Martijn en zijn GTi

Hier kun je jezelf voorstellen.
JeroenT

Re: Martijn en zijn GTi

Bericht door JeroenT » 23 dec 2015, 09:25

In 2011 had ik mijn Clio RS uit 2008 geimporteerd. Afkomstig uit België. Alle historie had ik erbij.
In 2013 had ik 'm verkocht. De toenmalige koper had de auto nagetrokken bij de Renault dealer.
Tot mijn verbazing was de volledige (dus ook belgische) historie na te zien.

Dus wellicht kun je dat voor deze ook doen, aan de hand van het kenteken/chassisnr?

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 23 dec 2015, 11:07

TijnGTi schreef:
Joopieboy schreef:Vaak krijg je wel een compensatie voor de kosten, niet alles, maar wel gedeeltelijk. In het geval met mijn Ignis Sport heeft de staat van de auto en het onderhoud ondanks de leeftijd ervoor gezorgd dat met een achterschade zonder ontzette carrosserie dat hij gewoon gerepareerd kon worden. In jouw geval zie ik dat laatst een beetje somber in, maar je kan we rekening houden met een compensatie.

Nette clio verder trouwens, ziet er goed uit. Ken hem verder niet, maar als je echt serieus bent even langsgaan en de wel bekende checklisten even doorgaan.
Het betreft een import welke is geïmporteerd in het begin van 2013. Ik wil dus wederom een sluitende historie, want NAP oke zegt hier vrij weinig bij. Heb een aantal zaken genoteerd staan om na te kijken, maar mocht je nog auto specifieke zaken weten hoor ik het graag. Ik ga morgen even nabellen en wanneer het allemaal klopt ga ik nog zondag of maandag a.s. kijken.
Zo uit mijn hoofd, stuurhuis kan problemen geven, even kijken wanneer de distributie gedaan is want dat is een vrij duur iets, verder zijn zeker de motoren bulletproof bijna.

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 23 dec 2015, 12:17

JeroenT schreef:In 2011 had ik mijn Clio RS uit 2008 geimporteerd. Afkomstig uit België. Alle historie had ik erbij.
In 2013 had ik 'm verkocht. De toenmalige koper had de auto nagetrokken bij de Renault dealer.
Tot mijn verbazing was de volledige (dus ook belgische) historie na te zien.

Dus wellicht kun je dat voor deze ook doen, aan de hand van het kenteken/chassisnr?
Dank voor de tip Jeroen! Dat is dan ook iets wat ik zeker ga doen. Scheelt een hoop onzekerheid zoiets.
Joopieboy schreef:
TijnGTi schreef:
Joopieboy schreef:Vaak krijg je wel een compensatie voor de kosten, niet alles, maar wel gedeeltelijk. In het geval met mijn Ignis Sport heeft de staat van de auto en het onderhoud ondanks de leeftijd ervoor gezorgd dat met een achterschade zonder ontzette carrosserie dat hij gewoon gerepareerd kon worden. In jouw geval zie ik dat laatst een beetje somber in, maar je kan we rekening houden met een compensatie.

Nette clio verder trouwens, ziet er goed uit. Ken hem verder niet, maar als je echt serieus bent even langsgaan en de wel bekende checklisten even doorgaan.
Het betreft een import welke is geïmporteerd in het begin van 2013. Ik wil dus wederom een sluitende historie, want NAP oke zegt hier vrij weinig bij. Heb een aantal zaken genoteerd staan om na te kijken, maar mocht je nog auto specifieke zaken weten hoor ik het graag. Ik ga morgen even nabellen en wanneer het allemaal klopt ga ik nog zondag of maandag a.s. kijken.
Zo uit mijn hoofd, stuurhuis kan problemen geven, even kijken wanneer de distributie gedaan is want dat is een vrij duur iets, verder zijn zeker de motoren bulletproof bijna.
Distributie had ik idd al staan als punt van navraag. Mij staat namelijk iets bij dat deze bij de Clio 3 in ieder geval niet meer zo achterlijk duur is als de voorgaande modellen. Natuurlijk wel weer wat duurder dan een 1.2 :lol:

Stuurhuis had ik nog niet staan als aandachtspunt dus bij deze, noted. :thumbup:

TijnGTi

Re: Martijn en zijn GTi Nieuw hok!

Bericht door TijnGTi » 29 dec 2015, 17:05

Nou zoals aangehaald in de vorige posts was er met de 206 vrij weinig meer te beginnen helaas. Hierdoor wel opzoek kunnen gaan naar een andere auto, echter bleek deze toch niet zo netjes etc. als werd voorgedaan. Eigenlijk puur door stom toeval vervolgens mijn "nieuwe" auto tegen gekomen. Dit is 'm dan geworden(betere foto's volgen morgen bij wat meer licht, ben net thuis):

Afbeelding

Hoofdpunten;
-Fiesta ST uit laatste jaar van deze MK6(2008)
-Kloppende km stand van slechts 62.xxx
-Lekker onopvallend zwart zonder striping

Verder beschikt de auto nog over zaken als automatisch inklappende buitenspiegels, automatisch dimlicht, radio/cd en nog wat standaard fratsen. Net zo'n 75km vanuit Heeze terug kunnen rijden naar Breda en ten opzichte van mijn 206 GTI is het toch wel een vooruitgang. Besturing een stuk directer, motor veel gretiger aan het gas en natuurlijk, ook dankzij de 100kkm lagere km stand, rammel, kraak en piep vrij. Althans wanneer vergeleken met zo'n Frans stokbrood. Natuurlijk ook al eens richting wat spullen van Mountune zitten kijken, daar dit naar mijn weten de enige leverancier is van een daadwerkelijk werkende closed airbox. Zo'n autostyle openluchtfilter wat alleen maar herrie maakt ben ik niet zo gek van. Beetje ongelukkige timing met drukte door mijn opleiding, al kan ik niet wachten er een keer degelijk mee te gaan sturen :hungry: :df:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 29 dec 2015, 21:40

Leuke bommetjes! Pro tip steek er even achter een asverbreder onder van een street ka zo uit mijn hoofd. Ook een arb doet veel samen net een strutbrace en een goed setje verlaging. :thumbup:

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 29 dec 2015, 22:01

Hier zit toch ene tom op het forum die ook een st heeft gehad. Kan het topic niet terug vinden. Maar die had een inlaat van cosworth?

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 29 dec 2015, 22:19

Joopieboy schreef:Leuke bommetjes! Pro tip steek er even achter een asverbreder onder van een street ka zo uit mijn hoofd. Ook een arb doet veel samen net een strutbrace en een goed setje verlaging. :thumbup:
Ga ik eens naar kijken, makkelijk dealer te bestellen. Zo'n asverbreder is neem ik aan gewoon spoorverbreder maar dan van Ford? Bedankt voor de tip iig!
Eric Z schreef:Hier zit toch ene tom op het forum die ook een st heeft gehad. Kan het topic niet terug vinden. Maar die had een inlaat van cosworth?
Was even uit mijn hoofd Petrolhead Tom, was zelf toevallig nog opzoek naar dat topic :lol: Hij had inderdaad een inlaat van cosworth. Is iets wat ik graag zou willen hebben, maar als student met de extra kosten van de totalloss zal het momenteel wat bescheidener blijven :oops: Meen dat zo'n inlaat rond de 900 pond zit.

Kan in ieder geval niet wachten om morgen eens rustig een rondje te sturen gedurende de middag :df:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 29 dec 2015, 22:55

Is idd een soort spoorverbreder maar dan op de as. 12,5mm zo uit mijn hoofd. Vergeet bij een inlaat niet het 60mm gasklephuis. :)

http://www.teamtorquesteer.co.uk/ka/rea ... 125mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is echt zo iets wat er standaard op had moeten zitten.

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 30 dec 2015, 01:27

Joopieboy schreef:Is idd een soort spoorverbreder maar dan op de as. 12,5mm zo uit mijn hoofd. Vergeet bij een inlaat niet het 60mm gasklephuis. :)

http://www.teamtorquesteer.co.uk/ka/rea ... 125mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is echt zo iets wat er standaard op had moeten zitten.
Bedankt voor de link! Voor nog geen 30 pond is dat natuurlijk een no brainer :df: Ik heb intussen het topic gevonden en zit met veel plezier te lezen. Zo'n Cosworth inlaat met 60mm gasklephuis klinkt en loopt natuurlijk fenomenaal. Moet zelf het aankomende half jaar stage lopen maar krijg het behoorlijk redelijk vergoed. Na de aankoop dan maar wat opzij gaan zetten voor mods. :hungry:

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 14 nov 2016, 12:55

Na bijna een jaar maar weer eens het stof ervan af blazen :coffee: Na een behoorlijk drukke periode door mijn studie/stage/bezig met afstuderen had de Fiesta wat aandacht nodig. Zoals het geval was bij mijn 206 (klepstoters destijds), moest ook bij de Fiesta iets minder leuks gebeuren. Na zo'n 15.000 probleemloze kilometers begon de auto praktisch van de ene op de andere dag olie te verbruiken (800ml/1000km, binnen de marges wanneer het een VAG betrof :duck: ). Dit terwijl de auto over de voorgaande 15.000km net iets meer dan een liter nodig heeft gehad.

Na het inlezen en een post bij de fieste st owners club bleek het hoogstwaarschijnlijk om klevende/klemmende zuigerveren te gaan. Iets wat helaas wel vaker voor schijnt te komen, echter zijn er ook zat gevallen met meer dan 150kkm en circuit ervaring welke geen druppel verbruiken. Wederom dus domme pech :'( Hierover contact gehad met Eric en besloten alles open te trekken en van daaruit verder te kijken. 25 oktober heb ik de auto dan ook in Helmond achter gelaten. Kort hierna kreeg ik bericht dat het inderdaad de veren betrof. Deze zaten vastgeklemd en deden hun werk dus ook niet. De zuigerwanden waren verder nog netjes dus honen/overmaat zuigers was gelukkig niet nodig. Plan was dan ook verder alles opbouwen met (waar nodig) nieuwe onderdelen en het sowieso vervangen van de zuigerveren en klepseals in verband met het olieissue.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat overigens nogal apart te noemen is, is dat Ford deze reparatie zelf helemaal niet uitvoerd in deze hoedanigheid. Wat volgens hun de juiste methode is:
Caution: Measurement of bearing clearance is not possible by normal methods and should not be attemted, as this will result in damage to the cylinder block and crankshaft. If the bearing bolts have been loosened the entire cylinder block and crankshaft must be replaced.
Dan zou nog eens even extra een blok plus krukas aan kunnen schaffen. Dat lijkt mij nou niet bepaalde goedkoop. Overigens zijn bij Ford door deze manier van werken dus ook geen aanhaalmomenten van bijvoorbeeld de drijfstangbouten bekend. Hoe verzinnen ze het in gods naam :gek:

Om mijzelf wat op te vrolijken had ik in de tussentijd nog een set 300mm remmen (Mondeo mk3 klauwen + brackets, EBC gegroefde schijven en Mintex 1144 blokken) en een koeler voor de stuurbekrachtigingsvloeistof (bekend issue) gekocht via een Engels forum. Echter toen ik bovenstaande foto's van Eric ontving, bracht vooral die laatste mij op een idee. De nokkenstokken lager er immers toch uit en alles lag open..

Afbeelding

Afbeelding

Newman Phase 2 nokkenassen voor de Ford Duratec :hungry: Een redelijk veel voorkomende upgrade voor deze motoren is de zogenaamde "cosworth" nokkenassen. (duration 255, lift 9.5mm), waarop deze dan Newman stokken gebaseerd zijn. Deze zijn iets agressiever dan de Cosworth spec (duration 278, lift 9.52mm) en schijnen (als ik de Engelse fora mag geloven) de "betere" van de twee te zijn. Deze nokkenassen zijn in zoverre ook plug and play (kunnen met standaard klepveren mits facelift) echter in verband met de driveability word een remap aangeraden. Via dezelfde fora terecht gekomen bij Dreamscience in Engeland, een begrip binnen de Ford wereld en een bedrijf met veel ervaring met Fiesta ST's. In eerste instantie een mail gestuurd wat de mogelijkheden zijn, want ze leveren een handheld met een aantal basismaps. Verder is er nog de mogelijkheid tot een aangepaste tune aan de hand van gelogde data of gegevens van bij het rollen op een vermogensbank. In mijn geval heeft Dreamscience een handheld toegestuurd met een basismap gericht op mijn auto (alleen nokkenstokken), welke ik via de mail door hun kan laten aanpassen naar gelang de gegevens/eventuele extra mods.

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen donderdag heb ik de Fiesta weer op kunnen halen, met het advise om de eerste 500km rustig aan te doen. Gezien ik voor mijn afstudeerstage redelijke afstanden afleg zou dat nog voor dat weekend lukken! Vrijdag laat in de middag zat het inrijden erop en heb de auto vol getankt met V-Power. Het was eindelijk tijd om eens een blokje om te gaan en meer dan 3000rpm te draaien. Waar de auto de eerste paar duizend toeren nog enigszins zoals voorheen aanvoelt, zo veel harder gaat hij er boven de 4500/5000rpm vandoor. Het is bovenin de toeren een compleet andere auto geworden. Ook lijkt hij nog een stuk agressiever te klinken met deze nokkenassen(niet alleen de lichte brapbrapbrap bij stationair). Van stationair tot zo'n 4500rpm is het zo goed als een normale ST, echter van 4500 tot 7500rpm is het echt een ST150+ geworden. Zowel qua beleving, geluid als snelheid. Al met al een dikke prima :hot:

Wat ik dan overigens zo 1-2-3 niet begrijp is dat er behoorlijk wat mensen een complete Miltek onder hun ST150 hangen, maar er zo goed als niemand rond rijd met deze nokkenasses?(in NL that is, in UK rijden ze meer). De extra punch die deze nokkenassen 4500+rpm leveren ga je mijn inziens never nooit redden met een uitlaatlijn. Met een prijs van zo'n 1100 ex montage zal het ook niet echt goedkoper zijn? Ik zal overigens wat betere foto's schieten zodra het weer wat beter is en ik tijd heb.

Emiel

Bericht door Emiel » 14 nov 2016, 13:18

Goede keus die Nokkenassen!

Zal zeker wel schelen.
TijnGTi schreef:
Wat overigens nogal apart te noemen is, is dat Ford deze reparatie zelf helemaal niet uitvoerd in deze hoedanigheid. Wat volgens hun de juiste methode is:
Caution: Measurement of bearing clearance is not possible by normal methods and should not be attemted, as this will result in damage to the cylinder block and crankshaft. If the bearing bolts have been loosened the entire cylinder block and crankshaft must be replaced.
Dan zou nog eens even extra een blok plus krukas aan kunnen schaffen. Dat lijkt mij nou niet bepaalde goedkoop. Overigens zijn bij Ford door deze manier van werken dus ook geen aanhaalmomenten van bijvoorbeeld de drijfstangbouten bekend. Hoe verzinnen ze het in gods naam :gek:
Dat komt omdat de motorblokken volledig machinaal worden gemaakt en via de juiste kanalen geen drol kosten :)
Reken tussen de 1850 en 2500 euro voor een compleet nieuw motorblok. ( Duratec 2.0 / 2.3 / 2.5 I4 )
Blok uit elkaar halen loont gewoon vaak niet meer tov de uren en materialen.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 14 nov 2016, 13:21

Heerlijke upgrade volgens mij! Ik heb in mijn MINI ook een fellere nokkenas (toevallig ook een Newman PH2), komt een blokje echt lekker van tot leven in een kleine sportieve auto... :df:

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 14 nov 2016, 15:20

Emiel schreef:Goede keus die Nokkenassen!

Zal zeker wel schelen.
TijnGTi schreef:
Dat komt omdat de motorblokken volledig machinaal worden gemaakt en via de juiste kanalen geen drol kosten :)
Reken tussen de 1850 en 2500 euro voor een compleet nieuw motorblok. ( Duratec 2.0 / 2.3 / 2.5 I4 )
Blok uit elkaar halen loont gewoon vaak niet meer tov de uren en materialen.
Dat scheelt inderdaad enorm en kon het eigenlijk niet laten liggen. Gezien de pond de nokkenstokken "goedkoop" kunnen bestellen en alles toch open ligt. Zelfde geldt overigens voor die DS unit. Zeer nette prijs voor de handheld en ze hebben echt een onwaarschijnlijk goede service. Paypal order issue op zondag avond? Diezelfde avond nog opgelost. Eric die issues heeft met het flashen? Terwijl ik met Eric aan de telefoon hing, warden mijn vragen via FB zowat direct beantwoord.

Overigens als ik die bedragen voor dat blok zie (1859/2500) was het totaalplaatje hier zowat verdubbeld :dood:
MartijnGizmo schreef:Heerlijke upgrade volgens mij! Ik heb in mijn MINI ook een fellere nokkenas (toevallig ook een Newman PH2), komt een blokje echt lekker van tot leven in een kleine sportieve auto... :df:
Ik vind het een zeer heerlijke upgrade, naamgenoot :tooth: Moet zeggen dat bij mij de driveability er ook helemaal niet onder geleden heeft. Ik sta regelmatig in de file (Breda-Culemborg ivm stage) en het stapvoets met om en nabij de 1000 toeren in zijn 1 of 2 lukt nog steeds. Buiten de lichte "brapbrapbrap" bij stationair merk ik het alleen met het wegrijden (net wat meer toeren maken) Hoe zijn jouw ervaringen met de Ph2's?

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 14 nov 2016, 16:18

Bij mij vergelijkbaar, al moet ik daarbij vermelden dat ik weinig rij in de betreffende auto en er tegelijkertijd ook andere dingen aangepast zijn toen (o.a. uitlaatspruitstuk en injectoren). Maar idd, loopt maar een klein beetje onrustig stationair, grootste verschil is vooral de gretigheid 'bovenin'.

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 16 nov 2016, 12:46

MartijnGizmo schreef:Bij mij vergelijkbaar, al moet ik daarbij vermelden dat ik weinig rij in de betreffende auto en er tegelijkertijd ook andere dingen aangepast zijn toen (o.a. uitlaatspruitstuk en injectoren). Maar idd, loopt maar een klein beetje onrustig stationair, grootste verschil is vooral de gretigheid 'bovenin'.
Nou, na dat geweldige project gelezen te hebben is er bij jou wel wat meer gewijzigd dan alleen dat :hot: Wat een tijd een oog voor detail. Die Borbet velgen waren geweldig. Zou zelf graag nog een mooie 16" velg willen voor mijn Fiesta, alleen nog geen idee wat precies. Hou namelijk wel van die "klassiekertjes" wat betreft velgen.

Aangezien ik door mijn stage en de te rijden afstand in het donker weg rij en in het donker thuis kom, bij de pomp maar weer snel een drietal plaatjes geschoten. Ik prober dit weekend toch echt eens een degelijke camera in de hand te nemen voor wat betere foto's.

Afbeelding

300mm EBC gegroefde schijven
Mondeo MK3 klauw en bracket
Mintex 1144 blokken(had er ook nog Greenstuff bij gekregen)
Staal omvlochten leidingen

Afbeelding

Wat sluikreclame voor Eric :wink:

Heb voor de achterkant dan nog set verbreders voor de achteras en staal omvlochten leidingen die nog geplaatst moeten worden. Op den duur zou ik dan nog graag swtichen naar 16" in combinatie met een ander onderstel om een beetje van die Fiesta 4x4 look af te komen. Normale verlagingsveren heb ik geen interesse in gezien het dat net niet is(werkt net niet mooi samen met de standaard dempers). Ook zit ik met een scheef ook nog naar wat upgrades te kijken om de nokkenassen "af" te maken. Zo zat ik te denken aan een Miltek Evo 2 uitlaatspruit (zit een behoorlijke gestrictie in het spruit) gecombineerd met een Mountune catback systeem en wanneer het budget het toestaat nog een 200 cells sportcat.

Dus op den duur:
-Staal omvlochten leidingen achter
-Verbreden achteras
-Schroefset
-Miltek Evo 2 spruitstuk
-Mountune catback
-Miltek 200 cells sportcat

Ook zou ik graag nog een Cosworth inlaat spruitstuk willen hebben, maar weet niet helemaal of ik dat voor mijzelf kan rechtvaardigen, aangezien een origineel zo'n 900 pond is. Buiten slechts een handje vol PK's levert het wel echt een magistraal geluid op, dus dat wordt nog een lastige. Ook origineel en goed (900) of nep en zelf dremelen (300/400) zou nog wel eens een dingetje kunnen worden mocht ik hiervoor willen gaan. Het is overigens niet alleen porno voor de oren.. :hot:

Afbeelding

Afbeelding

Iemand overigens een idee waar ik voor een normaal bedrag 1 à 2 runs op een vermogensbank zou kunnen laten doen? Het liefst omgeving Noord-Brabant. Heb namelijk geen zin om een godsvermogen te betalen voor een simpele vermogen en AFR uitdraai zonder verdure aanpassingen aan de auto. Enige doel van het rollen voor mij is een to be sure checkup (niet te rijk/arm) van de mapping en een indicatie van het vermogen. Is de AFR overigens ook zichtbaar te maken door middel van zo'n ELM OBD module in combinatie met een applicatie zoals Shift voor de telefoon?

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 16 nov 2016, 12:59

Geen idee wat de gangbare prijzen zijn. In Waalwijk staat een mooie waar je voor € 195,- terecht kunt.
http://www.autosportcompany.nl/4x4-vermogensbank" onclick="window.open(this.href);return false;

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 16 nov 2016, 13:28

Goed bezig Martijn! Is de compressie verhouding ook verhoogt I.v.m. de scherpere nokken? Ik ben benieuwd wat voor vermogen er uit rolt.

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 16 nov 2016, 13:33

JoostSchouten schreef:Geen idee wat de gangbare prijzen zijn. In Waalwijk staat een mooie waar je voor € 195,- terecht kunt.
http://www.autosportcompany.nl/4x4-vermogensbank" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank voor de tip Joost, kom zelf dagelijks langs Waalwijk dus was qua locatie zo gek nog niet. Alleen zijn hun in verhouding alsnog redelijk aan de prijs voor een simepele meting(meer hoef ik eigenlijk niet). Mocht het voor afstellen zijn geweest zien hun wel uit als een adres met veel kennis.

Zat zelf meer te denken aan de prijsklasse waar je bij DTC voor terecht kan. Die vragen 100 euro voor een losse meting met uitdraai van de pk's, nm's en AFR. Zitten alleen zowat aan de andere kant van het land.
Niels schreef:Goed bezig Martijn! Is de compressie verhouding ook verhoogt I.v.m. de scherpere nokken? Ik ben benieuwd wat voor vermogen er uit rolt.
Dank Niels ik ben er ook erg blij mee! De compressieverhouding is niet verhoogt in dit geval. Qua vermogen en koppel ben ik zelf ook wel benieuwd. Je kan via bepaalde Ford dealers pakketen van Mountune laten installeren. Die tillen de Fiesta naar 165, 185 of 200pk. De eerste 2 waren zelfs met behoud van garantie bij Ford! Dus dat er potentie in de blokjes zit ondanks dat ze N/A zijn is geen geheim. Onderstaande zijn uitdraaien van die 3 Mountune pakketen.

Afbeelding

Afbeelding

De 165 bestaat uit een luchtinlaat, volledige uitlaat met spruit en cat en een Mountune map.
De 185 bestaat uit het volledige 165 pakket plus nog nokkenassen.
De 200 bestaat uit het volledige 185 pakket plus nog een complete nieuwe inlaat.

Uiteindelijk hoop ik ergens tussen de 185 en 200 pk uit te komen wanneer de uitlaanlijn ook is aangepakt. Dit gezien de mapping van Mountune behoorlijk braaf is en de Newmap P2 nokkenassen net wat feller zijn dan de Mountune assen. Wat ik nu heb met de Mountune CAIS, P2 nokkenassen en map durf ik total niet te zeggen. Ook omdat ik nog niemand met een vergelijkbare setup heb gezien. Die hebben allemaal nog een volledige uitlaatlijn erbij en in Nederland op het Fiestaforum ben ik volgens mij de enige met een MK6 met andere nokken :dood:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 16 nov 2016, 14:19

Omdat je met scherpere nokken eerder en later sluit moet je de compressie verhouding wat verhogen om je compressie einddruk te halen. Daar valt nog wel meer uit te halen dan, vermoedelijk wordt dat nu deels opgevangen door nog een beetje meer voor ontsteking maar het rendement is nu wel lager dan voorheen. De 2.0 16V van Ford is altijd al een lekker blokje geweest, leuk dat e.e.a. uitwisselbaar is!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 16 nov 2016, 14:30

TijnGTi schreef:Is de AFR overigens ook zichtbaar te maken door middel van zo'n ELM OBD module in combinatie met een applicatie zoals Shift voor de telefoon?
Ja, want je kunt er in principe gewoon je voorste lambda-sensor mee uitlezen.

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 16 nov 2016, 15:49

Niels schreef:Omdat je met scherpere nokken eerder en later sluit moet je de compressie verhouding wat verhogen om je compressie einddruk te halen. Daar valt nog wel meer uit te halen dan, vermoedelijk wordt dat nu deels opgevangen door nog een beetje meer voor ontsteking maar het rendement is nu wel lager dan voorheen. De 2.0 16V van Ford is altijd al een lekker blokje geweest, leuk dat e.e.a. uitwisselbaar is!
Dat wist ik dus totaal niet en ben ik gedurende mijn zoektoch naar de juiste nokkenstokken ook niet tegengekomen. Dank voor de extra informatie Niels!

Waar dit door wordt opgevangen en hoe de auto allemaal is afgesteld is als het goed is over twee weken bekend. Op aanraden van een bekende maar eens een mail gestuurd naar Beek Auto Racing. Naar wat ik van hun ben tegengekomen verstaan ze hun vak ook wel. Volgens hun website is een meting €125 en wanneer men nog dingen in de ECU moet aanpassen komt daar nog een €75 bij.
MartijnGizmo schreef:
TijnGTi schreef:Is de AFR overigens ook zichtbaar te maken door middel van zo'n ELM OBD module in combinatie met een applicatie zoals Shift voor de telefoon?
Ja, want je kunt er in principe gewoon je voorste lambda-sensor mee uitlezen.
Top, heb al maanden zo'n geval in de la liggen. Straks of morgen maar eens proberen dan :hungry:

EricYellow

Bericht door EricYellow » 16 nov 2016, 21:04

Wat sluikreclame voor Eric :wink:

Waarvoor mijn hartelijke dank ;)

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 12 dec 2016, 13:21

Onder het mom van de maand december mijzelf wat kleins cadeau gedaan. Dit ging ook mooi hand in hand met de 12 days of Mountune waarin er dagelijks producten van hun met kortingen verkocht werden. Via deze weg dus een catback system van Mountune op de kop weten te tikken tegen 20% korting. Deze systemen zijn door Mountune zelf ontworpen en ontwikkeld en worden doorgaans op hun verzoek geproduceerd door bedrijven zoals Piper/Scorpion etc.

Afbeelding

Klinken zal het ongeveer zo. De uitlaten van Mountune hebben vaak een wat beschaafder geluid en hebben geen last van de irritante drone die bij snelheden van 120+ nog wel eens voor wil vallen.

Heb al een bevestiging van de bestelling ontvangen dus nu is het nog maar een kwestie van geduld :thumbup: Opmerkelijk vind ik overigens wel het verschil in prijs vergeleken met andere systemen en al helemaal vergeleken met de prijzen in Nederland. Mountune was inclusief korting, BTW en verschepen 310 pond(€370), terwijl de systemen van Piper/Scorpion/etc tussen de 360 en 420 pond exclusief verzenden zitten. Ga je hier in het land kijken dan zit een vergelijkbaar systeem (catback met middendemper) tussen de 470 en 620 euro.

Vervolgstap wordt het afmaken van het systeem met een mooi uitlaatspruitstuk. Hierbij ga ik in dit geval wel voor Miltek. Dit gezien Miltek om de een of andere onverklaarbare reden het enige merk is met een ophangbeugel om scheuren te voorkomen. Deze spruitstukken staan erom bekend een leuke winst te geven ten opzichte van standaard op deze Fiesta's.

Afbeelding

Wanneer dan ook het spruitstuk gekocht en ingebouwd is gaan Dreamscience de mapping hier ook verder op aanpassen :hungry:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 13 dec 2016, 10:29

Je bent lekker bezig zo! Leuke upgrades en qua vermogen een hele stap.

Qua onderstel weet ik dat een kameraad van mij allerlei braces en struts eronder had waardoor ie stijver werd en strakker bleef. Zeker de arb van whiteline hielp enorm.

EricYellow

Bericht door EricYellow » 13 dec 2016, 13:36

Ik zie je wel weer verschijnen als de boel binnen is :tooth:

Plaats reactie