BMW Z4M proefrit, Bruce Lee...

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Daniel

Bericht door Daniel » 07 jun 2007, 21:52

Bdw, ik heb ook zo'n Hästens-ding van bijna 20 mille staan en ik heb nog nooit zo goed geslapen. 't is gewoon een beetje van alles: marketingsbullshit en pure kwaliteit :)

Joop

Bericht door Joop » 07 jun 2007, 21:55

Je gaat me ook niet vertellen dat alles pure onzin is wat een marketing afdeling verteld.

Dat is met een M-model zo, en dat zal met zo'n Hästens-bed ook wel zo zijn. Vraag blijft of je voor dergelijke zaken bereid ben veel te betalen omdat het over het algemeen niet zo heel veel beter is of meer biedt dan een product wat net tegen een topproduct aan hangt (bijvoorbeeld een 335i tegen een E92 M3 of een Z4 3.0si tegen een Z4M Coupe).

Ja ik probeer hier een draai aan dit draadje te geven: Slapen achter het stuur kan nooit goed gaan :lol:

Andre

Bericht door Andre » 07 jun 2007, 21:56

Evo RS is super. Heb niet voor niks 3 x een evo gehad. Kan niks anders zeggen.

Wat zou ik graag zo n auto zien bij bmw met RWD en dan mag ie ook nog wel iets meer kosten.

Waarom de evo weg. Ik had echt last van de cops door opzichtigheid en er kwam bij dat als ik fun met een evo wou zo absurd hoge snelheden een bocht in moest duiken door awd te laten glijden dat het gewoon echt gevaarlijk werd voor mij en andere weggebruikers. Dit is een auto die tot zijn recht komt met een rolkooi door de bossen van uk en finland. Dan kom ik er pas weer uit als de blaren in de handen staan van het sturen.

RVV

Bericht door RVV » 07 jun 2007, 23:21

Nogmaals marketing is niet slecht. Wat marketing vooral en eigenlijk alleen moet doen is de koper/klant een goed gevoel geven.

En dan zijn alle marketingstruuks toegestaan.

Er zijn mensen die een goed gevoel hebben bij het dragen van een horloge van 250000 euro. En er zijn mensen die een goed gevoel krijgen van het dragen van een Nike sportoutfit. In beide gevallen is de de marketing volledig geslaagd.

M BMW's moeten de klant dat speciale gevoel geven dat ze hun centen goed hebben besteed. Ik heb dat gevoel bij mijn auto. Maar ik relativeer ook en ga de M's niet mooier maken dan dat ze zijn. Mijn M komt voor mij niks tekort. Mij zul je ook geen letter zien schrijven dat de M3 niet 100% na het zin is. Heb het puur even over de auto alleen, niet over hoe die in de maatschappij staat/geaccepteerd word etc. Dat verhaal had ik duidelijk gemaakt.

Joop jij maakt best een verstandige keuze.. kleine stapjes, op je eigen manier van DF genieten.. dan maar geen verhalen over full lock over klaverbladen heen.. Ik heb het al eens eerder geschreven toen ik nog geen M had, een M verpest je, wat na de M, als je niet wilt doogroeien in nog veel duurdere en opzichtigere auto's ? Maar toch van de verworven kwaliteiten die een M bied wil genieten ?

Rebel

Bericht door Rebel » 07 jun 2007, 23:59

Andre, waarom was jij dan zo stom om ooit een M te kopen met alle toeters en bellen?
Waarom mogen de 'kopers" zelf niet ondervinden dat je gelijk hebt? Of misschien in hun geval ongelijk hebt?

Dat jij de toevallig een Knutselsmurf bent, en de technische kennis in huis hebt om een standaard bmw beter te krijgen als "BMW Motorsport" is jouw geluk en talent.
Hiermee kun jij geld besparen. Maar dat er legio's mensen met genoeg poen zijn, die zelf niet de kennis bezitten om dit te doen voor een "out off the box" M3 kiezen dat is dan belachelijk?

Daarnaast als ik een nieuwe auto koop wil ik volledige garantie 2 jaar zonder gezeur.
Gaat fraai worden, als iedereen zomaar een 1-serie gaat verbouwen en verklussen en dan nog denkt volledige garantie te krijgen?
Uiteraard heb jij met de Beier een band waarin dat geen rol speelt, maar de gemiddelde koper in nederland kan naar zijn garantie fluiten, als de chefmonteur de auto inspecteerd, nadat hij is binnengebracht met een probleem. Ik denk dat hij je er dan op doet wijzen dat je diverse modificaties hebt aangebracht die niet origneel zijn. En terrecht, waar is het einde ?

Daarnaast, wat gebeurd er bij inruil?
Ik zal nooit een jonge auto kopen die op een groot aantal punten is aangepast om beter te "presteren"
Afblijven zo een auto.........zoiets is niet voor niks gedaan......denk ik dan.
Tuurlijk kun je alles weer origineel opbouwen en dan inruilen, maar is dat een oplossing?

En tot slot. Spijt me dat ik dit misschien hard uitdruk Rico, maar ik hoor niks anders dan dat de nieuwe M3 te duur is.....etc.
Ten eerste heb jij nooit een nieuwe M3 gekocht, dus is het verschil met jouw auto inderdaad gigantisch.
Uiteraard neem ik van je aan dat jij een nieuwe M3 destijds c/q nu kan of durft aan te schaffen.
Maar iemand die 5 jaar geleden de volle mep voor een M3 heeft betaald en na 5 jaar plezier nu weer een nieuwe M3 aanschaft is het allemaal niet zo een punt.

De nieuwe Golf is ook veel te duur Rico...
Mensen die in het verleden een M3 nieuw kochten, waren mensen die net iets meer van "rijden" hielden als de doorsnee BMW rijder, en daarvoor ook meer betaalde.
Of gewoon een pimp, dealer of andere duistere klant die een M3 als een statussymbool zien.

In beide gevallen is geen snars veranderd.
Prijsstijging van de nieuwe M3 is niet zo schrikbarend als jij doet afschilderen...

En tot slot, wil ik toch zeggen dat een aantal van jullie blindelings achter Andre rennen.
Hoeveel uur per week haal jij de maximale fun uit je auto binnen de wettelijke normen? Heb je daar een Andre'-edition voor nodig? heb jij de skils zoals andre die er het maximale uithalen?
Sommige mensen doen laten blijken alsof ze iedere morgen 3 rondjes over het circuit rijden voordat ze op hun werk zijn.

En dat verhaal over restwaarde....en verlies....
Die geweldige 130i -ex staat nog steeds bij de Beier.
Had jij je die auto al particulier zien verkopen?
En ik denk als er morgen nog een 130i rijder komt die hem wilt inruilen dat hij echt niet een superprijs zal krijgen.
Als er geen kopers zijn, dan zakt de restwaarde ook vanzelf.

Iemand die de nieuwe M3 koopt en hem na 2 of 3 jaar inruilt zal zeker nog een behoorlijke prijs terug krijgen, mits netjes onderhouden en in goede staat.
Omdat het model dan nog volop in de running is.

ik blijf erbij dat je jouw M3 nu moet verkopen, want hoelanger je nu wacht hoe meer last je zult ondervinden van het nieuwere model, en het aantal M3's dat ingeruild worden op een nieuwe.
ook dit heeft met restwaarde te maken.

Ik weet dat jij denkt dat die waaier niet op gaat bij een M3 cs, maar de toekomst zal het leren. over het algemeen, is dit wel terdege zo.

Rebel

Bericht door Rebel » 08 jun 2007, 00:05

Zo en nu ga maar braaf slapen ....

p.s.: slaap jijzelf ook op je eigen handel? Nee toch heh? :wink:

RVV

Bericht door RVV » 08 jun 2007, 00:10

Hoeveel uur per week haal jij de maximale fun uit je auto binnen de wettelijke normen?
nul uur

Andre

Bericht door Andre » 08 jun 2007, 00:28

Waarom heb ik ooit een m3 gekocht. Dat was een droom wens en ik moet zeggen dat ik van mijn eerste m3 toch wel heb genoten. Die blauwe m3 had ik niet moeten kopen. SMG was niet zo mijn ding zeker als je wilt driften miste ik een koppeling. Toen kreeg ik nog problemen met de verzekering die klasse 5 eiste en die troep moet ik niet. Toen kreeg ik nog even de bijtelling van de m3 nog van de eerste zeg maar. En toen kocht ik een 120d voor de vrouw en die reed zo verrekte goed dat ik de m3 echt overbodig vondt en ook nog veel nadelen had als boven beschreven. Ik ben toen met de blauwe op de ring geweest en rico had de 120d van hem zelf mee. Ik had een aantal ronden met de m3 gereden en stapte 1 ronde bij rico in de 120d over de ring. Toen wist ik het zeker de 1 serie bood mij zoveel meer driving fun door zijn wegligging daar wou ik met alle plezier een m3 voor opgeven graag zelfs. Maar ik houd geen mensen tegen die een nieuwe m3 willen kopen. Tis leuk een beetje discussie los weken. Maar ieder moet het zelf weten wat ie koopt. Ik heb zelf ook een m3 gehad. Ik vertel mijn ervaringen en hoe ik er over denk. Ik zeg doe je voordeel ermee of life and learn the hard way zoals ik heb gedaan. Als ik werkelijk een e92 m3 zou willen rijden dan doe ik dat dus het zijn echt allemaal geen posts uit jaloezie maar het is gewoon mijn route hoe ik het zie.

Een tip voor de km vreters koop een 123d straks en zet er een sperdiff op en je lacht echt de hele wereld uit. Je rijdt zuinig je kan driften en ding gaat super over de ring daar hoef je echt geen dure M meer voor.

Ik zal straks een sper diff handeltje opzetten kan ik er nog wat aan verdienen ook.

RVV

Bericht door RVV » 08 jun 2007, 00:36

Goed punt van die klasse 5 alarm toestanden !

beetje vergeten, maar echt een hele belangrijke reden voor mij om niet zo'n dure auto te willen rijden.

GTRene

Bericht door GTRene » 08 jun 2007, 00:50

Rico v Velzen schreef:Goed punt van die klasse 5 alarm toestanden !

beetje vergeten, maar echt een hele belangrijke reden voor mij om niet zo'n dure auto te willen rijden.
Ja daar baalde ik ook al van, daar wilden ze mij ook aan destijds met de Z3 m coupe S54 maar ik wilde niet en ben toen gaan shoppen met verzekeringen, uiteindelijk en goedkoper en hoefde maar klasse 2 haha tja ff rondneuzen levert al snel wat op...niet alle verzekeringsmaatschappijen eisen dat systeem...

Trouwens vraagje aan Andre, er zijn ook een paar Hartge 1 serie's met 450pk maar die stellen erg teleur met snelle ronden zetten...hoe zit dat? is ie gewoon te zwaar? en wat kun je eraan doen...want op zich de 1 serie vind ik wel leuk als ie is aangepast.

Andre

Bericht door Andre » 08 jun 2007, 01:16

daar zit een v8 in das gewoon te zwaar in de neus. Wel veel power maar geen wegligging.

Andre

Bericht door Andre » 08 jun 2007, 01:22

http://www.quaife.co.uk/BMW-ATB-DIFFERE ... rentPage/1

Robin neem contact op met quaife bestel zo n diff dan kan joost van JR motorsport dat diff wel voor je inbouwen denk dat je 1 dag je auto moet missen.

http://www.quaife.co.uk/What-is-a-Quaif ... fferential
Laatst gewijzigd door Andre op 08 jun 2007, 01:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Rebel

Bericht door Rebel » 08 jun 2007, 01:27

Andre, duidelijk verhaal.

Maar het blijft natuurlijk opvallend hoe jij (en logischer wijze dan ook Rico) mijn overige vragen blijven ontwijken?

Ik zal ze nog een keer op een rijtje zetten, omdat ik toch graag jou (en logischerwijze ook Rico) mening hoor hierover.

-Wat voor een alternatief stel je tegenover een M3, voor die mensen die niet de kennis en feeling hebben om hun eigen 1-serie om te bouwen tot een ultieme drivingmachine die een M3 doet verbleken ..........euh ..vergeten.

- Hoe zie je al die aanpassingen de eerste 2 jaar in de garantie-periode ?
En dan heb ik het niet over jouw situatie, maar over een echte driving-fun-lover die vertelt is dat hij beter een goedkopere 1-serie kan "ombouwen"?

-Hoe zie jij zo een "omgebouwde" 1 serie zijn restwaarde als je hem na een aantal jaren inruilt? (en dan wederom niet in jouw situatie)

En last but not least....

Waren het niet jij en Rico die van de daken schreeuwde dat je een auto "out of de box" moest kopen? Restwaarde ...afschrijving....etc etc..

:wink:

p.s. Rico, kom nu niet met het verhaal dat je met een 1-serie meer fun kunt hebben als met een M3.
Ik kan me heus wel voorstellen dat Andre nog meer fun beleeft met een Opel Corsa 1.1 dan menige anderen met een Porsche GT3.

Maar wij zijn niet Andre. Simpelweg omdat hij vele malen sneller en behendiger is als ons. Ik erken mijn meerdere, geen problemen mee.
Maar dat wilt nog niet zeggen dat ik zijn filosofie van autorijden/aankopen volg.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 jun 2007, 01:32

Maar hoeveel kennis moet je hebben dan om een auto zo om te bouwen.

1. Je besteld een diff en laat dat inbouwen
2. brengt zo'n auto weg voor een custom onderstel.

Plat gezegd je moet alleen poen in je portemonee hebben.

Het halve forum rijd hier met aftermarket onderstellen ed rond. Zo moeilijk is dat nou ook weer niet. Je moet hooguit weten bij welk bedrijf je aankloppen moet.

Andre

Bericht door Andre » 08 jun 2007, 01:38

-Wat voor een alternatief stel je tegenover een M3, voor die mensen die niet de kennis en feeling hebben om hun eigen 1-serie om te bouwen tot een ultieme drivingmachine die een M3 doet verbleken ..........euh ..vergeten.

Tja als een volle beurs hebt en het maakt allemaal niet uit en het interesseert je geen reet wat de bijtelling / afschrijving doet en klasse 5 alarm duurder onderhoud etc koop een m3 of wacht op de m1.

- Hoe zie je al die aanpassingen de eerste 2 jaar in de garantie-periode ?
En dan heb ik het niet over jouw situatie, maar over een echte driving-fun-lover die vertelt is dat hij beter een goedkopere 1-serie kan "ombouwen"?

Een sper levert geen probleem op en wordt een auto absoluut niet minder van. Ik doe motorisch niks aan mijn auto dus ploft de motor garantie. Onderstel daar doet geen dealer moeilijk over. En een stel remblokken doet ook geen dealer moeilijk over.

-Hoe zie jij zo een "omgebouwde" 1 serie zijn restwaarde als je hem na een aantal jaren inruilt? (en dan wederom niet in jouw situatie) Ik bouw alles terug naar standaard so what s the problem. Ik zet alleen zaken op mijn auto die ik naar orgineel terug kan bouwen. Dus geen kooi erin lassen bijv.

En last but not least....

Waren het niet jij en Rico die van de daken schreeuwde dat je een auto "out of de box" moest kopen?

Klopt maar ik kan niks meer out of the box kopen wat me voldoet. Alleen een m1 van 1350kg en voor 65k euro zou me kunnen overhalen. Een m3 van 1655kg kan mij niet bekoren out of the box of niet.

Rebel

Bericht door Rebel » 08 jun 2007, 01:39

Ik vind de nieuwe GT3 ook veel te duur
Ik vind de nieuwe 599 Ferrari vind ik ook veel te duur voor wat hij bied
Ik vind een bed van 22000 euro ook veel te duur
Ik vind een Mies van der Rohe "Barcalona-chair" van 6000e ook veel te duur
Ik vind een zuiveren scheerwollen pak van 4500e ook veel te duur
Ik vind een nieuwe tuinverlichting van 7000e euro ook veel te duur
Ik vind een avondje uiteten bij "Beluga" in Maastricht voor 500K ook veel te duur
Ik vind een horloge van 9000e ook veel te duur
Ik vind een boot van 87000e ook veel te duur

En toch worden zulke uitgaven gedaan..

Eigenlijk is alles duur....
Ach eigenlijk is zo een M3 niet eens zo duur...
Tis maar waar je interesses liggen, en wat je kunt missen.

Mensen die zeuren dat iets te duur is. Zijn waarschijnlijk ook niet de mensen waarvoor dat product gemaakt is.

Andre

Bericht door Andre » 08 jun 2007, 01:42

Klopt bert slaat de spijker op zijn kop het zijn een paar simpele aanpassingen die zoveel betekenen voor de auto. Maar het stelt geen reet voor.

Mijn auto heeft

1 recaro race stoel orginele stoel staat in opslag en kan er zo weer in.
1 race onderstel die van hard naar zacht kan custom made intrax. Orginele schokbrekers liggen in opslag en kan er zo weer onder.
1 set race remblokken kan ook zo weer verwisseld worden
1 sperdiif met orgineel diff in opslag die kan er ook zo weer onder.

Rebel

Bericht door Rebel » 08 jun 2007, 01:47

Bert, niet iedereen ervaart een auto al;s prettig zoals Andre hem graag heeft.
Een onderstel is ook een kwestie van feeling.
Andre Somberg (met banaan-porsche) heeft de nodige jaren erover gedaan alvorens hij een auto had die HIJ perfect vond rijden voor ZIJN rijstijl.
Wilt niet zeggen dat het Andre de V zijn keuze ook zou zijn.

Dus alleen poen red je niet.
We spreken hier immers over de meest ultieme drivers-auto die een bmw-M3 moet verslaan qua rij-plezier.
En daarbij komt meer kijken dan alleen maar geld neertellen.

Ik denk dat een M3 dusdanig gemaakt is dat iedereen er aardig mee uit de voeten kan.
Een beter onderstel laten aanmeten wilt niet altijd per definitie zeggen dat de auto makkelijker te rijden is.
Immers de grenzen worden verlegd, maar daardoor worden de marges ook dunner die je ervoor behoeden dat het misgaat.

Rebel

Bericht door Rebel » 08 jun 2007, 01:52

Andre kun je de kosten nader toelichten waaraan we moeten denken...

Ik heb het dan over:

De prijs die een normale consument moet betalen voor de aanpassingen door jouw omschreven.
En de prijs om deze aanpassingen weer eruit te laten halen als ik mijn auto na 2 jaar weer inruil.

Ben redelijk benieuwd, hoeveel er bovenop die 130-i prijs komt dan.
Overigens een M1 voor 65 K kun je vergeten.
Ik snap niet hoe jullie tellen, maar ik vind dat je de prijs moet tellen van een auto met de bijkomende kosten die vanzelfsprekend zijn.
Zoals metaliclak, radio/cd plus speakers, alarm, afleveringskosten........om het dan maar heel erg beknopt te houden..

Maik

Bericht door Maik » 08 jun 2007, 08:51

Rob, serieuze opmerking: ik heb al vaker gemerkt en lees het hier weer, dat jij zo krampachtig reageerd op aanpassingen aan een auto. Jij bent telkens "bang" voor restwaarde/afschrijving en garantie. Ik vind dat als je op die manier omgaat met je hobby, dat je dan jezelf een hoop plezier ontzegt.
Jij hebt het daarnet over dat als iemand iets te duur vind, dat het produkt dan niet voor hem gemaakt is, maar wat je bedoelt is dat diegene het gewoon niet kan betalen.

Dat is hier ook gewoon aan de hand. Jij koopt een TT van 65k (?) maar bent dan als de dood dat je een paar k extra euro erop gaat verliezen als je hem weer na een paar jaar inruilt. Tsja, dan wil je dus wel veranderen maar kan je het dus niet betalen. Koop dan een iets goedkopere auto waar je het wel op kan lije (op z'n Haags :) ). Dan kan je potentieel een auto hebben waar je meer lol mee hebt dan de TT, hoe goed die ook is.

En dan garantie. Daar moet je je ook hier weer niet druk over maken, wat Andre zegt, als je motorisch niet gek gaat doen, blijft garantie gewoon overeind staan voor de dingen die je niet aanpakt. Garantie op het onderdeel wat je vervangen hebt, heb je ook gewoon via de leverancier van dat onderdeel.
Ikzelf heb toch ook al aardig wat versleuteld aan mijn speedster. Ook een dikker onderstel. Maar toch werd er helemaal niet moeilijk gedaan over een nieuw stuurhuis wat onder garantie vervangen werd. Wie weet had het wel meer te lijden door het hardere onderstel/bredere banden/verlagen? Dat geintje had mij anders 800euro gekost...

Dus: leef een beetje en niet zo krampachtig met je hobby omspringen, als je er op die manier meer lol uit kan halen dan is het toch simpel?

kris

Bericht door kris » 08 jun 2007, 08:59

quote Rebel: "Of gewoon een pimp, dealer of andere duistere klant die een M3 als een statussymbool zien."

--> he, dat was ik indertijd :)

@Bert, idd, half het forum rijdt met een aftermarket onderstel rond, en ik durft te beweren dat van die helft de helft met een "trager" onderstel rondrijd dan het out-of-the-box onderstel (harder en lager uiteraard wel, maar sneller? naaah)

't is allemaal heel simpel, voor dré is gezien alle randvoorwaarden de 130i dré-spec het beste compromis momenteel, voor koos, piet en jan kan dit iets totaal anders zijn...

ik wou een M omdat ik er minstens 1 maal 1 gehad wou hebben. Toen ik em kocht dacht ik ook het auto-walhalla gevonden te hebben, en dat was het voor een groot stuk ook. Ik dacht toenertijd, deze wagen is af, hier moet ik niks aan veranderen... nou dat bleek zo niet te zijn. En uiteindelijk was de M in kris-spec de M zoals hij vor mij af-fabriek had moeten zijn...

Maar dit neemt niet weg dat de standaard M een supper fijne wagen was, no matter what... maar er is altijd baas boven baas.
.. en wel op twee vlakken: allereerst op puur prestatie niveau en ten tweede op "gevoelsmatig" vlak.

en voor mij persoonlijk schiet de E46M3 op beide vlakken te kort heden ten dage... :P

Michel P

Bericht door Michel P » 08 jun 2007, 09:13

Mooie vragen Rob, in andere draadjes kun je idd lezen dat Andre de spullen weer terug (laat) schroeft op de ingeruilde auto, zodat deze weer standaard is. Dat heeft hij eigenlijk altijd al gedaan. De mods verkoopt hij dan los, of schoeft hij weer in de nieuwe auto. Je hebt toch wel dobbelsteenventieldopjes op je TT ;-) of vervalt de garantie dan ook :lol:

Ik denk dat je de gewenste modificaties aan onderstel en diff e.d. gewoon in overleg met de dealer open moet bespreken. Dan kan je denk ik heel veel wazigheid met een eventuele garantieclaim voorkomen. De ene dealer zal daar sympatieker tegen over staan dan de andere, reden om dit bij een koop overweging mee te nemen. Dat Andre een bovengemiddeld goede relatie heeft met zijn dealer is natuurlijk helemaal waar, maar dat is niet van vandaag op morgen zo geweest. Zoiets moet groeien.

Als ik het goed heb begrepen heb jij met je VAG dealer ook een hele goede relatie, dus er moet in goed overleg genoeg mogelijk zijn lijkt me.

Michel

GTRene

Bericht door GTRene » 08 jun 2007, 09:54

Gewoon een auto buiten de garantie kopen voor een scherpe prijs van iemand die een dikke geld val kan permiteren en er snel vanaf wil en dan opbouwen tot jou auto...

Ik heb trouwens vele BMW M3 's gehad...fijne auto's fijne motoren maar de nieuwere modellen werden zwaarder en zwaarder en nu vind ik ze niet aantrekkelijk meer...nee, mijn liefde voor de M beperkt zich tot de E30 M3 met nwe type M3 6 cill, of 6 cill M5...of zoals ik al eerder had een speciaal gebouwde BMW Compact met e36 M3 dat was ook heerlijk :lol:
Nu heb ik al 4x Z3 M modellen gehad en de laatste de Hartge maar das geen M, anyway die Z3 M modellen zijn de laatste soort die qua gewicht nog fijn zijn, en niet te zwaar aanvoelen...dus ik zou ook wat speciaals willen bouwen max rond de 1350kg anders is het alweer te zwaar.

Martijn

Bericht door Martijn » 08 jun 2007, 10:12

GTRene schreef:...dus ik zou ook wat speciaals willen bouwen max rond de 1350kg anders is het alweer te zwaar.
1 serie
+
S54

8)

Andre

Bericht door Andre » 08 jun 2007, 10:18

1 serie plus 130i motor 161kg met gasklephuizen 340pk plus sper is smile ohne ende.

Plaats reactie