Historie:
Zo'n 11 jaar geleden zag ik in een flits een Clio V6 ph1 in het Iceberg silver in een dealer showroom staan terwijl mijn moeder en ik langsreden. Ik dacht: deze auto moet ik ooit bezitten, wat een droom. Dit maakte tevens zo'n indruk dat vanaf toen ook de interesse in auto's begon. Geen idee van wat dit voor auto was begon ik als 13 jarige te zoeken op internet naar wat voor auto dit moest zijn geweest, toen ik daar eindelijk achter was (ik was toen nog niet zo'n internet freak) ging er geen dag meer voorbij dat ik daar niet aan dacht. Inmiddels wist ik alle ins en outs van de Clio V6. Ik kocht bijna elk boek of tijdschrift waar ook maar een paar regels over de auto in stonden. Ik had duizenden plaatjes van de V6’en op mijn computer en keek meer dan 10 keer per dag op alle verkoopsites of er al nieuwe te koop stonden etc. En dat voor 10 jaar lang. Het was echt een obsessie. En dat terwijl ik nog nooit met een Clio V6 had (mee)gereden.
Eerste proefrit:
Zo’n 3 jaar terug, 21 jaar oud, zou dan eindelijk mijn droom werkelijkheid worden. Er stond een Clio V6 te koop binnen budget. Ik ging naar de handelaar en hij had eigenlijk weinig uit te leggen. Ik wist toch al alles over de auto. Toen ik de auto bekeek zakte de moed mij in de schoenen. Overal schadeplekjes, gaten in het interieur geboord, plastic kapjes die misten etc. Met de verkoper pratende laten weten dat ik de auto niet zou kopen vanwege minpunten, wat hij kon begrijpen aangezien ik een perfecte auto zocht. Toen hij vroeg of ik dan toch een proefrit wou maken begon ik helemaal te bloeien, dat wou ik wel graag. Het starten van de auto maakte mij helemaal stil. Wat een droom. Na de straat te zijn uitgereden werd het verlangen alleen maar groter, echter de versnellingsbak schakelde niet soepel en zo waren er nog meer gebreken. Toch nog even blijven dromen dus.
Aankoop:
Een zoektocht van ongeveer 2 jaar volgde toen. De auto moest perfect zijn. Totdat er opeens vorige jaar deze tijd een Clio V6 te koop kwam te staan die in mijn ogen perfect was. Snel mijn trouwe Clio 3 RS te koop gezet. Echter een dag later was de Clio V6 advertentie weg, de eigenaar wou hem toch niet kwijt. Gelukkig had ik de contactgegevens, een afspraak werd gemaakt. Deze auto was in zo’n uitzonderlijke staat vergeleken met de rest die ik had bekeken dat deze het moest worden. Echter bij de proefrit begon de eigenaar te twijfelen, ik had het gevoel alsof hij niet wou verkopen. Erg jammer. Toen contact gehouden en uiteindelijk een bod gedaan waarna de verkoper alsnog overstag ging. De auto een week later opgehaald.

Inmiddels 10 maanden in bezit:
Na aankoop wou ik meteen een onderhoudsbeurt laten uitvoeren, echter ging dit niet zomaar. De distributieriem was niet leverbaar. Alle voorraad was op. Geen een dealer in Europa had er nog een. Ook in Frankrijk waar het grote onderdelen magazijn is van Renault... Nergens! De productie is toen opgestart en 6 maanden na aankoop kon ik dan eindelijk met een gerust hart de weg op.

In de tussentijd kon ik natuurlijk niet stilzitten en werd de auto helemaal nagelopen om hem in topstaat te krijgen.
De V6 kreeg een Quicksilver Super Sport backbox, ook wel OMG (Oh My God) exhaust genoemd door de Engelsen. En dat is niet zonder reden.

Het rijden

Ik had zoals eerder gezegd al veel verhalen gelezen, Nederlandse magazines hadden eigenlijk als enige negatief commentaar: een gevaarlijke auto, niet onder controle te houden, te traag op het circuit etc.
Vele V6 rijders ervaren dit toch anders. De auto heeft ongekend veel grip in bochten, echter ga je de grens opzoeken, die heel ver ligt, dan kan je hem inderdaad ook zo kwijt zijn. In de regen (wat ik meestal probeer te vermijden omdat ik dat zonde vind) moet je wel alert blijven. In een bocht kan hij makkelijk uitbreken en zit neutraal, onder- en overstuur heel dicht bij elkaar en wil de auto best flink oversturen. Hier kan je uiteraard ook leuk gebruik van maken door net een kleine dot gas te geven in een bocht om hem even te laten uitbreken.
Veel lof over de auto, maar ik weet zeker dat hij qua stuurgedrag of rondetijden niet beter is in vergelijking met de Clio 3 RS die ik eerst had.
De motor achter je rug is fantastisch, je hoort alle mechanische geluiden en met de Quicksilver uitlaat komen er flinke klappen uit bij gas los.
De auto is 2 maanden terug door Tomas Car Detailing qua uiterlijk in nieuwstaat gebracht, echt een aanrader en de auto staat er weer prachtig bij.

Normaal moet er bij mij na 10 maanden wel weer een nieuwe auto komen en is de fun er wel van af. Echter bij de Clio V6 moet ik er niet aan denken dat ik deze weg doe, ik zou ook niet weten wat hier voor in de plaats zou moeten komen. Ik heb er ook nog wel wat plannen mee.

Een hele lap tekst vanwege mijn over-enthousiasme. Voor de lezers en niet-lezers heb ik ook een paar foto’s toegevoegd.