JoostSchouten schreef:Hoe zit het eigenlijk met de turbo's en start/stop systeem?
Van vroeger uit was het altijd slecht om een warm turboblok meteen uit te zetten nadat je op je locatie aan komt.
Nu kan het goed zijn dat je na 1 uur snelwegjagen bij een druk stoplicht aankomt en je motor per direct stil staat.
Is dat niet slecht?
Dat kan niet anders dan slecht zijn. Is puur en alleen voor brandstof verbruik bedoeld en CO2 reductie. Steeds aan en uit kan gewoon nooit beter zijn dan altijd aan. Bij de M135i had ik er weinig last van. Handbak dus alleen bij koppeling los en in zijn vrij. Nu met de automaat slaat ie altijd af dus heb na een week zoals Arthur het laten programmeren. Gek word je ervan.
JP schreef:Start/stop is toch ook afhankelijk van meerdere factoren, en werkt dus niet altijd. Bijv. bij een koude motor springt die heus niet af, en ook niet als je te veel stroomverbruikers hebt ingeschakeld.
Dat is dus niet juist. Hij slaat gewoon altijd af. In de winter net wegrijden, stoplicht, boem uit. 1 uur lang op topsnelheid en dan even stoppen, boem uit.