E38 eruit, E60 erin => eruit

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E38 eruit, E60 erin

Bericht door GTRene » 28 nov 2015, 20:50

is 1-delig denk ik?

soms kun je ze bv goed warm/heet remmen op een nette manier en als je dan geluk hebt krijg je ze weer recht :D
maar heb ej wellicht al geprobeerd.

nu met nieuw/vers ist in elk geval weer goed, kun je mooi mee aan het zoeken komen.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E38 eruit, E60 erin

Bericht door RJK » 28 nov 2015, 21:05

Had ik inderdaad al geprobeerd Rene maar dat hielp niet :-(

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E38 eruit, E60 erin

Bericht door Martin van der Zwaard » 29 nov 2015, 19:26

Neem aan ook nieuwe blokken gemonteerd?

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E38 eruit, E60 erin

Bericht door RJK » 30 nov 2015, 17:42

Nee...blokken waren eigenlijk ook nog nieuw. Heb ze er wel afgehaald en er een paar tiende mm afgeschaafd zodat ze weer een vers loopvlak hebben. Tja ik moet toch af en toe mijn freesbank gebruiken :tooth:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E38 eruit, E60 erin

Bericht door Martin van der Zwaard » 01 dec 2015, 09:18

Altijd nieuwe blokken monteren met nieuwe schijven.
Ik kwam ze wel vaker tegen, nee doe alleen maar schijven. De blokken zijn nog goed.
Prima, geen garantie en niet komen zeuren als ze piepen of wat dan ook.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E38 eruit, E60 erin

Bericht door RJK » 01 dec 2015, 15:45

Ik zou ze er ook niet zo gewoon weer opgezet hebben. Maar goed, we wachten af of het over een paar duizend km ook nog goed is.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40249
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E38 eruit, E60 erin

Bericht door Knot » 01 dec 2015, 23:00

Ach, ik had bij de E36 de blokken achter helemaal kaal geremd, krassen en groeven zaten in de schijven. Men verklaarde me voor gek dat ik daar nieuwe Hawk HPplus op monteerde, nu paar ritjes Papenburg en stuk of 100 handrems, 20 donuts en 10 burnouts later zijn die schijven zo glad als mn eigen kop, niks aan t handje.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E38 eruit, E60 erin

Bericht door GTRene » 01 dec 2015, 23:18

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28620
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E38 eruit, E60 erin

Bericht door Martijn_bmw » 02 dec 2015, 10:27

Knot schreef:Ach, ik had bij de E36 de blokken achter helemaal kaal geremd, krassen en groeven zaten in de schijven. Men verklaarde me voor gek dat ik daar nieuwe Hawk HPplus op monteerde, nu paar ritjes Papenburg en stuk of 100 handrems, 20 donuts en 10 burnouts later zijn die schijven zo glad als mn eigen kop, niks aan t handje.
:lollerdelol: :lollerdelol:

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E38 eruit, E60 erin

Bericht door RJK » 02 dec 2015, 17:18

Knot schreef:Ach, ik had bij de E36 de blokken achter helemaal kaal geremd, krassen en groeven zaten in de schijven. Men verklaarde me voor gek dat ik daar nieuwe Hawk HPplus op monteerde, nu paar ritjes Papenburg en stuk of 100 handrems, 20 donuts en 10 burnouts later zijn die schijven zo glad als mn eigen kop, niks aan t handje.
:roflol:

Maar ik snap de reactie van Martin wel. Van die types waarbij het voor weinig moet maar dan achteraf klagen als er iets is. Klagen kan ik in mijn geval alleen bij mezelf dusss...

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E38 eruit, E60 erin

Bericht door RJK » 18 dec 2015, 23:42

Laatste keer dat dit legaal kon in NL :tooth: Niet waar ik hier reed maar daar hebben we het niet over.

Afbeeldinge60_130kkmh_zpsr5pfw3su by Reinier Kleis, on Flickr
Laatst gewijzigd door RJK op 21 dec 2017, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43168
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: E38 eruit, E60 erin

Bericht door Arthur » 19 dec 2015, 11:44

Als het met je telefoon was was het sowieso niet legaal :)

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E38 eruit, E60 erin

Bericht door RJK » 19 dec 2015, 16:33

:whistle:

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E38 eruit, E60 erin

Bericht door RJK » 26 dec 2015, 23:28

Nou hij gaat weer lekker :evil: . Sinds gisteren een onregelmatige stationair loop en "misfires". Warm niets aan de hand. Auto uitgelezen en paar codes:

Afbeelding2015.12.23 fault codes_zpsgccxu1tl by Reinier Kleis, on Flickr

Had eerst dit draadje even gelezen maar dat lijkt anders: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 4&start=50" onclick="window.open(this.href);return false;

Vooral hier bruikbare informatie gevonden: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=897616" onclick="window.open(this.href);return false; en de kans is groot dat er ergens een vacuumlek zit.

De DISA heb ik al gecontroleerd, ziet er prima uit. Heb nu de hele CCV handel maar besteld, lijkt mij sowieso niet onverstandig die te vervangen. Tijdens het vervangen daarvan maar eens kijken wat ik verder nog tegen kom.
Laatst gewijzigd door RJK op 21 dec 2017, 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E38 eruit, E60 erin => volgende probleem, vacuümlek ?

Bericht door Niels » 27 dec 2015, 11:19

Als een auto niet mooi loopt zonder echt aantoonbare reden dan zoek ik het ook in het vacuüm -en aanzuig traject. Indien de motor consequent is met problemen tussen warm en koud zou ik het eerst zoeken in de temperatuur voelers die de ECU aansturen. Wil in z'n algemeenheid ook nog wel eens voor problemen zorgen alleen durf ik niet te zeggen of je dat bij een modernere BMW dan ook uit moet kunnen lezen.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E38 eruit, E60 erin => volgende probleem, vacuümlek ?

Bericht door dvh » 27 dec 2015, 11:26

Heerlijke auto zo'n e60/1 :tooth:

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E38 eruit, E60 erin => volgende probleem, vacuümlek ?

Bericht door RJK » 27 dec 2015, 17:30

dvh schreef:Heerlijke auto zo'n e60/1 :tooth:
:wtf: nouja :lol: we komen er wel weer uit hoor.
Als een auto niet mooi loopt zonder echt aantoonbare reden dan zoek ik het ook in het vacuüm -en aanzuig traject. Indien de motor consequent is met problemen tussen warm en koud zou ik het eerst zoeken in de temperatuur voelers die de ECU aansturen. Wil in z'n algemeenheid ook nog wel eens voor problemen zorgen alleen durf ik niet te zeggen of je dat bij een modernere BMW dan ook uit moet kunnen lezen.
Als zo'n sensor echt helemaal naar zijn grootje is dan zie je dat met uitlezen wel ja. Bijvoorbeeld falende krukas of nokkenas sensoren. Maar in de beginfase lang niet altijd.

Eerst die carterventilatie maar doen, dat schijnt in vele gevallen het probleem te zijn. Bij de E46 en E39 met M54 ook vaak de dikke slang tussen de MAF en de gasklep maar die is bij de E60 heel anders en schijnt weinig kapot te gaan.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E38 eruit, E60 erin => volgende probleem, vacuümlek ?

Bericht door Niels » 27 dec 2015, 19:50

Bij de M54 krijg je een oxygen melding op je lambda weet ik uit ervaring. Mooi klusje ook de CV vervangen :tooth:

Hoe oud zijn de bobines?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E38 eruit, E60 erin => volgende probleem, vacuümlek ?

Bericht door Martin van der Zwaard » 27 dec 2015, 20:52

Vacuum is relatief makkelijk te traceren met een bus remmenreiniger.
Als je ergens een lek hebt dat hoor je dat meteen.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E38 eruit, E60 erin => volgende probleem, vacuümlek ?

Bericht door RJK » 27 dec 2015, 22:02

Hoe oud zijn de bobines?
Net zo oud als de auto dus dik 11 jaar. Het leek mij echter nogal onwaarschijnlijk dat de bobines van drie verschillende cilinders er tegelijkertijd mee ophouden?
Vacuum is relatief makkelijk te traceren met een bus remmenreiniger.
Als je ergens een lek hebt dat hoor je dat meteen.
Zal ik even proberen ja. Ben op dit moment de laatste hand aan het leggen aan mijn Porsche 944(-20v), daarna kan de E60 de garage in.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E38 eruit, E60 erin => volgende probleem, vacuümlek ?

Bericht door Niels » 27 dec 2015, 22:52

Ik gok dat het een set nieuwe bobines worden. Lijkt toevallig maar niet zelden gaan ze achter elkaar kapot. Ff misterauto checken, prijzen willen wel eens meevallen.

Gebruikersavatar
Roberto
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 feb 2013, 13:18
Locatie: Grunn

Re: E38 eruit, E60 erin => volgende probleem, vacuümlek ?

Bericht door Roberto » 28 dec 2015, 11:44

Martin van der Zwaard schreef:Vacuum is relatief makkelijk te traceren met een bus remmenreiniger.
Als je ergens een lek hebt dat hoor je dat meteen.
Hoe werkt dit precies? Gewoon rondsprayen en kijken/ luisteren waar de lucht opgezogen wordt?

Mijn M54 heeft af en toe ook problemen met stationair toerental. Het lijkt helaas erger te worden.
Na uitlezen krijg ik:
P0171 - systeem te arm bank 1
P0174 - systeem te arm bank 2

@ 944-20v: volgens mij zijn bovenstaande foutcodes meestal relevant bij een vacuüm lek? Deze ontbreken in jou geval nu juist...

Gebruikersavatar
Roberto
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 feb 2013, 13:18
Locatie: Grunn

Re: E38 eruit, E60 erin => volgende probleem, vacuümlek ?

Bericht door Roberto » 28 dec 2015, 11:48

Prachtige auto trouwens. Oriënteer me ook op een E60 momenteel. Al lijkt gezien de problemen een Alfa 166 een aantrekkelijk alternatief :rolling:

Ben benieuwd hoe het vervangen van de CV je af gaat!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E38 eruit, E60 erin => volgende probleem, vacuümlek ?

Bericht door Niels » 28 dec 2015, 12:18

Arm mengsel zou ik zoeken in een vacuüm lek in het aanzuig traject tussen cilinderkop en de LMM. Door valse lucht gaat er dan niet voldoende lucht langs de LMM in verhouding waardoor de LMM minder lucht meet en dus de ECU minder inspuit.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E38 eruit, E60 erin => volgende probleem, vacuümlek ?

Bericht door RJK » 28 dec 2015, 17:15

@ Roberto

Klopt, geen arm mengsel meldingen. Maar van wat ik lees op dat forum waar ik eerder de link naar plaatste (daar is input veel input van verschillende mensen gebruikt) hoeft dat ook niet altijd zo te zijn.

Die carterventilatie meuk vervangen heb ik eerder bij een E38 en E46 gedaan. Geen probleem.

@ Niels

Ik zie het, die bobines zijn verrassend betaalbaar ja! Ik hoop nog voor het nieuwe jaar een lading onderdelen te ontvangen, dan maar eens een dagje knutselen.

[edit/add] @ Martin

Heb het even geprobeerd maar dan met QuickStart. Flink ingespoten rond carterventilatie en aansluiting van inlaatspruitstuk op kop. Geen verandering in toerental dus als er al een vacuümlek is dan geen grote.

Nogmaals, warm loopt de auto prima. Pakt dan ook perfect soepel op vanuit lage toeren.
Laatst gewijzigd door RJK op 28 dec 2015, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Bjeffindividual, Godspeed, Google [Bot], Hans44, jvb, MarcelV, Mark, nickdoesburg, Robbert92 en 16 gasten