Het verhaal van het waarom het (relatief) trage terugschakelen met de DCT hinderlijk zou zijn als 'je hard op een rotonde afkomt' snap ik nog steeds niet. De situaties zijn dan vaak dat je al snel drie verzetten terug moet/wilt (van zes naar drie of vijf naar twee). Als je iets sneller flippert slaat de bak ook versnelingen over! Maar dan moet je bij voorkeur drie keer snel aan die flippers trekken, dan maak je namelijk volledig gebruik van het principe van de dubbele koppeling. Het vraagt alleen wel wat oefening.
Zelf rij ik de DCT bijna 99% van de tijd handmatig. Zoals Rico ook aangeeft is het een zelflerende bak. In volautomaat stand is hij bij mij inmiddels knap en wispelturig, zodat je toch snel weer zelf het heft in handen neemt.
Zie hierboven...Macboy schreef:...Goed dan heb ik de afgelopen jaren onder een put geleefd denk ik, maar voor mij en volgens mij voor 80% van de mensen hier is de M3 gewoon een sportwagen. Een M6 is meer een luxe GT ja. Maar de M3 is en was altijd een icoon. Hoeveel mensen niet een moord zouden doen voor een weekend in een M3. Nou dat zal vast niet zijn om lekker luxe te gaan cruisen in een GT ? Wederom tering naar de nering.Joop schreef:Wat me opvalt is dat er de kwalicaties van een sportwagen verwacht worden van de huidge (en vorige generatie) M3/M4, terwijl we geloof ik met zijn allen hier op DF roepen dat het geen sportwagen is...
...sterker nog vwb het een 'moord willen doen voor weekend rijden met een M3': ik wil eigenlijk nog wel even kijken of ik deze zomer de M2 en M4 in München naast elkaar aan de tand kan voelen net zoals ik dat twee jaar terug ook met de M235i en 435i M-sport heb kunnen doen, door ze twee dagen mee te nemen. Dan valt er ook wat fatsoenlijks over de de M2 te zeggen namelijk. Gewoon omdat het kan en BMW, via BMW On Demand die mogelijkheid biedt.
Even los van alle belastingregeltjes in dit gekke land zou ik het inderdaad nog niet zo weten welke versnellingsbak ik in een M2 zou prefereren. Beide hebben zo een specifieke kenmerken en kwaliteiten. Als je er op zijn tijd als Andre lekker mee wilt driften en vegen, kan ik me prima voorstellen dat je voorkeur geeft aan de handbak (de DCT laat zich namelijk niet makkelijk kortstondig in z'n vrij schakelen, zoals de PDK dat wel kan door aan beide lepels te trekken). Wil je gewoon lekker sportief bochtige dijk- of bergweggetjes over dan valt er voor een DCT bak ook wel wat te zeggen. Lekker twee handen aan het stuur houden en knallen maar. Maar ook hier geldt dat ik ook een heel voldaan gevoel over zo houden van het zelf schakelen als je het heel-and-toe terugschakelen goed onder de knie hebt. Is alleen harder werken en vraagt voor de sportieve hobbyist aardig wat oefening...Macboy schreef:...
Robin hier kan je dus lezen dat de DCT prima bak is, behalve als je er snel mee wil schakelen. Nou en dát is nou precies datgene wat een sportieve rijder wil doen: snel schakelen. En dat kan dus niet met de DCT. Dat is dan toch het enige punt dat ik wilde maken ? Echt zo apart dit. Uitgelachen worden en vervolgens gewoon precies datgene bevestigen waar ik een punt over maak.Joop schreef:De DCT bak is zeker niet perfect, dat heb ik in dit topic of doe van de M2 ook al eens geroepen, maar zolang je er niet mee gaat driften en snel van vooruit naar achteruit hoeft te schakelen doet de bak meer dan prima zijn werk.
Blijft opmerkelijk dat je er bijna NIEMAND over hoort terwijl het hier behoorlijk bevestigd wordt. Nou sorry maar voor mij dan geen DCT. Joop maakt overigens duidelijk dat het voor hem een luxe GT is. Dan snap ik het wel. Maar ben dan reuze benieuwd wat de DCT in de M2 gaat doen. Want dat is toch geen luxe GT ? Of aan we in de M2 enkel in de automaat stand rijden ? Ben wel benieuwd wat jullie reactie hierop is.
Conclusie: de DCT past meer bij een GT zoals de M3 (niet mijn woorden want zie de M3 echt wel als sportwagen) want dan hoef je toch niet veel te flipperen, meer luxe sportieve wagen met automaatstand waarin die snel schakelt. Daarmee betoog je dus eigenlijk ook dat hij niet in de M2 past. Want de M2 is geen luxe GT en dus wil je daar veel zelf schakelen maar dat wordt hem niet want dat ding is traag !
...
Ook het regeltje van vooruit naar achteruit schakelen lees je denk ik niet helemaal goed. Ik heb het niet over op en terugschakelen, maar over fysiek vooruit rijden en achteruit rijden. Bij de DCT moet de auto eerst nagenoeg stilstaan, voordat je 'm in zijn achteruit kan zetten. Bij een handbak heb je die eigenaardigheid niet. Is vooral irritant als je wat aan het manoevreren bent (parkeren e.d.)
De 8-traps ZF automaat, dan wel de sportautomaat variant, is een prachtig ding en schakelt meesterlijk voor een echte automaat volgens het 'ouderwetse' automaatprincipe. Hij is inderdaad erg goed bij de les zals Daan ook al aangeeft. Ken 'm vanuit meerdere motorvarianten. Het enige nadeel vind ik dat hij twee versnellingen teveel heeft en daarmee moet je in het begin echt even goed nadenken dat je een of twee extra tikjes terugschakelt ten opzichte van een handbak of DCT.