Hoe? Meer sponsors zoeken, een hoop oefenen en een rappe auto bouwen.
Met een Sierra?!? Ja, dit draadje gaat over de auto. Het wordt een bijzonder project.
Over het evenement Climb to the Clouds zelf houd ik hier een draadje bij: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 10&t=32752.
Introductie
Even kort samenvatting over het evenement vooraf. Het is het oudste autosportevenement van de Verenigde Staten. Ouder dan de Indy 500 en Pikes Peak. Het is echter niet zo massaal. Het wordt niet jaarlijks georganiseerd. De laatste keer was in 2014 en de eerstvolgende keer dat ze de berg op knallen is van 6 t/m 9 juli 2017. Het vindt plaats op Mount Washington en het traject is zo'n 7.5 Miles lang, inclusief een deel onverhard. Er komen ervaren heuvelklimmers, rallyrijders en coureurs op af. Het is een mooi en gezellig autosportfeestje, maar er wordt wel serieus hard gereden. En een foutje eindigt in de bomen, op een rots of in het ravijn.
RWD
Gedurende het weekend zijn er diverse runs, waarbij de laatste 2 op de laatste dag zijn en tellen voor het klassement. En een kleinigheidje: de kans dat het op Mount Washington droog is, is echt heel klein. Me likes! Er doen een stel 4WD's mee, maar ik wil dit per sé met een RWD doen. En dus heb ik mijzelf als doel gesteld om de snelste te willen zijn met een 2WD. In anderhalf jaar tijd moet er dus een auto in de VS staan die ik van buiten ken, waarmee ik kan lezen en schrijven en die gewoon een weekend lang volle polle die berg op te rammen is.
Ik dacht aan twee auto's die geschikt zouden moeten zijn. De Ringmazda en de Ford Sierra, mits die laatste omgebouwd wordt. Doordat ik liever vanaf scratch begin, en de Ringmazda van Peter is (en ik hem hopelijk zover krijg om wat oefen hill climbs met mij mee te doen in die auto) ga ik de Sierra helemaal op (laten) bouwen voor dit doel: als rapste 2WD Mount Washington bedwingen.
Ford Sierra
Ik begin met onze Ford Sierra 2.0i DOHC Mk2 3-deurs die hiervoor nog van DF-er Pieter is geweest. De auto heeft een tijdje gestald gestaan en is gewoon nog altijd netjes. Hij is nu nog APK-waardig en zou prima gebruikt kunnen worden als raceauto, of om te driften en trackdays te rijden. Misschien dat ik dat komende maanden nog wel doe, zodat ik in tussentijd onderdelen kan scoren voor het Masterplan. En tegelijk beginnen met het inbouwen van de rolkooi, lexan ramen etc.
Het Masterplan is echter waar dit hele draadje om draait. Het zal de eerste wide body Mk2 3-deurs Sierra ter wereld moeten worden, als ik Google mag geloven, dus om GTRené voor te zijn: dan moet er wel een V8 in. Atmosferisch. De Ford Sierra is in Zuid-Afrika gebouwd en geleverd als XR8. Daar is hij ook gehomologeerd geweest als raceauto. Men koos daar voor de bekende 302 Ford V8, oftewel de fameuze 5.0! Daar ga ik nu ook voor.
Tuurlijk is de RS500 Cosworth één van mijn favoriete toerwagens geweest, maar in plaats van turbotechniek wil ik juist een V8. Niet in de laatste plaats om daarmee ervaring op te doen voor als er ooit een Mustang racer gaat komen in de collectie. Ok, tot zover de motieven. De Sierra staat klaar om aangepakt te worden.
De belangrijkste kenmerken van dit project:
- Wide body conversie
- V8 conversie
- Allround inzetbaar
Wide Body
De wide body is op een Mk2 3-deurs Sierra nog niet eerder toegepast voor zover ik weet. Wide bodied Sierra's heetten vroeger X-Pack of Thunder Saloon. Ook het Duitse Wolf leverde destijds bodykits. Ik heb nog geen kant-en-klare kit gevonden voor de Mk2 3-deurs. Grote kans, dat ik met behulp van mensen die (waarschijnlijk) aan dit project zullen meewerken een eigen body moet gaan (laten) maken. Dikke wielkasten voor en achter. Wel de RS500 whale tail achterop. En een heuse splitter voor.
V8
Er is voor mij maar één V8 die in aanmerking komt en dat is de 5 liter Ford V8. De 302 is er in verschillende gedaanten, maar een blok kan voor weinig op de kop worden getikt. Met aluminium GT40 koppen, nokkenassen, etc. en een hoop andere aanpassingen kun je heel makkelijk naar 300 pk, maar met iets meer moeite vrij betrouwbaar een pk of 425 tot 450 moeten halen. Dan heb je een motor die lekker presteert en doorgaans ook heel blijft.
Met de keuze van de versnellingsbak kun je een paar kanten op en afhankelijk van het budget (lees: sponsoring) weet ik wel al waar ik uit wil komen. Dat geldt ook voor het diff. De RS500 racers hadden een gekoeld 9" diff met sper. Er is een hoop te koop voor dit soort Ford's. En vaak zijn er meerdere keuzes mogelijk. Dat moet dus onderzocht en uitgeprobeerd worden. Want dat maakt zo'n project als dit voor mij zo gaaf. Je zult altijd ook zelf wat moeten pionieren. Een rondje op het internet leerde mij al snel vanalles over de instelbare achterassen, uniball draagarmen, koeling, motormanagement vs carburateurs, het tunen van een snelle 302 V8... er is nog een hoop uitzoekwerk te doen, maar ik heb al genoeg info gevonden om te weten wáár het allemaal heen kan. Uiteindelijk moet het een auto worden waarmee ik kan lezen en schrijven terwijl ik 't zweet tussen mijn bilnaad rijd. Door te mikken op een allround inzetbare auto, hoop ik ook veel te kunnen oefenen. Driften, trackdays, een stel heuvelklims (Teuven, maar ook Prescot Hill) en wellicht een keer time attack. Het zijn zomaar wat ideeën om niet beslagen ten ijs te komen in Amerika.
Dit ga ik niet allemaal alleen doen. Ik doe mijn huiswerk wel en kom vast een heel end, maar heb simpelweg hulp nodig. Financieel. Met de opbouw. Met het runnen van de auto. En dan ook nog eens met de logistiek. Want over anderhalf jaar moet alles wel naar de VS... Daar ga ik komende maanden mee aan de slag. Specialisten en vrijwilligers zijn bij dezen opgeroepen zich te melden.
