Miltek uitlaat voor M3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
RVV

Miltek uitlaat voor M3

Bericht door RVV » 07 jun 2007, 14:49

Nee ben ik niet van plan om met de deur in huis te vallen :wink:

Maar ik heb wel een vraag er over, mischien een domme vraag :oops: Wat word er bedoelt met "boom"

Ik las net dit bericht op BM3W
As most people here know we've been working on the new Milltek for almost 18 months now and we've finally done it. I've been very honest with everyone in that there is no such thing as a 'boom free' system for the E46 M3 and CSL, all the suppliers suffer from noise and boom at low rpm some worse than others and our original systems whilst still quieter that Supersprints, Eisenmann, ACS etc still had (what I consider) an unacceptable level of boom for me to be fully happy with them.

[img:800:571]http://www.thorneymotorsport.co.uk/tms/ ... 2_web_.jpg[/img]

So Milltek and TMS have spent 18 months developing what we consider is the finest E46 M3/CSL system possible. We've gone through 12 different designs, literally hundreds of hours of road and track testing and we've come up with a system that is 1000% better than anything we've done before and is improved on ever possible level. I've been running it on my car for the last 8 months and have demoed it to probably over 100 M3 owners and every single one has said its the quietest (in terms of nasty boom noise) than anything they've heard and has the nicest overall note and sound (even from people who already owned another make of after market system).

I won't BS people, there IS still a little boom at 2500-2600rpm but no more than that, for most people it will barely be noticeable but I'm a picky git so like to be up front about it but the bottom line is that this is the least boomy M3 system possible - period. Taking off my picky head it basically sounds fantastic in every way. There is a nice little 'bark' when you start it up and blip the throttle and there is a lovely throaty rumble which rises to a fanatastic crescendo wail at high rpm. We spent a long time trying to replicate the pitch of the CSL airbox so it really does sound like a CSL at the back as well as the front it compliments it perfectly. For the M3 this is the answer to the prerenial question we get "how to I get my M3 to sound like a CSL?" Its impossible of course as the CSL airbox is radically different but this is as near as dammit as you can from an exhaust - it really is that good.

As well as noise of course we continued to concentrate on power delivery and the Milltek is already proven over an over again with many customers with stage 2 tunes or cats/centre sections all confirming power increases and better power delivery. The new system continues this in ever way.

[img:800:600]http://www.thorneymotorsport.co.uk/tms/ ... k_web_.jpg[/img]

Finally weight, the CSL is a weight concious car and the original Milltek was already one of the lightest systems available (even when compared to the SS lightweight version) but we've suprassed ourselves on the new one with a further 8kg weight loss over the original. Compared to the standard M3 system the new Milltek saves 20kg and compared to a CSL system you'll still save 16kg - thats meaningful weight saving and is the lightest aftermarket system available.

Most poeple are also aware that I was one of the original members of the BM3W site where I've seen my hobby of car tuning turn into a business and I've always wanted to share that with members here, hence the open day at TMS this week end. Well to reflect that relationship a percentage of each exhaust sold will go towards the costs of running this site and we have a special BM3W member price for the new system. Full price will normally be £2400 for a full system and £1300 for a cat back but for a short period we will offer the new system to members here for:

Catback - £1050 (supplied) £1250 (fitted)
Full system - £1900 (supplied) £2150 (fitted)

Add on one of ECU remaps and you're looking at saving over £200 from a stage 2 tune as well. Prices include VAT and are dependant on a deposit to secure delivery.

At the open day there will be at least 1 CSL and 1 M3 with the new system fitted so you'll be able to see and hear them in action before you buy but you won't be disappointed.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 07 jun 2007, 14:51

Brom lijkt me?

Tristan

Bericht door Tristan » 07 jun 2007, 15:09

Bij lage snelheden kan er zo nu en dan een soort doffe klap (niet zo hard) uit de uitlaat komen.

k heb er zelf af en toe last van met mijn Milltek (niet hinderlijk overigens). Heb geen idee waar het mee te maken heeft.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 07 jun 2007, 15:11

"Booming" is een bekende term in mijn wereld. Booming is een resonantie in de uitlaat die een erg dof en soms storend effect veroorzaakt in het interieur. Moeilijk om zo uit te leggen maar het zijn eigenlijk gewoon geluidsgolven die botsen. Booming in erge mate heeft hetzelfde effect in je oren dan dat je door een dal rijdt en kan erge trillingen in het interieur veroorzaken...

Een CSL bij lage toeren heeft hier "last" van. Americanen vinden het maar nix, net zoals het gesnerp van de S54 trouwens. Dat haten ze helemaal...

RVV

Bericht door RVV » 07 jun 2007, 15:31

Oke duidelijk antwoord ! Standaard uitlaat M3 heeft dat geluid niet,tenminste ik merk er niks van. Maken ze dan bij de fabrikant betere uitlaat systemen of juist bij de after markt merken zoals Miltek ?

M@rcel

Bericht door M@rcel » 07 jun 2007, 15:39

dreunen door resonantie.
Zeg maar een oude e23 735i die voor je deur staat en daardoor de ramen in je huis beginnen te trillen 8)

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 07 jun 2007, 17:58

Rico v Velzen schreef:Oke duidelijk antwoord ! Standaard uitlaat M3 heeft dat geluid niet,tenminste ik merk er niks van. Maken ze dan bij de fabrikant betere uitlaat systemen of juist bij de after markt merken zoals Miltek ?
Dat hangt er vanaf wat je onder beter verstaat. De standaard M3 demper is beter in het dempen van geluid dan bijvoorbeeld een Miltek. Maar een miltek heeft weer een betere flow waardoor je iets meer vermogen pakt. Plus dat aftermarket sportuitlaten meestal van rvs zijn en daardoor niet roesten en veel langer meegaan.

Rebel

Bericht door Rebel » 07 jun 2007, 18:16

Ik had in het begin getwijfeld om een Miltek einddemper te nemen, ook vanwege de look, aan beide kanten een ovale pijp, zoals de 3.2 uitvoering.

Maar ik ben achteraf aangenaam verrast door het standaard geluid, en op warme dagen zoals deze week, zou ik zelfs niet luider willen hebben.
De combinatie met DSG is subliem en de rally-achtige knallen zijn soms aso-ciaal
2.0- TT heeft een mooie zware brom, zowel stationair als bij het versnellen.

Op het engels TT forum heeft bijna 3/4 van de leden een Miltek gemonteerd

markk

Bericht door markk » 07 jun 2007, 18:44

Weet niet. Kan resonatie zijn.

Het kan ook zijn wat vaak een "rasp" wordt genoemd bij de e46 M3. Zeg maar dat hoog metalige geluid wat je hoort als ie op z'n staart wordt getrapt. Heeft een standaard e46 M3 erg veel last en er wordt veel gesproken over "rasp removal". Zal ook wel een vorm zijn van resonatie zijn. Mij stoort het niet, past / is uniek bij M3 en vind het wel "lekker".

Mark.

Dutch

Bericht door Dutch » 07 jun 2007, 20:12

Heb ook een Milltek onder de Fiesta, maar aangezien die blijkbaar "the least boomy" onder de einddempers produceren, zou ik ook niet zo gauw weten wat het is... :lol:

Maar na het afgelopen weekend een paar uiterst heftige uitlaten te hebben gehoord, kan ik me er wel iets bij voorstellen. Past wel bij wat Dennis beschrijft.

Andre

Bericht door Andre » 07 jun 2007, 20:15

Ik had ook miltek onder mijn opel crossa gaf een mega stoot onder in toeren erbij. Moest zelfs de bouten van de stoelen ankeren. Ik durfde geen open luchtfilter meer te monteren dan gaat het echt te gek.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 jun 2007, 20:18

:lol:

Maar die 20 KG er af is wel interressant. Geluid heb je geen ruk aan tegenwoordig. Al is het wel een aardig bedrag 3000 euro voor 20 KG minder :?

Al denk ik dat het bij een E46 M3 trouwens al snel kan, die achterdemper is echt lomp :?

Marc R

Bericht door Marc R » 07 jun 2007, 20:39

Moest vandeweek effe een dempertje vervangen van me zwager zijn golf 4 GTI..toen ik hem opving had ik bijna een rugbreuk.....

kris

Bericht door kris » 07 jun 2007, 20:58

rico,

boomen is redelijk ellendig op de M3... vanaf een 2500 tot +-3200 toeren resoneert de uitlaat hard... enkel een raampje openzetten verlicht de resonantie een beetje... kan het geluid moeilijk beschrijven, maar is echt wel storend... op de duur ge je je rijstijl aanpassen, en dat toerengebied mijden...

ongeveer alle aftermarket uitlaten voor de M3 hebben er last van... misschien dus deze miltek niet...

markk: de rasp, is het metaal achtige uitlaat geluid van de M3 (dit wordt door de x-pipe gegenereerd)

:P

wjn

Bericht door wjn » 07 jun 2007, 21:08

Boomen = Dreunen

Daar hebben de meeste sportuitlaten bij bepaalde (relatief lage) toerentallen wel last van. Inclusief de mijne (ook Milltek).

@Rebel, Audi (maar ook VW) geven tegenwoordig idd een mooi geluid standaard. De GTI V ook bij hogere toeren en een S8 die ik 2 weken geleden een dagje had geeft ook een prachtig geluid.

Dutch

Bericht door Dutch » 08 jun 2007, 01:25

Het grappige is dat de Milltek en de airbox bij mij juist de voor de Fiesta ST beruchte dreun-bij-120 (standaard!) hebben weggehaald...

Paul

Bericht door Paul » 08 jun 2007, 03:01

Rasp wordt volgens mij door de kats gemaakt.... vervang die en je bent van die kutrasp af..

BOOM= gewoon dreunend geluid....

kris

Bericht door kris » 08 jun 2007, 08:37

Paul:

rasp --> X-pipe, doe die ervan tussen en de rasp is gone.. :lol:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 08 jun 2007, 09:23

raspen is cool...

Typisch aan E46 en ik vind het beter passen :wink:

Aftermarket uitlaten hebben mss wel een betere flow, maar je geeft altijd toe aan koppel. Standaard uitlaten hebben gewoon het beste compromis tussen koppel x eindvermogen en comfort x sportiviteit. Aftermarket fabrikanten spelen hier op in. Als je een luidere sound wil monteer je een andere demper. Vermogenswinst is bullshit, zit tussen de oren :wink:

Sinds ik in het testcircuit zit bij grote fabrikanten heb ik al enkele praktische tests meegemaakt. Op de testbank win je soms 2 tot 3 % met een "sport" uitlaat, maar bij acceleratiecijfers boek je weinig vooruitgang... Soms zelfs integendeel.

Dutch

Bericht door Dutch » 08 jun 2007, 16:31

Vermogen komt inderdaad vaak veel meer bovenin te zitten, dus wel meer pk's om mee te imponeren, maar met een steilere koppelkromme.

Toch kan het soms raadzaam zijn om die sjonniemeuk te installeren, maar dan het wat stillere soort.

Bij mijn Fiesta ST was het echt nodig: het standaarduitlaat is zwaar geknepen met een flinke vernauwing tussen spruitstuk en kat, heeft daarnaast een zwaar storende dreun bij 120 km/u en klinkt voor de rest ook rauw en lelijk. Terwijl het inlaattraject is ontworpen door een dronken chimpansee: het loopt helemaal achter het blok langs en dan erover heen weer naar voren, waardoor je het opgegeven fabrieksvermogen niet vasthoudt als de motor warm is geworden.

Nu klimt de auto veel beter in z'n toeren (de 'tegenzin' is eruit), die rauwe sound is weg en die dreun ook. Wat het aan vermogen en koppel uitmaakt, kan me eigenlijk weinig schelen - het rijdt gewoon zo veel beter.

Plaats reactie