Groeten vanuit Amsterdam! (Z3M & 323Ti)

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Enzo

Groeten vanuit Amsterdam! (Z3M & 323Ti)

Bericht door Enzo » 27 jan 2016, 22:22

Hi guys,

Ik zal me even voorstellen, zoals het hoort, zo heb ik begrepen. Mijn naam is Lawrence. Ik ben geboren, getogen, werkzaam en woonachtig in Amsterdam. Een echte Ajacied (vak 410 nogwel..)

Ik heb 3 of 4 grote liefdes in mijn leven. Mijn vriendin, mijn werk, muziek, en autosport. Passie voor auto's in het algemeen, maar voor BMW en sommige Italianen in het bijzonder. Voor en naast mijn studie tandheelkunde heb ik conservatorium Klassiek Piano gevolgd, maar deze hobby heb ik de laatste tijd een beetje laten varen. Zonde, maar ik probeerde mij te concentreren op het studentenleven in Amsterdam en later mijn eigen toko. Nu dat allemaal achter de rug en settled is, wil ik weer achter de vleugel gaan zitten en mij concentreren op dat andere wat ik altijd wilde: autosporten.

Voor de dagelijkse ellende rijd ik op de fiets en mijn vriendin in een 406 Coupé, wat een heerlijke auto is. Maar het is niet Duits.

Sinds mijn 18'e BMW Z3 gereden (nu 10 jaar terug). Ben begonnen met een 1.9 die ik helemaal naar eigen smaak ge-finetuned had. Die heb ik na 3 jaar ingeruild op een 2.8, ook volledig ge-finetuned met als kenmerk: snel, laag, breed (beetje Stancen mag wel) en die heb ik nu 2 jaar terug verkocht aan een Z3 Forum member om de 'heilige graal van de Z3's te kopen: een BMW M Roadster 3.2 uit 1997.

Die Z3M is nu mijn schatje. Een echt Schönwetterfahrzeug, een paradepaardje, een flaneer-mobiel. Origineel Nederlands, 150.000km gelopen nu en technisch en esthetisch in A-conditie. Ben er erg trots op. Er is e.e.a. aan verbouwd; onderstel (KW var. 3), interieur is volledig vernieuwd, de uitlaat is vervangen voor een Sebring met kleppensysteem, er is een originele rode softtop met binnenhemel op gekomen, een Wiesmann hardtop met lederen binnenhemel (zeldzaam!) en ik vertroetel het ding met heel mijn hart. Er zijn nog een paar wielsets in de opslag zodat deze badboy af en toe van schoenen kan wisselen.

Laat ik eerlijk zijn, ik vind mezelf een goede chauffeur, maar (nog zeker) geen coureur. Ik heb de Z3M nooit leren controleren. In de zin van: 300+pk is leuk, maar ik vind mezelf niet zo'n chauffeur die het meteen kan waarborgen die snelheid. Driften heb ik nooit gedaan, trackdays heb ik nooit gedaan, maar die droom was er wel altijd.

Daarom heb ik twee weken terug de 323Ti (ex-Peric) van Arthur gekocht. De Titansilber. Mooie plannen heb ik ermee, maar de basis is al HEEL erg goed en daar ben ik blij mee! Dit wordt mijn tracktool. Ik ben van plan mijn racelicentie te halen, redelijk te leren driften, en wil gewoon veel plezier hebben! Nu is iedere reactie van vrienden 'Waarom, je hebt toch die Z3M?'. Het is puur de zeldzaamheid, waarde, het feit dat het een roadster is en het vermogen dat mij doet huiveren om dat nu de baan op te rijden. De 323Ti is uiteraard geen 'wegsmijt-auto', maar het is een stuk logischer om hiermee de eerste stappen te maken.

Arthur heeft mij enorm geholpen in uitleg over de auto en ik vond het heel leuk om hier te lezen over wat Peric en Arthur er allemaal aan versleuteld hebben en het vertrouwen in de auto is groot. Er zijn een paar plannetjes, voornamelijk cosmetisch, maar belangrijkste is een rolkooi.

Ik zal proberen wat foto's mee te sturen. Heel graag blijf ik op de hoogte van circuittrainingen, trackdays etc. en leer ik jullie heel graag kennen! Goede voornemen gaat van start! Ik heb gelezen dat jullie van foto's houden, dus bij deze.

Hieronder mijn eerste schatje op dag van verkoop! Na veel plezierkilometers.
Afbeelding

Deze ging weg voor een upgrade: de bekende 2.8 zes-in-lijn met alle denkbare opties in Arktissilber!
Afbeelding

Zomersetup (in Italië, zomer 2013, getankt Shell V-Power 100 oct. voor € 2,12 / liter!!
Afbeelding

Dan nu mijn huidige trots, zowel op originele Styling 40 als OZ Futura 17" (in zeldzame Z3M maten)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan, jullie niet geheel onbekend. Dit wordt een 100% tracktool.
Afbeelding

Tot lezens!
Groetjes,

Lawrence
Laatst gewijzigd door Enzo op 18 apr 2016, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthursx
Auto: M3 F80

Re: Groeten vanuit Amsterdam! (Z3M & 323Ti)

Bericht door Arthursx » 27 jan 2016, 22:31

He Lawrence, welkom hier.
Ik zie je morgen!

Enzo

Bericht door Enzo » 27 jan 2016, 22:32

Zeker! Ik kan niet wachten :df:

GTRene

Bericht door GTRene » 27 jan 2016, 22:37

Hoi Lawrence, welkom op DF en wat een leuke familie leden (Z3) :D

je hebt wel smaak ;-) en fraaie Z3's heb je gehad en mooie M roadster ook.

Pica
Auto: Ford Focus CC Titanium

Bericht door Pica » 27 jan 2016, 22:41

Welkom op het forum, vooral met roodkapje is fraai.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 28 jan 2016, 10:34

Welkom! 2 gave auto's heb je straks! En voor trackdays zit je hier natuurlijk ook goed! :df:

Macboy

Bericht door Macboy » 28 jan 2016, 10:51

Mooi voorstel topic :thumbup:

328Ti

Bericht door 328Ti » 28 jan 2016, 11:27

Wilkommen! Mooie bolides!

Roy RS

Bericht door Roy RS » 28 jan 2016, 11:40

roodkapje is altijd mijn favoriet geweest op een Z3, ik geloof dat er destijds ook bij de Z3 club zo iemand heette...

de heilige graal van de Z3's is alleen niet een roadster... :D

veel fun met de BMW's!

dvh

Bericht door dvh » 28 jan 2016, 11:52

Welkom !

Afbeelding

Stoer bakkie

Enzo

Bericht door Enzo » 28 jan 2016, 13:44

Thanks guys!

Haha, inderdaad, volgens velen is de Coupé eerder de graal, en het gekke is dat ik nota bene echt GEEN open dak rijder ben, maar bij aanschaf van de Roadster heb ik de mening van mijn vriendin ook een rol laten spelen haha. Vanavond de Compact ophalen bij Arthur. Het is momenteel ERG druk met werk, maar ik ben al flink aan het uitvogelen geweest m.b.t. de trackdays etc. Gaat helemaal goedkomen!

S-J

Bericht door S-J » 28 jan 2016, 15:54

Leuke auto's! Welkom :df:

hanske

Bericht door hanske » 28 jan 2016, 17:14

Welkom hier Lawrence, mooie voorstel ronde met een leuke historie qua auto's (en een nieuwe money pit!!! :wink: ).

:thumbup:

Heb je tevens een PB gestuurd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 jan 2016, 19:16

Welkom! Mooi om te zien dat je als Z3 liefhebber uiteindelijk een mooie M in bezit hebt. Velgen staan em ook goed, rood dak is ook gaaf meer chromen klinkjes vind ik weer wat minder :)

tomgtr

Bericht door tomgtr » 28 jan 2016, 21:06

Goede smaak qua auto's en voetbal! Veel plezier hier en veel succes met de trackdays.

Peric

Bericht door Peric » 28 jan 2016, 22:30

Ah, dus mijn oude liefde gaat naar A'dam.. :)
Veel plezier ermee! En hou 'm haaks.. :P

MoDZ

Bericht door MoDZ » 29 jan 2016, 22:51

Hey man, schitterende bak die Z3M, wees er inderdaad maar zuinig op.
En dope dat je een 323ti erbij hebt gehaald, zeer zeker ga je daar op de baan (en op de normale weg) veel plezier van hebben, ik heb het elke dag :D.
Wellicht als je wat trackervaring hebt met de ti dat dan de Z3M ook ooit de baan mag zien, maar als je dat niet doet dan is dat goed te begrijpen. Echter laat m niet teveel stof happen, BMW's mogen best gereden worden, zeker dit soort juweeltjes ;).

Veel plezier! :df:

Enzo

Bericht door Enzo » 22 mar 2016, 21:59

Zo, even een update! Er is heel wat gebeurd, voornamelijk met de 323ti (de Z3M staat alleen maar stil tot het 18+ graden wordt :angel: ), maar m'n klusvrienden en ik hebben heel wat bereikt inmiddels!

De Compact is inmiddels volledig gestript. Een foto hieronder:

Afbeelding

De deurbedekking bestaat nu tijdelijk uit vloerkleed van de KWANTUM. Ben er ook achter gekomen dat dat wellicht de meest deprimerende zaak in Nederland is. Hoe dan ook, we gingen verder. Het QSP stuurtje vond ik wel erg slap, dat is verkocht aan een pure drifter en er is een Momo stuurtje ingekomen. Keiharde kwaliteit!

De deurpanelen en het originele interieur zijn verkocht. Een net sportinterieur voor de Compact blijkt best gewild, dus dat was niet moeilijk te verkopen, voor een fikse prijs! Daarmee werd geïnvesteerd in een nieuw setje wielen en banden. Style 32 hoogglans wit gepoedercoat met nieuwe semi-slicks.

Afbeelding

Afbeelding

De QSP stoelen op de Sparco frames (voor e36 Compact) blijken echter een regelrechte ramp-combinatie. De stoelpositie staat iets teveel naar links en wanneer je de 'lengte' van de stoel wil aanpassen, blijkt dat de stoel niet rechtstandig verschuift, maar in problemen komt met de middentunnel of de deur. Dat was dus niet optimaal, maarja sh*t happens haha. We hebben e.e.a. moeten aanpassen voor een ideale zitpositie, maar binnenkort wordt dat de volgende stap: stoelrails op een beter zittend frame.

Een oliebeurtje, nieuw oliefiltertje, en voila... De plannen werden gesmeed voor een weekendje Nürburgring! En afgelopen zondag 20 maart was het zover. OH MIJN GOD, wat een dag! Ik werd vergezeld door een semi-professionele coureur die al sinds zijn 17e in raceauto's leeft en hij heeft mij 1 ronde meegenomen in mijn auto waarna ik zelf twee ronden kon knallen. Het was druk, maar oh zo gaaf. Dit smaakt naar meer en, zoals Arthur eerder al met de Compact had gesteld: ook ik ben inmiddels weer een weekendje aan het plannen haha.

Nu komt het mooie: dit waren mijn eerste circuit-kilometers, maar volgens de kenner was er toch wel sprake van een aanleg en 'kan ik rijden'. Dat is toch mooi om te horen! Ik ga het dus een stapje verder oppakken en me aanmelden op het BMW Drivers Forum en wil heel veel circuitdagen pakken. Aanstaande maandag een racetraining op Zandvoort, kan niet wachten!

Wat betreft de Compact zelf; WAT EEN KART! Ik ben een strakke wegligging gewend van de Z3M, maar de Compact is op dit AP schroefsetje werkelijk geweldig. Ook heerlijke power, zeker nu de auto zo 'opgelucht' is merkbaar dat 170pk al best wat is voor zo'n kleine auto. Uiteraard niet genoeg, dus er komen nog wat aanpassingen haha, maar dat komt nog. Het geluid was heerlijk, de gasrespons ongelofelijk goed, maar de remmen bleken echt een gevaar, heel veel fading voelde ik de 3e ronde.

Op weg naar de Ring:

Afbeelding

Ik heb foto's van de Compact gevonden op meerdere website van Ring-fotografen, maar moet even kijken waar ik e.e.a. vandaan wil plukken haha. Eerst even de leuke foto's uitzoeken.

Hoe dan ook, er zijn een paar heel concrete plannen voor de nabije toekomst, en e.e.a. ligt al klaar:
- RVS remleidingen
- Carbon remblokjes
- Carbon motorkap met hoodpins
- Koelslangen vanaf de voorbumper voor de remmen
- Elektrische grote ventilator
- Schakelpaneel voor hoofdstroom, motor etc.

Een rolkooi van Wiechers gaat erin komen, dus aan veiligheid wordt ook gedacht!

Een flinke bonk bij het schakelen wordt gevoeld trouwens, maar die is weg na een paar keer de koppeling pompen. Vermoeden is de koppelingsciylinder, binnenkort ontluchten en kijken wat dat doet.

De Z3M wordt dit weekend van stal gehaald voor een Paasrally van het Z3 Forum. Daar moet ik eerst even aan het poetsen mee geslagen, want ik heb de OZ Futura randen verpest met een zure cleaner :duh: , ik kon wel janken.. Hoe dan ook, veel gedaan maar ook veel te doen nog! Ik houd jullie op de hoogte, voor zover jullie dat willen haha.

PS: In verband met een verkeerde aanschaf heb ik een NIEUW setje Nankang Sportnex NS-2R semi-slicks in 225/45/17 liggen die geen meter weg hebben gezien! Gauw in de Te Koop sectie!

Arthursx
Auto: M3 F80

Bericht door Arthursx » 22 mar 2016, 23:38

Super! Al veel gedaan en goede plannen. Mbt het faden, goede remvloeistof (5.1) icm stalen remleidingen dan moet dat goed komen!

GTRene

Bericht door GTRene » 23 mar 2016, 01:27

Arthursx schreef:Super! Al veel gedaan en goede plannen. Mbt het faden, goede remvloeistof (5.1) icm stalen remleidingen dan moet dat goed komen!
je hebt ook heel goede remvloeistof 4
Overtreft ook de DOT 5.1
gewoon iets ala Motul RBF 660 nemen, mooi spul en tegen zeer hoge temps bestendig, Castrol heeft ook zoiets.

http://www.oliehandel.nl/motul/motul-rb ... 0wodv3cK6A" onclick="window.open(this.href);return false;
en natuurlijk een goede set remblokken e.d.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 mar 2016, 20:50

Die DOT standards hebben veel meer eisen als alleen temperatuur.

5.1 is bijvoorbeeld heeft een veel lagere viscositeit als 4. Daardoor werkt het vaak veel beter met ABS systemen als 4. Probleem met een hogere viscositeit is vaak dat er cavitatie ontstaat als ABS de druk weg laat vloeien. Dan ontstaan er als het ware luchtbelletjes in je remvloeistof.

Als het niet te extreem gaat dan zou ik er overigens gewoon een van de plank 5.1 in mikken voor eerst.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 23 mar 2016, 21:00

Enzo schreef: PS: In verband met een verkeerde aanschaf heb ik een NIEUW setje Nankang Sportnex NS-2R semi-slicks in 225/45/17 liggen die geen meter weg hebben gezien! Gauw in de Te Koop sectie!
Threadwear 120 of 180?

Mooie update trouwens. Maar ik vraag me af of het bij de paasrally van het Z3 forum al 18+ graden zal zijn...

David van Kampen

Bericht door David van Kampen » 24 mar 2016, 14:20

Oh nee he..jij ook hier... :nana:

:beer:

Enzo

Bericht door Enzo » 24 mar 2016, 23:01

Oh God! Wat doe jij hier? Jij rijdt nu toch alleen met winkelwagentjes? :tong:

hanske

Bericht door hanske » 25 mar 2016, 04:11

Enzo schreef:Oh God! Wat doe jij hier? Jij rijdt nu toch alleen met winkelwagentjes? :tong:
In de basis zijn het idd gewoon winkelwagentjes maar........................wij hebben er eentje bijlopen met 360+PK's (S54B32) sequentieel geschakeld (Drenth).

Rondetijden op Zandvoort van 1:54 (en lager ook) zijn zeker reëel en haalbaar. Serieus winkelwagentje, toch? :wink:

Afbeelding

Afbeelding
(idd Bert, de ex-SoHappyRacing / Qvick Motors Compact)

Plaats reactie