e46 330i vs Impreza voor trackdays

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Steffan

Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays

Bericht door Steffan » 29 nov 2015, 16:33

Hallo allemaal, even een update :D.

Afgelopen weekend mogen rijden in een E36 328i. Dat rijdt ook zeer fijn! Veel sportiever dan een E46. Daarnaast stuurt de E36 voor mijn gevoel net wat lekkerder dan een Impreza, waarschijnlijk vanwege de achterwielaandrijving in plaats van de vierwielaandrijving.

Tevens lijkt de E36 mij wat goedkoper in onderhoud dan de Impreza vanwege de simpelere techniek (6 in lijn NA vs boxer Turbo). Op internet heb ik gelezen dat het subframe voor de E36 veel goedkoper te repareren is dan de E46 mocht dit scheuren.

Op Zandvoort zie je ook altijd veel E36 325/328i's rijden. Zijn er mensen hier op het forum die ervaring hebben met deze auto's? Het is uiteraard bij deze hobby ook belangrijk dat de kosten enigszins in bedwang blijven. Zal ik met een E36 328i waarschijnlijk goedkoper uit zijn qua onderhoud dan met een Impreza?

ErikS

Bericht door ErikS » 30 nov 2015, 07:42

Zijn er mensen hier op het forum die ervaring hebben met deze auto's?
Nee, ik denk dat je dan echt ff een BMW forum moet opzoeken.....

:mrgreen: :tooth:

wim breman

Bericht door wim breman » 30 nov 2015, 11:53

Ik heb een zeer fraaie STI uit 2002 staan die helemaal klaar is voor trackday gebruik.
Als je meer info wilt hebben kan je eventueel even contact zoeken.

Wim.

witje

Bericht door witje » 30 nov 2015, 14:21

Steffan schreef:
Op Zandvoort zie je ook altijd veel E36 325/328i's rijden. Zijn er mensen hier op het forum die ervaring hebben met deze auto's? Het is uiteraard bij deze hobby ook belangrijk dat de kosten enigszins in bedwang blijven. Zal ik met een E36 328i waarschijnlijk goedkoper uit zijn qua onderhoud dan met een Impreza?
De kosten vallen altijd tegen, vooral als je een pietje precies bent die alles 100% wil hebben.

Met de Subaru kon ik altijd gooien en smijten, die gaf geen krimp. De BMW vraagt wat meer fijngevoelig stuurwerk, veel sneller onderstuur of overstuur. Wat dat betreft meer een raceauto. Bij goed onderhoud zijn beide auto's redelijk foolproof.

Sinds we de BMW hebben is het buiten het rijden om een stuk gezelliger geworden. Je maakt vaker een praatje, mensen herkennen de auto etc
:verveeld:

mark323ti

Bericht door mark323ti » 30 nov 2015, 17:36

Ik heb zelf een e36 328i die geprepareerd is voor het circuit, dus niet meer geschikt voor dagelijks gebruik. Als je een auto wil waarmee je ook nog dagelijks mee rijdt dan zou ik voor de Impreza kiezen. Lijkt mij dat de niet aangepaste Impreza veel sportiever is dan een niet aangepaste 328i e36. Ik begrijp een beetje uit je verhaal dat je geen hardcore trackday car zoekt, maar een sportieve auto om ook eens op het circuit te gaan.
Zelf zou ik een Impreza ook wel overwegen as opvolger van mijn e36. Impreza is sneller en het is ook weer een heel andere auto met 4 wiel aandrijving.
Maar vergis je niet in het budget. Zoals eerder vermeld moet je minimaal het aanschafbedrag opzij leggen voor onderhoud van je trackcar. Ik vind ook dat je moet investeren in veiligheid zoals bijv een rolkooi.
Je mag altijd eens komen kijken en rijden in mijn BMW.

Steffan

Bericht door Steffan » 30 nov 2015, 20:10

Bedankt voor de reacties!

@Wim | Bedankt voor het aanbod! Helaas zal een STI buiten mijn budget zijn. Het budget voor aanschaf van de auto is 5K. Denk niet dat jij de STI daarvoor verkoopt :D.

@witje | Zo denk ik ook over de Impreza en de E36. De Impreza is wellicht door de grote hoeveelheid grip wat afstandelijk. Ik voel me meer betrokken bij het rijden in een E36. Daarnaast is een echte sportauto voor mij achterwielaangedreven.

@mark323ti | Het idee is inderdaad om ook gebruik te maken van de auto op de openbare weg. Dit zullen voornamelijk plezierritjes zijn aangezien ik de auto niet nodig heb voor woon-werk verkeer.

Super om te lezen dat je zelf een 328i hebt voor op het circuit, foto's! :crazy:

De Impreza lijkt mij ook standaard sportiever dan een standaard E36. Wat ik overigens een groot nadeel vind van de Impreza is dat er altijd RON 98 in moet en hij toch aardig zuipt. Zeker op het circuit gaat dit volgens sommigen tot 1 op 3. De 328i is volgens mij wel wat zuiniger en daar kan gewoon RON 95 in als ik het goed heb begrepen. Daarnaast lijkt een 328i motor onderhoudsvriendelijker (goedkoper in onderhoud) dan een Boxer met Turbo.

Het aanschafbudget opzij leggen voor onderhoud is geen probleem. Hier heb ik rekening mee gehouden. Ik probeer van te voren een zo goed mogelijk overwogen keuze te maken om de kans op verassingen zo klein mogelijk te houden.

De onderstaande auto's ben ik tegengekomen tijdens mijn zoektocht. Zouden jullie kunnen aangeven wat jullie hiervan vinden?

Bmw 328i

http://ww3.autoscout24.nl/classified/27 ... asrc=st|as" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Subaru Impreza GTT

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suba ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suba ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Mochten jullie andere auto's weten die wellicht nog beter geschikt zijn dan een E36 of Impreza hoor ik dat graag. Ik sta altijd open voor suggesties.

Alvast bedankt! De hulp wordt zeer gewaardeerd! :D :D

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 dec 2015, 05:03

Volgens mij is het verschil in verbruik tussen een impreza en een 328i een beetje lood om oud ijzer. Voor een bepaalde hoeveelheid vermogen is gewoon een bepaalde hoeveelheid benzine nodig dat is simpel zat. Ga je een impreza tunen dan gaat hij ook navenant meer verbruiken. Beetje 325i of 328i zal ook wel 1 op 3 of 1 op 4 doen. Met M3's rijden we de tank in minder als een uur leeg.

Verder hebben beiden voor en tegens. Zowel de subaru als de E36 rijden al tijden op circuits rond en voor beide modellen is werkelijk alles al uitgevonden. De impreza is wat beter inzetbaar tijdens natte omstandigheden. Dan is rwd met een lichte kont niet altijd even prettig. Voor beide modellen is haast alles te krijgen maar een atmo 325i of 328i is wat lastiger te tunen als een turbomotor. Het is wel te doen maar het kost meestal flink geld tegen geringe winst.

Alexander

Bericht door Alexander » 01 dec 2015, 08:01

Steffan schreef:
.. groot nadeel vind van de Impreza is dat er altijd RON 98 in moet
je kan hem ook af laten stellen op euro 95. EMS kan dat prima meen ik.

Reind

Bericht door Reind » 01 dec 2015, 11:10

Voor beide auto's is het lastig om een goede te vinden. Daarom vind ik ook helemaal niks van de 2 BMW's die je onder de aandacht brengt. Je moet gewoon gaan kijken en alles nalopen en vooral geluk hebben. Hoewel je tijdens een goede inspectie wel een goed idee kunt krijgen van de staat. Ga nooit af op de verhalen van de verkopers is mijn ervaring. En ook niet hoe hij er van de buitenkant uitziet.

Ik heb nog een e36 325i voor het driften staan. Ik had toen de goedkoopste van MP gekocht voor €1.000 incl APK. Vervolgens heb ik hem een aantal dagen flink misbruikt op onder andere Papenburg. En zomers rij ik er ook geregeld mee. Eigenlijk nooit echt rare kosten aan gehad. Op het moment verdiend hij wel wat aandacht maar dat kost de wereld ook niet. Kortom geluk mee gehad.

Daarentegen hoor ik ook weleens verhalen van gasten die voor een 4K een "perfecte" e36 kopen en er vervolgens tig K aan kosten aan hebben.

Trouwens geeft een e36 328i met M50 mod met een kabaal uitlaat wel veel beleving en is behoorlijk snel. Een 325i zou ik alleen kopen als je net een mooie tegen komt. Dat is verder geen bijzonder snelle auto en vergelijking met een impreza en 328i met m50 mod.

PimV
Auto: E46 M3

Bericht door PimV » 02 dec 2015, 09:25

Let er op bij de advertenties van de Impreza's dat t/m bouwjaar 1998:

- Een andere ECU hebben, welke nauwelijks is af te stellen. Wil je dus op meer vermogen gaan rijden, met een andere turbo, intercooler etc, zal er een stand alone ECU inmoeten.
- De versnellingsbakken van deze auto's zijn ook nóg minder sterk dan de '99 - '00 modellen.

Dat verbruik viel bij mij wel mee eigenlijk :tooth: Ik reed lekker rijk afgesteld en op 340 pk toch 1 op 6/8 op een trackday. ( Dan reed ik ook niet continu op 100% maar toch..)
Sowieso is een tankje benzine denk ik de minste kosten op zo'n dag, als je naar je remmen, banden en de kosten van DF zelf kijkt :wink:

Afstandelijk is wel het laatste wat ik over de besturing van een gtt heb te zeggen. Dat heeft eerder dan met de staat van je stuurhuisrubbers (flex) te maken en je uitlijning.\

Helaas nu weggedaan. Dermate veel rijden voor werk en geen fatsoenlijke daily driver voor de afstanden die ik afleg. Subaru kost dan een hoop geld voor die paar lol kilometers en heel veel stil staan. :bag:

godenzoon

Bericht door godenzoon » 19 dec 2015, 00:00

Leuk om dit topic te lezen! Een paar jaar geleden stond ik voor dezelfde keuze en ik ben destijds als Subaru liefhebber voor een GTT gegaan. So far heb ik daar geen moment spijt van gehad, één en al plezier! M.b.t de betrouwbaarheid heb ik gelukkig nog geen problemen gehad, op een kapotte Walbro benzinepomp na wel te verstaan. Ik rijd nog met de standaard 5-bak met 300pk en 400nm. Het onderhoud dat ik doe is weinig bijzonder; gewoon ieder jaar een beurtje, wel gebruik ik hoogwaardige olie.

Als ik je een advies mag geven: probeer er één te kopen waar al de nodige updates op zitten. Ik doel daarmee vooral op het onderstel en niet op bakken vermogen. Mijn GT had toen ik hem kocht alleen een Intrax RS schroefsetje en voor de rest was het onderstel helemaal standaard met veel onderstuur als resultaat. De aanschafprijs voor eentje met updates zal hoger zijn dan van een gemiddelde GT maar zelf al die updates kopen is nog veel duurder. En geloof me: als je standaard begint dan ga je vanzelf toch upgraden en dat kost echt veel meer. Ik ben een ervaringsdeskundige wat dat betreft :D

Een aantal tips als je voor een GT besluit te gaan:

- Neem er bij voorkeur één vanaf het bouwjaar 99. Zoals PimV al schrijft zijn deze ECU's eenvoudiger/goedkoper te herschrijven. De standaard 98 ECU kan wel worden gedaan maar daarvoor moet er een bordje op de ECU worden gesoldeerd. De kosten alleen hiervan bedragen al zo'n 400-450 euro, dit heb ik een jaar terug ook laten doen.
- Mocht je voor een ouder model gaan let dan op de remmerij, met 98'er remmerij wil je echt het circuit niet op. Vanaf 99 zijn 4 pots klauwen standaard.
- Onderstel updates, bijvoorbeeld van Whiteline, werken erg goed!
- De standaard veerpoten zijn ongeschikt. Als je tenminste niet continu op 3 wielen de bocht door wilt :wink:
- Probeer er één te kopen waarbij er niet is gekloot met de elektronica. In mijn GT was een AVCR en een alarm ingebouwd door prutsers en daar heb ik echt veel problemen mee gehad. Dat heeft me een hoop tijd en ergernis gekost!

Ik hoop je dat iets aan het bovenstaande hebt en succes met zoektocht! Wat je ook koopt, je gaat er veel plezier aan beleven :df:

Plaats reactie