Superchargen vs. trackdays

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2904
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Superchargen vs. trackdays

Bericht door MarkS » 02 mar 2016, 14:57

Dat opspoelen van de turbo's zou juist op het circuit niet zo'n issue hoeven zijn ervan uitgaande dat je dan in het hogere toerenbereik zit waar de turbo's sowieso hun werk doen. Denk dat warmte management (koeling) de uitdaging is.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Superchargen vs. trackdays

Bericht door GTRene » 02 mar 2016, 14:59

EvdP schreef:Maar even on topic, een turbo heeft tijd nodig om op te spoelen. Ik weet niet hoe handig dat is met trackdays. Een supercharger gaat direct mee.
dat klopt, al zal de nwere generatie turbo's het wel beter doen dan 20 jaar terug, supercharger is wat meer natuurlijk.

was ook meer een gedachte, dacht, leuk power voor relatief weinig en ff proberen oid :D
er rijden ook genoeg turbo's tijdens trackdays, je moet je er wat meer op instellen.

Vroegah vonden we bv de Siera Cosworth helemaal de top en ow turbo :lol:
ik kan je vertellen dat zo'n standaard cosworth een turbo gat heeft van hier tot? dat was gas intrappen, die andere
bij het stoplicht iets zag verdwijnen, till turbo kicks in

Afbeelding

:mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9592
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Superchargen vs. trackdays

Bericht door smiley » 02 mar 2016, 17:48

Een supercharger kan ook behoorlijk zuipen.
Misschien ook kijken of de brandstofpomp het aankan. (verder geen verstand van bimmers)

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Superchargen vs. trackdays

Bericht door e30touring1990 » 10 mar 2016, 23:15

Mathieu, lees nog even mijn topic door en denk dan nog eens na voor je 5k er tegenaan smijt voor een SC, just sayin'

ik zou er een s54 in hangen als ik jou was (boven de s50 ook). pricewise maakt de s50 en s54 swap volgens mij weinig uit.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Superchargen vs. trackdays

Bericht door GTRene » 10 mar 2016, 23:23

is wel het mooiste, en als je al ziet dat die dingen iets van rond de 3.5k kosten, als je dan zelf ook nog het meeste kan, en de oude motor ook nog eens verkoopt...dan lijkt me dat een heel mooie optie S50/S54
persoonlijk liever de S54 ook de laatste stand van zaken voor zo'n M3 R-6 motor.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Superchargen vs. trackdays

Bericht door Jussi » 10 mar 2016, 23:25

e30touring1990 schreef:Mathieu, lees nog even mijn topic door en denk dan nog eens na voor je 5k er tegenaan smijt voor een SC, just sayin'

ik zou er een s54 in hangen als ik jou was (boven de s50 ook). pricewise maakt de s50 en s54 swap volgens mij weinig uit.
Samen inbouwen? :)

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Superchargen vs. trackdays

Bericht door e30touring1990 » 10 mar 2016, 23:48

Jussi schreef:
e30touring1990 schreef:Mathieu, lees nog even mijn topic door en denk dan nog eens na voor je 5k er tegenaan smijt voor een SC, just sayin'

ik zou er een s54 in hangen als ik jou was (boven de s50 ook). pricewise maakt de s50 en s54 swap volgens mij weinig uit.
Samen inbouwen? :)
heb nu helaas geen tijd voor een volledige swap maar waar ik kan wil ik je graag helpen, zit je weer wat meer in de buurt?

@Rene, aanschaf van een goede FL s54 (en evt 6 bak zoals ik ook heb gedaan) kost je gewoon een kleine 5k. daarna kun je afhankelijk van budget nog zaken aanpakken. ik heb bijv preventief lagers, waterpomp, vliegwiel, koppeling, drukgroep etc etc nieuw erop gezet. dan loopt het snel in de papier maar ik weet in ieder geval dat ik een tip top exemplaar heb die moeiteloos vele km's kan draaien.

@ Bert de 2.8 heeft een 3.15 torsen klok eronder zitten. de z3m heeft evenals een 3.15 maar dat is een andere klok als ik me niet vergis. ik heb nu icm de e46 m3 6 bak een vrij lange overbrenging wat voor de snelweg wel fijn is maar de felheid van het blok iets onderdrukt. ideaal zou een 3.46 of 3.64 zijn afhankelijk waar je hem voor gebruikt uiteraard.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Superchargen vs. trackdays

Bericht door GTRene » 11 mar 2016, 00:11

e30touring1990 schreef:
@Rene, aanschaf van een goede FL s54 (en evt 6 bak zoals ik ook heb gedaan) kost je gewoon een kleine 5k. daarna kun je afhankelijk van budget nog zaken aanpakken. ik heb bijv preventief lagers, waterpomp, vliegwiel, koppeling, drukgroep etc etc nieuw erop gezet. dan loopt het snel in de papier maar ik weet in ieder geval dat ik een tip top exemplaar heb die moeiteloos vele km's kan draaien.

@ Bert de 2.8 heeft een 3.15 torsen klok eronder zitten. de z3m heeft evenals een 3.15 maar dat is een andere klok als ik me niet vergis. ik heb nu icm de e46 m3 6 bak een vrij lange overbrenging wat voor de snelweg wel fijn is maar de felheid van het blok iets onderdrukt. ideaal zou een 3.46 of 3.64 zijn afhankelijk waar je hem voor gebruikt uiteraard.
Klopt, met alleen een goedkoop blok ben je er nog niet :D
als het nog niet onlangs is vervangen zou ik idd ook preventief de lagers e.d. vervangen, kan je weer een hele tijd verder als je niet te veel rijd per jaar.

past trouwens de 5-bak van de Z3 niet achter de S50/S54? don't know for sure, normaal zit er achter de s54
van de M coupe ook een 5-bak.

edit, ja dus, schijnbaar achter de 2.8 e 3.0 en beide 3.2 (ook S54) dezelfde 5-bak, dan hoef je die toch niet te wisselen? oke je kan voor 6-bak gaan maar dan moet je meer wisselen.

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/23007503993/" onclick="window.open(this.href);return false;

en idd bij de Z3M zit ook de 3.15 overbrenging maar dan met 25% platensper ipv de torsen die ze ook vaak als 25% benoemen, best raar :D

trouwens een weetje, toen ik bij de tunert garage was, keken ze ook bij mijn diff en aandrijfassen, of ze wel sterk genoeg waren voor bv 450pk oid en toen bleken die aandrijfassen dikker te zijn dan hun verwachten en ook dan ik had verwacht.

Vandaag dacht ik daar weer aan toen ik naar wat getunede Z3's keek, dacht ff opzoeken of dat origineel zo is bij de Z3 coupe 3.0 want ook de draagarmen waren verstevigd ala M

paar voorbeelden

Z3 met 1.8 heeft LK= 80 mm D= 26 mm qua aandrijfas (wat betekent trouwens dat LK ? edit zie het al op plaatje
Z3 met 2.8 heeft LK= 86 mm D= 27 mm
Z3 met 3.2 heeft LK= 94 mm D= 27 mm
Z3 met 3.0 heeft LK= 110 mm D= 38 mm :shock: zijn ook echt dik :)

LK= flens oid van de as naar het diff
Afbeelding

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Superchargen vs. trackdays

Bericht door daNpy » 11 mar 2016, 07:27

LK is Lochkreis (steekmaat) vermoed ik.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43154
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Superchargen vs. trackdays

Bericht door Arthur » 11 mar 2016, 08:44

Bij velgen iig wel. 5x120 bv, of 5x112.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Superchargen vs. trackdays

Bericht door GTRene » 11 mar 2016, 11:58

owja, dat zal het zijn :D
maar wat vreemd is, bij de Z3 3.0 zie je daar dus 110 LK staan, dus de aandrijfflens wat uit het diff steekt
moet ook die steek hebben, bv de 2.8 heeft op beide 86 mm en bij de 1.8 beide 80 mm en de 3.2 beide 94 mm.

Echter bij de 3.0 hebben ze, zo lijkt het, die gegevens van de LK of de Flens niet goed?, heb 2 van dat soort websites bekeken.
daar staat de aandrijfflens als 94 mm (maar ander nummer/flens dan de 3.2) en de LK als 110 mm :hmmm:

so I'm a bit confused there :)

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/Z3 ... rear_axle/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Superchargen vs. trackdays

Bericht door Jussi » 23 mar 2016, 19:03

Zijn er zo insider adressen om een goede S54 op de kop te tikken? Alles wat ik op eBay zie is mijlenver van wat ik verwacht.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Superchargen vs. trackdays

Bericht door Bert ///M3 » 23 mar 2016, 20:28

Hein Koopman of JR Motorsport zullen wel wat hebben.

Of anders Holtrop demontage. Maar vaak zijn ze die motoren ook zo kwijt.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Superchargen vs. trackdays

Bericht door Jussi » 26 feb 2017, 12:36

Nog steeds veel zaken die door mijn hoofd spoken met wat ik nu met de Z3 zou doen.

Ik kwam dit setje tegen:
http://esstuning.com/m52tub28-twin-screw-stage-2-ts2/

Is zoiets volledig? Lijkt dat zo'n twin screw de nadelen van een centrifugaal zoals gasrespons oplost?

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2904
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Superchargen vs. trackdays

Bericht door MarkS » 27 feb 2017, 17:35

Ik kan je er niet mee helpen. Had eigenlijk gehoopt dat jij er zelf iets verder mee was gekomen dan had ik een aardige referentie. ;-) Denk zelf nog steeds over een rotrex oplossing voor m'n E36 325i. Vorig jaar nog even bij Pieter van Aalten in Lent langsgeweest (www.clubsport.nl), omdat Vlasblom niks meer met Rotrex doet, maar uiteindelijk nog geen zaken gedaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten