Joy schreef:Je merkt dat die gigantische berg geld in de pensioenpot (1250 miljard?) nu likkebaardend bekeken wordt door politici. Het is de Heilige Graal om heel veel putten mee te dempen. Daarom zou ik er maar vanuit gaan dat over 30 jaar van nu je niet meer van een pensioen kunt leven. Oftewel, zelfredzaamheid nastreven.
Nu de brandstofprijzen zo omlaag gaan zie ik het ook niet als ondenkbaar dat er een extra accijnsverhoging in het vooruitzicht staat, zoals een Duitse minister al had voorgesteld. Daarmee zouden de extra kosten van vluchtelingen betaald kunnen worden of misgelopen BTW gecompenseerd.
Pensioenen worden allang weggeroofd door de politici, maar op een slinksere manier.
Sinds ze in de VS en in de EU geld aan het bijdrukken zijn zijn de rentes mega gedaald. Dat zou volgens de Fed en Draghi de economie aan moeten jagen, maar er zit nog een andere zijde aan die ze er niet bijvertellen. namelijk dat de regeringen hun schulden simpelweg herfinancieren tegen hele lage, geen of zelfs negatieve rentes.
Een pensioenfonds belegd zijn geld in obligaties, maar krijgt daar qua rente dus haast geen zak voor.
Verder heeft het een ander effect. De oudere obligaties in hun portfolio welke nog steeds een hogere rente opleveren zijn enorm in waarde gestegen. Maw het pensioenfonds heeft een mega koerswinst. Alleen hij kan dat simpelweg niet verzilveren. Als ze die obligaties verkopen dan moeten ze wat anders terugkopen en dat levert qua rente niks op. Dus eigenlijk is die koerswinst volledig fictief. Ik weet niet hoe die obligaties bij pensioenfondsen in de boeken staan, tegen aankoopkoers of tegen dagkoers. Maar als het tegen dagkoers is dan is dat geld er simpelweg gewoon niet als ze aflopen, je krijgt als houder de hoofdsom terug, maar niet de huidige handelswaarde.
Kom je nu in de situatie dat de rente weer gaat stijgen dan zijn pensioenfondsen dubbel de klos. Die obligaties welke ze nu kopen zonder dat de rente noemenswaardig is, gaan qua waarde als een baksteen in elkaar zakken bij hogere rentestanden.
Je zou dus eigenlijk kunnen stellen dat de regeringen zich aan het herfinanciëren zijn op kosten van de pensioengerechtigden, en dat doen ze dus door allerlei getover op de valutamarkt.