
opel speedster 2.2-16V + Mini Cooper S
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Gisteren dan eindelijk besteld, een nieuwe uitlaat voor mijn karretje
Een 2.5inch systeem, inclusief 200cells sportkat en absorbtie einddemper.
Hij gaat gemaakt worden in de UK, bij 2Bular (www.2bular.com).
Een collega speedsterrijder heeft er net ook onder geschroefd, hij heeft ook geholpen met de ontwikkeling van dit specifieke systeem samen met 2bular, de foto's zijn dan ook van hem
[img:600:450]http://www.verboom.net//images/speedste ... 1/box2.jpg[/img]
Het standaard systeem blijkt behoorlijk restrictief te zijn voor de motor. Dit komt door 4 dingen: kleine diameter (46mm itt 64mm straks), de aanwezigheid van een 400cells hoofdkat, de aanwezigheid van een prekat, en doordat er standaard een kamerdemper wordt gebruikt.
De prekat zit vlak achter het spruitstuk, zodat die heel snel warm wordt bij een koudstart en dan de uitlaatgassen schoon kan houden, echter, de speedster hoeft deze milieu-eis helemaal niet te hebben, dus eruit met dat ding
. Hier de foto van hoe de prekat eruit ziet en hoe de nieuwe downpipe eruit gaat zien:
[img:600:450]http://www.verboom.net//images/speedste ... prekat.jpg[/img]
[img:600:450]http://www.verboom.net//images/speedste ... mpare1.jpg[/img]
Dat gaat dus echt wel helpen 8)
De absorbtiedemper:
[img:600:400]http://www.verboom.net//images/speedste ... rption.jpg[/img]
[img:600:450]http://www.verboom.net//images/speedste ... ompare.jpg[/img]
Het totale gewicht gaat van 17.7 naar 10.5kg, dus een winst van ruim 7kg, ook weer mooi meegenomen.
En dan het mooiste, de vermogenswinst!
Pk/koppel aan de wielen:
[img:640:480]http://www.verboom.net//images/speedste ... /after.png[/img]
16pk aan de wielen, dus meer nog aan de krukas 8)
Een eerste stap voor de motorische tuning, maar wel een goede basis zo. En nu 4 weken geduld hebben voordat hij op de deurmat ligt

Een 2.5inch systeem, inclusief 200cells sportkat en absorbtie einddemper.
Hij gaat gemaakt worden in de UK, bij 2Bular (www.2bular.com).
Een collega speedsterrijder heeft er net ook onder geschroefd, hij heeft ook geholpen met de ontwikkeling van dit specifieke systeem samen met 2bular, de foto's zijn dan ook van hem

[img:600:450]http://www.verboom.net//images/speedste ... 1/box2.jpg[/img]
Het standaard systeem blijkt behoorlijk restrictief te zijn voor de motor. Dit komt door 4 dingen: kleine diameter (46mm itt 64mm straks), de aanwezigheid van een 400cells hoofdkat, de aanwezigheid van een prekat, en doordat er standaard een kamerdemper wordt gebruikt.
De prekat zit vlak achter het spruitstuk, zodat die heel snel warm wordt bij een koudstart en dan de uitlaatgassen schoon kan houden, echter, de speedster hoeft deze milieu-eis helemaal niet te hebben, dus eruit met dat ding

[img:600:450]http://www.verboom.net//images/speedste ... prekat.jpg[/img]
[img:600:450]http://www.verboom.net//images/speedste ... mpare1.jpg[/img]
Dat gaat dus echt wel helpen 8)
De absorbtiedemper:
[img:600:400]http://www.verboom.net//images/speedste ... rption.jpg[/img]
[img:600:450]http://www.verboom.net//images/speedste ... ompare.jpg[/img]
Het totale gewicht gaat van 17.7 naar 10.5kg, dus een winst van ruim 7kg, ook weer mooi meegenomen.
En dan het mooiste, de vermogenswinst!

Pk/koppel aan de wielen:
[img:640:480]http://www.verboom.net//images/speedste ... /after.png[/img]
16pk aan de wielen, dus meer nog aan de krukas 8)
Een eerste stap voor de motorische tuning, maar wel een goede basis zo. En nu 4 weken geduld hebben voordat hij op de deurmat ligt

- gerard lubbe
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 10:59
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Dat weet ik ook wel zeker Gerard
Ik heb al een stuk gereden met die van Mark.
Onderaan deze pagina zijn wat sound/movie clips te vinden, en het hele verhaal hoe je de uitlaat moet monteren kan je er boven vinden voor de liefhebbers
http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html

Onderaan deze pagina zijn wat sound/movie clips te vinden, en het hele verhaal hoe je de uitlaat moet monteren kan je er boven vinden voor de liefhebbers

http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Tristan, Milltek kan hier nog wat van leren, van deze uitlaat, en dat is geen gein
Bert, 16pk is inderdaad erg veel, maar het resultaat was goed reproduceerbaar met de metingen en dus vrij betrouwbaar. Een Milltek voor de speedster levert maar 6-7-8pk trouwens... Maarja, die zijn 2inch (51mm) en de bochten daarvan zijn minder mooi gemaakt wat erg belangrijk is, en die heeft een kamerdemper. Dus dat verschil is wel te verklaren...
En dan over een tijdje misschien dit setje erop knoeien 8)
[img:800:600]http://www.thorneymotorsport.co.uk/tms/ ... /1/tb4.jpg[/img]
[img:800:600]http://www.thorneymotorsport.co.uk/tms/ ... /1/tb3.jpg[/img]
Dan gaat het misschien nog wel wat worden met die speedster...

Bert, 16pk is inderdaad erg veel, maar het resultaat was goed reproduceerbaar met de metingen en dus vrij betrouwbaar. Een Milltek voor de speedster levert maar 6-7-8pk trouwens... Maarja, die zijn 2inch (51mm) en de bochten daarvan zijn minder mooi gemaakt wat erg belangrijk is, en die heeft een kamerdemper. Dus dat verschil is wel te verklaren...
En dan over een tijdje misschien dit setje erop knoeien 8)
[img:800:600]http://www.thorneymotorsport.co.uk/tms/ ... /1/tb4.jpg[/img]
[img:800:600]http://www.thorneymotorsport.co.uk/tms/ ... /1/tb3.jpg[/img]
Dan gaat het misschien nog wel wat worden met die speedster...
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
stage 1: ITB-kit + nieuw motormanagement: +30pk (winst van uitlaat zou je hierbij op mogen tellen, dus in mijn geval +45pk, dus meer dan 190pk totaal). Toerenbegrenzer van 6300rpm naar 6800rpm.
stage 2: als hierboven + andere nokkenassen + kopbewerking: zijn ze nog mee bezig maar het lijkt voor mijn set-up dan ongeveer 220pk te gaan worden. Toerenbegrenzer op 7400rpm.
stage 3: als hierboven + nog meer kopbewerking + high compression head + 4-1 equal length spruitstuk
[img:200:133]http://www.thorneymotorsport.co.uk/tms/ ... _thumb.jpg[/img]
: zijn ze ook nog bezig te ontwikkelen maar 275pk of misschien nog meer lijkt dan mogelijk
. Toerenbrenzer naar 8000rpm of iets dergelijks. Bottom end van motor moet dan verstevigd worden, drijfstangen waarschijnlijk ook, zuigers dan ook maar
, prijs: niet te betalen...
Als ik eerst nog wat bevredigende antwoorden krijg op wat vragen van mij, dan overweeg ik om eerst stage 1 te kopen, later kan ik dan weer verder upgraden...
stage 2: als hierboven + andere nokkenassen + kopbewerking: zijn ze nog mee bezig maar het lijkt voor mijn set-up dan ongeveer 220pk te gaan worden. Toerenbegrenzer op 7400rpm.
stage 3: als hierboven + nog meer kopbewerking + high compression head + 4-1 equal length spruitstuk
[img:200:133]http://www.thorneymotorsport.co.uk/tms/ ... _thumb.jpg[/img]
: zijn ze ook nog bezig te ontwikkelen maar 275pk of misschien nog meer lijkt dan mogelijk


Als ik eerst nog wat bevredigende antwoorden krijg op wat vragen van mij, dan overweeg ik om eerst stage 1 te kopen, later kan ik dan weer verder upgraden...
-
OnlineStefan R
- Berichten: 2247
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Ik vind Milltek persoonlijk errug duur voor de kwaliteit die ze leverenTristan schreef:Tja, Milltek is een grote fabrikant, dus die halen nooit de kwaliteit van een 'custom made' uitlaat. Maar daar is de prijs ook naar.Maik schreef:Tristan, Milltek kan hier nog wat van leren, van deze uitlaat, en dat is geen gein![]()

- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Ik had er met Jeroen Dik nog over afgelopen zaterdag en zijn Supersprint kostte hem 3000 euro. Dit vond hij weer te overdreven, en zei dat Milltek prima uitlaten zijn en kwalitatief niet veel minder zijn. Hij vond alleen de kat van Supersprint beter is. Ik heb persoonlijk ook goede ervaring met Milltek, zijn alleen moeilijk op te hangen zonder rammeltjes etc. Hiervoor moet bv. mijn Milltek voor de 3e keer opnieuw opgehangen worden.
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ik vind Milltek nu ook duur, in ieder geval voor een elise en een speedster, want dit setje van 2bular kost dus gewoon PRECIES zoveel als een Milltek setjeStefan R schreef:Ik vind Milltek persoonlijk errug duur voor de kwaliteit die ze leverenTristan schreef:Tja, Milltek is een grote fabrikant, dus die halen nooit de kwaliteit van een 'custom made' uitlaat. Maar daar is de prijs ook naar.Maik schreef:Tristan, Milltek kan hier nog wat van leren, van deze uitlaat, en dat is geen gein![]()

En Jim van 2bular gebruikt hogere spec staal en last alles met TIG ipv MIG wat de grotere fabrikanten doen... Ik vraag mij echter wel af hoelang Jim de prijzen zo laag houdt want de vraag naar zijn uitlaten is enorm. Lange wachttijden zijn het gevolg, maar hij last dan ook alles zelf.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ja, wat een werk heJan Visser schreef:Wat een werk om er wat vermogen uit te halen Maik![]()
Maar even serieus nu. Het ziet er echt goed uit en het laswerk ziet er al helemaal goed uit! Begint eindelijk ergens op te lijken MaikWaar haal je trouwens de ''belangrijke'' koude lucht vandaan? Warme lucht is immers funest voor hoge vermogens.

Thorney (die de ITB-kit levert) heeft veel getest op de bank en vertelde dat het bijna niet uit maakte of er airbox (met aanzuig aan de zijkant achter de roosters) op zat of niet. Er is ook weinig ruimte om iets moois ruims om het filter heen te bouwen. Wel jammer, maar ik denk dat ik dan ooit nog wel iets ga verzinnen, want mijn eerste reaktie was ook dat dit niet perfekt is zo...
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Jansspeed is ook mooi spul, rijden ook al aardig wat speedsters in NL mee rond. Lekkere sound zit daar ook in 8)Mex schreef:Uitlaat ziet er erg netjes uit, ik heb ook getwijfeld over 2bular tot op ik op het seloc forum een mooie gebruikte rvs Janspeed van een Exige te koop zag staan. Ben benieuwd naar de sound
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Compressor motor hangt ook goed gas, geen problemen mee
maar die dyno, zijn dat geen krukas peekaas? Of is dat een turbo? 190pk aan de wielen lijkt me sterk voor een standaard 2.2 speedster
standaard 147pk aan de krukas toch?
Maar wel een mooie upgrade dat uitlaatje.. nu moet ik mijn oordoppen meenemen naar de volgende minimeet
Ik heb trouwens met Beek zo ook het spruitstuk ontwikkeld voor de Mini deze geeft nu 7pk extra door de spruit met 200 cell cat. Dus met een compleet custom systeem moet het haalbaar zijn die 16pk.. hoop ik voor je.. anders een rollenbanktestje doen..


Maar wel een mooie upgrade dat uitlaatje.. nu moet ik mijn oordoppen meenemen naar de volgende minimeet

- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Beetje opletten Hansie!
Jij haalt alles van de grafiek doorelkaar
De bovenste lijnen zijn de koppelkromme's voor-na, en daar moet je de rechter verticale as voor aflezen
.
Alles aan de wielen gemeten:
max. koppel standaard: 176Nm
max. koppel met nieuwe uitlaat: 190Nm
max. vermogen standaard: 119pk
max. vermogen met nieuwe uitlaat: 135pk
En over het "aan het gas hangen" van de speedster met compressor: ik heb gereden in een compressor speedster, maar het is niet wat ik zoek. Wel lekker wat koppel onderin, maar het motorkarakter was mij wat te tam. Kwam ook doordat het standaard motormanagement gebruikt wordt in die kit met "piggy-back" extra ECU voor de extra injector. 1 van de grote nadelen van de standaard motor van de speedster is dat hij zo ouwe-lullig reageert op het gas, en ook weer langzaam terugvalt in toeren. En dat karakter houdt de motor als je die compressor kit erop schroeft. En dat mot ik nie
. Bv met heel-toe aanremmen van bochten wil je een kwiek reagerend motortje 
Jij haalt alles van de grafiek doorelkaar

De bovenste lijnen zijn de koppelkromme's voor-na, en daar moet je de rechter verticale as voor aflezen

Alles aan de wielen gemeten:
max. koppel standaard: 176Nm
max. koppel met nieuwe uitlaat: 190Nm
max. vermogen standaard: 119pk
max. vermogen met nieuwe uitlaat: 135pk
En over het "aan het gas hangen" van de speedster met compressor: ik heb gereden in een compressor speedster, maar het is niet wat ik zoek. Wel lekker wat koppel onderin, maar het motorkarakter was mij wat te tam. Kwam ook doordat het standaard motormanagement gebruikt wordt in die kit met "piggy-back" extra ECU voor de extra injector. 1 van de grote nadelen van de standaard motor van de speedster is dat hij zo ouwe-lullig reageert op het gas, en ook weer langzaam terugvalt in toeren. En dat karakter houdt de motor als je die compressor kit erop schroeft. En dat mot ik nie


- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], jvb, MarcelV, matthyssie, Peter-Paul en 11 gasten