In mijn verhaal had ik het overigens niet specifiek over een 911R maar gewoon de handbak in de GT3. Daarbij zeg ik ook dat ik begrijp dat Porsche bij de GT3 RS wel voor PDK zou moeten gaan omdat snelheid daar alles is.
Alleen is er meer op aarde dan alleen Zandvoort Bert. Er zijn mensen die weinig trackdays doen en dan wordt het gewoon niet veel puurder dan met een handbak. Zoals Porsche ook al zegt: de 911 R is gewoon voor de openbare weg gemaakt. Daar de meeste fun uithalen kan alleen met een handbak.
En je gaat mij niet wijs maken dat mensen die wel een GT3 kunnen betalen en trackdays rijden verschillen van mensen die een Ferrari kunnen betalen die 2x zo duur is. Het is vaak voor gewone stervelingen duur. Maar die kan ook geen Ferrari betalen. Kan je dat wel dan is het allemaal echt wel prima te doen. En als het dan echt te duur is dan heeft die Ferrari man een GT3 handbak in zijn garage.
Nee Ferrari mensen - paar uitzonderingen daargelaten - zijn gewoon veel meer poetsers of mensen die nooit de grenzen van hun auto durven opzoeken, waar dan ook. Porsche rijders zijn meer puristen. In elk geval zeker in vergelijkende verhouding.
Dus hoe je het ook wendt of keert, het komt volgens mij gewoon precies neer op wat ik roep. Handbak is voor puristen en PDK is voor poetsers en pure trackday rijders voor wie alleen de snelste tijd van belang is.
En Joop jouw redenering deugt niet helemaal vind ik. Je praat over circuit en PDK en niet de grenzen halen en handbak en haalt vervolgens die argumentatie door elkaar. Ben het met je eens dat je bij Porsche moet knallen om alles eruit te halen. Dat doe je vooral op een circuit. Daar gaat het om de snelste rondetijden en daar past ook de snelste bak en dus de PDK. Maar in alle andere gevallen haal je die grenzen niet en daar haal je dus juist de fun uit het roeren in een handbak. Fun is voor mij absoluut niet alleen op de grens rijden. Dat maakt het juist zo puur. Je kunt dan niet in dezelfde zin zeggen dat die handbak (tandwielen) dat niet verandert en zelfs op een circuit niet, nu je in die zin daarvoor al had betoogd dat op het circuit en op de grens rijden de PDK de juiste optie is en niet de handbak. Net zoals je ook niet kan zeggen dat een handbak niet puur is omdat er ook andere elektronica op de auto zit. Dat zijn gewoon drogredeneringen.
En als je dan vaststelt dat je met een Porsche of BMW de grenzen er bijna niet uit kan halen dagelijks: wat heb je dan aan een zelflerende DCT die volgens de roze brillen brigade alleen snel is als je er als een mongool mee rijdt ? Want ik ging er kennelijk niet hard genoeg mee. Als daily heeft een DCT dus enkel waarde als je hem in de automaat stand gebruikt ? Kortom we zijn hier dus allemaal ouwe lullen geworden ??
Maar even serieus we zijn het in grote lijnen wel met elkaar eens en ik overdrijf natuurlijk wel eens wat. Maar in de basis lijkt me dat wel juist geconstateerd. Want jullie kunnen niet de argumenten alleen gebruiken als het jullie uitkomt.
Dé juiste kleur voor een 911 R vooral in contrast met dat bruine leer