driving fun: inrijinstructies van mijn E30 M3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

ik houd me aan de inrijinstructies van mijn auto

altijd
7
39%
wel als ze zo zijn als die van de E30 M3
8
44%
mijn rechtervoet gaat zijn eigen weg
3
17%
 
Totaal aantal stemmen: 18

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

driving fun: inrijinstructies van mijn E30 M3

Bericht door frankv » 07 jun 2007, 19:38

ik wilde onderstaande altijd nog eens posten voor de liefhebber

bij deze een [matige] foto van de inrijinstructies zoals ze nog steeds op de sticker te lezen zijn die links bovenin op de groene strook van mijn voorruit geplakt zit

[IMG:800:527]http://i200.photobucket.com/albums/aa25 ... C00017.jpg[/img]

blijft lachen, tot 5.000km slechts 200km/u als maximale dauergeschwindigkeit!

als iets aanduidt waar deze auto voor gebouwd is, is dit het wel, BMW vond blijkbaar dat nieuwe eigenaren er op gewezen moesten worden dat je de eerste 5000km niet continu boven de 200 moest rijden, daarna vanzelfsprekend wel!

frank

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 07 jun 2007, 19:51

Staat daar nu 5500 rpm en max 160 km/u bij de eerste 2000km?
en Vollastbetrieb? Niet planken tot 5500 rpm?

Iemand enig idee of je dan na bijv. het uithonen en opnieuw opbouwen van een blok ook dit zou moeten volgen? Hoe kun je dan je auto laten afstellen? :?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 07 jun 2007, 20:49

Ik heb 1500 km ingereden, voor de definitieve afstelling en vermogensmeeting op de bank. Blok loopt super, en verbruikt geen noemenswaardige hoeveelheid olie, London Tunnel Run 0,5 liter bij moeten vullen, en dat weekend is de auto zwaar belast.

Michel

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40005
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 08 jun 2007, 09:12

Gewoon geen lange vollast, accelereren is prima, maar niet doorhalen op de snelweg, wordt de olie te warm.

Stoplichtsprintje met 3/4 gas in 1 en 2 vind ie juist lekker.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 08 jun 2007, 09:29

Knot heeft het bij het rechte eind...

heeft alleen niets met olietemperatuur te maken. Verbrandingstemperatuur moet zoveel mogelijk constant blijven. 3/4 gas tot af en toe volgas kan helemaal geen kwaad. Alleen nooit meer dan 80% van het maximale toerental aantikken. Na inrijperiode ook nooit direct begrenzer gaan hakken. Cilinderwanden gaan dan te ver over hun bovenste en onderste slijtpunt ivm metaalrekking. Wat veel mensen ook vergeten is dat je na een cilinderkoprevisie de motor ook best terug inrodeerd. Klepveren, kleppen en klepzittingen zijn erg gevoelig hieraan...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40005
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 08 jun 2007, 10:48

Oke, ik dacht dat het te maken had met olie wat verbrand en in de oneffen stukken wand blijft zitten bij lange vollast tijdens inrijden.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 08 jun 2007, 11:42

Hmm, dat heb ik nog nooit gehoord. Kan zijn dat je gelijk hebt hoor. Maar klinkt onwaarschijnlijk. Olie heeft smerende eigenschappen(duuh :wink: ) dus kan volgens mij geen kwaad als het tegen de cilinderwand hangt. Enigste wat je kan hebben is koolafzetting bij extreem hoge temperaturen tegen de kleppen en cilinderkop(verbrandingsruimte). Dit is eerder te wijten aan oude of slechte kwaliteit olie en koelingsproblemen. Bij een nieuwe motor niet echt van toepassing denk ik.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 08 jun 2007, 12:04

Dit hou ik dus vanaf nu aan bij vtec motoren!! Maar het geld eigenlijks wel voor alle motoren. Niet rustig inrijden want dan word het een olieboot.
Eerst na de eerste start een minuutje of wat op 2500rpm houden om alles met een redelijke oliedruk in te laten lopen.
Daarna zo snel mogenlijk het mengsel in orde zien te krijgen door direkt in de eerste rit tot zo'n 3000rpm alles goed te zetten. Goed luisteren naar detoneren en dat zonodig bijstellen.
Niet gelijk kilometers maken op de snelweg maar lekker veel "binnendoor" waarbij veel toerenvariaties aanwezig zijn. Toch vooral veel met trekkende motor rijden om druk op de zuigerveren te krijgen.
En na een kilometer of 100 de eerste uitschieters naar de 6000rpm.
Dan na een kilometer of 300 af en toe een uitschieter naar de 7000rpm om vooral druk op de zuigerveren te krijgen. Wel elke keer weer rustig uit laten lopen om de boel niet te heet te stoken.

Na 700km heeft hij dus met inloop olie op de bank gestaan waar hij absoluut niet gespaard is. Je begint dan in deellast de brandstofmappen te optimaliseren en met steeds hogere belastingen kom je vanzelf op runs waarbij je tot max 9000rpm draaid.
Wel de olietemp in de gaten houden om overhitting te voorkomen.

Niet rustig aan doen dus!!

Verder is de stationair geen probleem! Hij draaid vrij rustig stationair en laagtoeren is hij vrij rustig en stil. De Skunk2 nokken zijn daar nog redelijk laag en kort zodat hij heel rustig kan lopen.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 08 jun 2007, 12:17

euh...

toerentalvariaties ben ik mee akkoord, maar de rest?!?
Spreekt totaal tegen met eigenschappen van de motor...
Anyway, ieder zijn eigen manier zeker :-)

Jaren onderzoek van de beste ingenieurs en motorenbouwers ter wereld resulteren in die inrij-instructies en plakkertjes op de voorruit... Waarom verloochenen mensen die dingen altijd...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40005
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 08 jun 2007, 12:26

Ik rij ook hard in hoor, en olieverbruik is minimaal!

Eerste 100km echt rustig aan, alles binnendoor, veel stoplichten pakken icm 80 wegen, gewoon halfgas accelereren en vroeg schakelen.

Vervolgens opbouwen in toeren bij halfgas acceleratie en richting de 500km afentoe al eens een stoplichtsprintje doen met 3/4 tot volgas een stukje in 2.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 08 jun 2007, 12:39

Dennis Schroyen schreef:euh...

toerentalvariaties ben ik mee akkoord, maar de rest?!?
Spreekt totaal tegen met eigenschappen van de motor...
Anyway, ieder zijn eigen manier zeker :-)

Jaren onderzoek van de beste ingenieurs en motorenbouwers ter wereld resulteren in die inrij-instructies en plakkertjes op de voorruit... Waarom verloochenen mensen die dingen altijd...
Je had vast al begrepen dat dit niet om een standaard motortje ging, maar over een opnieuw opgebouwd getuned blokje :wink: Maar het principe geld eigenlijks wel een beetje voor alle motoren vind ik. Maar het belangrijkste van alles is dat je vooral niet rustig aan moet doen. Dat resulteerd namelijk vaak in een oliezuiper. Tenmiste.......bij de wat oudere Honda's zie je dat vaak.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 08 jun 2007, 12:50

Maar tot 9k rpm gaan tijdens rodatieperiode is overkill...

Honda's zijn na 180k km allemaal oliezuipers imho :wink: :lol:

nix mis mee hoor, hoogvermogenmotoren moeten olie verbruiken. Als je het peil netjes bijhoudt verbrandt ie de vuile olie en krijgt ie altijd zuiver smeermiddel...

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 08 jun 2007, 12:57

90% van het inrijden gebeurd al in de 1e 50km dus die 9000rpm na 700km doet er niet zoveel toe :wink: Maar Honda's willen idd wel oliezuipen, maar zolang je het oliepeil goed houd kan het idd geen kwaad. Anders even opnieuw honen (niet boren) en nieuwe zuigerveren er in en het inrijden kan weer beginnen :lol:

arjanvanessen
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03

Bericht door arjanvanessen » 10 jun 2007, 09:27


Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 10 jun 2007, 09:47


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot] en 34 gasten