driving fun: inrijinstructies van mijn E30 M3
- frankv
driving fun: inrijinstructies van mijn E30 M3
ik wilde onderstaande altijd nog eens posten voor de liefhebber
bij deze een [matige] foto van de inrijinstructies zoals ze nog steeds op de sticker te lezen zijn die links bovenin op de groene strook van mijn voorruit geplakt zit
[IMG:800:527]http://i200.photobucket.com/albums/aa25 ... C00017.jpg[/img]
blijft lachen, tot 5.000km slechts 200km/u als maximale dauergeschwindigkeit!
als iets aanduidt waar deze auto voor gebouwd is, is dit het wel, BMW vond blijkbaar dat nieuwe eigenaren er op gewezen moesten worden dat je de eerste 5000km niet continu boven de 200 moest rijden, daarna vanzelfsprekend wel!
frank
bij deze een [matige] foto van de inrijinstructies zoals ze nog steeds op de sticker te lezen zijn die links bovenin op de groene strook van mijn voorruit geplakt zit
[IMG:800:527]http://i200.photobucket.com/albums/aa25 ... C00017.jpg[/img]
blijft lachen, tot 5.000km slechts 200km/u als maximale dauergeschwindigkeit!
als iets aanduidt waar deze auto voor gebouwd is, is dit het wel, BMW vond blijkbaar dat nieuwe eigenaren er op gewezen moesten worden dat je de eerste 5000km niet continu boven de 200 moest rijden, daarna vanzelfsprekend wel!
frank
-
- Michel P
- Downforce Dennis
Knot heeft het bij het rechte eind...
heeft alleen niets met olietemperatuur te maken. Verbrandingstemperatuur moet zoveel mogelijk constant blijven. 3/4 gas tot af en toe volgas kan helemaal geen kwaad. Alleen nooit meer dan 80% van het maximale toerental aantikken. Na inrijperiode ook nooit direct begrenzer gaan hakken. Cilinderwanden gaan dan te ver over hun bovenste en onderste slijtpunt ivm metaalrekking. Wat veel mensen ook vergeten is dat je na een cilinderkoprevisie de motor ook best terug inrodeerd. Klepveren, kleppen en klepzittingen zijn erg gevoelig hieraan...
heeft alleen niets met olietemperatuur te maken. Verbrandingstemperatuur moet zoveel mogelijk constant blijven. 3/4 gas tot af en toe volgas kan helemaal geen kwaad. Alleen nooit meer dan 80% van het maximale toerental aantikken. Na inrijperiode ook nooit direct begrenzer gaan hakken. Cilinderwanden gaan dan te ver over hun bovenste en onderste slijtpunt ivm metaalrekking. Wat veel mensen ook vergeten is dat je na een cilinderkoprevisie de motor ook best terug inrodeerd. Klepveren, kleppen en klepzittingen zijn erg gevoelig hieraan...
- Downforce Dennis
Hmm, dat heb ik nog nooit gehoord. Kan zijn dat je gelijk hebt hoor. Maar klinkt onwaarschijnlijk. Olie heeft smerende eigenschappen(duuh
) dus kan volgens mij geen kwaad als het tegen de cilinderwand hangt. Enigste wat je kan hebben is koolafzetting bij extreem hoge temperaturen tegen de kleppen en cilinderkop(verbrandingsruimte). Dit is eerder te wijten aan oude of slechte kwaliteit olie en koelingsproblemen. Bij een nieuwe motor niet echt van toepassing denk ik.

- Jan Visser
Dit hou ik dus vanaf nu aan bij vtec motoren!! Maar het geld eigenlijks wel voor alle motoren. Niet rustig inrijden want dan word het een olieboot.
Eerst na de eerste start een minuutje of wat op 2500rpm houden om alles met een redelijke oliedruk in te laten lopen.
Daarna zo snel mogenlijk het mengsel in orde zien te krijgen door direkt in de eerste rit tot zo'n 3000rpm alles goed te zetten. Goed luisteren naar detoneren en dat zonodig bijstellen.
Niet gelijk kilometers maken op de snelweg maar lekker veel "binnendoor" waarbij veel toerenvariaties aanwezig zijn. Toch vooral veel met trekkende motor rijden om druk op de zuigerveren te krijgen.
En na een kilometer of 100 de eerste uitschieters naar de 6000rpm.
Dan na een kilometer of 300 af en toe een uitschieter naar de 7000rpm om vooral druk op de zuigerveren te krijgen. Wel elke keer weer rustig uit laten lopen om de boel niet te heet te stoken.
Na 700km heeft hij dus met inloop olie op de bank gestaan waar hij absoluut niet gespaard is. Je begint dan in deellast de brandstofmappen te optimaliseren en met steeds hogere belastingen kom je vanzelf op runs waarbij je tot max 9000rpm draaid.
Wel de olietemp in de gaten houden om overhitting te voorkomen.
Niet rustig aan doen dus!!
Verder is de stationair geen probleem! Hij draaid vrij rustig stationair en laagtoeren is hij vrij rustig en stil. De Skunk2 nokken zijn daar nog redelijk laag en kort zodat hij heel rustig kan lopen.
- Downforce Dennis
euh...
toerentalvariaties ben ik mee akkoord, maar de rest?!?
Spreekt totaal tegen met eigenschappen van de motor...
Anyway, ieder zijn eigen manier zeker
Jaren onderzoek van de beste ingenieurs en motorenbouwers ter wereld resulteren in die inrij-instructies en plakkertjes op de voorruit... Waarom verloochenen mensen die dingen altijd...

Jaren onderzoek van de beste ingenieurs en motorenbouwers ter wereld resulteren in die inrij-instructies en plakkertjes op de voorruit... Waarom verloochenen mensen die dingen altijd...
- Knot
Ik rij ook hard in hoor, en olieverbruik is minimaal!
Eerste 100km echt rustig aan, alles binnendoor, veel stoplichten pakken icm 80 wegen, gewoon halfgas accelereren en vroeg schakelen.
Vervolgens opbouwen in toeren bij halfgas acceleratie en richting de 500km afentoe al eens een stoplichtsprintje doen met 3/4 tot volgas een stukje in 2.
Eerste 100km echt rustig aan, alles binnendoor, veel stoplichten pakken icm 80 wegen, gewoon halfgas accelereren en vroeg schakelen.
Vervolgens opbouwen in toeren bij halfgas acceleratie en richting de 500km afentoe al eens een stoplichtsprintje doen met 3/4 tot volgas een stukje in 2.
- Jan Visser
Je had vast al begrepen dat dit niet om een standaard motortje ging, maar over een opnieuw opgebouwd getuned blokjeDennis Schroyen schreef:euh...

- Downforce Dennis
- Jan Visser
-
- Niels
- Auto: Prius+