deel 2 van 2
Ondertussen dan maar de Vanos gereviseerd, was niet echt nodig (immers geen rammels of vreemd lopende motor),
maar was er nu toch bezig en vond de rpm wat laag bij stationair, iets van 500 rpm oid en wie weet loopt die dan
nog mooier straks, baat het niet, het schaad zeker niet en prettig tussen de oren to be sure.
Afijn, de fan en de fan-schrout eraf, dan die 2 einddoppen eruit draaien, dan die 2 plastic dingen, waarvan er 1 dieper zit
en ik dus een punt tang moest aanpassen om erbij te komen, dan 2 boutjes eruit draaien met linkse draad en owja
opletten dat je er wat onder houd e.d. ivm olie wat er dan wat uitkomt en een stuk of 3 elektra aansluitingen enz enz.

- 7 WP_20160220_015.jpg (503.19 KiB) 4199 keer bekeken
Dan volgens de video 6 moeren van de Vanos unit eruit waar die mee aan het blok zit,
dus 6 moeren en meer zag ik ook niet, je moest dan wat wikken en dan zou de Vanos eraf komen...afijn rechts kwam wel
wat los maar links niet, hm...voorzichtig met rubber hamer iets kloppen...wat trekken...nope.
Dacht van, wil niet weer hebben dat me wat stuk gaat dus eens kijken of toevallig dat boutje wat die sensor vast houd niet
de boosdoener is.
Afijn die eruit en de sensor eruit, nope...eens beter kijken met de looplamp, zit daar nog een moertje wat onder de smeer,
bijna niet te zien, zat dus verstopt onder die sensor zeg maar.
Die eruit en yes, kwam mooi los en dus mee naar binnen en reviseren met zo’n upgrade setje (seals e.d.)
De oude seals waren trouwens nog goed zo te merken, nog relatief strak in de behuizing, dus geen rammelding zeg maar,
magoed, 1x los ga je ook al die rubbers vervangen door verbeterde ringen die zogenaamd levenslang meegaan.

- 8 WP_20160220_016.jpg (839.72 KiB) 4199 keer bekeken

- 9 WP_20160220_018.jpg (594.54 KiB) 4199 keer bekeken

- 10 WP_20160220_021.jpg (615.51 KiB) 4199 keer bekeken
Alles gereed en weer terug geplaatst, toen op naar de DISA klep, dat zou een appeltje eitje zijn en dat is het ook, dacht
kan ik meteen al die slangen/leidingen bekijken op poreus zijn oid, dat van 944-24v zijn geval herinnerende.
Maar die slangen waren alle zo goed als nieuw, zo ook die DISA klep, was al van alu en perfect werkende en zag er uit
als niet zolang geleden geplaatst, wat dat betreft een goed onderhouden auto wat je ook in de boekjes terug ziet.
Heb die DISA klep weer terug geplaats dat is zonde om daar die nwe speciale set in te zetten (voor vervanging versleten
plastic gevallen) die bewaar ik wel voor ooit eens of verkoop ik weer als ik die motor niet meer zou hebben.
Mooi de boel gecontroleerd en delen fris, schijnbaar moet je die geüpgraded Vanos seals (levenslange garantie) zo’n
300 a 400 km rekenen qua ‘zetten’ om optimaal te werken, we gaan het zien.

- 11 WP_20160223_002.jpg (744.9 KiB) 4199 keer bekeken

- 12 WP_20160223_003.jpg (871.62 KiB) 4199 keer bekeken
Eneuh, doe het de volgende keer gewoon weer op de oude manier zonder video’s

gewoon weer logisch de boel
bekijken en uit elkaar halen, dat gaat beter en kan je er niet vanuit gaan dat je bv alle boutjes of moertjes eruit hebt,
wat in een video wordt getoond en of over gesproken.
En je bv de nwe pakkingen erbij pakt zodat je het eenvouding kan zien en tellen hoeveel boutjes/moertjes er op zitten.
Als je ergens niet uitkomt en of een overzicht wilt hebben dan is het beter een goede DIY pagina te bekijken, die zijn
wel handig voor een globaal inzicht en of hoe iets eruit ziet e.d. en of als je er niet uit komt, sommige hebben goede
foto’s en aanwijzingen, maar ik nam de ‘stomme’ video’s mee de garage in, was makkelijk aan en stop te zetten,
magoed, leer voor een volgende keer.