Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke dan?
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
90.000 km en driving-fun? 99% snelweg km's
Ik begrijp die goede stoelen wel. Zou ook de wielbasis maximaal willen hebben.
Ik zou lekker de Cupra houden "voor de vrouw", en zo nu en dan zelf mee pakken.
En voor 10-15k een diesel van formaat kopen, 530, S60/V70, E
Heb zelf 10 jaar en 350kkm in een V70 D5 gestuurd. Daar stapte je frisser uit dan in.
Vind je een huis, diesel eruit, Mini voor de vrouw erin.
misschien moet je ook een beetje onthaasten, zei de man met 350pk en 1:10...
Ik begrijp die goede stoelen wel. Zou ook de wielbasis maximaal willen hebben.
Ik zou lekker de Cupra houden "voor de vrouw", en zo nu en dan zelf mee pakken.
En voor 10-15k een diesel van formaat kopen, 530, S60/V70, E
Heb zelf 10 jaar en 350kkm in een V70 D5 gestuurd. Daar stapte je frisser uit dan in.
Vind je een huis, diesel eruit, Mini voor de vrouw erin.
misschien moet je ook een beetje onthaasten, zei de man met 350pk en 1:10...
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Precies, met die vele kilometers zou ik ook alleen maar comfort (lange wielbasis) zoeken.
- sitechris
- Berichten: 4895
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
De Cupra en een diesel naast elkaar is qua runningcosts net wat stevig, zeker omdat mijn vriendin met OV naar werk gaat. Die Cupra staat puur voor de fun voor de deur. Dus hij gaat er toch uit. Ik ben het met je eens dat een 530, S60 etc comfortabeler zijn, maar ik vind een Golf, Leon, 1-serie etc comfortabel genoeg en deze auto's zijn een stuk lichter/zuiniger etc.. En die auto moet ook mijn DF gaan verzorgen.Spijkerhard schreef:90.000 km en driving-fun? 99% snelweg km's
Ik begrijp die goede stoelen wel. Zou ook de wielbasis maximaal willen hebben.
Ik zou lekker de Cupra houden "voor de vrouw", en zo nu en dan zelf mee pakken.
En voor 10-15k een diesel van formaat kopen, 530, S60/V70, E
Heb zelf 10 jaar en 350kkm in een V70 D5 gestuurd. Daar stapte je frisser uit dan in.
Vind je een huis, diesel eruit, Mini voor de vrouw erin.
misschien moet je ook een beetje onthaasten, zei de man met 350pk en 1:10...
- Arthur
- Berichten: 43163
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Dan een 120d. Zou niet eens een 125d overwegen zoals ik dat ook niet bij de 3-er of 5-er zou doen. Prijsverschil vind ik te hoog. De 20d heeft 190pk/400nm. En als je dat zat bent kun je hem alsnog chippen.
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Met die kilometers zou ik serieus verhuizen, echt zo zonde van je tijd om in de auto te zitten imho.
- Marsnel
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
- Auto: Civic B18c | E91 335D
- Locatie: Waddinxveen
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Met 90.000 per jaar kan ik me niet voorstellen dat je `s avonds in je 120d stapt en denkt.. he lekker!
Heb zelf 1,5 jaar 45.000 km woon-werk in een gechipte 120d met M-sport onderstel gedaan. Was hem na een tijdje spuugzat. Misschien ook door de frustratie dat je hem in de spits toch niet kan gebruiken waar die goed in is..
Met 90.000 per jaar zou ik voor comfort gaan.. zoiets:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/27 ... asrc=st|as
Nooit gehad dat je na een avondje stappen de taxi pakte, en dacht.. rijdt toch wel erg lekker zo`n benz.
Heb zelf 1,5 jaar 45.000 km woon-werk in een gechipte 120d met M-sport onderstel gedaan. Was hem na een tijdje spuugzat. Misschien ook door de frustratie dat je hem in de spits toch niet kan gebruiken waar die goed in is..
Met 90.000 per jaar zou ik voor comfort gaan.. zoiets:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/27 ... asrc=st|as
Nooit gehad dat je na een avondje stappen de taxi pakte, en dacht.. rijdt toch wel erg lekker zo`n benz.

- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
? Wat zijn de running costs van een Cupra die stil staat dan? Zeker t.o.v. de afschrijving van een 120/125d. Afschrijving blijft de grootste kostenpost toch?
Ik ken iemand die ook zoveel km's maakte. En die was superblij met m'n 528. Rijdt nu zelfs een S. Als tie t doet....
Ik ken iemand die ook zoveel km's maakte. En die was superblij met m'n 528. Rijdt nu zelfs een S. Als tie t doet....
- sitechris
- Berichten: 4895
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Working on it, maar nog niet ons droomhuis gevonden (daar zijn we echt naar op zoek). Maar ook dan is het kilometrage hoog genoeg om diesel te verantwoorden.Niels schreef:Met die kilometers zou ik serieus verhuizen, echt zo zonde van je tijd om in de auto te zitten imho.
- sitechris
- Berichten: 4895
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Afschrijving is gemiddeld als je van 40k afrekent. Eerste jaar 8k, tweede jaar 6k etc. Brandstof en onderhoud zijn bij de Cupra iets bovengemiddeld. Het is met name de combinatie met de Golf TDI die het duur maakt. Die auto kost ook allriskverzekering, wegenbelasting etc etc.Spijkerhard schreef:? Wat zijn de running costs van een Cupra die stil staat dan? Zeker t.o.v. de afschrijving van een 120/125d. Afschrijving blijft de grootste kostenpost toch?
Ik ken iemand die ook zoveel km's maakte. En die was superblij met m'n 528. Rijdt nu zelfs een S. Als tie t doet....
Heb trouwens ook de Audi A3 aan het lijstje toegevoegd. Die is met zelfde uitrusting maar 3k duurder als de Golf GTD.
-
- Berichten: 22295
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Weet niet of het al geopperd is, maar kun je geen lease-auto lospeuteren bij je werkgever? 90.000 km per jaar gaat snel in de cijfers lopen qua afschrijving en onderhoud, zeker als je wat leuks wilt rijden.
- sitechris
- Berichten: 4895
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Ik werk voor de overheid. Geen optie dus 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
90.000km per jaar
dan moet je idd wel een fijn zittende auto hebben en niet te veel in files terecht komen
een beetje sportiviteit voor bepaalde stukjes is dan ook wel heel prettig om ff de saaiheid van sommige lange saaie wegen van je af te schudden, of op die lange saaie stukken af en toe een stukje door te trekken in rpm.

dan moet je idd wel een fijn zittende auto hebben en niet te veel in files terecht komen

een beetje sportiviteit voor bepaalde stukjes is dan ook wel heel prettig om ff de saaiheid van sommige lange saaie wegen van je af te schudden, of op die lange saaie stukken af en toe een stukje door te trekken in rpm.
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
- martll
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Wat een luxe paardjes hier.
Ik reed eerder 60.000km per jaar in een Twingo RS en Clio RS. Ook nog eens achterin leeggetrokken en met een zeer luide uitlaat. Stapte altijd in met een smile en die verdween pas als ik weer op bestemming was.
Ik heb toen ook een 118d overwogen, maar de fun opgeven (Clio en Twingo waren ook voor circuit) was mij die paar centen niet waard wat ik zou besparen. Wat mij betreft is een 1 serie een prima dagelijkse auto, comfortabel genoeg wat mij betreft.

Ik reed eerder 60.000km per jaar in een Twingo RS en Clio RS. Ook nog eens achterin leeggetrokken en met een zeer luide uitlaat. Stapte altijd in met een smile en die verdween pas als ik weer op bestemming was.
Ik heb toen ook een 118d overwogen, maar de fun opgeven (Clio en Twingo waren ook voor circuit) was mij die paar centen niet waard wat ik zou besparen. Wat mij betreft is een 1 serie een prima dagelijkse auto, comfortabel genoeg wat mij betreft.
- Luco
- Berichten: 29390
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Ja heb ik ook jaren gedaan, maar situaties kunnen veranderen, je wordt ouder, je moet nog meer gaan rijden, er komen andere prioriteiten, dan kunnen die zogenaamde paar centen toch echt een behoorlijk verschil maken, en 90.000 per jaar met 90% snelweg, wat is daar nu voor fun aan (op misschien de herrie na)martll schreef:Wat een luxe paardjes hier.![]()
Ik reed eerder 60.000km per jaar in een Twingo RS en Clio RS. Ook nog eens achterin leeggetrokken en met een zeer luide uitlaat. Stapte altijd in met een smile en die verdween pas als ik weer op bestemming was.
Ik heb toen ook een 118d overwogen, maar de fun opgeven (Clio en Twingo waren ook voor circuit) was mij die paar centen niet waard wat ik zou besparen. Wat mij betreft is een 1 serie een prima dagelijkse auto, comfortabel genoeg wat mij betreft.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Lol. Ik rij misschien 70% van mn 18dkm per jaar op de snelweg. De MX-5 was ik na 2 maanden al compleet zat.
-
- Berichten: 6766
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Zoiets zou ook mijn optie zijn met zoveel kilometers. Ideaal om kilometers mee te vreten.Marsnel schreef:Met 90.000 per jaar kan ik me niet voorstellen dat je `s avonds in je 120d stapt en denkt.. he lekker!
Heb zelf 1,5 jaar 45.000 km woon-werk in een gechipte 120d met M-sport onderstel gedaan. Was hem na een tijdje spuugzat. Misschien ook door de frustratie dat je hem in de spits toch niet kan gebruiken waar die goed in is..
Met 90.000 per jaar zou ik voor comfort gaan.. zoiets:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/27 ... asrc=st|as
Nooit gehad dat je na een avondje stappen de taxi pakte, en dacht.. rijdt toch wel erg lekker zo`n benz.
- sitechris
- Berichten: 4895
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Na mijn 50e mss een keer aan de Benz. Ik wil nu nog iets sportievers. Dat een auto wat stugger geveerd is (niet te stug natuurlijk) vind ik zelf overigens niet heel erg vervelend. Ik vind mijn huidige Cupra of een Golf GTI bijvoorbeeld comfortabel genoeg om kilometers te vreten.
- JP
- Berichten: 34372
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Ga je straks iets nieuws rijden en dan het eerste jaar die 90kkm op de teller zetten, dan ga je echt meer dan die 8k afschrijven......rij je 2 jaar met de auto krijg je met 180kkm op de teller nog maar een schijntje terug tov de aanschafprijs.Afschrijving is gemiddeld als je van 40k afrekent. Eerste jaar 8k, tweede jaar 6k etc.(...)
Zou me eerst eens informeren voor hoelang je die km's moet blijven maken en anders zsm verhuizen. Nu prive zo veel km's maken is puur geld weggooien.
Zeg je het is maar voor zeg max. 1 jaar, zou ik (my 2 cents) wat gebruikts nemen die nauwelijks afschrijft en het overblijvende geld in het huis stoppen.
-
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Ik zou idd eens kijken naar iets wat nu al bijna op 200k staat en dat over de 300k heenrijden. Dan ishet qua afschrijving nog te doen. Als je dan 19ct per km krijgt kan het kostendekkend zijn. Een 120d moet je onder de 20k kunnen krijgen. Met een nieuwe auto van 50k schrijf je 25k af in twee jaar op deze manier ipv zeg 10k.JP schreef:Ga je straks iets nieuws rijden en dan het eerste jaar die 90kkm op de teller zetten, dan ga je echt meer dan die 8k afschrijven......rij je 2 jaar met de auto krijg je met 180kkm op de teller nog maar een schijntje terug tov de aanschafprijs.Afschrijving is gemiddeld als je van 40k afrekent. Eerste jaar 8k, tweede jaar 6k etc.(...)
Zou me eerst eens informeren voor hoelang je die km's moet blijven maken en anders zsm verhuizen. Nu prive zo veel km's maken is puur geld weggooien.
Zeg je het is maar voor zeg max. 1 jaar, zou ik (my 2 cents) wat gebruikts nemen die nauwelijks afschrijft en het overblijvende geld in het huis stoppen.
Ik rij 55k per jaar in eigen auto en heb zelfde afweging gemaakt. Ik ben op een 320d aut uitgekomen (en nog wat leuks voor de fun ernaast dat ik af en toe meeneem en niet hard afschrijft)
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Je kunt de Cupra ook voor een bepaalde tijd schorsen. Nieuwe relatief dure auto (+180pk) en 90k km per jaar gaat de afschrijving je hoogste kostenpost worden.
-
- Berichten: 9437
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Ik zou het nog anders doen. 90k km per jaar lijkt me gekkenwerk, moet er niet aan denken. Snap ook dat je niet overhaast een nieuw huis dichterbij je werk wilt kopen. Ik zou wat makelaars vlakbij je werk benaderen en kijken waar en wat je particulier voor een jaar kunt huren. De Cupra houden en in dat jaar rustig rondkijken voor je droomhuis en intussen geen kostbare uren van je leven weggooien met zoiets doelloos als woon-werkverkeer. Tijd is nog veel kostbaarder dan afschrijving, auto's of huizen.
Ik heb ietwat hetzelfde gedaan als jou qua auto's: mijn Golf 6 GTI JD verkocht en een Volvo diesel automaat gekocht. Dacht na de Golf dat ik die fase wel wat gehad had, qua DF. Nou, ik mis mijn GTI nog dagelijks. Ik ga het hierna niet weer doen, een auto puur met het verstand kopen. Hierna komt er weer een auto die ik echt wil en waar de hartslag van omhooggaat. Ik kan niet zonder en ik ben bang dat jij hetzelfde gaat krijgen.
Ik heb ietwat hetzelfde gedaan als jou qua auto's: mijn Golf 6 GTI JD verkocht en een Volvo diesel automaat gekocht. Dacht na de Golf dat ik die fase wel wat gehad had, qua DF. Nou, ik mis mijn GTI nog dagelijks. Ik ga het hierna niet weer doen, een auto puur met het verstand kopen. Hierna komt er weer een auto die ik echt wil en waar de hartslag van omhooggaat. Ik kan niet zonder en ik ben bang dat jij hetzelfde gaat krijgen.

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
wat een wijsheid 

- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Iets rustiger met het gaspedaal van de Cupra scheelt ook veel in het verbruik. Met een 'oude' gechipte 2.0T red ik de 1 op 12,5 wel gemiddeld richting wintersport met alle bagage. Jouw Cupra redt dat toch ook wel? Wat doet een 120d in de praktijk?
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke
Ik heb nog een Audi A4 Avant 1.9 TDI staan van '98 met 320.xxx op de teller.
Gechipt, 140 pk met 320 NM, waarvan de turbo vervangen is bij 247.xxx en de koppakking en distributie bij 275.xxx. Loopt gemiddeld 1 op 17-18.
Daar heb ik Recaro's van een Golf 4 ingebouwd. Rijdt super.
Als je iets goedkoops wilt en weinig afschrijven is dat een optie..
Gechipt, 140 pk met 320 NM, waarvan de turbo vervangen is bij 247.xxx en de koppakking en distributie bij 275.xxx. Loopt gemiddeld 1 op 17-18.
Daar heb ik Recaro's van een Golf 4 ingebouwd. Rijdt super.
Als je iets goedkoops wilt en weinig afschrijven is dat een optie..

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, Bing [Bot], Google [Bot], mark123 en 3 gasten