Martijn's droom: Clio V6

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
martll

Martijn's droom: Clio V6

Bericht door martll » 30 dec 2015, 22:26

Aangezien ik topics die anderen maken over hun auto met plezier lees kon ik niet achter blijven.

Historie:
Zo'n 11 jaar geleden zag ik in een flits een Clio V6 ph1 in het Iceberg silver in een dealer showroom staan terwijl mijn moeder en ik langsreden. Ik dacht: deze auto moet ik ooit bezitten, wat een droom. Dit maakte tevens zo'n indruk dat vanaf toen ook de interesse in auto's begon. Geen idee van wat dit voor auto was begon ik als 13 jarige te zoeken op internet naar wat voor auto dit moest zijn geweest, toen ik daar eindelijk achter was (ik was toen nog niet zo'n internet freak) ging er geen dag meer voorbij dat ik daar niet aan dacht. Inmiddels wist ik alle ins en outs van de Clio V6. Ik kocht bijna elk boek of tijdschrift waar ook maar een paar regels over de auto in stonden. Ik had duizenden plaatjes van de V6’en op mijn computer en keek meer dan 10 keer per dag op alle verkoopsites of er al nieuwe te koop stonden etc. En dat voor 10 jaar lang. Het was echt een obsessie. En dat terwijl ik nog nooit met een Clio V6 had (mee)gereden.

Eerste proefrit:
Zo’n 3 jaar terug, 21 jaar oud, zou dan eindelijk mijn droom werkelijkheid worden. Er stond een Clio V6 te koop binnen budget. Ik ging naar de handelaar en hij had eigenlijk weinig uit te leggen. Ik wist toch al alles over de auto. Toen ik de auto bekeek zakte de moed mij in de schoenen. Overal schadeplekjes, gaten in het interieur geboord, plastic kapjes die misten etc. Met de verkoper pratende laten weten dat ik de auto niet zou kopen vanwege minpunten, wat hij kon begrijpen aangezien ik een perfecte auto zocht. Toen hij vroeg of ik dan toch een proefrit wou maken begon ik helemaal te bloeien, dat wou ik wel graag. Het starten van de auto maakte mij helemaal stil. Wat een droom. Na de straat te zijn uitgereden werd het verlangen alleen maar groter, echter de versnellingsbak schakelde niet soepel en zo waren er nog meer gebreken. Toch nog even blijven dromen dus.

Aankoop:
Een zoektocht van ongeveer 2 jaar volgde toen. De auto moest perfect zijn. Totdat er opeens vorige jaar deze tijd een Clio V6 te koop kwam te staan die in mijn ogen perfect was. Snel mijn trouwe Clio 3 RS te koop gezet. Echter een dag later was de Clio V6 advertentie weg, de eigenaar wou hem toch niet kwijt. Gelukkig had ik de contactgegevens, een afspraak werd gemaakt. Deze auto was in zo’n uitzonderlijke staat vergeleken met de rest die ik had bekeken dat deze het moest worden. Echter bij de proefrit begon de eigenaar te twijfelen, ik had het gevoel alsof hij niet wou verkopen. Erg jammer. Toen contact gehouden en uiteindelijk een bod gedaan waarna de verkoper alsnog overstag ging. De auto een week later opgehaald.
Afbeelding

Inmiddels 10 maanden in bezit:
Na aankoop wou ik meteen een onderhoudsbeurt laten uitvoeren, echter ging dit niet zomaar. De distributieriem was niet leverbaar. Alle voorraad was op. Geen een dealer in Europa had er nog een. Ook in Frankrijk waar het grote onderdelen magazijn is van Renault... Nergens! De productie is toen opgestart en 6 maanden na aankoop kon ik dan eindelijk met een gerust hart de weg op. :headbang:
In de tussentijd kon ik natuurlijk niet stilzitten en werd de auto helemaal nagelopen om hem in topstaat te krijgen.
De V6 kreeg een Quicksilver Super Sport backbox, ook wel OMG (Oh My God) exhaust genoemd door de Engelsen. En dat is niet zonder reden.
Afbeelding

Het rijden :df: :
Ik had zoals eerder gezegd al veel verhalen gelezen, Nederlandse magazines hadden eigenlijk als enige negatief commentaar: een gevaarlijke auto, niet onder controle te houden, te traag op het circuit etc.
Vele V6 rijders ervaren dit toch anders. De auto heeft ongekend veel grip in bochten, echter ga je de grens opzoeken, die heel ver ligt, dan kan je hem inderdaad ook zo kwijt zijn. In de regen (wat ik meestal probeer te vermijden omdat ik dat zonde vind) moet je wel alert blijven. In een bocht kan hij makkelijk uitbreken en zit neutraal, onder- en overstuur heel dicht bij elkaar en wil de auto best flink oversturen. Hier kan je uiteraard ook leuk gebruik van maken door net een kleine dot gas te geven in een bocht om hem even te laten uitbreken.
Veel lof over de auto, maar ik weet zeker dat hij qua stuurgedrag of rondetijden niet beter is in vergelijking met de Clio 3 RS die ik eerst had.
De motor achter je rug is fantastisch, je hoort alle mechanische geluiden en met de Quicksilver uitlaat komen er flinke klappen uit bij gas los.

De auto is 2 maanden terug door Tomas Car Detailing qua uiterlijk in nieuwstaat gebracht, echt een aanrader en de auto staat er weer prachtig bij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Normaal moet er bij mij na 10 maanden wel weer een nieuwe auto komen en is de fun er wel van af. Echter bij de Clio V6 moet ik er niet aan denken dat ik deze weg doe, ik zou ook niet weten wat hier voor in de plaats zou moeten komen. Ik heb er ook nog wel wat plannen mee. :df:

Een hele lap tekst vanwege mijn over-enthousiasme. Voor de lezers en niet-lezers heb ik ook een paar foto’s toegevoegd.

Riceaux

Re: Martijn's droom: Clio V6

Bericht door Riceaux » 30 dec 2015, 22:37

Wauw! Blijf dit ook super gave wagens vinden! Ook een soundclip van de uitlaat? :df:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 30 dec 2015, 22:38

Ongelofelijk gaaf apparaat!! Heb hem al heel vaak overwogen, eigenlijk altijd als ik wissel van auto, maar het is er nooit van gekomen. Ben er maar zuinig op. Dit is 100% zeker een klassieker voor de toekomst!

Mocht je in het brabantse wonen zou ik hem héél graag eens zien...als je van open houdt, kun je daar dan dus een frisse neus voor terug krijgen :df:

Joy

Bericht door Joy » 30 dec 2015, 22:40

Blijft een hele leuke auto. Nog steeds bizar dat Renault dit gewoon tot een productieauto heeft laten komen.
Tot voor kort ook erg betaalbaar. 14-16k voor de Phase 1, dat is eigenlijk geen geld.

Thomas H

Bericht door Thomas H » 30 dec 2015, 22:42

Dan maar hier :mrgreen:

Wat. Een. Auto.

Fantastisch verhaal, fantastische auto en fantastische foto's! Erg leuk geschreven, en de foto's van de uitlaat schreeuwen om een (onboard) filmpje!

martll

Bericht door martll » 30 dec 2015, 22:51

Leuk al die reacties. 14-16k voor een phase 1 is al even geleden en heb ik ook niet kunnen meemaken. :(
Echter met de aanschaf ben je er nog niet. Ben de Maserati prijzen wel gewend maar dit slaat echt nergens op. Maar beter duur te koop, dan niet te koop. Want dat begint nu ook lastig te worden bij deze auto. Sommige onderdelen zijn al niet meer te leveren.

Helaas woon ik niet om de hoek Roy, maar ik zal je aanbod in mijn hoofd houden.

Ik zal binnenkort eens een filmpje maken.

Joy

Bericht door Joy » 30 dec 2015, 22:59

Motorisch zoals bijv. de distributieriem is het toch gewoon een Laguna V6? Of is de motor op dat soort details aangepast? Onderdelenvoorziening is jammer dat ze dat niet op peil houden.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 dec 2015, 23:10

Prachtig!

martll

Bericht door martll » 30 dec 2015, 23:17

Het is inderdaad een PSA-ES motor die door PSA en Renault (onder de naam L7x) wordt gebruikt. Echter komen van de motor weinig onderdeelnummers overeen met die uit de andere modellen. Distributieriem heb ik ook naar gevraagd, maar ze zeiden dat deze toch anders was en wouden het risico ook niet nemen.

MarcH
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3

Bericht door MarcH » 30 dec 2015, 23:22

Gaaf hoor, zo'n V6. Wees er zuinig op!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 30 dec 2015, 23:29

Geweldig!

Luco

Bericht door Luco » 31 dec 2015, 00:13

Prachtige auto :thumbup:

Ik weet overigens ook nog een nette te koop, als reserve martll :mrgreen:

Jonh

Bericht door Jonh » 31 dec 2015, 07:39

Geweldige auto Martijn. Zuinig op zijn maar wel van genieten.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 31 dec 2015, 07:53

Veel plezier met de auto. Ooit bijna een gekocht maar uiteindeljk toch afgeknapt op het interieur en toch ook de wat saaie voorkant. Wel moedig van Renault om zo'n auto op de markt te brengen.

jacobt

Bericht door jacobt » 31 dec 2015, 09:47

Mooi verhaal en mooi plaatjes.
Ook ik heb hem overwogen, bij gestaan, prijs onderhandeld, en toch maar niet gedaan.

Maar ik vind het toch een prachtige wagen, prijzen lijken nog niet omhoog te knallen wat me wel verbaasd.
Veel plezier ermee, en blijf een beetje posten hier, zie graag wat meer van deze auto.

ErikS

Bericht door ErikS » 31 dec 2015, 10:13

jacobt schreef:Mooi verhaal en mooi plaatjes.
Ook ik heb hem overwogen, bij gestaan, prijs onderhandeld, en toch maar niet gedaan.

Maar ik vind het toch een prachtige wagen, prijzen lijken nog niet omhoog te knallen wat me wel verbaasd.
Veel plezier ermee, en blijf een beetje posten hier, zie graag wat meer van deze auto.
Die prijzen gaan nog wel omhoog knallen van dit apparaat.

Blijft een jeugddroom voor mij. :verveeld:

Joy

Bericht door Joy » 31 dec 2015, 10:43

Ze stonden een paar jaar terug voor 14-16 te koop. Nu zie ik ze voor 24 gemiddeld staan. Dus in die zin is de prijs al aardig gestegen.

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 31 dec 2015, 10:48

Mooie droom, van een mooie auto. En super dat je, je droom heb waargemaakt!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 31 dec 2015, 12:02

Eigenlijk mooiste(relatief) straatwaardige 'betaalbare' hothatch ever(buiten 't Gr B geweld)

Feli.

André en ik reden >10 jaar terug 'n blauwe Ph2 van Renault NL(op groene forum toen 'n testbericht)

Beleving is awesome, speelbaarheid is er niet genoeg (op droog superstrak, te strak:))en de motor klinkt stock al prima. Snelheid(kracht) viel 'n beetje tegen voor de looks, maar desalniettemin een ICOON! No worries. Op nat circuit lijkt hij me juist tot leven komen met 't zweet op de harses:)

Hou 'm alsjeblieft heel dit topding...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 31 dec 2015, 13:07

geweldige auto!! en leuk omschrijven intro :D

veel :df:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 31 dec 2015, 13:25

martll schreef:Leuk al die reacties. 14-16k voor een phase 1 is al even geleden en heb ik ook niet kunnen meemaken. :(
Echter met de aanschaf ben je er nog niet. Ben de Maserati prijzen wel gewend maar dit slaat echt nergens op. Maar beter duur te koop, dan niet te koop. Want dat begint nu ook lastig te worden bij deze auto. Sommige onderdelen zijn al niet meer te leveren.

Helaas woon ik niet om de hoek Roy, maar ik zal je aanbod in mijn hoofd houden.

Ik zal binnenkort eens een filmpje maken.
ik weet niet hoever niet om de hoek is, maar als het weer redelijk mooi is, dan wil ik best in het midden meeten, bakkie erbij, middagje wederzijds genieten en weer door :coffee:

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 31 dec 2015, 13:36

Respect voor die gene die hun droom na streven en zulk soort auto's aanschaffen, hulde! :thumbup:
Dit blijft een gaaf ding.
Veel :df: ermee.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 31 dec 2015, 13:53

Aah bekende van Ronald, gave V6, echt super netjes!

BrianPuns

Bericht door BrianPuns » 31 dec 2015, 14:06

Super mooie auto. Heb altijd een zwak gehad voor dit model.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 31 dec 2015, 15:06

Top verhaal, met die luchthappers is het net een gekrompen GT4 :lol:

Plaats reactie