Martijn en zijn GTi

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
TijnGTi

Martijn en zijn GTi

Bericht door TijnGTi » 19 mei 2013, 17:51

Bij deze zal ik mij dan even kort voorstellen. Ik ben Martijn, intussen 23 jaar jong en woonachtig in Breda samen met mijn lieftallige vriendin. Tot ongeveer een jaar geleden heb ik altijd braaf bij mijn ouders in Maastricht gewoond, waar ik dus van oorsprong ook vandaan kom. Ik lurk al aardige tijd mee op 't forum, maar voor vandaag mij nooit aangemeld.

Na het behalen van mijn rijbewijs en een altijd al aanwezige passie voor zaken op 4 wielen, is het begonnen met de auto's van thuis. Hierdoor heb ik in vrij korte tijd ook behoorlijk wat kilometers gemaakt in onder andere Volvo's, BMW's en VW's. Mijn eerste echte eigen auto was een Peugeot 205 GTi 1900 uit '89. De 205 was alles behalve standaard. Motorisch en qua onderstel was er niet veel aan gedaan(andere luchtfilter, complete rvs uitlaat, gele koni's en Toyo T1R's). Maar het interieur daarentegen was compleet gestript, incluis dashboard, bekleding en alle andere vormen van demping. Door de pk/kg verhouding was dit alles behalve behelpen en heb dus ook aardig wat plezier beleefd aan de auto op de bochtige Zuid Limburgse en Belgische wegen.

De 205:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gezien ik nog studeer en ik de auto altijd puur hobbymatig gebruikt heb was het gebrek aan comfort ook geen enkel probleem. Maar tijden veranderen natuurlijk, vriendin, samenwonen etc. Hierdoor ben ik op den duur toch eens gaan kijken voor een wat 'normalere' auto. Via via bij een topdeal gekomen voor een kleine Ford uit '06 met 72kkm en een hoop creature comforts. Met deze auto heb ik het welgeteld één week uitgehouden (gebrek aan vermogen, in verhouding vrij hoog verbruik, wegligging etc) om vervolgens weer naarstig op zoek te gaan naar iets anders. Gezien de gunstige deal met de Ka was het inruiltechnisch dan weer wel interessant.

Na een misser in de vorm van een Ford moest er natuurlijk iets anders voor terug komen, maar wat? Dit is uiteindelijk bepaald door een aantal zaken waaraan de nieuwe aankoop moest voldoen. Rijplezier, geen flinke kmstand, aantoonbare km documentatie en comfort. Dit alles moest natuurlijk worden gekoppeld aan het feit dat ik een student ben en helaas geen geldboom heb. Na een relatief korte zoektoch ben ik uiteindelijk uitgekomen bij mijn huidige auto en wederom een Peugeot. Dit keer een 206 GTi uit '02 met 101.xxx km op de klok en een aantoonbare onderhouds historie van bij Peugeot Pouw in A'dam tot een stand van 94.xxx km. Verder beschikt de nieuwe GTi over de volgende opties:
-Leer/alcantara bekleding
-Radio/cd speler
-Climate control
-Electrisch verstelbare en verwarmbare spiegels
-Electrische ramen
-Regensensor
-Getint glas
-Metallic lak
-Mistlampen voor
-Lichtmetaal in 16 inch
-Zwarte spiegels

De huidige 206:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Om te beginnen wil ik een aantal zaken aan de GTi opknappen/aanpassen. Zo wil ik het opgeruwde alcantare op de stoelen netjes maken(iemand een goede manier hiervoor? Hoor namelijk verschillende dingen hierover), de velgen voor en achter netjes maken(stoeprandschade), korte antenne plaatsen en de velgen eventueel in een 'foute' kleur laten coaten. Op den duur wil ik de auto wil ik de auto nog aanpassen naar mijn smaak met een ander uitlaat systeem, wat lager leggen en een leuk 60 of 90mm diep sportstuur. Mocht het overigens budgettechnisch mogelijk zijn geweest, dan had hier al lang iets in de trant van een Lancia Delta Intergrale, E30 M3, Audi RS2 of natuurlijk een 205 T16 gestaan :wink:
Laatst gewijzigd door TijnGTi op 28 jan 2014, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.

053

Re: Martijn en zijn GTi

Bericht door 053 » 19 mei 2013, 18:31

Welkom, leuke Pugs. Met name de 205 natuurlijk! :thumbup:

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 19 mei 2013, 18:45

Welkom mede 206 GTI rijder!

Voor heel veel how-to's etc op 206 gebied: http://www.206info.co.uk/Forums/" onclick="window.open(this.href);return false;

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 19 mei 2013, 19:00

053 schreef:Welkom, leuke Pugs. Met name de 205 natuurlijk! :thumbup:
Klopt idd, een van de leukste Pugs die je kan hebben. De snelheidsbeleving is ook enorm! met 70km/h heb je 't idee dat je 100+ doet :lol:
Jurjen schreef:Welkom mede 206 GTI rijder!

Voor heel veel how-to's etc op 206 gebied: http://www.206info.co.uk/Forums/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de link! Zal er eens om mijn gemak doorheen gaan klikken. Had tevens ook al gezien dat hier een aantal 206 GTi's zaten :blink:

053

Bericht door 053 » 19 mei 2013, 20:15

Heb je helemaal gelijk in, het zijn hele leuke auto's. Sowieso een van de leukste Peugeot's die je kan vinden.
Ik heb er ook eentje gehad een paar jaar geleden.
Nu alweer een aantal jaar trouw aan de 306 GTi :wink:

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 20 mei 2013, 18:12

053 schreef:Heb je helemaal gelijk in, het zijn hele leuke auto's. Sowieso een van de leukste Peugeot's die je kan vinden.
Ik heb er ook eentje gehad een paar jaar geleden.
Nu alweer een aantal jaar trouw aan de 306 GTi :wink:
Zeer zekers, ook nooit spijt gehad dat 't mijn eerste auto was.

Morgen overigens wel even langs de dealer om navraag te doen mbt wat geluid uit de achterkant(heb nl nog garantie op de auto). Ik ben op de hoogte van de mogelijke problemen met de torsie assen van PSA, echter nog nooit zelf gehad, dus geen idee hoe dit klinkt. Wanneer je de auto van achteren bekijkt staat hij perfect normaal op zijn poten, echter wanneer je over bepaalde kuil-heuvel combo's rijdt en in sommige bochten hoor je een soort hol geklop(alsof er iets los je het koffer ligt als het ware). Nu ben ik net even een stukje gaan rijden en blijkt er geen pijl op te trekken wanneer dit geluid te horen is. Om maar een voorbeeld te geven, bij een aantal bochten in het nat met een auto die een beetje om wil zetten of gewoon 'snel' in zijn 2 de bocht om is er niks te horen, maar vervolgens wanneer ik stapvoets in zijn één via een drempel het woonerf oprijdt weer wel. Ook wanneer ik op slechte weg met 50km/h rij, niets aan de hand. Maar vervolgens op 't zelfde woonerf rustig in zijn 2 afentoe weer wel... Is me voorheen nog totaal niet opgevallen en heb ook op de bekende peugeot kwaaltjes gelet bij aankoop. Zijn er toevallig mensen met ervaringen?

053

Bericht door 053 » 21 mei 2013, 14:06

Dat klinkt inderdaad als een achteras die aan vervanging/revisie toe is.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn 306. Een beetje kreunen/kraken bij over drempels rijden, en in een later stadium zelfs bij het in-en uitstappen. Waarschijnlijk staat er ook een achterwiel iets scheef eronder? Anders komt dat vanzelf nog wel als je er niks aan laat doen.
Het schijnt meestal te beginnen met de rechterkant.

Je kunt hem het beste door iemand met ervaring laten reviseren, heb ik toen ook laten doen.
Een ruil-as weet je nooit wat je binnenhaalt omdat je pas kan zien hoe slecht hij is als de as uit elkaar ligt.

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 21 mei 2013, 14:30

Goede keus! Zelf ook een 206 GTi gehad waar ik zeer tevreden over was! Het zal qua puurheid geen 205 GTi zijn, maar je kunt er ongenadig hard mee over een klaverblad met een paar goede banden.

Als aanpassing zou ik een RC achterspoiler opzoeken, geeft de auto meteen een hele sportieve uitstraling.

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 22 mei 2013, 10:08

053 schreef:Dat klinkt inderdaad als een achteras die aan vervanging/revisie toe is.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn 306. Een beetje kreunen/kraken bij over drempels rijden, en in een later stadium zelfs bij het in-en uitstappen. Waarschijnlijk staat er ook een achterwiel iets scheef eronder? Anders komt dat vanzelf nog wel als je er niks aan laat doen.
Het schijnt meestal te beginnen met de rechterkant.

Je kunt hem het beste door iemand met ervaring laten reviseren, heb ik toen ook laten doen.
Een ruil-as weet je nooit wat je binnenhaalt omdat je pas kan zien hoe slecht hij is als de as uit elkaar ligt.
Klopt, echter lijkt dit na een hele hoop zoekwerk niet van de as te komen maar uit de achterkant van de auto zelf. Gisteren heb ik bij de dealer eerst een rubber gehaalt voor de achterklep(miste zo'n rubber stootblok.) nu is het alweer een stuk minder geworden. Echter maakt hij het geluid vaker niet dan wel en dat is ook met snel genomen drempels en bochten. Ik ben vandaag de hele dag aan het werk, maar het geluid lijkt nu meer iets weg te hebben van een wiel/krik wat niet helemaal vast ligt, dan van een defecte as. Je zou verwachten dat die bij zo'n rijstijl net meer geluid gaat maken door de belasting ervan..
JoostSchouten schreef:Goede keus! Zelf ook een 206 GTi gehad waar ik zeer tevreden over was! Het zal qua puurheid geen 205 GTi zijn, maar je kunt er ongenadig hard mee over een klaverblad met een paar goede banden.

Als aanpassing zou ik een RC achterspoiler opzoeken, geeft de auto meteen een hele sportieve uitstraling.
Dat ze goed willen hoeken in verhouding tot de 205 was mij al opgevallen :D Liggen op het moment Toyo's onder. Zelfde als wat onder mijn 205 liggen. Geven in het droge perfecte hoeveelheden grip, maar in de regen is het toch wel regelmatig glibberen. Buiten een andere uitlaat voor wat meer roffel is zo'n spoiler natuurlijk esthetisch gezien een top toevoeging.

Luco

Bericht door Luco » 22 mei 2013, 10:22

Ik weet niet hoe de achterschokbrekers vastzitten bij een peugeot, maar bij de renault wil de bout van de bovenste ophanging van de schokbreker wel eens iets uitrekken/loslopen, dan krijg je ook een soort van gebonk in je wielkast, bout zit dan maar een halve slag los ofzo.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 22 mei 2013, 10:38

welkom hier, 205GTI is (vooral met interieur) een van mijn favoriete auto's die ik telkens nét niet gehad heb...blijven geweldige karretjes.

206 heb ik verder niks nostalgisch mee maar lijkt me een leuke auto!

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 22 mei 2013, 11:24

Luco schreef:Ik weet niet hoe de achterschokbrekers vastzitten bij een peugeot, maar bij de renault wil de bout van de bovenste ophanging van de schokbreker wel eens iets uitrekken/loslopen, dan krijg je ook een soort van gebonk in je wielkast, bout zit dan maar een halve slag los ofzo.
Voor zover ik weet komt dat bij de Pug niet voor, heb van het GTi forum hier ook niemand over gehoord. Bedankt voor het meedenken en ik zal er voor de zekerheid toch eens naar kijken.

Ik kijk dat dan even na, haal het achterwiel en krik eens weg(want het is echt zon metalige klonk en gerammel) en mocht dat niets oplossen toch maar eens langs een Peugeotdealer gezien ik nog garantie heb op de 206.
Roy RS schreef:welkom hier, 205GTI is (vooral met interieur) een van mijn favoriete auto's die ik telkens nét niet gehad heb...blijven geweldige karretjes.

206 heb ik verder niks nostalgisch mee maar lijkt me een leuke auto!
Bedankt voor het welkom!, De 206 heeft ook in mijn ogen niets nostalgisch, echter doet het gebrek aan nostalgie geen afbreuk aan het rijplezier en comfort in deze prijsklasse. Zeker als student is dit eigenlijk een 'ideale' keuze.

Er zijn overigens genoeg Peugeot RC heckflügels te krijgen op ebay :hungry: Alleen eens nadenken of ik dat ding in het zilvergrijs wil hebben of in 't zwart zoals mijn spiegels..

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 22 mei 2013, 17:09

Welkom hier, leuke auto's! Dat opgerulde alcantara zou je kunnen glad maken door middel van het scheren hiervan. Heb ik al vaker gehoord maar zelf geen ervaring mee. Succes iig!

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 22 mei 2013, 19:21

Joopieboy schreef:Welkom hier, leuke auto's! Dat opgerulde alcantara zou je kunnen glad maken door middel van het scheren hiervan. Heb ik al vaker gehoord maar zelf geen ervaring mee. Succes iig!
Omdat ik vandaag toevallig nog in Maastricht was even zitten praten met m'n moeder. Blijkt zij zo'n ding te hebben om pluizen e.d. op kleding en andere stoffen te verwijderen. Zaterdag dan maar even dat ding in beslag nemen en zien wat de resultaten zijn met het alcantara.

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 30 mei 2013, 15:27

Beter laat dan nooit nog even een korte update over het alcantara: Zo'n electrisch ontpluisgeval is een no-go. Het werd er zelfs alleen maar erger van. Vervolgens overgestap op scheermesjes en dat lijkt het een stuk beter te doen. Ik ben er nog niet helemaal klaar mee(was kapot aan het gaan van de warmte) maar het is al vele malen beter. Komende weekend hier nog de laatste hand aan leggen en dan zal ik wat foto's plaatsen. Het herstellen door middel van het scheren met een scheermesje werkt iig perfect :hungry:

Verder eens rustig zitten kijken naar groupe N midden- en achterdempers. Lijk alleen met geen mogelijkheid groupe N einddempers te vinden terwijl youtube etc vol staan met Italiaanen en Fransozen met deze dempers. De middendempers daarentegen zijn weer geen enkel probleem.

peu 207

Bericht door peu 207 » 30 mei 2013, 23:54

supersprint?? kam racing? scorpion? ragazzon?

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 31 mei 2013, 09:52

peu 207 schreef:supersprint?? kam racing? scorpion? ragazzon?
Wat ik van Supersprint en Scorpion heb kunnen vinden leken mij allemaal 'gewone' sportuitlaten. Van Ragazzon heb ik alleen de Groupe N middendempers gevonden en bij KAM racing op de site staan ook alleen de Scorpion einddempers.Ga je rondklikken bij andere modellen dan de 206, kom je weer wel die dempers tegen. Lijkt me sterk dat dat volk met een 206 allemaal een 106 gr N demper eronder beunt.

peu 207

Bericht door peu 207 » 31 mei 2013, 20:47

supersprint incl tussendemper vervanger dan komt er een behoorlijk geluid uit!! zelfs onder mijn toenmalige 106 gti kwam er met een group n dempertje al behoorlijk geluid uit.

ragazzon rijden er meer mee rond onder een 206. onder een rc word dit ook vaak gelegd. laat anders iets op maat maken bij eps.

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 02 jun 2013, 10:14

Dit was mijn setup:
Green openluchtfilter, Supersprint demperloze middenpijp, Supersprint einddemper.

Op een gegeven moment werd hij nog luider, vooral demperloze middenpijp scheelt veel.

peu 207

Bericht door peu 207 » 02 jun 2013, 10:42

klinkt goed zo!!

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 07 jun 2013, 13:55

JoostSchouten schreef:Dit was mijn setup:
Green openluchtfilter, Supersprint demperloze middenpijp, Supersprint einddemper.

Op een gegeven moment werd hij nog luider, vooral demperloze middenpijp scheelt veel.
Klinkt behoorlijk lekker, vooral wanneer je het vergelijkt met het brave standaardgeluid van een 206GTi. Haalt zo'n filter bij een 206 merkbaar wat uit? Of ben ik beter af met het modificeren van de standaard luchtfilter?
peu 207 schreef:supersprint incl tussendemper vervanger dan komt er een behoorlijk geluid uit!! zelfs onder mijn toenmalige 106 gti kwam er met een group n dempertje al behoorlijk geluid uit.

ragazzon rijden er meer mee rond onder een 206. onder een rc word dit ook vaak gelegd. laat anders iets op maat maken bij eps.
Dat een tussendemper een behoorlijk verschil maakt heb ik intussen al op verschillende plekken gehoord. Denk dat mijn to do list uitlaat wise neer komt op het kiezen van een leuke tussendemper vervanger(wss dus die ragazzon Gr N) en een leuke einddemper(geen herriebak, maar wat leuke plofjes bij gas los of terug schakelen a là mijn 205 mag zeer zekers).

Overigens over de auto in zijn algeheelheid nog zeer te vreden. Gisteren de hele dag vrij gehad van zowel school als werk, dus een lekker tourtochtje met de 206 gehouden. Op een beetje bochtige weg is het toch, ook met een 206, heerlijk spelen. Vooral het weer icm de Toyo's geven heerlijke bakken grip. Met dit soort temperaturen zit ik overigens toch liever in de 206 dan in de 205 zonder enige vorm van van demping of isolatie. Temperatuur van 20+ en een zonnetje wat zich laat zien staat garant voor een soort van Finse sauna ervaring minus de naakte mannen in de 205.

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 07 jun 2013, 15:45

TijnGTi schreef:

Klinkt behoorlijk lekker, vooral wanneer je het vergelijkt met het brave standaardgeluid van een 206GTi. Haalt zo'n filter bij een 206 merkbaar wat uit? Of ben ik beter af met het modificeren van de standaard luchtfilter?
Hier het verschil tussen standaard filter en zo'n kelk:

Geen idee of je met wat gaten boren in de originele kap hetzelfde effect krijg. Maar die hield ik graag heel zodat ik bij verkoop die nog had.

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 07 jun 2013, 20:56

JoostSchouten schreef:
TijnGTi schreef:

Hier het verschil tussen standaard filter en zo'n kelk:

Geen idee of je met wat gaten boren in de originele kap hetzelfde effect krijg. Maar die hield ik graag heel zodat ik bij verkoop die nog had.
Oke duidelijk. Maar de reden dat ik naar modificeren zat te kijken(betreffende mod: http://www.206gti.net/intakemod/" onclick="window.open(this.href);return false;) was gezien het feit dat een hoop van die after market filters allemaal warme lucht aanzuigen wat mijn niet al te bevorderlijk lijkt voor de prestaties. Wil je dit effect voorkomen kom je al aan het kijken naar van die K&N 57i gen 2 filters of soortgelijke, of denk ik hier verkeerd? Overigens klinkt 't wel een stuk aangenamer dan standaard in jouw filmpje.

Wanneer het lekkere weer aan blijft houden dit weekend nog lekker een stuk touren met mijn vriendin in de 206. Met een beetje geluk worden er dan nog wat foto's geschoten waaronder een paar van het geschoren alcantara.

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 08 jun 2013, 17:26

Ik merkte weinig van vermogensverlies hoor, vond wel dat hij iets scherper op het gaspedaal reageerde.
Maar was dus vnl. geluidsverschil, rest was niet noemenswaardig.

peu 207

Bericht door peu 207 » 09 jun 2013, 14:43

open air filter zul je een goede koudelucht buis naartoe moeten leggen of hem een eind van je blok vandaan moeten brengen anders zuigt een open lucht meer warmte dan een inleg. heb op de 106 gti,s altijd een open air gehad. daarna een rc gekocht en omdat de plek in het motorruim dan nogal beperkt is een inleg genomen, zeker bij een RC hoor je het aanzuiggeluid goed zeker omdat die een aanzuigdiameter van 74mm hebben dus al meer lucht krijgen. mij is altijd verteld door verschillende bedrijven dat je originele luchtfilterbehuizing incl een inleg van bijv k&n of green of iets dergelijks het beste werkt en betere luchttoevoer is dan een open systeem. of je moet voor een typhoon kit gaan van k&n. rijd nu een 207 met inleg van k&n en daar hoor je hem wel iets minder in. met warm weer hoor je hem aanzuigen en iets brommen,..

Plaats reactie