je gekocht, naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik het je wel kan vertellen.

Bart312

Bericht door Bart312 » 26 mar 2016, 21:16

Tim N schreef:Lekker aan de knutsel, en als je hobby met de sleurhut naar de hei is zeker een broodnodige optie :wink:

Wat heb je gekocht, naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik het je wel kan vertellen.
Haha nee, ik doe nog wel eens een poging om te motocrossen... Niet dat ik het echt kan hoor, maar het is een mooie hobby :blink:

Dat is overigens ook de reden dat ik geen Z4 3.0 Coupe heb gekocht, want daar past helaas niet zo 1,2,3 een trekhaak op. En om nou de halve achterkant te verbouwen voor zoiets gaat ook weer te ver...

Bart312

Re: Bart's BMW 120i e81 nu op 19'' BBS CH's

Bericht door Bart312 » 26 mar 2016, 21:48

Goed, zoals eerder beschreven zaten er gewoon goedkope troep banden om de originele 18'' styling 216 wielen. En eigenlijk vond ik dat 18'' opzich niet verkeerd stond maar dat 19'' de boel toch net even wat mooier op zou vullen. Probleem was/is alleen dat een 1-serie een nogal afwijkende ET waarde heeft ten opzichte van andere BMW modellen.

Nu stond er een setje BBS CH wielen in 8.5x19 op Marktplaats, met een ET waarde van 35. Ik weet zo niet waar dat direct onder past maar ik denk dat het voor een e39 is of iets? Google leerde mij dat het in theorie in ieder geval niet onder een e81 zou passen. Maar goed, ik ben wel aardig fan van het type CH en ik hoopte dat het met wat geluk toch wel zou passen... Dus toch maar gekocht met het idee dat als ze niet passen ik ze altijd nog weer kan verkopen...

Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En eigenlijk ben ik zeer tevreden met het resultaat, en dan met name achter... Het past echt precies en loopt niet aan. Alleen op de vooras is het ander verhaal... precies wat ik al had bedacht, het wiel komt voor het mooie te ver naar buiten en de band komt op drempels tegen de binnenkant van de scherm rand.

Afbeelding

Dat is dus lak :hosanna:

Afbeelding

Goed, opzich is er best mee te rijden en qua comfort niet echt merkbaar slechter dan met 18''. Maar het staat gewoon niet mooi voor. Nu heb ik al even gezocht naar mogelijke oplossingen en één daarvan is de naaf van het wiel af te draaien van ET35 naar bv ET40 en als het kan zelfs nog iets verder. Dit i.c.m. 225/30/19 banden moet denk ik wel voldoende zijn. Tevens zou hij voor ook nog wel een cm of 3-4 lager mogen maar dat is denk ik wel op te lossen met alleen andere veren.

Heeft iemand hier dit wel eens gedaan? Naven afdraaien zodat ze iets verder naar binnen vallen? Aan de ene kant denk ik dat het best mogelijk moet zijn... aan de andere kant weet ik ook niet hoeveel BBS hier aan marge heeft aangehouden... echt perfect is het misschien ook niet...?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 26 mar 2016, 21:58

Ook oude bandjes, of niet. Ik zie scheurtjes?

trancedrift

Bericht door trancedrift » 26 mar 2016, 22:30

5mm afdraaien kan je makkelijk doen, en kost ook niet veel. Maar ik denk dat ze staan gewoon mooi zo, flush. Wielkasten uitrollen lijkt mij veel makkelijker en simpler oplossing. Kan je laten doen of zelf doen, ik heb persoonlijk gekozen voor de tweede, roller gekocht en zelf aan de slag gegaan.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 26 mar 2016, 23:36

BBSsen staan erg goed.

ET waarde vergroten (even geGoogled):

http://www.wheelcare.nl/id121.htm

http://www.velgenreparatie.nl/werkzaamheden

Ga je de styling 216 verkopen? Zo ja, dan heb ik eventueel interesse.

Joy

Bericht door Joy » 27 mar 2016, 03:30

Ik heb mijn BBS CH aan de achterzijde ook laten afdraaien naar ET40. Maar ik heb er wel stalen inserts in laten persen omdat je toch een flink stuk materiaal kwijt bent. Liever zekerheid dan achteraf spijt hebben.

Tim N

Bericht door Tim N » 27 mar 2016, 10:49

Damn heel stuk getypt gisteren schijnbaar toch misgegaan.
Welke bandenmaat heb je er nu om liggen 245 of wel 225?

De door jou gemelde 225-30 gaat iig een afwijking op je teller geven van ~4%

In het kort wat Joy zegt, niet zomaar 5mm eraf laten draaien zoals trancedrift aangeeft.
Heel raar dat hij dit zomaar uit de stoel kan vertellen zonder de velg te zien.

Mocht je een goed adres willen hebben stuur maar een PB.

Ik weet niet welke bandenmaat er nu om de velgen zit? Maar als dit nu 245 is zou je naar 215-35-19 kunnen gaan met een afwijking van -0,45% verwaarloosbaar. Of naar 225-35-19 en die geven 0,65% meer aan.

Peric

Bericht door Peric » 27 mar 2016, 11:17

Pas ook BBS'en af laten draaien. Er kon maximaal 4 mm af, anders zou het hart te dun worden..

Bart312

Bericht door Bart312 » 27 mar 2016, 11:39

Tim N schreef:Damn heel stuk getypt gisteren schijnbaar toch misgegaan.
Welke bandenmaat heb je er nu om liggen 245 of wel 225?

De door jou gemelde 225-30 gaat iig een afwijking op je teller geven van ~4%

In het kort wat Joy zegt, niet zomaar 5mm eraf laten draaien zoals trancedrift aangeeft.

Mocht je een goed adres willen hebben stuur maar een PB.

Ik weet niet welke bandenmaat er nu om de velgen zit? Maar als dit nu 245 is zou je naar 215-35-19 kunnen gaan met een afwijking van -0,45% verwaarloosbaar. Of naar 225-35-19 en die geven 0,65% meer aan.
Nu zitten er 235/35/19 banden omheen, qua maat opzich prima maar ik denk dat 225 net even mooier staat. Nu kwam ik al bijna geen banden in 225/30 tegen dus de meest voor de hand liggende optie zou 225/35 zijn.

PB is onderweg...

Het is overigens idd een set die wat liefde nodig heeft, de banden zijn uit 08' absoluut aan vervanging toe. Maar voordat ik andere banden ga kopen toch eerst even nagaan of het allemaal een beetje wil passen.

Bart312

Bericht door Bart312 » 27 mar 2016, 11:44

trancedrift schreef:5mm afdraaien kan je makkelijk doen, en kost ook niet veel. Maar ik denk dat ze staan gewoon mooi zo, flush. Wielkasten uitrollen lijkt mij veel makkelijker en simpler oplossing. Kan je laten doen of zelf doen, ik heb persoonlijk gekozen voor de tweede, roller gekocht en zelf aan de slag gegaan.
Mwa, op de foto komt het misschien niet echt goed naar voren. Maar op de vooras komt het wiel echt te ver naar buiten. Het is in ieder geval niet de ''stance'' die ik wil hebben... :wink:

Net als dat hij voor ook net wat te hoog op zn poten staat. Maar dat ik vrij simpel op te lossen mits de band niet vol tegen de wielkast loopt.

Wielkasten uitrollen etc etc vind ik persoonlijk geen geschikte optie, ook omdat dat niet meer terug te draaien is.

Stolec

Bericht door Stolec » 27 mar 2016, 12:26

Mooie auto hoor!
Als je het met die velgen echt graag wil gaat het echt wel lukken.
Stukje afdraaien, eventueel je wielkast laten rollen bij bijvoorbeeld dreamworks.
Zou alleen zeker niet voor een hogere en/of bredere band gaan voor.

http://www.willtheyfit.com Helpt mij hier altijd prima bij :)

Rij zelf overigens ook een E81 met die styling 216 velgen.
Flink laag met een spacertje ertussen.

trancedrift

Bericht door trancedrift » 27 mar 2016, 12:40

Tim,

Ik geef toe dat je helemaal gelijk hebt, het is sterk afhankelijk van de soort velgen.

In het algemeen replica velgen en simpelere oem velgen kunnen afgedraaid worden. Sport velgen gemaakt met gewicht besparing op het oog kunnen meestal geen mm af hebben. Ik heb zelf zulke velgen van ATS nu, licht, zonder uitsparingen aan de binnen kant van de hart - ze kunnen geen mm verliezen. Velgen met uitsparingen aan de binnen kant en genoeg dikte van de hart kunnen wel wat mm's verliezen - maar dat wordt bepaald per velg door iemand die dit doet als beroep, niet door mij, Tim of Bart (de risico blijft wel uiteindelijk bij hem alleen). Links van bekende bedrijven die dat doen staan al hierboven.

Met uitrollen bedoelde ik de binnen randje achter vlak makken en dat verandert niks aan de buiten kant, mits goed uitgevoerd. De andere is trekken en dan pas verandert de wielkast en kan nooit meer terug.
Maar als jou probleem aan de voorkant is heb je helaas weinig opties aangezien dat de meeste moderne auto hebben geen randje aan de voorkant af fabriek, ze zijn al uitgerold.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 mar 2016, 16:46

misschien kan je voor meer camber geven, zodat die er net binnen past :D

wat iemand anders al aangaf, al die scheurtjes in je band is ook niet best (lijken oud?)
dus een set nwe banden zou niet verkeerd zijn.

let ook op, sommige 235 breed banden zijn echt 235 breed maar andere 235 zijn bv slechts 225 of zelfs minder.
kan zijn dat bv dat merk wat je nu hebt echt 235 is qua loopvlak e.d. dan volstaat 1 van dat type in 225 als die ook echt 225 breed zijn. scheelt toch weer 5 mm

Stolec

Bericht door Stolec » 27 mar 2016, 18:21

Ik zou kijken voor 225/30/R19 of 215/35/R19.
Beiden km.b.t. teller afwijking wel te overzien uitgaande van de maten die BMW zelf gebruikte op de 216 velgen.

En zoals gezegd is er met rollen bij een 1 serie ook nog wel wat winst te behalen. Hier zie je in principe niets van een de buitenkant. Je hebt inmiddels je lak aan die rand al beschadigd door met deze banden te rijden, dus sowieso verstandig hier even goed naar de kijken en te behandelen tegen roest. De betere "rollers" zullen hier ook zorg voor dragen.

Tim N

Bericht door Tim N » 27 mar 2016, 20:56

Zoals ik het zie zou ik voor een 215-35 gaan zeker voor. Dan wil je iig 7mm aan bandbreedte aan de buitenkant. (met 225 3,5)

Let wel wat rene zegt klopt ook, niet elke band is even breed ook al staat er dezelfde breedte op
Als je dan geluk hebt dat je CH afgedraaid kan worden kun je opo die manier misschien wel 10mm of meer in totaal winnen.

Mocht degene uit mijn PB te ver weg zijn kun je Joy vragen waar hij het heeft laten doen. (ervan uitgaande dat dat ergens in Zeeland is)

Joy

Bericht door Joy » 27 mar 2016, 21:24

Nee in USA. Lol :tooth:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tim N

Bericht door Tim N » 27 mar 2016, 21:32

Sidenote, Joy past 8.5 ET35 niet zomaar op een E36 dan? Bij mij lijkt het dat ik nog wel 5mm heb naar het schermrandje.

Joy

Bericht door Joy » 27 mar 2016, 21:35

Bij mij liep het aan met 245 achter. Nu rondom 245.

Bart312

Bericht door Bart312 » 27 mar 2016, 22:24

GTRene schreef:misschien kan je voor meer camber geven, zodat die er net binnen past :D

wat iemand anders al aangaf, al die scheurtjes in je band is ook niet best (lijken oud?)
dus een set nwe banden zou niet verkeerd zijn.

let ook op, sommige 235 breed banden zijn echt 235 breed maar andere 235 zijn bv slechts 225 of zelfs minder.
kan zijn dat bv dat merk wat je nu hebt echt 235 is qua loopvlak e.d. dan volstaat 1 van dat type in 225 als die ook echt 225 breed zijn. scheelt toch weer 5 mm
Ze zijn ook best oud, DOT code uit 2008...dus nieuwe banden komen er sowieso. Ze zitten er nu ook alleen even onder om te kijken hoe het staat. Morgen gooi ik denk ik de std wielen er weer even onder want ik heb vanavond nog even een leuk rondje Posbank gedaan maar ook tijdens een beetje fanatiek insturen loopt hij voor aan :blink: :blink:

Misschien ook wel bekend bij een aantal leden, erg leuk stukje Nederland en praktisch in mijn achtertuin :df: :df: Vooral nu het savonds wat langer licht is kun je er best mooi rond toeren...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 27 mar 2016, 22:41

mooie foto's zo in de 'achtertuin' :D

vester86

Bericht door vester86 » 28 mar 2016, 20:44

Je zou ook voor een staggered setup kunnen gaan, met voor smallere banden dan achter. Ik weet niet waar bij de e87 de snelheidsopnemer zit, maar als die aan de versnellingsbak zit (uitgaande as) dan kun je zonder problemen een iets andere maat gebruiken zonder dat dit invloed heeft op de snelheidsafwijking. Dan kun je uiteraard niet meer wisselen tussen voor/achter.

Mooie wagen en mooie velgen Btw, de posbank is ook mijn achtertuin dus wellicht zie ik je binnenkort wel rijden...

Plaats reactie