Superchargen vs. trackdays
- MarkS
Re: Superchargen vs. trackdays
Dat opspoelen van de turbo's zou juist op het circuit niet zo'n issue hoeven zijn ervan uitgaande dat je dan in het hogere toerenbereik zit waar de turbo's sowieso hun werk doen. Denk dat warmte management (koeling) de uitdaging is.
- GTRene
dat klopt, al zal de nwere generatie turbo's het wel beter doen dan 20 jaar terug, supercharger is wat meer natuurlijk.EvdP schreef:Maar even on topic, een turbo heeft tijd nodig om op te spoelen. Ik weet niet hoe handig dat is met trackdays. Een supercharger gaat direct mee.
was ook meer een gedachte, dacht, leuk power voor relatief weinig en ff proberen oid

er rijden ook genoeg turbo's tijdens trackdays, je moet je er wat meer op instellen.
Vroegah vonden we bv de Siera Cosworth helemaal de top en ow turbo

ik kan je vertellen dat zo'n standaard cosworth een turbo gat heeft van hier tot? dat was gas intrappen, die andere
bij het stoplicht iets zag verdwijnen, till turbo kicks in

-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Een supercharger kan ook behoorlijk zuipen.
Misschien ook kijken of de brandstofpomp het aankan. (verder geen verstand van bimmers)
Misschien ook kijken of de brandstofpomp het aankan. (verder geen verstand van bimmers)
- e30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Mathieu, lees nog even mijn topic door en denk dan nog eens na voor je 5k er tegenaan smijt voor een SC, just sayin'
ik zou er een s54 in hangen als ik jou was (boven de s50 ook). pricewise maakt de s50 en s54 swap volgens mij weinig uit.
ik zou er een s54 in hangen als ik jou was (boven de s50 ook). pricewise maakt de s50 en s54 swap volgens mij weinig uit.
- GTRene
is wel het mooiste, en als je al ziet dat die dingen iets van rond de 3.5k kosten, als je dan zelf ook nog het meeste kan, en de oude motor ook nog eens verkoopt...dan lijkt me dat een heel mooie optie S50/S54
persoonlijk liever de S54 ook de laatste stand van zaken voor zo'n M3 R-6 motor.
persoonlijk liever de S54 ook de laatste stand van zaken voor zo'n M3 R-6 motor.
-
Samen inbouwen?e30touring1990 schreef:Mathieu, lees nog even mijn topic door en denk dan nog eens na voor je 5k er tegenaan smijt voor een SC, just sayin'

- e30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
heb nu helaas geen tijd voor een volledige swap maar waar ik kan wil ik je graag helpen, zit je weer wat meer in de buurt?Jussi schreef:Samen inbouwen?e30touring1990 schreef:Mathieu, lees nog even mijn topic door en denk dan nog eens na voor je 5k er tegenaan smijt voor een SC, just sayin'
@Rene, aanschaf van een goede FL s54 (en evt 6 bak zoals ik ook heb gedaan) kost je gewoon een kleine 5k. daarna kun je afhankelijk van budget nog zaken aanpakken. ik heb bijv preventief lagers, waterpomp, vliegwiel, koppeling, drukgroep etc etc nieuw erop gezet. dan loopt het snel in de papier maar ik weet in ieder geval dat ik een tip top exemplaar heb die moeiteloos vele km's kan draaien.
@ Bert de 2.8 heeft een 3.15 torsen klok eronder zitten. de z3m heeft evenals een 3.15 maar dat is een andere klok als ik me niet vergis. ik heb nu icm de e46 m3 6 bak een vrij lange overbrenging wat voor de snelweg wel fijn is maar de felheid van het blok iets onderdrukt. ideaal zou een 3.46 of 3.64 zijn afhankelijk waar je hem voor gebruikt uiteraard.
- GTRene
Klopt, met alleen een goedkoop blok ben je er nog niete30touring1990 schreef:
@Rene, aanschaf van een goede FL s54 (en evt 6 bak zoals ik ook heb gedaan) kost je gewoon een kleine 5k. daarna kun je afhankelijk van budget nog zaken aanpakken. ik heb bijv preventief lagers, waterpomp, vliegwiel, koppeling, drukgroep etc etc nieuw erop gezet. dan loopt het snel in de papier maar ik weet in ieder geval dat ik een tip top exemplaar heb die moeiteloos vele km's kan draaien.
@ Bert de 2.8 heeft een 3.15 torsen klok eronder zitten. de z3m heeft evenals een 3.15 maar dat is een andere klok als ik me niet vergis. ik heb nu icm de e46 m3 6 bak een vrij lange overbrenging wat voor de snelweg wel fijn is maar de felheid van het blok iets onderdrukt. ideaal zou een 3.46 of 3.64 zijn afhankelijk waar je hem voor gebruikt uiteraard.

als het nog niet onlangs is vervangen zou ik idd ook preventief de lagers e.d. vervangen, kan je weer een hele tijd verder als je niet te veel rijd per jaar.
past trouwens de 5-bak van de Z3 niet achter de S50/S54? don't know for sure, normaal zit er achter de s54
van de M coupe ook een 5-bak.
edit, ja dus, schijnbaar achter de 2.8 e 3.0 en beide 3.2 (ook S54) dezelfde 5-bak, dan hoef je die toch niet te wisselen? oke je kan voor 6-bak gaan maar dan moet je meer wisselen.
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/23007503993/" onclick="window.open(this.href);return false;
en idd bij de Z3M zit ook de 3.15 overbrenging maar dan met 25% platensper ipv de torsen die ze ook vaak als 25% benoemen, best raar

trouwens een weetje, toen ik bij de tunert garage was, keken ze ook bij mijn diff en aandrijfassen, of ze wel sterk genoeg waren voor bv 450pk oid en toen bleken die aandrijfassen dikker te zijn dan hun verwachten en ook dan ik had verwacht.
Vandaag dacht ik daar weer aan toen ik naar wat getunede Z3's keek, dacht ff opzoeken of dat origineel zo is bij de Z3 coupe 3.0 want ook de draagarmen waren verstevigd ala M
paar voorbeelden
Z3 met 1.8 heeft LK= 80 mm D= 26 mm qua aandrijfas (wat betekent trouwens dat LK ? edit zie het al op plaatje
Z3 met 2.8 heeft LK= 86 mm D= 27 mm
Z3 met 3.2 heeft LK= 94 mm D= 27 mm
Z3 met 3.0 heeft LK= 110 mm D= 38 mm

LK= flens oid van de as naar het diff
- daNpy
LK is Lochkreis (steekmaat) vermoed ik.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Bij velgen iig wel. 5x120 bv, of 5x112.
- GTRene
owja, dat zal het zijn
maar wat vreemd is, bij de Z3 3.0 zie je daar dus 110 LK staan, dus de aandrijfflens wat uit het diff steekt
moet ook die steek hebben, bv de 2.8 heeft op beide 86 mm en bij de 1.8 beide 80 mm en de 3.2 beide 94 mm.
Echter bij de 3.0 hebben ze, zo lijkt het, die gegevens van de LK of de Flens niet goed?, heb 2 van dat soort websites bekeken.
daar staat de aandrijfflens als 94 mm (maar ander nummer/flens dan de 3.2) en de LK als 110 mm
so I'm a bit confused there
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/Z3 ... rear_axle/" onclick="window.open(this.href);return false;

maar wat vreemd is, bij de Z3 3.0 zie je daar dus 110 LK staan, dus de aandrijfflens wat uit het diff steekt
moet ook die steek hebben, bv de 2.8 heeft op beide 86 mm en bij de 1.8 beide 80 mm en de 3.2 beide 94 mm.
Echter bij de 3.0 hebben ze, zo lijkt het, die gegevens van de LK of de Flens niet goed?, heb 2 van dat soort websites bekeken.
daar staat de aandrijfflens als 94 mm (maar ander nummer/flens dan de 3.2) en de LK als 110 mm

so I'm a bit confused there

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/Z3 ... rear_axle/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Zijn er zo insider adressen om een goede S54 op de kop te tikken? Alles wat ik op eBay zie is mijlenver van wat ik verwacht.
- Bert ///M3
Hein Koopman of JR Motorsport zullen wel wat hebben.
Of anders Holtrop demontage. Maar vaak zijn ze die motoren ook zo kwijt.
Of anders Holtrop demontage. Maar vaak zijn ze die motoren ook zo kwijt.
-
Nog steeds veel zaken die door mijn hoofd spoken met wat ik nu met de Z3 zou doen.
Ik kwam dit setje tegen:
http://esstuning.com/m52tub28-twin-screw-stage-2-ts2/
Is zoiets volledig? Lijkt dat zo'n twin screw de nadelen van een centrifugaal zoals gasrespons oplost?
Ik kwam dit setje tegen:
http://esstuning.com/m52tub28-twin-screw-stage-2-ts2/
Is zoiets volledig? Lijkt dat zo'n twin screw de nadelen van een centrifugaal zoals gasrespons oplost?
- MarkS
Ik kan je er niet mee helpen. Had eigenlijk gehoopt dat jij er zelf iets verder mee was gekomen dan had ik een aardige referentie.
Denk zelf nog steeds over een rotrex oplossing voor m'n E36 325i. Vorig jaar nog even bij Pieter van Aalten in Lent langsgeweest (www.clubsport.nl), omdat Vlasblom niks meer met Rotrex doet, maar uiteindelijk nog geen zaken gedaan.