BMW Z4M proefrit, Bruce Lee...

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 jun 2007, 01:02

Wat betreft 180 graden draaien.. mhoaaw

Valt wel mee hoor..

Mini cooper S prima ding nooit negatief over geweest, was alleen een sleutelhanger..

120d, beste 1 serie qua balans alleen kutmotor, zelfde idee als jou daarover.

325i touring... geen fun, saai, gelukkig wel RWD, perfecte family alrounder, vanaf het begin geschreven.

130i best package van BMW van de laatste 10 jaar EN betaalbaar, zal nooit iets negatiefs over die auto schrijven.

M3 CS.. porno op wielen.. mooiste auto die er te koop is/was voor mij (vind ik) e46 techniek, onderstel 130i is beter, scherper, nooit ontkend.. blijf wel een e46 fan, e90 fan ben ik niet nooit geweest, zal wel er een keer komen, kan helaas niet anders qua familycar.

Nieuw veel te duur die M3, zou ik nooit kopen, gekocht hebben. voor bijna een ton. copmagnet, hooligan, maar niet het beste.. maar wel een package waar je klaar mee bent.. en sperretje zit er WEL op, maar dat wist jij allang :wink:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 06 jun 2007, 08:25

Rico v Velzen schreef:130i best package van BMW van de laatste 10 jaar EN betaalbaar, zal nooit iets negatiefs over die auto schrijven.

M3 CS.. porno op wielen.. mooiste auto die er te koop is/was voor mij (vind ik) e46 techniek, onderstel 130i is beter, scherper, nooit ontkend.. :wink:
Hiermee sla je de spijker op zijn kop. Na mijn rit in jou 130i blijft deze auto mij in positieve zin door de kop spoken, het plaatje klopt, qua beleving, gevoel, ergonomie, zo ontzettend goed. De gasrespons, echt een heerlijk pakket. Dit, terwijl ik dat gevoel totaal niet had na een rit in de E46 M3. Eigenlijk miste ik alles wat ik hier boven gescheven heb, op de motor na. Als ik tussen beide een keus zou moeten maken, dan graag de einser. Voor mij thans de best sturende betaalbare auto, die veel DF bied.

Michel

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 06 jun 2007, 11:10

Mijn vader heeft een 330i en robin een 335i dus ik weet ze goed te beoordelen. En ik heb bijna elke type bmw bij de dealer wel gereden.

De 330i tov 130i is een groot verschil. De 130i veel wendbaardaarder agieler en veel meer snelheidsgevoel.

De 335i een beul van een motor maar de auto is weer zwaarder en dat merk je in de bochten. Maar als je van power op de straights houdt kan je niks anders kiezen dan deze auto.

Zoek je echter meer fun in een auto als bochtenridder en je wilt daardoor compromissen sluiten voor bijv. ruimte in de auto pak dan altijd bij bmw de 130i de goedkopere van alledrie en biedt het leukste DF. Stop er een paar goodies bij en je komt heel dicht bij een M3 en je kan een stoot geld en afschrijving in de zak houden. Ik ben dus zelf ook nog steeds niet overtuigd van een M1 die waarschijnlijk straks weer luxe en zwaarder wordt uitgevoerd en een dikke price tag erop en ja daar gaan we weer een dikke afschrijving erop wat bij mijn fun factor ook behoorlijk naar beneden haalt. 130i is gewoon bang for the buck en zeker met dre goodies.

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 06 jun 2007, 11:25

Mooi draadje om te lezen :)

Discussie hebben we eerder gelezen en dit zal ook nog niet de laatste keer zijn.

Ik ben het compleet met Robin eens, ik heb niet in die BMWs gereden en daarom zal ik ze ook niet afkraken. Dit in tegenstelling tot vele anderen met geen ervaring met de betreffende auto's.

Daarnaast blijf ik het fantastisch vinden om te lezen hoe Rico zijn gedachten werken. Ik begrijp er werkelijk geen hol van, maar dat houdt het interessant. Als je vroeger ooit een teamsport hebt beoefend Rico, dan zal je wel in de verdediging gestaan hebben :)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 06 jun 2007, 11:41

Kees, dat heet emotie....... is dus niet rationeel te volgen. Ik denk dat Rico nu hij de M3cs heeft en de film terug draait en opnieuw bekijkt, gewoon is gevallen voor het ///Marketing sprookje. Het blijft een top wagen, maar per saldo bied de 130i met M pakket meer spass voor minder knaken, en past die beter in NL door zijn undercover looks.

Denk zelfs dat een Golf V GTI opvallender is.

Michel

Robin
Berichten: 55102
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 06 jun 2007, 13:10

Alle gekheid op een stokje:

Resumerend over de Z4M:

De Z4M biedt NIET een strakker/scherper weggedrag dan een 130i met M pakket en een Z4M biedt NIET de motorische slagkracht van een 335i, terwijl ik er vanuit ging dat hij EN strakker/scherper zou sturen dan een 130i EN toch een tandje sneller zou zijn dan een 335i. DAT is hij beide NIET. Inclusief claustrofobie en onpractische toestanden is het dus een auto die weinig MEER biedt dan alleen de M badges en z'n hoge prijs

Ik hoop dat ik jullie nu duidelijk heb gemaakt waar een Z4M staat.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 06 jun 2007, 13:12

Robin voor jou zou dus de 3 deurs hatch/coupe met een 135i turbo motor en sper de ideale auto zijn.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 jun 2007, 13:15

Robin schreef:Alle gekheid op een stokje:

Resumerend over de Z4M:

De Z4M biedt NIET een strakker/scherper weggedrag dan een 130i met M pakket en een Z4M biedt NIET de motorische slagkracht van een 335i, terwijl ik er vanuit ging dat hij EN strakker/scherper zou sturen dan een 130i EN toch een tandje sneller zou zijn dan een 335i. DAT is hij beide NIET. Inclusief claustrofobie en onpractische toestanden is het dus een auto die weinig MEER biedt dan alleen de M badges en z'n hoge prijs

Ik hoop dat ik jullie nu duidelijk heb gemaakt waar een Z4M staat.
Das voor mij geen nieuws, de rest moest blijkbaar nog wakker worden :lol:

Robin
Berichten: 55102
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 06 jun 2007, 13:15

Liever gisteren dan vandaag Andre. Jouw configuratie ben ik bereid mijn 335i op in te ruilen(Reiger/Intrax, andere remblokken, Advan Semislicks, Drexler sper, Recaro op mijn formaat, LOL)

Robin
Berichten: 55102
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 06 jun 2007, 13:18

en eventueel een chip/uitlaatsysteem naar pakweg 300pk ofzo.

Maar een 135i met dat spul zou helemaal klaar zijn.

OF nog steeds wachten op dat diff he. Da's 't enige probleempje van die kar(voor mij)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 jun 2007, 13:46

Robin na 2 jaar ontkennen toch maar de 130i? lol en dan ben ik de draaikont.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 jun 2007, 13:47

Robin na 2 jaar ontkennen toch maar de 130i? lol en dan ben ik de draaikont.

Robin
Berichten: 55102
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 06 jun 2007, 16:12

Huh? Ontkennen? Man waar heb je 't over. Zit je aan de pillen? :twisted: Onnavolgbaar.Wat Kees al zegt. WIE had hier de eerste 120d?

Jouw inconsequentie betr jouw postings moet je niet op mij afschuiven. Ik post nog steeds wat ik post en waai niet met alle winden mee.

Andre's 130i is top(met DIE goodies) standaard is het het net niet.

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 06 jun 2007, 16:51

Als het nu ook nog een mooie auto was, hoefden we nergens anders meer naar te kijken ;)

Op zich kan ik me Robin's gevoel wel indenken, die M-badge zorgt voor hoge verwachtingen en zeker voor dat geld verwacht je een auto die op alle fronten geweldig is. En dat is ie niet, ik heb zelf een keer een kort stukje in een M Roadster gereden en hij is wel snel, maar voor de rest biedt een drieliter net zo veel en misschien wel meer lol omdat je 25 ruggen in je zak houdt.

Ik ben meer van het rechtuitbranden dus zo'n 335i is toch meer mijn ding :P

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 06 jun 2007, 16:56

Rico v Velzen schreef:Verder vind ik zonder er een meter in gereden te hebben de auto bol staan van ergonomische missers. Tellers alleen al een drama opzich. Macboy zou zich hier serieus over moeten opwinden !
Helpt niet. Heb ik al lang gedaan :)

Verder topdraad !

En met de 120d motor is NIETS aan de hand Rico. De beste diesel die verkrijgbaar is in dat segment, dus even rustig aan aub :)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 06 jun 2007, 18:08

Macboy schreef:De beste diesel
Dat blijft toch net zoiets als 'de knapste travestiet'.
Leuk, als je er van houdt, maar voor mij liever een slechte benzine-slurperd dan een goede diesel. 8)

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 06 jun 2007, 18:57

Robin schreef:Waar zitten de ergonomische missers bij de E90/92 dan? Ik pareer ze.
Wat mij betreft alleen de bediening van de cruise controll en misschien i-drive. Voor de rest niets op aan te merken!

Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:11
Locatie: Emmen

Bericht door Louis » 06 jun 2007, 20:30

Wat is er nou precies beter aan een 1-serie onderstel en een onderstel van een e46 ? Een onderstel is toch het setje veren en dempers ?

Ik heb er verder niet veel verstand van maar vraag me af als je nou dat Intrax schroefsetje onder een 316ti compact uit 1995 zet, waarom is dat dan lang niet zo goed al bij de 1-serie ? Wat komt er nog meer bij kijken, bij een goed onderstel ?

Ik dacht altijd hoe stijver hoe beter, maar een 335i is vast niet stijver dan een e46 M3 terwijl die wel een grotere bochtensnelheid heeft.

Wie kan dat eens uitleggen ?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 06 jun 2007, 21:27

Geometrie is anders, vooral achter bij de 1 serie en E90 3 serie. Dus totale ophanging, standen van draagarmen, ophangpunten enz.

Niet alleen je setje veren en dempers.

Maar de manier waarop je geometrie in elkaar gezet is bepaald oa ook je cambercurves, in en uitspoor curves, roll centre hoogte, wheelrate vs springrate verhouding etc. Belanrijkrijker is hoe de geometrie omgaat met al deze zaken bij verandering, bijvoorbeeld inveren en uitveren.

Door een andere geometrie te gebruiken kan je bijvoorbeeld een auto met minder negatief camber uitlijnen om in bochten hetzelfde resultaat te houden, doordat de ene meer negatief camber wint bij inveren als de andere. Zelfde met toespoor en uitspoor, dat is bij inveren ook aan verandering onderhevig. Zo kan je ook je geometrie veranderen zodat je veel minder bodyroll hebt zonder dat je een zwaardere veer toepast etc.

Mechanische grip haal je niet alleen uit een setje dempers en veren, maar voornamelijk uit je geometrie, standen van draagarmen enz. Die zwaardere dempers en veren zorgen ervoor dat je auto snel stabiliseerd en je wielstand zo optimaal mogelijk blijft, maar je zit altijd aan limieten vast, omdat je ook niet te zwaar kan gaan, ivm veerweg en dergelijke. Daarom zal je zien dat bijvoorbeeld bij een WTCC auto de ophangingspunten ook veranderd zijn of zelfs afstelbaar.

Als je een Intrax kit onder een compact uit 1995 sleuteld dan win je wel aan grip, je wielen houden hun optimale stand beter vast, plus dat je van een progressieve veer naar linear gaat wat je ook iets meer mechanische grip geeft. Maar het is slechts optimaliseren, als je hetzelfde spul op een 335i of een 135i gaat sleutelen heb je een veel beter uitgangspunt om mee te werken.

Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:11
Locatie: Emmen

Bericht door Louis » 06 jun 2007, 21:59

Ok dan ! Bedankt voor de antwoorden.
Over een jaar koop ik waarschijnlijk een 120d met 150k op de teller en dan lijkt me zo'n setje ideaal.

Tot die tijd doe ik het met m'n golf4 station, omdat dat zo'n dweil is, heb ik er laatst een KW setje onder laten zetten, 4cm lager en stijf is ie wel maar echt rap de bocht door wil die nog steeds niet. Maar dat is me nu ook helemaal duidelijk ! :D

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 06 jun 2007, 22:06

Bert je was me voor, goed verhaal overigens:

Het grote verschil tussen de E46/Z4 en de E87/E9x onderstellen zit 'm voornamelijk in de achteras. Die is namelijk bij de recente modellen van een ander type. Het verschil in type bepaald ook voor een groot gedeelte het weggedrag van de auto in met name bochten en bij remmen en accelereren.

De achteras van de E46/Z4 is een centraal geleide Z-achteras, terwijl de achteras van de E87/E9x een multilinkachteras is.

Even een paar plaatjes ter illustratie...

1er E87 onderstel:
[img:1600:1181]http://xs116.xs.to/xs116/07233/1er_E87_onderstel.jpg[/img]
3er E9x onderstel / achteras:
[img:1600:1181]http://xs116.xs.to/xs116/07233/3er_E9x_onderstel.jpg[/img]
[img:1600:1181]http://xs116.xs.to/xs116/07233/3er_E9x_achteras.jpg[/img]

Let nu vooral op de achteras bij de 3er E46 (in dit geval de M3):
[img:1600:1181]http://xs116.xs.to/xs116/07233/3er_E46_M3_onderstel.jpg[/img]

Eigenschappen en voordelen van beide systemen worden in beide links duidelijker uitgelegd dan ik het hier kan opschrijven:

De Centraal geleide Z-achteras (E36/E46/Z4):
http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_1/N ... 1%2f864%2f

De Multilink achteras (E87/E9x):
http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_1/N ... 1%2f865%2f

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 jun 2007, 22:29

Mooie plaatjes, fantastisch :shock:

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 06 jun 2007, 22:47

De vraag is of de minder moderne achterasconstructie het grootste probleempunt is van de Z4. Ik begrepen dat vooral de grote speling in de ophangingsrubbers de besturing van de Z4 parten speelt. Het heeft niet zoveel zin om alles strak af te stellen als de rubbers het verknallen. Er wordt geadviseerd om dit in een Z4 ophanging als eerste aan te pakken voordat je ingrijpende aanpassingen doet zoals het monteren van schroefsets.

Ik ga dat dus ook doen in mijn Alpina Roadster S met gelijke prestaties als een Z4-M maar 30.000 euro lagere aanschafprijs :) .

Verder geloof ik best wel dat een 335i wat sneller aanvoelt vanwege het hogere koppel onderin, maar qua pure snelheid is een Z4-M gewoon beter. Ik heb wel eens een paar 120-200km/h sprintjes getrokken tegen een 335i en die kon ik makkelijk hebben met mijn ~310 en 6% kortere eindoverbrenging dan stock. Qua rijplezier vind ik een roadster op een heel ander niveau staan dan een grote coupé (ik vind een 3-serie niet compact). Het zijn hele goede reisauto's. Lekker knallen op binnenwegen doe je beter in een compacte auto die meer snelheidsbeleving heeft. Dak open, +300pk onder de motorkap, dikke uitlaat achter je en onstuimig herfstweer of een prachtige lentedag doet dat. Ik vind mijn Z4 een heel stuk agieler dan de E90 330i.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 jun 2007, 23:24

k33z schreef: Daarnaast blijf ik het fantastisch vinden om te lezen hoe Rico zijn gedachten werken. Ik begrijp er werkelijk geen hol van, maar dat houdt het interessant. Als je vroeger ooit een teamsport hebt beoefend Rico, dan zal je wel in de verdediging gestaan hebben :)

Kees welk deel van de film snap je niet ? Dan probeer ik het nog een keer toe te lichten.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 06 jun 2007, 23:38

Kees het is vrij simpel....
Je hebt de gewone DF-ers....die volgen.

en je hebt de "Noorderlingen" die de trends zetten in autoland ....(en botenland)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 3 gasten