BMW M2

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW M2

Bericht door romo » 02 jan 2016, 18:45

Het vergelijk PDK vs M-DCT is voor mij aanstaande, dit kan ik er wel over zeggen;

PDK is echt heel goed in zijn totaliteit.
-intuïtief bij verschillende gas standen dan wel gas-pedaal-druk
-upshifts zijn iets vertraagd, downshifts zijn instant
-bij stilstand voet op de rem, anders kruipend
-het niet kloppende op en af schaklen met de pook waar + en - verwisseld zijn tov wat voor de auto industrie als gebruikelijk geldt, erg jammer.

Het mooiste vond ik hard aan komen rijden, laat remmen, en dan hoor je bak echt door de verzetten terugknallen, met een onwaarschijnlijke sound, iedereen wees met zijn vinger naar het hoofd :tooth: :lol: :oops:

Wat ik van M-DCT weet;
-kenners geven aan dat upshiften sneller gaat dan de PDK, downshifts zijn voor beide vergelijkbaar
-M-DCT kruipt niet, dat vind ik persoonlijk het meest positief onderscheidend tov PDK

Ik denk dat beide systemen zeer concurrerend zijn en beide tot het allerbeste horen wat markttechnisch verkrijgbaar is.

Bij een HB is er meer connectie met de auto, je moet ook pro-actiever zijn, meer multi-tasking, door op het juiste moment in het juiste verzet te schakelen, een semi auto maakt toch lui, minder proactief IMHO

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 02 jan 2016, 19:00

romo schreef:(...)
-M-DCT kruipt niet, dat vind ik persoonlijk het meest positief onderscheidend tov PDK
(...)
... tenzij je "creep" of "crawl" activeert: voet van de rem, kleine tik op 't gaspedaal (daarna dus gas los) en hij begint te kruipen. Handig, want hij kan het dus wel, maar alleen als je 't vraagt.

Ik vind flipperbakken vooral een stuk uitdaging missen. Het kost geen moeite om het maximale uit de bak te halen. Met 3 pedalen en een handbak zit daar uitdaging in, en vervolgens ook voldoening als je perfect heel & toe'end van verzet wisselt, zonder ook maar een schokje of trilling in de hele aandrijflijn. Flipperbakken zijn allemansvrienden. Ik vind autorijden (op alle vlakken) leuker als er vaardigheid bij komt kijken.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 jan 2016, 19:05

Met dank voor aanvulling FaF !

Schiet me te binnen;

De M2 HB heeft een automatisch rev match functie bij terugschakelen, die is alleen uitschakelbaar als je alle stumperhulpjes op uit zet.

Dat maakt het verschil met DCT al wat kleiner IMO.

Het is waar dat als er meer vaardigheden gevraagd worden, de uitdaging en de beloning groter zijn, maar in het dagelijks verkeer met normaal rij gedrag is het vaak niet mogelijk dan wel onverantwoord.

PDK/M-DCT maakt het allemaal wat klinischer.

Voor Andre is het een ander verhaal :lol:

Rnd

Bericht door Rnd » 02 jan 2016, 19:13

Meeste reviews geven aan dat M-DCT net iets sneller is dan PDK.

Meesten zullen het al gezien hebben, maar hier staat ie in het zwart:

http://f87.bimmerpost.com/forums/showth ... ?t=1206973

Rnd

Bericht door Rnd » 02 jan 2016, 19:58

Gekopieerd van Bimmerpost:
No trace yet of a PDF featuring the M2 instructions manual.

Nevertheless, the detailed M2 info can be accessed with the following easy workaround:
download the "BMW Driver's Guide" app (it's a free of charge BMW app):
http://www.bmw.com/com/en/owners/bmw...drivers_guide/" onclick="window.open(this.href);return false;
open the app and indicate the VIN of a loaded test mule:
for example V351804 if you prefer an M2 6MT spec (US spec - M2 production date: April 17, 2015)
for example V351805 if you prefer an M2 M-DCT spec (idem)
M2 instructions manual info gets downloaded pretty fast to your smartphone
optional: you can also download animations
future: replace the test mule VIN with your M2 VIN
Example: for info about ABS, Brake Assistant, DSC, MDM, Traction, Comfort, Sport and Sport+ on the M2: tap the looking glass, type "stability" and choose "Control systems, driving stability" (sections: "Driving stability, control systems", "Active M differential", "Servotronic", "Driving Dynamics Control" and "Drive-off assistant").

GTRene

Bericht door GTRene » 02 jan 2016, 20:42

:gek: wat een mogelijkheden...

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 03 jan 2016, 00:16

romo schreef:...-het niet kloppende op en af schaklen met de pook waar + en - verwisseld zijn tov wat voor de auto industrie als gebruikelijk geldt, erg jammer....
Nou....valt mij juist op dat BMW een van de weinige is die de juiste +/- oriëntatie heeft.

Bij die andere modellen, kwestie van 2 draadjes wisselen om het weer kloppend te maken.

Macboy

Bericht door Macboy » 03 jan 2016, 06:48

Daan voel je vooral niet persoonlijk aangevallen. Ik rij nu ook automaat he en vind het een heerlijk ding die 8-bak voor een daily.
Je hoeft jezelf niet te verdedigen ik overdrijf natuurlijk wat.

Alleen haalde ik wel veel meer plezier uit de handbak. Ondanks 60k km en dan ben ik nog echt een groot automaat liefhebber. Mensen vergeten dat vaak. Das gewoon een feit. Zie ook Porsche dat tóch een handbak gaat monteren in een GT3. Als de PDK zo feilloos was zouden ze dat niet doen en de GT4 en Spyder niet winnen in alle testen: er is meer dan snelheid alleen (Allen kom er maar in).

Dat gezegd hebbende is er echter wel een groot verschil tussen een M-DCT en de automaat met koppelomvormer uir de M235i.

romo

Bericht door romo » 05 jan 2016, 16:54

Na een weekje 116d sturen en schakelen heb ik vandaag definitief doorgehakt..........DCT geditched, HB aangevinkt............het kon nog. Je weet weer wat je gemist hebt ................

Hoe goed een PDK c.q. DCT ook is, het maakt autorijden minder betrokken, saaier, minder 1 gevoel met de kar, afstandelijker, maar ook luier, minder assertief in het verkeer, dommer..........

Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Net als bij de sublieme HB van de 1M , wordt de HB in een M2 nog beter.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 05 jan 2016, 17:01

:hosanna: :clap:

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 05 jan 2016, 17:09

De juiste beslissing, nogmaals gefeliciteerd! :df:

Wordt toch een uitstervend ras denk ik, een M met handbak...

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jan 2016, 17:10

kost wat, maar dan moet je ook wat...schakelen :lol:
achja, zolang je nog niet met 700pk oid rijd en geen wedstrijden oid, is schakelen best leuk :df:

MParallel

Bericht door MParallel » 05 jan 2016, 17:16

Het is heel subjectief of schakelen het autorijden minder betrokken maakt.

Het komt uit de racerij, dus ja, het pas dan ook wel bij zo'n auto. Voet gewoon op de bodem kunnen houden en door die versnellingen rammen.

Toen ik destijds voor de M3 ging kijken had ik zo me twijfels over SMG. Was bang dat ik schakelen zou gaan missen.

Maar nu elke keer als ik van de M3 in de 328i stap, vind ik dat zelf schakelen soms zelfs bijna op het irritante af.

Nou is het wel weer zo dat SMG nog wat meer finesse van de bestuurder vraagt dan zo'n M-DCT bak. Dat is eigenlijk ook appels en peren.

romo

Bericht door romo » 05 jan 2016, 17:30

MParallel schreef:Het is heel subjectief of schakelen het autorijden minder betrokken maakt.

Het komt uit de racerij, dus ja, het pas dan ook wel bij zo'n auto. Voet gewoon op de bodem kunnen houden en door die versnellingen rammen.

Toen ik destijds voor de M3 ging kijken had ik zo me twijfels over SMG. Was bang dat ik schakelen zou gaan missen.

Maar nu elke keer als ik van de M3 in de 328i stap, vind ik dat zelf schakelen soms zelfs bijna op het irritante af.

Nou is het wel weer zo dat SMG nog wat meer finesse van de bestuurder vraagt dan zo'n M-DCT bak. Dat is eigenlijk ook appels en peren.

Subjectief idd, daarom heb ik het aangepast :wink:

Grappig, de reden dat je de omschakeling irritant vindt komt IMHO juist door het feit dat je niet meer gewend bent om pro-actief te handelen, je brein is lui geworden !!
Nu is auto rijden voor mij een actief proces, hoe meer ik moet doen en moet denken, des te beter het is.

MParallel

Bericht door MParallel » 05 jan 2016, 17:36

Wie weet.

Ach ik heb nu de best of both worlds.

Hoop trouwens dat je M2 op tijd geleverd wordt...

KLIK

romo

Bericht door romo » 05 jan 2016, 17:51

MParallel schreef:Wie weet.

Ach ik heb nu de best of both worlds.

Hoop trouwens dat je M2 op tijd geleverd wordt...

KLIK

Komt goed, 16 april staat ie in de showroom, eind april neem ik hem mee.........

MParallel

Bericht door MParallel » 05 jan 2016, 18:03

Ah gelukkig. :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 jan 2016, 18:11

romo schreef:
MParallel schreef:Het is heel subjectief of schakelen het autorijden minder betrokken maakt.

Subjectief idd, daarom heb ik het aangepast :wink:

Grappig, de reden dat je de omschakeling irritant vindt komt IMHO juist door het feit dat je niet meer gewend bent om pro-actief te handelen, je brein is lui geworden !!
Nu is auto rijden voor mij een actief proces, hoe meer ik moet doen en moet denken, des te beter het is.
Ik weet niet of dat met proactief handelen te maken heeft, ik rij altijd met SMG in de manuele mode en dan moet je gewoon zelf op tijd terugschakelen, anders valt hij pas heel laat terug naar 2 en kom je heel laag in toeren terecht.

Verder vind ik dat je met systemen ala SMG DCT of PDK gewoon een stukje meer controle hebt. Je hoeft je handen niet van het stuur te halen en het maakt ook links remmen mogelijk. Dat kan natuurlijk ook wel met een handbak, maar alleen als je niet hoeft te schakelen of anders moet het voetenwerk wel heel fancy worden. Plus,hoe goed je ook kan heel and toe-en, bij situaties die maar heel weinig remdruk vereisen, noem maar wat ingaan van een lange doordraaier die wat knijpt waardoor je iets bijremmen moet, kan je met zo'n flipperbak dus alsnog terugschakelen, waar dat met een handbak simpelweg niet altijd gaat omdat heel en toe toch meestal remdruk variatie geeft. Dit laatste is wel een beetje aan de hypothetische kant omdat je met een handbak dan al had moeten zorgen dat je een versnelling lager reed, maar goed het kan wel.

En over de perfecte shift maken. Bij de meeste huidige handbakken van BMW zitten er ook allerlei stumperhulpjes achter zoals clutch delay valves om shiftlocken tegen te gaan of zelfs tegenwoordig automatisch tussengas? Zo uitdagend is dat handbak rijden dus ook niet meer.

Bij een M2 kan ik er overigens dan weer wel inkomen dat mensen een handbak kiezen maar als je naar het hogere segment kijkt, bij een 991 Gt3 of een Ferrari 458 zou het in mijn ogen alleen maar afbreuk aan de auto doen.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 05 jan 2016, 18:14

Tot 400 pk handbak, daarboven flippers. :df:

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jan 2016, 18:56

bij een lightweight ala elise en dan bv 400pk dan wel graag een goed flippersysteem. :D

bij een auto vanaf/rond de, zeg 1500kg dan pas vanaf 600<>700pk oid, dat soort pk's per kg auto's kan je het anders niet afschakelen en of kunnen foutjes hard worden afgestraft lijkt me.

Leen

Bericht door Leen » 05 jan 2016, 21:09

Haha :

Nederlandse CO2 roverheid - df m2 fuck het beleid pookshifters 0-3

(Nou ja , de schatkist wordt natuurlijk wel extra gespekt .... Dat dan weer wel )

Macboy

Bericht door Macboy » 06 jan 2016, 01:20

Handbak Helden :df:

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 06 jan 2016, 19:58

Niks nieuws natuurlijk maar geeft wel een mooi beeld van de auto.... :)

Joost

Bericht door Joost » 06 jan 2016, 20:24

Staat dat ding nog op transportblokken?

Lijkt wel een tractor!

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 06 jan 2016, 20:54

Haha, ik vind de wheel gap nog wel meevallen maar hij lijkt wat hoog inderdaad.... Wordt vooral benadrukt door de witte vloer denk ik.

Plaats reactie