Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke dan?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Spijkerhard » 08 jan 2016, 23:31

90.000 km en driving-fun? 99% snelweg km's
Ik begrijp die goede stoelen wel. Zou ook de wielbasis maximaal willen hebben.
Ik zou lekker de Cupra houden "voor de vrouw", en zo nu en dan zelf mee pakken.
En voor 10-15k een diesel van formaat kopen, 530, S60/V70, E
Heb zelf 10 jaar en 350kkm in een V70 D5 gestuurd. Daar stapte je frisser uit dan in.

Vind je een huis, diesel eruit, Mini voor de vrouw erin.

misschien moet je ook een beetje onthaasten, zei de man met 350pk en 1:10...

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Hielke » 08 jan 2016, 23:49

Precies, met die vele kilometers zou ik ook alleen maar comfort (lange wielbasis) zoeken.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4895
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door sitechris » 09 jan 2016, 08:41

Spijkerhard schreef:90.000 km en driving-fun? 99% snelweg km's
Ik begrijp die goede stoelen wel. Zou ook de wielbasis maximaal willen hebben.
Ik zou lekker de Cupra houden "voor de vrouw", en zo nu en dan zelf mee pakken.
En voor 10-15k een diesel van formaat kopen, 530, S60/V70, E
Heb zelf 10 jaar en 350kkm in een V70 D5 gestuurd. Daar stapte je frisser uit dan in.

Vind je een huis, diesel eruit, Mini voor de vrouw erin.

misschien moet je ook een beetje onthaasten, zei de man met 350pk en 1:10...
De Cupra en een diesel naast elkaar is qua runningcosts net wat stevig, zeker omdat mijn vriendin met OV naar werk gaat. Die Cupra staat puur voor de fun voor de deur. Dus hij gaat er toch uit. Ik ben het met je eens dat een 530, S60 etc comfortabeler zijn, maar ik vind een Golf, Leon, 1-serie etc comfortabel genoeg en deze auto's zijn een stuk lichter/zuiniger etc.. En die auto moet ook mijn DF gaan verzorgen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43163
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Arthur » 09 jan 2016, 13:09

Dan een 120d. Zou niet eens een 125d overwegen zoals ik dat ook niet bij de 3-er of 5-er zou doen. Prijsverschil vind ik te hoog. De 20d heeft 190pk/400nm. En als je dat zat bent kun je hem alsnog chippen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Niels » 09 jan 2016, 13:12

Met die kilometers zou ik serieus verhuizen, echt zo zonde van je tijd om in de auto te zitten imho.

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Marsnel » 09 jan 2016, 15:04

Met 90.000 per jaar kan ik me niet voorstellen dat je `s avonds in je 120d stapt en denkt.. he lekker!

Heb zelf 1,5 jaar 45.000 km woon-werk in een gechipte 120d met M-sport onderstel gedaan. Was hem na een tijdje spuugzat. Misschien ook door de frustratie dat je hem in de spits toch niet kan gebruiken waar die goed in is..

Met 90.000 per jaar zou ik voor comfort gaan.. zoiets:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/27 ... asrc=st|as

Nooit gehad dat je na een avondje stappen de taxi pakte, en dacht.. rijdt toch wel erg lekker zo`n benz. :tooth:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Spijkerhard » 09 jan 2016, 15:21

? Wat zijn de running costs van een Cupra die stil staat dan? Zeker t.o.v. de afschrijving van een 120/125d. Afschrijving blijft de grootste kostenpost toch?

Ik ken iemand die ook zoveel km's maakte. En die was superblij met m'n 528. Rijdt nu zelfs een S. Als tie t doet....

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4895
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door sitechris » 09 jan 2016, 17:17

Niels schreef:Met die kilometers zou ik serieus verhuizen, echt zo zonde van je tijd om in de auto te zitten imho.
Working on it, maar nog niet ons droomhuis gevonden (daar zijn we echt naar op zoek). Maar ook dan is het kilometrage hoog genoeg om diesel te verantwoorden.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4895
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door sitechris » 09 jan 2016, 17:20

Spijkerhard schreef:? Wat zijn de running costs van een Cupra die stil staat dan? Zeker t.o.v. de afschrijving van een 120/125d. Afschrijving blijft de grootste kostenpost toch?

Ik ken iemand die ook zoveel km's maakte. En die was superblij met m'n 528. Rijdt nu zelfs een S. Als tie t doet....
Afschrijving is gemiddeld als je van 40k afrekent. Eerste jaar 8k, tweede jaar 6k etc. Brandstof en onderhoud zijn bij de Cupra iets bovengemiddeld. Het is met name de combinatie met de Golf TDI die het duur maakt. Die auto kost ook allriskverzekering, wegenbelasting etc etc.

Heb trouwens ook de Audi A3 aan het lijstje toegevoegd. Die is met zelfde uitrusting maar 3k duurder als de Golf GTD.

Tom
Berichten: 22295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Tom » 09 jan 2016, 17:37

Weet niet of het al geopperd is, maar kun je geen lease-auto lospeuteren bij je werkgever? 90.000 km per jaar gaat snel in de cijfers lopen qua afschrijving en onderhoud, zeker als je wat leuks wilt rijden.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4895
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door sitechris » 09 jan 2016, 19:14

Ik werk voor de overheid. Geen optie dus :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door GTRene » 09 jan 2016, 21:21

90.000km per jaar :gek:

dan moet je idd wel een fijn zittende auto hebben en niet te veel in files terecht komen :)

een beetje sportiviteit voor bepaalde stukjes is dan ook wel heel prettig om ff de saaiheid van sommige lange saaie wegen van je af te schudden, of op die lange saaie stukken af en toe een stukje door te trekken in rpm.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Spijkerhard » 09 jan 2016, 21:49


Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1413
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door martll » 09 jan 2016, 22:13

Wat een luxe paardjes hier. :lol:
Ik reed eerder 60.000km per jaar in een Twingo RS en Clio RS. Ook nog eens achterin leeggetrokken en met een zeer luide uitlaat. Stapte altijd in met een smile en die verdween pas als ik weer op bestemming was.
Ik heb toen ook een 118d overwogen, maar de fun opgeven (Clio en Twingo waren ook voor circuit) was mij die paar centen niet waard wat ik zou besparen. Wat mij betreft is een 1 serie een prima dagelijkse auto, comfortabel genoeg wat mij betreft.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29391
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Luco » 09 jan 2016, 22:18

martll schreef:Wat een luxe paardjes hier. :lol:
Ik reed eerder 60.000km per jaar in een Twingo RS en Clio RS. Ook nog eens achterin leeggetrokken en met een zeer luide uitlaat. Stapte altijd in met een smile en die verdween pas als ik weer op bestemming was.
Ik heb toen ook een 118d overwogen, maar de fun opgeven (Clio en Twingo waren ook voor circuit) was mij die paar centen niet waard wat ik zou besparen. Wat mij betreft is een 1 serie een prima dagelijkse auto, comfortabel genoeg wat mij betreft.
Ja heb ik ook jaren gedaan, maar situaties kunnen veranderen, je wordt ouder, je moet nog meer gaan rijden, er komen andere prioriteiten, dan kunnen die zogenaamde paar centen toch echt een behoorlijk verschil maken, en 90.000 per jaar met 90% snelweg, wat is daar nu voor fun aan (op misschien de herrie na)

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door matthyssie » 09 jan 2016, 23:49

Lol. Ik rij misschien 70% van mn 18dkm per jaar op de snelweg. De MX-5 was ik na 2 maanden al compleet zat.

Richardt.
Berichten: 6766
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Richardt. » 10 jan 2016, 01:14

Marsnel schreef:Met 90.000 per jaar kan ik me niet voorstellen dat je `s avonds in je 120d stapt en denkt.. he lekker!

Heb zelf 1,5 jaar 45.000 km woon-werk in een gechipte 120d met M-sport onderstel gedaan. Was hem na een tijdje spuugzat. Misschien ook door de frustratie dat je hem in de spits toch niet kan gebruiken waar die goed in is..

Met 90.000 per jaar zou ik voor comfort gaan.. zoiets:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/27 ... asrc=st|as

Nooit gehad dat je na een avondje stappen de taxi pakte, en dacht.. rijdt toch wel erg lekker zo`n benz. :tooth:
Zoiets zou ook mijn optie zijn met zoveel kilometers. Ideaal om kilometers mee te vreten.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4895
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door sitechris » 10 jan 2016, 08:04

Na mijn 50e mss een keer aan de Benz. Ik wil nu nog iets sportievers. Dat een auto wat stugger geveerd is (niet te stug natuurlijk) vind ik zelf overigens niet heel erg vervelend. Ik vind mijn huidige Cupra of een Golf GTI bijvoorbeeld comfortabel genoeg om kilometers te vreten.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34372
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door JP » 10 jan 2016, 08:31

Afschrijving is gemiddeld als je van 40k afrekent. Eerste jaar 8k, tweede jaar 6k etc.(...)
Ga je straks iets nieuws rijden en dan het eerste jaar die 90kkm op de teller zetten, dan ga je echt meer dan die 8k afschrijven......rij je 2 jaar met de auto krijg je met 180kkm op de teller nog maar een schijntje terug tov de aanschafprijs.

Zou me eerst eens informeren voor hoelang je die km's moet blijven maken en anders zsm verhuizen. Nu prive zo veel km's maken is puur geld weggooien.
Zeg je het is maar voor zeg max. 1 jaar, zou ik (my 2 cents) wat gebruikts nemen die nauwelijks afschrijft en het overblijvende geld in het huis stoppen.

Twist
Berichten: 1399
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Twist » 10 jan 2016, 09:14

JP schreef:
Afschrijving is gemiddeld als je van 40k afrekent. Eerste jaar 8k, tweede jaar 6k etc.(...)
Ga je straks iets nieuws rijden en dan het eerste jaar die 90kkm op de teller zetten, dan ga je echt meer dan die 8k afschrijven......rij je 2 jaar met de auto krijg je met 180kkm op de teller nog maar een schijntje terug tov de aanschafprijs.

Zou me eerst eens informeren voor hoelang je die km's moet blijven maken en anders zsm verhuizen. Nu prive zo veel km's maken is puur geld weggooien.
Zeg je het is maar voor zeg max. 1 jaar, zou ik (my 2 cents) wat gebruikts nemen die nauwelijks afschrijft en het overblijvende geld in het huis stoppen.
Ik zou idd eens kijken naar iets wat nu al bijna op 200k staat en dat over de 300k heenrijden. Dan ishet qua afschrijving nog te doen. Als je dan 19ct per km krijgt kan het kostendekkend zijn. Een 120d moet je onder de 20k kunnen krijgen. Met een nieuwe auto van 50k schrijf je 25k af in twee jaar op deze manier ipv zeg 10k.

Ik rij 55k per jaar in eigen auto en heb zelfde afweging gemaakt. Ik ben op een 320d aut uitgekomen (en nog wat leuks voor de fun ernaast dat ik af en toe meeneem en niet hard afschrijft)

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Mike R32 » 10 jan 2016, 10:23

Je kunt de Cupra ook voor een bepaalde tijd schorsen. Nieuwe relatief dure auto (+180pk) en 90k km per jaar gaat de afschrijving je hoogste kostenpost worden.

Wouter81
Berichten: 9437
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Wouter81 » 10 jan 2016, 10:27

Ik zou het nog anders doen. 90k km per jaar lijkt me gekkenwerk, moet er niet aan denken. Snap ook dat je niet overhaast een nieuw huis dichterbij je werk wilt kopen. Ik zou wat makelaars vlakbij je werk benaderen en kijken waar en wat je particulier voor een jaar kunt huren. De Cupra houden en in dat jaar rustig rondkijken voor je droomhuis en intussen geen kostbare uren van je leven weggooien met zoiets doelloos als woon-werkverkeer. Tijd is nog veel kostbaarder dan afschrijving, auto's of huizen.

Ik heb ietwat hetzelfde gedaan als jou qua auto's: mijn Golf 6 GTI JD verkocht en een Volvo diesel automaat gekocht. Dacht na de Golf dat ik die fase wel wat gehad had, qua DF. Nou, ik mis mijn GTI nog dagelijks. Ik ga het hierna niet weer doen, een auto puur met het verstand kopen. Hierna komt er weer een auto die ik echt wil en waar de hartslag van omhooggaat. Ik kan niet zonder en ik ben bang dat jij hetzelfde gaat krijgen. :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door GTRene » 10 jan 2016, 10:43

wat een wijsheid :tooth:

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door RutgerK » 10 jan 2016, 10:47

Iets rustiger met het gaspedaal van de Cupra scheelt ook veel in het verbruik. Met een 'oude' gechipte 2.0T red ik de 1 op 12,5 wel gemiddeld richting wintersport met alle bagage. Jouw Cupra redt dat toch ook wel? Wat doet een 120d in de praktijk?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Peric » 10 jan 2016, 10:49

Ik heb nog een Audi A4 Avant 1.9 TDI staan van '98 met 320.xxx op de teller.
Gechipt, 140 pk met 320 NM, waarvan de turbo vervangen is bij 247.xxx en de koppakking en distributie bij 275.xxx. Loopt gemiddeld 1 op 17-18.
Daar heb ik Recaro's van een Golf 4 ingebouwd. Rijdt super.
Als je iets goedkoops wilt en weinig afschrijven is dat een optie.. :P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: maurizio, yorick en 3 gasten