My first turbo revisie

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

My first turbo revisie

Bericht door HJ2 » 23 feb 2016, 21:18

Jelui turbo techneuten!

Ik heb van de week voor de eerste keer in mijn leven een turbo gereviseerd. Ik heb veel foto's gemaakt en mijn problemen die ik had opgelost met de revisie (en hoe!). Echter heb ik er groaties een probleem voor terug gekregen :(

Welke turbo held wil mij een zetje in de goede richting geven om dit op te lossen?
Ik zal hier schaamteloos een link posten met mijn volledige verhaal wat overigens leest als een stripverhaal (70 foto's):
http://forum.lotuselancentral.com/viewt ... 84#p315984" onclick="window.open(this.href);return false;

Alle hulp welkom! :shock:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: My first turbo revisie

Bericht door Joy » 23 feb 2016, 21:29

Zou EricYellow hier wat van kunnen zeggen? Die heeft wel vaker turbo's in zijn handen. Of Jos.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: My first turbo revisie

Bericht door HJ2 » 23 feb 2016, 21:39

..... duimen .....

Gebruikersavatar
Wout309t
Berichten: 1270
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: A4 40TFSI

Re: My first turbo revisie

Bericht door Wout309t » 23 feb 2016, 21:45

Deceleratie met gasklep dicht neem ik aan? Dan kan je volgens mij turbo en ic uitsluiten. Eventueel dus carterventilatie of klepseals. Voor de revisie had je dit probleem niet?

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: My first turbo revisie

Bericht door HJ2 » 23 feb 2016, 22:00

Inderdaad. gas dicht, en dan gaat 't mis.
Voorheen was er geen enkel probleem met roken, behalve wat drupjes uit de slechte turbine seal van de turbo voor revisie.

Voorheen geen enkel probleem en de klepseals zijn ook niet zo oud. Ik kan me niet voorstellen dat dat 'ineens' slecht is als in een stap functie, en dat het toevallig samenvalt met het reviseren van de turbo.

Carterventilatie kijk ik morgen even naar, maar daar heb ik ook nooit problemen mee gehad en die wordt regelmatig gecontroleerd.

Kan het niet zijn dat de afdichting lek is aan de turbine zijde?
Dus: Gas dicht, turbochatter en de turbo stopt (bijna dan) dan dus ook minder drukverschil over de afdichting waardoor deze gaat lekken en roken?

Misschien moet de boel zelfs eerst inlopen?

Gebruikersavatar
EricYellow
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
Locatie: Meerlo

Re: My first turbo revisie

Bericht door EricYellow » 23 feb 2016, 23:15

Als ik zo naar foto 40 kijk dan zet ik mijn geld op overmatige slijtage aan de as en dus een slechte afdichting aan de turbinezijde.
Met wat pech wordt het een nieuwe as, maar met wat geluk zou je het (waarschijnlijk tijdelijk) op kunnen lossen met een stepped seal voor de turbinezijde.

Afbeelding

Ik zie trouwens ook nergens een vermelding over balanceren, is dit niet gedaan of wordt het niet vermeld?

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: My first turbo revisie

Bericht door HJ2 » 24 feb 2016, 09:41

Bedankt!

Ik vermoedde al hetzelfde en ben bang dat je e.e.a. bevestigd en gelijk hebt en dat de meedraaiende piston ring de boel heeft beschadigd.
Zo'n stepped ring lijkt me wel wat om te proberen als laatste redmiddel idd! Ik snap niet waarom die niet de standaard zijn als ik het plaatje zie.

De hamvraag: Waar zijn die dingen in vredesnaam verkrijgbaar?!
Turbo revisiebedrijvenin NL wil wel complete assembly's verkopen, maar losse onderdelen kan ineens niemand leveren terwijl daar wel vaak mee wordt geadverteerd. :shock:

Gebruikersavatar
EricYellow
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
Locatie: Meerlo

Re: My first turbo revisie

Bericht door EricYellow » 24 feb 2016, 10:25

Als je ze los wilt bestellen dan ben ik bang dat je uitkomt op Ebay en dan ook vanuit het buitenland.
In Nederland zijn ze niet zo happig om alles los te verkopen.
Je zou Gerry Knubben kunnen proberen (http://www.etteindhoven.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) , maar ik denk dat hij hetzelfde gaat zeggen als ik doe; ALS het uberhaupt werkt zal het tijdelijk zijn....
Mijn advies, andere/nieuwe as monteren incl een stepped seal.
Ook daarvoor kun je bij Gerry terecht :wink:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: My first turbo revisie

Bericht door HJ2 » 24 feb 2016, 10:57

Thanks, ik heb even contact met hem opgenomen.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: My first turbo revisie

Bericht door HJ2 » 26 feb 2016, 11:45

Nou, de IHI turbo blijkt nog een lastig ding te zijn om onderdelen voor te vinden :shock:
Daar waar re-cores bijna de standaard zijn geworden om turbo's kosteneffectief te fixen, heb ik voor mijn turbo nog geen dergelijke re-core kunnen traceren.

Gekke meneer IHI!

Gerry kan wel de huidige set-up fixen met wat extra werk, voor een goede prijs. Een losse recore zou echter significant minder kosten, dus voorlopig zoek ik nog even verder hiernaar.

Het is wel duidelijk dat de turbo zoals hij nu is, scrap is :dood:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: My first turbo revisie

Bericht door Niels » 26 feb 2016, 19:26

Leer momentje :tooth:

Wel kuddos voor je aanpak en verslag :thumbup:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: My first turbo revisie

Bericht door HJ2 » 27 feb 2016, 11:02

Nou, dat leermomentje valt wel mee toch?

De turbo was al scrap toen ik 'm eraf schroefde, en hij is alleen maar beter geworden door een revisiekitje van 50,-.(+ die ene ring dan) Wel wat uurtjes sleutelwerk ja. Maar ach, voor 't zelfde geld had ie het nog even gehouden :blackeye:

Ik kan nu tenminste rijden totdat ik een plan B heb. Dat ging voor de revisie dus niet meer :gek:
Ik zal 't weekeinde nog ff wat foto's bijplaatsen ter lering en vermaak.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: My first turbo revisie

Bericht door Niels » 27 feb 2016, 11:10

Leermomentje in de zin van kapotte turbo => je best doen => niet te fixen => kapotte turbo

Al met al toch zeker leerzaam alleen kost het wel de nodige energie.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: My first turbo revisie

Bericht door HJ2 » 27 feb 2016, 14:37

Ah zo, ja, dan heb je gelijk en is het een zelf verkozen leermomentje :-)
(zoals ik er al honderden heb gehad, haha!)

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: My first turbo revisie

Bericht door HJ2 » 04 mar 2016, 21:58

Re-core gevonden!

Morgen kijken of hij ook echt past....

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: My first turbo revisie

Bericht door GTRene » 04 mar 2016, 23:58

geweldig :D hopelijk lukt het :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Joost H., Majestic-12 [Bot] en 8 gasten