BMW M2

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
MarkS

Re: BMW M2

Bericht door MarkS » 06 jan 2016, 21:47

Bert ///M3 schreef:Bij een M2 kan ik er overigens dan weer wel inkomen dat mensen een handbak kiezen maar als je naar het hogere segment kijkt, bij een 991 Gt3 of een Ferrari 458 zou het in mijn ogen alleen maar afbreuk aan de auto doen.
Andersom kan ik me bij de M2 (overigens net als bij de M3/M4) heel goed voorstellen dat je juist voor de moderne(re) techniek kiest omdat die het meest optimale uit de auto haalt. Gaat me nog niet eens om de stoplicht sprintjes die een paar tienden sneller verlopen maar M DCT stelt je wel in staat continu maximale turbodruk te houden, iets dat je hoe snel je ook handmatig kunt schakelen nooit helemaal gaat lukken met een handbak. Ook al zorgt sport plus stand ervoor dat de turbo's blijven spoelen voor een snellere gasresponse. Je hebt dan altijd een (kleine) onderbreking. Maw M DCT past optimaal/beter bij het karakter van dit soort moderne turbo motoren. Een old skool 911 turbo, los van het feit dat ze toen nog geen automaat laat staan PDK leverden, zou ik ook alleen handmatig willen rijden. Past bij het tijdsbeeld, de auto en de techniek van toen. De punten die je noemt over het rijden op het circuit zouden voor mij ook in het voordeel spreken van de DCT. En dan hebben we het over gewoon hobbymatig circuit rijden. De echte racers kiezen sowieso voor de DCT / PDK variant als de mogelijkheid er is. Staat ergens op YouTube ook een leuk filmpje over, met een 987 Cayman handbak vs PDK. Ben het linkje even kwijt.

Edit, linkje gevonden: http://youtu.be/hXyaOgqhchw

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 jan 2016, 22:32

FWIW,

Ik denk dat een HB beter bij een turbo past omdat het toerental niet zo kritisch is.

Bij een hoogtoerige atmo zou ik dan wel een PDK-DCT overwegen, de verzetten zijn korter, de powerband is kritischer waardoor zo`n bak beter tot zijn recht komt.

Mijn E92 M3 HB, drama, veel te lange verzetten (hence een Cayman met een HB)..............had dus 100% een DCT moeten zijn

Mijn E82 1M HB, dat was een perfecte combi, een M2 zal niet anders zijn

Maar ach, wat weet ik d`r van.............. :lol:

MarkS

Bericht door MarkS » 06 jan 2016, 23:42

Dat zeg ik (of we), in een ander topic, = persoonlijk. :wink:

Snipe

Bericht door Snipe » 07 jan 2016, 00:34

FreudeamFahren schreef: Ik vind flipperbakken vooral een stuk uitdaging missen. Het kost geen moeite om het maximale uit de bak te halen. Met 3 pedalen en een handbak zit daar uitdaging in, en vervolgens ook voldoening als je perfect heel & toe'end van verzet wisselt, zonder ook maar een schokje of trilling in de hele aandrijflijn. Flipperbakken zijn allemansvrienden. Ik vind autorijden (op alle vlakken) leuker als er vaardigheid bij komt kijken.
Dat is het hele eiereten natuurlijk. Zescilinder, achterwielaandrijving, handbak; meer heb je niet nodig. Natuurlijk kan een DCT of PDK het sneller, maar je hoeft zelf ook minder te doen en het geeft daarom minder voldoening als alles gaat zoals het bedoeld was.

En natuurlijk kun je, zoals hiervoor gezegd werd, bij een automatische M135i ook zelf schakelen met de flippers. Maar daar is met 8 versnellingen de lol snel af, vind ik.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 jan 2016, 08:32

De enige overweging om in de (verre) toekomst een van een DCT voorziene M2 te kiezen zou 't prijsverschil kunnen zijn.

De rest is hier al door de handbakliefhebbers en uitleggers uitgelegd.

Maar 'n M2 DCT is ook zeker geen stakker. :lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 07 jan 2016, 11:32

Het blijft zeker persoonlijk. Maar een turbo in combinatie met automaat vind ik altijd kut. Gebruikt gewoon het koppel niet onderin want schakelt steeds terug. Daardoor verbruikt hij ook nog eens veel meer. Hij schakelt alleen niet terug als je hem in handmatige modus hebt. Als je hem echter steeds in handmatige modus hebt, waarom heb je dan een "automaat" genomen ? Dan geniet je kennelijk dus van het zelf doen. Maar als je het allemaal zelf wil doen, waarom geen koppeling en handbak nemen ? Dan doe je alles zelf.

Anders klopt de argumentatie gewoon niet. Een automaat nemen, maar alles zelf moeten doen, want anders gebeurt het niet goed.
De argumentatie toont zelf al aan dat de combinatie niet deugt.

Mijn conclusie: voor het echte circuit werk zou ik de DCT wel snappen. Maar voor de lol de handbak.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 07 jan 2016, 12:54

Mooi verwoord en beargumenteerd !

MarkS

Bericht door MarkS » 07 jan 2016, 13:30

Alleen zijn M DCT (en PDK ook) geen "automaten" in de betekenis die ik hier vaak lees (eraan wordt gegeven) en wss gebaseerd op wat ooit als automaat werd gezien (vroegah), los van het feit dat je hem wel ook als automaat kunt rijden. Het heeft voor de vergelijking met de handbak imho dan ook niet zo veel zin om alleen de "automatische" stand van M DCT / PDK en het daarin "vanzelf" opschakelen te benadrukken.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 07 jan 2016, 13:55

MarkS schreef:Alleen zijn M DCT (en PDK ook) geen "automaten" in de betekenis die ik hier vaak lees (eraan wordt gegeven) en wss gebaseerd op wat ooit als automaat werd gezien (vroegah), los van het feit dat je hem wel ook als automaat kunt rijden. Het heeft voor de vergelijking met de handbak imho dan ook niet zo veel zin om alleen de "automatische" stand van M DCT / PDK en het daarin "vanzelf" opschakelen te benadrukken.
Geloof(/hoop) dat de meeste mensen die hier wat schrijven over DCT en PDK en hun afwegingen echt wel genoeg mee hebben gereden. Voor mij, genoeg pdk/dct-ervaring, nog steeds voorkeur voor handbak, tenzij competitie-verband oid...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 jan 2016, 14:22

Macboy redeneerd vanuit de automaat die hij in zijn eigen auto heeft. Een 8 traps automaat welke in feite op comfort gericht is vind ik weer niet te vergelijken. Dat BMW er voor de sport zelf nog wat flippers op zet voor de sport doet daar niks aan af. Verder zijn 8 trappen natuurlijk ook gewoon onzin. Bij een handbak wil je dat niet eens hebben, dan blijf je schakelen.

Maar ik zie een systeem als DCT in een M2 in feite ook niet als een automaat, maar als een gewone bak waarbij je niet hoeft te koppelen. Van mij mogen ze die automatische stand er zelfs wel af halen hoewel het makkelijk is als je zit te bellen :tooth:

Misschien komt het ook dat je er anders naar kijkt als je bijvoorbeeld SMG gewend bent. Vooral bij de eerste versies is het schakelen in automaatmodus bij die bakken gewoon ontzettend onnatuurlijk vergeleken met de automaatbakken uit die tijd.

Daarbij vind ik SMG en DCT achtige bakken vooral voordelen hebben op andere vlakken zoals al gezegd, dat het in een rechte lijn sneller is vind ik nog niet eens echt een voordeel. Serieus 0,2 sec sneller naar de 100, who cares. Zou je er mee racen dan gaat het natuurlijk wel op.

Enige is wil je driften of dat soort capriolen uithalen dan ben je bij die bakken weer aan het verkeerde adres, en dan is een handbak simpelweg bruikbaarder IMHO.

Tristan

Bericht door Tristan » 07 jan 2016, 14:41

Macboy schreef:Het blijft zeker persoonlijk. Maar een turbo in combinatie met automaat vind ik altijd kut.
Heb ik al eerder gezegd maar mijn mening is anders. Voor welk doel gebruik je de automaat. Voor dagelijks gebruik in een 'sportieve' auto, heerlijk. Ik wil niet anders. Als funauto altijd handbak.

Maar. De 991 Turbo S moet je de PDK hebben. De auto is zo snel dat een handbak een limiterende factor is.
Ik was erg blij dat de auto met een PDK was, je hebt werkelijk handen en voeten nodig om het bij te benen, zo snel is die auto.

Dus het is niet zwart/wit.

MarkS

Bericht door MarkS » 07 jan 2016, 15:37

Bert ///M3 schreef:Maar ik zie een systeem als DCT in een M2 in feite ook niet als een automaat, maar als een gewone bak waarbij je niet hoeft te koppelen. Van mij mogen ze die automatische stand er zelfs wel af halen hoewel het makkelijk is als je zit te bellen :tooth:
+1

En verder blijft het gewoon een persoonlijke voorkeur waarbij ik niemand van een handbak probeer af te praten, grootste deel van het wagenpark hier is ook handbak incl de huidige trackcar, maar af en toe lijkt de discussie zich een richting te bewegen alsof handbakken per definitie en vanuit de techniek zaligmakend zouden moeten zijn en de enige juiste keuze voor de echte liefhebber kan zijn. Daar zet ik wat kanttekeningen bij, that's it.

allen

Bericht door allen » 07 jan 2016, 16:11

Tristan schreef:De 991 Turbo S moet je de PDK hebben. De auto is zo snel dat een handbak een limiterende factor is.
Ik was erg blij dat de auto met een PDK was, je hebt werkelijk handen en voeten nodig om het bij te benen, zo snel is die auto.
Wat ik me dan serieus afvraag is of zo'n wagen op de openbare weg eigenlijk uberhaupt nog wel leuk kan zijn, of dat je er uitsluitend trackdays mee moet doen om plezier te hebben. Nooit eens volle polle kunnen moet voor mijn gevoel uiterst frustrerend zijn.

Robin

Bericht door Robin » 07 jan 2016, 18:38

allen schreef:
Tristan schreef:De 991 Turbo S moet je de PDK hebben. De auto is zo snel dat een handbak een limiterende factor is.
Wat ik me dan serieus afvraag is of zo'n wagen op de openbare weg eigenlijk uberhaupt nog wel leuk kan zijn, of dat je er uitsluitend trackdays mee moet doen om plezier te hebben. Nooit eens volle polle kunnen moet voor mijn gevoel uiterst frustrerend zijn.

???

Het is dat het hier nu minder goed weer is, maar 'n 991 Turbo S awd is ongeveer de snelste standaard auto nieuw te koop...in the world (en op winterbanden) hier de snelweg op tik ik 250 aan al langs 't stadion hiero...
(Als ik al 200 aantik met de 1M op 't zelfde punt :))

Kortom, ik snap je punt to-taal niet allen, neem me niet kwalijk.

Kijk hartje Tokio, Manhattan , ja doh.

MarkS

Bericht door MarkS » 07 jan 2016, 19:06

Effe 250 aantikken waar je met een 1M net 200 haalt.

Volgens mij bevestig je nu precies het punt dat hij probeert te maken. :mrgreen:

romo

Bericht door romo » 07 jan 2016, 19:35

Nog even;
M2 press drives will take place on February 12. Look for the first reviews right after
Bron; Bimmerpost

MarkS

Bericht door MarkS » 07 jan 2016, 19:38

Nais, ben de filmpjes van stilstaande M2's in fotostudio's nu wel een beetje zat.

Robin

Bericht door Robin » 07 jan 2016, 19:53

MarkS schreef:Effe 250 aantikken waar je met een 1M net 200 haalt.

Volgens mij bevestig je nu precies het punt dat hij probeert te maken. :mrgreen:
LOL, andersom, een 991 Turbo S met awd heeft altijd tractie dusd waar ik hier 200 haal, is 250 met dat ding mogelijk en dat was toch volle polle?:)

MarkS

Bericht door MarkS » 07 jan 2016, 20:12

Aan de tractie van een 911 turbo twijfel ik niet. Zelfs bij de wat oudere modellen kan ik uit eigen ervaring zeggen.

Maar feit is dat als je met dat soort wagens een paar seconden vol op het gas gaat je aan snelheden zit waarvoor je je rijbewijs wel 2x kwijt kunt raken. Die binnenweggetjes worden dan ook wel heel snel erg smal en bochtig. :wink: Woon gelukkig vlakbij de Duitse grens.

Ik snap het punt dan ook wel een beetje, heb een tijdje een 993 Carrera (2) gereden en daarna dus een turbo. En die Carrera kon je op binnendoor weggetjes veel meer "uitwringen" en langer volgas door de versnellingen jagen dan de turbo. Minder listig ook in de bochten. Waarmee ik niet zeg dat ik met die turbo minder lol heb of geen bochtige binnendoor weggetjes pak. Maar met de huidige (bijna) 600PKs in die dingen ... Je referentie snelheid waarop het echt leuk begint te worden verschuift behoorlijk.

Back on M2 topic ...

Robin

Bericht door Robin » 07 jan 2016, 21:24

Klopt, met 'n oldskool 1M haal je al snelheden waarvan ik denk 180 nu al? Had een 130/140 beleving.

Dus 't is al gauw veel te snel. Maar uitwringen van 'n 991 TurboS wil ik graag één dagje in deze Umgebung proberen:)

Ontopic.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 07 jan 2016, 22:09

Dat heeft voor een deel ook te maken met steeds stiller wordende autos, niet alleen met de pk's. Reed van de week met een 218i active tourer of hoe dat ding mag heten. Normaal rijd ik altijd automaat. Op een stuk waar ik niet bekend ben en dus vluchtig naar links ging voel ik een abs achtig iets. Dus nogal verbaasd van wat er gebeurde, maar dat was dus de motor die uitviel omdat ik vergat terug te schakelen.
Pak ik een of ander bestelwagentje of oudere auto daar overkomt me dat niet mee, daar merk je het aan alles dat die af dreigt te slaan.
Dus als ze op die porsche nou wat smalle banden en minder isolatie gebruiken lijkt me dat een prima auto voor de binnenwegen.

De meeste lol op een dijk bij mij in de buurt was nog altijd in de alto van m'n oma. Lekker op de limiet rijden, beleving van een kart want dat ouwe hok is niet eens geisoleerd leek het wel en je kon er amper je rijbewijs mee kwijt raken, prachtig! Beleving gaat het om, hoogste snelheid op een rechtstuk is bijzaak imo.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 07 jan 2016, 22:47

EVO magazine, EVO Unwrapped

Macboy

Bericht door Macboy » 07 jan 2016, 23:21

Mark goed punt hoor. Natuurlijk speelt gevoel een grote rol. Maar dan heeft discussieren ook weinig zin. Gevoel is immers gevoel. Ieder zijn mening natuurlijk. Maar ben wel benieuwd wat je van de argumentatie vindt, vanuit de ratio dus. En zeggen dat de ene automaat de ander niet is begrijp ik als geen ander, zoals Bart ook zegt: we zijn allemaal wel een beetje kenners en liefhebbers hier denk ik ?

Bert ik rij de 120d pas vanaf augustus met 8-traps automaat. Maar de handbak discussie roep ik natuurlijk al jaren zoals ik het nu verwoord heb.

De PDK van Porsche vind ik ook gewoon heel gaaf. Werkt allemaal super en bij atmosferische motor logischer. Heb van de honderden kilometers die ik erin heb gereden niet 1 seconde de automaat stand gebruikt. Neem aan dat je dat bedoelt ? Steeds in manual stand. Blijven flipperen dus. Maar toch zegt mijn gevoel dan: de handbak zou ook leuk zijn geweest. Voordeel PDK is dan wel dat je best of both worlds hebt: voor de files of rustige ritjes heb je een automaat stand. Ik snap het wel.

Nu was de handbak in de Porsche qua overbrenging ook kut volgens de testen. En BPM boetes en alles. En de GTS is ook wel spielerei en flipperen is ook spielerei. Dus dan is de keuze helemaal makkelijk. Was ook wel overtuigd van de GTS PDK combo. En heb meer van de GTS genoten dan Romo denk ik.

Maar de bak van de M2 zal nooit de kritiek krijgen zoals de Porsche handbak. En dan is het voor mij simpel.

:df:

MarkS

Bericht door MarkS » 07 jan 2016, 23:57

Omdat ik in de Porsche een handbak heb, auto uit 1998, en ik van plan ben die voorlopig niet weg te doen, zou een eventuele M2/M3 mij met M DCT meer aanspreken. Heb daar, als bezitter/eigenaar ook nog geen ervaring mee en de proefritten, alhoewel voornamelijk PDK en een enkele M235i, spreken me erg aan. Daarbij vind ik het ook wel passen bij de huidige stand van de techniek, zijnde een sportwagen / sportieve wagen anno 2015/2016.

Op het circuit vind ik het leuk om het h&t'en te perfectioneren en dat lukt de ene keer beter dan de andere. Meestal is het toch rijden tegen je eigen rondetijden en hoe vaak krijg je het dan een heel rondje in alle gevallen 100% goed? Ik wil zo'n M DCT op het circuit ook best eens een kans geven. Gaat het na een tijdje vervelen, kunnen we altijd terug naar de handbak. Misschien de E36 voorlopig nog even niet weg doen. :wink:

1M heb ik zelf nog nooit in gereden. Lijkt me een redelijk goede referentie voor de M2 met handbak. Dus snap diegene hier die die ervaring wel hebben ook wel om in de M2 dan ook voor de handbak te gaan. Een buil kun je daar bij BMW niet aan vallen lijkt me.

Macboy

Bericht door Macboy » 08 jan 2016, 01:52

Slotje :mrgreen:

Plaats reactie