Remblok keuze circuit/trackdays

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
yarisroy

Remblok keuze circuit/trackdays

Bericht door yarisroy » 01 jan 2016, 18:39

Hallo,

Op dit moment rij ik een Toyota yaris 1.5 tsport van 2004.
ik rij regelmatig trackdays op Zandvoort en Assen.
mijn vraag is welke remblokken kunnen jullie mij aanbevelen?
Op dit moment heb ik een set EBC Yellowstuff voor een EBC Greenstuff achter gemonteerd, ik ben zeer tevreden over deze remblokken op het circuit, remmen blijft constant ook naar meer dan een half uur achter elkaar door te rijden. remblokken grijpen goed aan. alleen 1 nadeel... ik ben echt super snel door een setje remblokken heen. ik rem zo goed als altijd kort maar krachtig in of tegen de ABS aan, dus het is niet dat ik veel te vroeg rem. wat voor remblokken set adviseren jullie mij? kosten wat ik nu kwijt ben ik ongeveer 110-130 euro voor de voor en achter set bij elkaar. ik wil graag dus ook iets in deze prijs klasse.

alvast bedankt!

GTRene

Re: Remblok keuze circuit/trackdays

Bericht door GTRene » 01 jan 2016, 19:32

110<>130,-euro voor en achter remblokken ebc yellow? lijkt me best goedkoop voor sportieve blokjes.

je hebt dus niet meer stopkracht nodig, maar een zelfde soort qua kracht en volhouden on track?

jou kar is idd niet zo zwaar, daar schijnen de yellows wel goed genoeg voor te zijn.

de NDX blue stuff schijnt het langer vol te houden en ook voor op straat/circuit te zijn.

de geel scoort goed, de ndx blue stuf scoort zeer goed (lifetime/lebensdauer)
ebc_brake_chart.jpg
ebc_brake_chart.jpg (85.87 KiB) 4653 keer bekeken

Knot

Bericht door Knot » 01 jan 2016, 19:57

Hawk HP+ ;)

Luco

Bericht door Luco » 01 jan 2016, 20:03

Bij relatief lichte auto's beviel ferrodo mij altijd erg goed
Bij wat zwaardere auto's pagid

En wat is snel door je remblokken heen, met de seat haalde ik soms niet eens een vol raceweekend.
1 maal vrije training 50 min
1 maal kwalificatie 30 min
2 maal race van een uur.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 jan 2016, 10:37

Persoonlijk zou ik gewoon die ebc blijven gebruiken als je daar tevreden over bent.

Beste is IMHO performance friction maar bijvoorbeeld op mijn M3 gaat er dan voor bijna 500 euro remblokken op. Denk dat je bij pagid aan dezelfde prijzen moet denken.

Je hebt wel compounds welke op endurance gericht zijn, maar ik denk niet dat het kosten technisch opweegt tegen wat vaker wisselen.

Verder weet ik niet of het een straat of race auto is, maar die yellowstuff is ook nog wel straat vriendelijk in tegenstelling tot veel van de Metallic compounds remblokken.

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 02 jan 2016, 11:29

Onder de Lotus Elise (730) kg zaten ook EBC greenstuff blokken onder maar daar was ik niet zo tevreden over.
Totaal geen enkele bite, en moest vrij hard doortrappen om een beetje remvertraging te hebben.
Toen overgegaan op Carbone Lorraine RC5+ blokken, veel meer bite/gevoel en remvertraging.
Ook de prijs van de blokken is een stuk vriendelijker dan bv. Pagid.

Voor de Toyota hebben ze ook blokken zo te zien, de RC5+ is de lichtste versie je kunt ook nog extremer gaan.
Wat leesvoer voor de topicstarter:
http://www.carbonelorrainebraking.nl/clbrakes/compounds" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 02 jan 2016, 11:49

CL remt idd heel goed, nadeel voor straat gebruik of piepen als een...en geen veertjes, zo te lezen bij de RC5 ook niet?
Opmerking: Carbone Lorraine remblokken worden in eerste instantie toegepast in de race en rallysport. Voor straatgebruik bestaat de kans dat men gebruik dient te maken van extra te monteren veertjes.

Alexsti

Bericht door Alexsti » 02 jan 2016, 13:42

Rene, geen veertjes/plaatjes ed.. :wink:

En de RC5+ piepen niet ( tenminste niet onder mijn auto's ) de RC6 en hoger piepen/krijsen als een gek op straat, maarja dat zijn echt circuit-blokken.

Joy

Bericht door Joy » 02 jan 2016, 13:52

RC6 zou ik gek van worden op straat.

RC5 is wat schappelijker maar toch ook een veel agressiever blok dan EBC.

Ik heb zelf ook EBC Yellow op de M3 en zonder piep op straat toch een hele dag circuitrijden volhouden vind ik dikke prima. De BMW achterblokken waren na 1 dag van nieuw volledig kaal. Dus in die zin houden de EBC's het toch wat langer vol.
Ik zou wat Bert ook al zegt gewoon doorgaan met de EBC's. Dit werkt in ieder geval goed.
Het kan ook gewoon zijn dat de kleine diameter schijven icm weinig koeling de remblokken harder doet slijten.
Wellicht valt daar nog winst in te boeken.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 jan 2016, 14:02

idd rc6 op straat :gek: en in de z3m en e36 m3 calipers klapperen ze ook nog, geen mooie passing, dus elke keet tok tok tok (geen kip te zien maar je hoort wel wat :-))

en die vonken, lol, dat had ik een wat jaren terug met een auto en sport blokken waar dat ijzer oid in zit,
ging, savonds ik dacht huh...wat zie ik daar in mijn linkeroog...vonken van de remmen, dacht toen ow...
ijzerdeeltjes of koper, anyways, wist toen ook waar eventueel inbranden van weg komt :lol:

Alexsti

Bericht door Alexsti » 02 jan 2016, 16:12

Zo klonken die RC6 bij mij ook ja... :tooth: maar voor op het circuit geen beter blok te bedenken.
Over de pasvorm, bij mijn auto's past het prima en gaan rammel te horen....per merk verschillend zeker.
En de RC5+ vonken niet (zover ik weet) :wink:

daNpy

Bericht door daNpy » 02 jan 2016, 17:33

Ik ben erg tevreden over Hawk HT10 en Carbopads, ook op een lichte auto (Golf 2 <1000kg).

Salto

Bericht door Salto » 02 jan 2016, 20:30

Mijn persoonlijke ervaring met onze Suzuki swift GTi (750 kilo rijklaar zonder rijder, 105whp 120NM)
EBC Greenstuff of Yellowstuff op straat, CL6 op circuit.

We hebben heel lang met EBC yellowstuff rond gereden, maar het is echt geen vergelijking met CL6
Harder dan met de CL6 hebben we met onze Swift nooit geremd, maar ze zijn zeker te heftig voor op straat.. brokkelt ook af bij straatgebruik waarschijnlijk.

Wij hebben 2 testdagen (14 uur totale tijd op zandvoort) en een 24 uurs race (oschersleben) op 1 set gereden en ze zijn niet op de helft, dus zeer duurzaam.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 02 jan 2016, 21:00

Joy schreef:RC6 zou ik gek van worden op straat.
Ik zit al aan mijn 2e setje RC6, en het geluid uit het filmpje heb ik niet.
Wel slijten je schijven erg op straatgebruik ermee, dus eigenlijk alleen even monteren voor de trackdag.

Salto

Bericht door Salto » 02 jan 2016, 21:31

Ik heb bij aankoop van de CL6 blokken bij Biesheuvel wel uitleg gekregen over inremmen trouwens.
Ze moeten als ik het me goed herinner 1 track rondje mild remwerk en dan 2 rondjes veel aggressief remwerk om in korte tijd veel hitte in te remmen te trappen, dan zouden ze ingeremd zijn en klaar voor meer mishandeling.
Deed je dit niet gingen ze afbrokkelen langs de randjes etc.

Kortom, ze zijn puur voor Circuit bedoeld en niet voor op straat, want.. nogmaals.. er moet hitte in geremd worden voor ze naar behoren werken, en brokkelen gewoon af als ze koud gebruikt worden.
Voor straat gebruik zou je dan gewoon voor CL5 moeten gaan.

Een maatje van me kreeg om deze reden zelfs niet eens CL6 mee voor zijn snelle daily straatbak :D :hungry: :lollerdelol:

yarisroy

Bericht door yarisroy » 03 jan 2016, 14:03

Bedankt voor de vele reacties! Zo als ik het lees ga ik denk ik maar mooi bij EBC blijven, voor mijn auto remmen ze hard zat! op semislicks kan ik gewoon in de ABS trappen. Nu ik er zo overna denk gaan ze opzich best lang mee. maar dacht laat ik eens kijken wat jullie ervaringen zijn met andere remblokken, ik heb nu met 1 set 3 vrij rijden trackdays gereden (sessies van 20 minuten zoon 4 a 5 op een trackday). heb er nog een trackday bij trackdayfactory gereden bijna de hele dag door, en een 2 daagse race licentie curcus.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 jan 2016, 14:13

hoelang doe je met de schijven dan, of hoeveel setjes remblokjes per schijf.

als je bij ebc blijft (goede passing net als Hawk) en toch eens wat anders wil proberen, do dan eens die NDX blue stuff, moeten het wat langer volhouden, maar beter pas mee beginnen als je aan nwe schijven toe bent.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 jan 2016, 07:46

Ik heb de video's in je mijn auto topic gezien en volgens mij heeft het helemaal geen nut om er meer hardcore materiaal op te zetten, voor de auto en de tijden die je rijd.

Je rijd met een heel soft onderstel en dan hebben agressievere blokken ook een nadeel, als ze te snel bijten dan heeft je auto geen tijd om zich te zetten, activeert je ABS te vroeg en word je remweg alleen maar langer. Daarnaast heb je ook kans dat je de auto gaat doodremmen in secties waar maar een heel klein beetje vertraging vereist is (noem maar wat als je uit de Tarzan komt en door de knik voor hugenholtz gaat, auto's met flink vermogen hebben daar een aardige tik op het rempedaal nodig maar zou bij jou niet hoeven)

Als je wilt dat je blokken langer mee gaan dan kan je ook kijken naar geforceerde koeling. Dat scheelt vaak echt een hoop. In sommige gevallen gaan je blokken zelfs 2-3 keer langer mee.

Betekend trouwens niet dat experimenteren geen kwaad kan, kijken of andere merken een beter gevoel geven etc,maar ik zou het niet meteen richting CL6, Hawk HT10 of PFC etc zoeken. Merken als Pagid en Hawk en Ferrodo hebben ook minder agressieve varianten. Alleen zijn die EBC yellow budget technisch moeilijk te verslaan denk ik.

yarisroy

Bericht door yarisroy » 04 jan 2016, 19:57

GTRene schreef:hoelang doe je met de schijven dan, of hoeveel setjes remblokjes per schijf.

als je bij ebc blijft (goede passing net als Hawk) en toch eens wat anders wil proberen, do dan eens die NDX blue stuff, moeten het wat langer volhouden, maar beter pas mee beginnen als je aan nwe schijven toe bent.
poeh geen idee, zo lang heb ik de auto nog niet, heb even rond gereden met standaard blokken. daarna direct EBC er op gedaan, geen nieuwe schijven dus geen idee hoeveel km die oud zijn. en heb nu nog maar 1 setje EBC er door gereden.

Salto

Bericht door Salto » 05 jan 2016, 08:05

Een maatje van me trok altijd de zekering van zijn overijverige ABS er uit op circuit, dat loste een hoop ellende op bij zijn Yaris.

yarisroy

Bericht door yarisroy » 06 jan 2016, 15:00

Salto schreef:Een maatje van me trok altijd de zekering van zijn overijverige ABS er uit op circuit, dat loste een hoop ellende op bij zijn Yaris.
dat moet ik ook nog eens proberen ja, soms slingert hij best als de ABS er in gaat.

Plaats reactie