e46 330i vs Impreza voor trackdays
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 09 feb 2014, 16:57
e46 330i vs Impreza voor trackdays
Hi allemaal,
Op dit moment ben ik opzoek naar een tweede auto waarmee ik ook af en toe kan deelnemen aan een trackday. Hierbij ben ik nu aan het twijfelen tussen een Subaru Impreza of een e46 330i. Beide auto's heb ik inmiddels gereden. Het viel me tijdens het rijden in de 330i op dat je eigenlijk weinig van de motor hoort. In tegenstelling tot de Impreza, deze had overigens ook een EMS tuning en forge blow-off valve.
De Impreza vond ik zelf veel leuker rijden dan de 330i. Al heb ik wel wat vraagtekens bij de betrouwbaarheid van een Impreza. Op forums heb ik gelezen dat de 4,5 liter olie eigenlijk te weinig is en hierdoor zaken oververhit kunnen raken bij zware belasting?
Het liefst heb ik natuurlijk geen hoge kosten, ik vraag me dan ook af of er wezenlijk verschil is tussen de betrouwbaarheid van een Impreza of 330i voor circuitgebruik wanneer beide goed zijn en worden onderhouden. Mijn gevoel zegt dat de BMW wat beter tegen zware belasting kan dan de Impreza. Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.
Alvast bedankt!
Op dit moment ben ik opzoek naar een tweede auto waarmee ik ook af en toe kan deelnemen aan een trackday. Hierbij ben ik nu aan het twijfelen tussen een Subaru Impreza of een e46 330i. Beide auto's heb ik inmiddels gereden. Het viel me tijdens het rijden in de 330i op dat je eigenlijk weinig van de motor hoort. In tegenstelling tot de Impreza, deze had overigens ook een EMS tuning en forge blow-off valve.
De Impreza vond ik zelf veel leuker rijden dan de 330i. Al heb ik wel wat vraagtekens bij de betrouwbaarheid van een Impreza. Op forums heb ik gelezen dat de 4,5 liter olie eigenlijk te weinig is en hierdoor zaken oververhit kunnen raken bij zware belasting?
Het liefst heb ik natuurlijk geen hoge kosten, ik vraag me dan ook af of er wezenlijk verschil is tussen de betrouwbaarheid van een Impreza of 330i voor circuitgebruik wanneer beide goed zijn en worden onderhouden. Mijn gevoel zegt dat de BMW wat beter tegen zware belasting kan dan de Impreza. Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.
Alvast bedankt!
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Volgens mij is de 2.0 van Subaru een erg sterk blok en met een goede olie koeler los je het eventuele temperatuur probleem wel op lijkt me. Een E46 heeft ook zo z'n dingetjes.
Voor beide geldt dat het niet mee gaat vallen om een frisse te vinden waar geen sloten geld in gaat om em track ready en betrouwbaar te krijgen. Ik zou me dus niet beperken tussen een keuze van deze twee maar kijken of je een frisse kan scoren. Of het nou een 330 is of een Impreza. Wel is de Impreza in de basis sportiever, je zult een 330 meer moeten aanpassen denk ik.
Voor beide geldt dat het niet mee gaat vallen om een frisse te vinden waar geen sloten geld in gaat om em track ready en betrouwbaar te krijgen. Ik zou me dus niet beperken tussen een keuze van deze twee maar kijken of je een frisse kan scoren. Of het nou een 330 is of een Impreza. Wel is de Impreza in de basis sportiever, je zult een 330 meer moeten aanpassen denk ik.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 09 feb 2014, 16:57
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Bedankt voor je reactie Niels!
De sloten geld begrijp ik niet helemaal. Ik neem aan dat een goed onderhouden BMW of Subaru het wel een uurtje volhoudt een paar keer per jaar op een trackday?
De sloten geld begrijp ik niet helemaal. Ik neem aan dat een goed onderhouden BMW of Subaru het wel een uurtje volhoudt een paar keer per jaar op een trackday?
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Precies, scoor dus een goed onderhouden 330 danwel een Subaru
Imho is het lastig genoeg om een knappe te scoren en dus zou ik me vooraf niet beperken door te kiezen tussen deze auto's. Liever een goed onderhouden 330 dan een afgetrapte Sub en andersom!

- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Is de Subaru in dit geval een "originele" GTT of een latere WRX/STi?
Een GTT is véél sportiever dan een E46 BMW en een stuk rauwer dan een WRX.
Ondersturen doen ze alledrie, dus om echt scherp te gaan sturen zul je qua onderstel en afstelling dingen moeten aanpassen. En met de remmerij sowieso.
Ik heb ooit een E46 330i proefgereden en het was binnen tweehonderd meter overduidelijk dat de auto veel te comfortabel was voor wat ik zocht. Mooie motor, mooi interieur, niet langzaam maar cruiser, geen sporter.
Een GTT zou voor trackdays mijn keuze zijn, maar zoek tegenwoordig nog maar eens een nette...
De 2 liter blokken kunnen absoluut niet tegen langdurig 200plus trappen op de Autobahn want dan lopen de lagers eruit, maar rondjes circuit draaien kunnen ze goed aan zolang het niet urenlang onafgebroken is, de turbodruk niet te hoog wordt gedraaid en er regelmatig motorolie wordt ververst (elke 5000 km is mooi).
Alternatief voor Sub is altijd Evo, duurder, sneller, betere remmen en bak, steviger motor, minder onderstuur.
Maar geen boxerroffel...
Alternatief voor E46 is E36, lichter, rauwer, goedkoper. Voor wat MIJ betreft daily liever 46, track liever 36.
Of een EP3 Civic-R? Of een Megane RS R26?
Edit; Deze zal het ook lekker doen op een circuit...: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 55&t=31721" onclick="window.open(this.href);return false;
Een GTT is véél sportiever dan een E46 BMW en een stuk rauwer dan een WRX.
Ondersturen doen ze alledrie, dus om echt scherp te gaan sturen zul je qua onderstel en afstelling dingen moeten aanpassen. En met de remmerij sowieso.
Ik heb ooit een E46 330i proefgereden en het was binnen tweehonderd meter overduidelijk dat de auto veel te comfortabel was voor wat ik zocht. Mooie motor, mooi interieur, niet langzaam maar cruiser, geen sporter.
Een GTT zou voor trackdays mijn keuze zijn, maar zoek tegenwoordig nog maar eens een nette...
De 2 liter blokken kunnen absoluut niet tegen langdurig 200plus trappen op de Autobahn want dan lopen de lagers eruit, maar rondjes circuit draaien kunnen ze goed aan zolang het niet urenlang onafgebroken is, de turbodruk niet te hoog wordt gedraaid en er regelmatig motorolie wordt ververst (elke 5000 km is mooi).
Alternatief voor Sub is altijd Evo, duurder, sneller, betere remmen en bak, steviger motor, minder onderstuur.
Maar geen boxerroffel...
Alternatief voor E46 is E36, lichter, rauwer, goedkoper. Voor wat MIJ betreft daily liever 46, track liever 36.
Of een EP3 Civic-R? Of een Megane RS R26?
Edit; Deze zal het ook lekker doen op een circuit...: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 55&t=31721" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Ik heb een paar jaar een WRX STI als trackday auto gehad. Motor (2.0) was in mijn geval zeer betrouwbaar. Uiteindelijke heb ik de auto toch verkocht aan een vasthoudende koper, maar ik mis hem nog wel. Enige punt zijn de wiellagers. Die zijn vanaf 2005 verbeterd, maar de mijne was uit 2004. Met een ander onderstel en semi slicks kunnen de wiellagers het niet meer aan. Dat is echt jammer, want voor de rest zijn het super auto's. In mijn geval ging het bijna nooit kapot. Afgezien van remschijven en remblokken. Later zijn de 2,5 liter blokken erin gekomen. Die schijnen een stuk onbetrouwbaarder te zijn. Zuigerveren breken van deze blokken snel bij tuning. Mooiste is een STI uit 2005 met 2.0 motor en de nieuwe wiellagers. De betere wiellagers kan je niet zomaar overzetten overigens. Is een behoorlijke conversie/investering voor nodig.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 09 feb 2014, 16:57
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Bedankt voor de reacties! Ik ben inderdaad aan het kijken naar een GTT. Op het moment heb ik er één op het oog (bouwjaar 2000) met een EMS tune van Mark Verhoeven en Forge Blow-off valve. Wat zijn de dingen bij een Impreza waar je op moet letten om hem in topconditie te houden? Ik heb bijvoorbeeld al gelezen dat het verstandig is om na zwaar gebruik de motor even na te laten draaien zodat alles kan afkoelen.
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Zeker bij ge-ecutekte/verhoogde turbodruk auto RON98 tanken.
Regelmatig oliebeurtjes.
Air/Fuel ratio is belangrijk bij gechipte auto's, als ze te arm lopen gaan ze stuk.
De originele 5-versnellingsbak trekt maximaal ongeveer 400Nm, daar zit je met een ecutekje naar 1.2 bar en een open uitlaat al dicht tegenaan.
Daaroverheen heb je al snel de STi 6-bak nodig. Die is duur.
Oliekoelertje houdt je olietemp op het circuit mooi onder de 120 graden en geeft je een litertje meer oliecapaciteit.
Als je er een koopt, foto's graag!
Regelmatig oliebeurtjes.
Air/Fuel ratio is belangrijk bij gechipte auto's, als ze te arm lopen gaan ze stuk.
De originele 5-versnellingsbak trekt maximaal ongeveer 400Nm, daar zit je met een ecutekje naar 1.2 bar en een open uitlaat al dicht tegenaan.
Daaroverheen heb je al snel de STi 6-bak nodig. Die is duur.
Oliekoelertje houdt je olietemp op het circuit mooi onder de 120 graden en geeft je een litertje meer oliecapaciteit.
Als je er een koopt, foto's graag!

- mark147
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 22 jul 2009, 14:44
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Op het circuit zouden de boxermotoren door in de bochten nogal eens last hebben van een tekort aan smering aan een kant van de motor. Dit zou tot flinke motorschades kunnen leiden.
Het is hear say, geen ervaring. Ik weet dus niet of het waar is, maar als het waar is doe er je voordeel mee.
Het is hear say, geen ervaring. Ik weet dus niet of het waar is, maar als het waar is doe er je voordeel mee.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 09 feb 2014, 16:57
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Dat heb ik inderdaad ook gelezen Mark. Maar het lijkt me dat ieder blok last heeft van de zwaartekracht in de bochten? Zijn er mensen hier op het forum die er ervaring mee hebben? Ik heb gelezen dat je een STI carterpan kunt gebruiken om dit probleem op te lossen. Mochten er andere oplossingen zijn hoor ik het graag, het liefst hou ik alles zou lang mogelijk heel uiteraard.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Over die E46.
Die motoren zijn verre van bombproof, maar het gaat heel lang goed zolang je niet aan tuning begint of toerenbegrenzers begint te verhogen enz. Verder hebben ze ook de gebruikelijke oil starvation problemen dus eigenlijk zou er ook een schot in het carterpan moeten.
Verder zou je er qua circuitgebruik andere remmen op moeten hebben en waarschijnlijk een ander onderstelletje, plus een sperdiff.
De standaard overbrenging van een 330i is nogal lang. Daardoor voelt het mogelijk niet zo sportief.
Verder vergeleken met een GTT, die GTT is volgens mij in de basis lichter en heeft wat meer koppel/vermogen. Plus AWD waardoor je in de regen wat flexibeler bent.
Qua prestaties, ik denk eigenlijk dat je met beiden zonder hele extreme tuning naar dezelfde rondetijden kunt, wat ik zo hier en daar van de verschillende subaru en e46's gezien heb. Je moet gewoon voor jezelf bepalen wat je lekkerder vind rijden.
Die motoren zijn verre van bombproof, maar het gaat heel lang goed zolang je niet aan tuning begint of toerenbegrenzers begint te verhogen enz. Verder hebben ze ook de gebruikelijke oil starvation problemen dus eigenlijk zou er ook een schot in het carterpan moeten.
Verder zou je er qua circuitgebruik andere remmen op moeten hebben en waarschijnlijk een ander onderstelletje, plus een sperdiff.
De standaard overbrenging van een 330i is nogal lang. Daardoor voelt het mogelijk niet zo sportief.
Verder vergeleken met een GTT, die GTT is volgens mij in de basis lichter en heeft wat meer koppel/vermogen. Plus AWD waardoor je in de regen wat flexibeler bent.
Qua prestaties, ik denk eigenlijk dat je met beiden zonder hele extreme tuning naar dezelfde rondetijden kunt, wat ik zo hier en daar van de verschillende subaru en e46's gezien heb. Je moet gewoon voor jezelf bepalen wat je lekkerder vind rijden.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
volgens mij had "Opa" Ron nog wel wat ervaringen met een GTT qua blokjes.
- Henk Jan
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Heb er 3 gehad, alledrie goed gebruikt en ze hadden fors meer pk's dan de standaard 218. In alledrie heb ik de 5-bak heel gehouden en als je met beleid schakelt is dat ook goed mogelijk. Het is mogelijk versterkte tandwielen in de 5-bak te zetten, maar beter is idd de STI 6-bak.tuurgtt schreef:Zeker bij ge-ecutekte/verhoogde turbodruk auto RON98 tanken.
Regelmatig oliebeurtjes.
Air/Fuel ratio is belangrijk bij gechipte auto's, als ze te arm lopen gaan ze stuk.
De originele 5-versnellingsbak trekt maximaal ongeveer 400Nm, daar zit je met een ecutekje naar 1.2 bar en een open uitlaat al dicht tegenaan.
Daaroverheen heb je al snel de STi 6-bak nodig. Die is duur.
Oliekoelertje houdt je olietemp op het circuit mooi onder de 120 graden en geeft je een litertje meer oliecapaciteit.
Als je er een koopt, foto's graag!
Verder zul je zeker een remupgrade moeten doen en zou ik inderdaad ook een oliekoeler plaatsen.
Als hij een EMS-kuur heeft gehad zou ik me over de a/f-ratio niet al te druk maken. Mark stelt ze vrij ruim af en het is zeker geen standaard chipje, maar herschrijven.
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Wauw, er is zelfs nog een (zo te zien) hele nette unverbastelte te koop;
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suba ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar dat zou ik zelfs een beetje zonde vinden om van zo'n nette een circuithok van te maken...
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suba ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar dat zou ik zelfs een beetje zonde vinden om van zo'n nette een circuithok van te maken...
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Ik zou de BMW kopen. Volgens mij is hier nog een draadje te vinden waarbij je kunt lezen dat een Subaru echt waardeloos is. Letterlijk alles gaat kapot als je de wagen gebruikt waarvoor hij gemaakt is. 
---
Ah, hier staat het:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ru+impreza" onclick="window.open(this.href);return false;

---
Ah, hier staat het:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ru+impreza" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 09 feb 2014, 16:57
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Dat is wel een aparte thread inderdaad. Het lijkt erop dat slechts één persoon slechte ervaringen heeft met de Impreza? Kunnen andere forumleden deze verhalen onderschrijven?
- Henk Jan
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Als je er lomp genoeg mee omgaat krijg je alles stuk.
Zolang je een Impreza met enkel een EMS-kuurtje berijdt met respect voor de techniek blijft het een Japanner, betrouwbaar dus. Voor circuitgebruik volstaat een remupgrade en het liefst een STI 6-bak, maar dat laatste zou ik pas doen als de standaard 5-bak sneuvelt.
Zodra je over de 300pk gaat zal er meer slijtage zijn en zal er dus sneller wat sneuvelen.
Ik zou proberen een standaard nette Impreza te scoren, voor zo'n 5k wel te vinden, en voorzien van Ecutek waardoor je vermogen stijgt naar ca. 265pk, knappe remmen eronder en gaan. Zo houdt je nog wat budget over mocht er toch iets sneuvelen.
Zolang je een Impreza met enkel een EMS-kuurtje berijdt met respect voor de techniek blijft het een Japanner, betrouwbaar dus. Voor circuitgebruik volstaat een remupgrade en het liefst een STI 6-bak, maar dat laatste zou ik pas doen als de standaard 5-bak sneuvelt.
Zodra je over de 300pk gaat zal er meer slijtage zijn en zal er dus sneller wat sneuvelen.
Ik zou proberen een standaard nette Impreza te scoren, voor zo'n 5k wel te vinden, en voorzien van Ecutek waardoor je vermogen stijgt naar ca. 265pk, knappe remmen eronder en gaan. Zo houdt je nog wat budget over mocht er toch iets sneuvelen.
- Kasteel
- Berichten: 5443
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Ik heb zelf een Impreza gehad en reageerde dus ook wel eea in dat topic. Zelf als trackdayauto zou ik het niet snel kopen (een std gtt), best wel veel wat er dan aangepast moet worden + ik zie er niet veel 200k+ rijden zoals bij de 330i wel het geval is. Indien budget mogelijk, zou ik idd even bij een STI kijken, wat de bak/aandrijving/blok/remmen/diffs discussie uit de lucht haalt, zeker als het relatief std blijft. Verder vind ik een relatief std GTT nu ook wel weer best tam vergeleken met de ervaringen toen.
Zou gewoon ook even eea tegenover elkaar zetten qua prijs, inzichtelijk maken wat je wel en/of niet wil veranderen en hoeveel verder je dan staat (dit afwegende tegen al gereed opgebouwde trackday auto's, laatste is namelijk is de meeste gevallen VEEL goedkoper).
Zou gewoon ook even eea tegenover elkaar zetten qua prijs, inzichtelijk maken wat je wel en/of niet wil veranderen en hoeveel verder je dan staat (dit afwegende tegen al gereed opgebouwde trackday auto's, laatste is namelijk is de meeste gevallen VEEL goedkoper).
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
impreza zitten dacht ik wel vrij fijne stoelen in, althans in elk geval voor op straat, verder zat je dacht ik redelijk laag? (al weer 14 jaar? geleden dat ik zo'n ding had) sturen ook fijn, althans die dingen vielen me destijds op met de ervaringen in auto's die ik tot dan had.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 09 feb 2014, 16:57
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Een update:
Vandaag gereden in een GTT van '99 met 219.000 op de teller. Al het onderhoud sluitend en de buitenkant is volledig origineel. Verder had de Impreza een forge blow off valve en EMS tuning. Er zat geen kat op omdat de eigenaar aangaf dat de auto zo een mooier geluid geeft en het ook vermogen scheelt.
Nadat de eigenaar zelf een stukje had gereden mocht ik het stuur overnemen, wat een vermogen zeg!
Verder goed geluisterd naar rare geluiden, niks kunnen ontdekken. De vraagprijs is zeer competitief. Er staan nog een paar andere modellen op het programma maar dit is zeker een mogelijke winnaar.
Enig minpunt was dat de eigenaar liet zien wat de GTT kon vanuit stilstand. Hierna was er een typische koppelingsplaten geur merkbaar. Kan dit een indicatie zijn dat deze aan vervanging toe is? De eigenaar gaf zelf aan niet vaak 0-100 sprintjes te doen omdat hij weet dat het slecht is voor de koppeling, maar hij wilde mij graag laten beleven wat deze auto kan.
Wat ik me alleen afvroeg is hoeveel een kat precies scheelt in vermogen, hebben jullie daar enig idee van? Lijkt me nogal wat werk om deze ieder jaar bij de APK erop te zetten en weer eraf te halen.
Vandaag gereden in een GTT van '99 met 219.000 op de teller. Al het onderhoud sluitend en de buitenkant is volledig origineel. Verder had de Impreza een forge blow off valve en EMS tuning. Er zat geen kat op omdat de eigenaar aangaf dat de auto zo een mooier geluid geeft en het ook vermogen scheelt.
Nadat de eigenaar zelf een stukje had gereden mocht ik het stuur overnemen, wat een vermogen zeg!
Verder goed geluisterd naar rare geluiden, niks kunnen ontdekken. De vraagprijs is zeer competitief. Er staan nog een paar andere modellen op het programma maar dit is zeker een mogelijke winnaar.
Enig minpunt was dat de eigenaar liet zien wat de GTT kon vanuit stilstand. Hierna was er een typische koppelingsplaten geur merkbaar. Kan dit een indicatie zijn dat deze aan vervanging toe is? De eigenaar gaf zelf aan niet vaak 0-100 sprintjes te doen omdat hij weet dat het slecht is voor de koppeling, maar hij wilde mij graag laten beleven wat deze auto kan.
Wat ik me alleen afvroeg is hoeveel een kat precies scheelt in vermogen, hebben jullie daar enig idee van? Lijkt me nogal wat werk om deze ieder jaar bij de APK erop te zetten en weer eraf te halen.
- Stefan R
- Berichten: 2247
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Kat wisselen (middenpijp met kat is voeldoende) is 20 minuten werk als je geen brug hebt. Maar wil je van dat 'gezeur' af een middenpijp met sportkat zoeken, of een losse kat er tussen laten lassen.
Subaru's vinden het wel erg prettig om wat vrijer uit te ademen, de 2 standaard kat's knijpen behoorlijk.
Dat je de koppeling ruikt na zo'n actie is niet abnormaal, moet je niet te vaak doen vind de bak niet leuk
p.s. Ik heb zelf ook 2 GTT's en en een Forester Turbo gehad (geen van allen standaard gelaten
)
Subaru's vinden het wel erg prettig om wat vrijer uit te ademen, de 2 standaard kat's knijpen behoorlijk.
Dat je de koppeling ruikt na zo'n actie is niet abnormaal, moet je niet te vaak doen vind de bak niet leuk

p.s. Ik heb zelf ook 2 GTT's en en een Forester Turbo gehad (geen van allen standaard gelaten

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
dan zijn de koppelingsplaten weer mooi opgeschoond
hoeft geen enkel probleem te zijn, moet je natuurlijk niet te vaak doen, dan slijt het wat harder.

hoeft geen enkel probleem te zijn, moet je natuurlijk niet te vaak doen, dan slijt het wat harder.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Forester XT gekocht ergens in 2010. de mijne is wel standaard gebleven. Loop meestal leeg op Engelse hokken dus er blijft nooit geld over om dat ding aan te pakken.
Rijdt er zelf niet voorzichtig mee en het is eigenlijk m'n meest goedkope wagen ooit in onderhoud gebleken. Ook heeft dat ding me nooit in de steek gelaten.

Rijdt er zelf niet voorzichtig mee en het is eigenlijk m'n meest goedkope wagen ooit in onderhoud gebleken. Ook heeft dat ding me nooit in de steek gelaten.
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
wil je echt trackdays gaan doen met het ding of alleen een paar keer een rondje rijden? Niet slecht bedoelt, maar als je tegen een kat vervanger omwisselen opkijkt, dan denk ik dat alle opmerkingen in het topic wat Allen aanhaalt niet van toepassing zijn op jou. Daar wordt er op de limiet gereden met heel andere getweakte auto's dan waar jij naar zoekt en die gast is zo'n beetje altijd aan het aanpassen en sleutelen aan zijn auto.
Ik denk niet dat jij gaat tunen tot de max en heel veel trackspec zaken gaat monteren, dus dan maakt het echt helemaal niet zoveel uit of je nu het een of het ander koopt, ik ken je skills en je budget natuurlijk niet, maar als ik het goed gok dat je nog niet zoveel ervaring hebt en je budget niet heel ver boven de aanschaf ligt, rijdt je de auto niet op de limiet op de baan en lijdt het ook allemaal niet zoveel. Maar als je heel hard gaat boenderen...dan moet je er wel budgetteel rekening mee houden dat je veel geld moet hebben voor monteurs...of zult moeten leren sleutelen (en dan is een katje wisselen ook geen issue meer, problem solved)
Ik ben zelf met een 96 gtt en een '00 gtt met daartussen een EVO begonnen en heb met alledrie ook best veel circuit gedaan, nooit problemen gehad, als ik nu hetzelfde zou gaan doen (en ik ben echt nog steeds niet echt snel verder) dan zou het her en der toch wat harder te verduren hebben dan toen.
moraal van het verhaal, je moet jezelf proberen goed in te schatten en afwegen hoe je auto (mis/)gebruikt gaat worden, valt dat wel mee, dan maakt het niks uit, valt dat niet mee...dan ook niet maar moet je echt meer onderhoud en vervangingsgeld opzij leggen...
Ik denk niet dat jij gaat tunen tot de max en heel veel trackspec zaken gaat monteren, dus dan maakt het echt helemaal niet zoveel uit of je nu het een of het ander koopt, ik ken je skills en je budget natuurlijk niet, maar als ik het goed gok dat je nog niet zoveel ervaring hebt en je budget niet heel ver boven de aanschaf ligt, rijdt je de auto niet op de limiet op de baan en lijdt het ook allemaal niet zoveel. Maar als je heel hard gaat boenderen...dan moet je er wel budgetteel rekening mee houden dat je veel geld moet hebben voor monteurs...of zult moeten leren sleutelen (en dan is een katje wisselen ook geen issue meer, problem solved)
Ik ben zelf met een 96 gtt en een '00 gtt met daartussen een EVO begonnen en heb met alledrie ook best veel circuit gedaan, nooit problemen gehad, als ik nu hetzelfde zou gaan doen (en ik ben echt nog steeds niet echt snel verder) dan zou het her en der toch wat harder te verduren hebben dan toen.
moraal van het verhaal, je moet jezelf proberen goed in te schatten en afwegen hoe je auto (mis/)gebruikt gaat worden, valt dat wel mee, dan maakt het niks uit, valt dat niet mee...dan ook niet maar moet je echt meer onderhoud en vervangingsgeld opzij leggen...
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 09 feb 2014, 16:57
Re: e46 330i vs Impreza voor trackdays
Bedankt voor je reactie Roy. Het gaat puur om het bezoeken van een aantal trackdays per jaar. Verder ben ik absoluut niet van plan de auto helemaal af te raggen. Het gaat mij vooral om het sportief rijden zonder dat je de mogelijkheid hebt een mooie boete in de brievenbus te krijgen. Daarnaast lijkt het me heel erg leuk om op circuits als Spa en Zandvoort gereden te hebben. Ik heb absoluut niet de illusie dat ik de nieuwe Max Verstappen of Schumacher ben 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, mark123 en 3 gasten