Turbo benzine motoren nieuwe trend?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16599
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 05 jun 2007, 22:21

Dit is m'n eerste turbo en het bevalt erg goed. Goedkoop tunen bestaat niet, want als de turbo gaat vervangen komen er een hoop andere zaken bij en ben je zomaar 5 a 10K verder.

Zuinig rijden doet een STI inderdaad nooit, das wel irritant. Maar aan de andere kant, who cares :D

Turbo oplossingen zoals in de nieuwe Mini, Golf GT en de Punto T-Jet geloof ik wel in.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 05 jun 2007, 22:21

Zelf ben ik ook meer gecharmeerd van de NA-motoren maar motoren met een of meerdere turbo's of compresor(en) lijkt wel de toekomst.

Volkswagen laat dat op dit moment goed zien met de introductie van de Golf Variant. De topmotoren zijn op moment van verschijnen allen 1.4 TFSI motoren, uitlopend tot 170PK uit 1.4L inhoud en nog zuinig ook.

BMW laat dat ook mooi zien met de .35i modellen (weliswaar in een heel andere range qua auto dan...)

Gebruikersavatar
Fasteddie
Berichten: 684
Lid geworden op: 01 dec 2006, 21:44

Bericht door Fasteddie » 05 jun 2007, 22:24

Laat maar komen die turbo's !!!!! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 05 jun 2007, 22:27

Fiat 500 Abarth met 1.4 Turbo 150-185 pk. Afkomme met dat hok(je)!

wimwerf
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
Locatie: Utrecht

Bericht door wimwerf » 05 jun 2007, 22:38

Gaan we weer...turbo/atmo welles nietes spelletje....maar dan met een ander topic naam...

Turbomotoren lopen zuiniger dan atmo motoren die hetzelfde vermogen/koppel leveren...

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 05 jun 2007, 23:20

Dennis Cavallino schreef:Fiat 500 Abarth met 1.4 Turbo 150-185 pk. Afkomme met dat hok(je)!

Meld je ff aan:

http://www.fiat500forum.co.uk


p.s. Zitten wel alleen maar huismussen...
Maar daar ben jij toch niet vies van .... :wink:

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 05 jun 2007, 23:25

Turbo bevalt prima.
Verbruik kon beter van de 2.0 TFSI..1 op 10 gemiddeld (98 oct) stad en 80-km wegen.
Maar dat zal een 6 cylinder ook gebruiken bij gelijkmatig gebruik...

Gebruikersavatar
Desmond Prins
Berichten: 362
Lid geworden op: 14 jun 2006, 20:40
Locatie: Vaassen

Bericht door Desmond Prins » 06 jun 2007, 06:57

Ik heb recentelijk de overstap gemaakt van een 2.3 N/A naar een 2.3 Turbo in dezelfde auto. waar ik eerder met moeite 1 op 9 reed reed ik nu met gemak 1 op 10.
bij 150 op de teller op de cruise control geeft de verbruiksmeter 1 op 12 weer. Bij mijn ouwe auto was dat 1op 10.

Dit alles op BP ultimate dus 98 ron

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Turbo benzine motoren nieuwe trend?

Bericht door wjn » 07 jun 2007, 13:46

Michel Pol schreef:Het lijkt er op dat steeds meer auto fabrikanten de turbo's van het schap pakken en deze masaal op auto's schroeven. De beweegredenen zijn in mijn ogen twee ledig. Ze halen bij de standaards verbruiks testen mooie cijfers, die weer goed in een marketing verhaal zijn te verkopen. Verder is het een relatief eenvoudige manier om vermogen uit een blok te halen. Daardoor kan met een grotere marge per verkochte auto realiseren.
Vergeet niet dat wij (= kopers) & de overheid bepaalde dingen eisen waardoor auto's alleen zuiniger en sneller kunnen worden, als de aandrijving wordt aangepakt.

Lichter maken van de auto (andere optie) is economisch niet mogelijk, kun je je een golf-achtige voorstellen zonder elektrische ramen, airco, elek. verstelbare stoelen, abs, esp etc. etc. Vergeet de veel zwaardere crashtesten niet. Zo'n auto wordt in eerste instantie al door de pers afgekraakt.

En met litervermogens van 75-80 pk per liter (schatting) zit je al aan de top wat je relatief simpel kunt bereiken. Dus schroef er een turbo op, in combinatie met de tegenwoordig zeer goede motormanagements, en dan kom je simpel een stuk verder. Hogere litervermogens betekent efficientere motor is minder verbruik.

VW is op de goede weg door niet alleen turbo's e.d. te gebruiken, maar door ook de inhoud klein te houden. Pas dan gebruik je een motor efficient.

Wb. de grotere marge per verkochte auto, dat heeft niets met wel of geen turbo te maken. Een willekeurige 6 cylinder 2,7 liter is altijd goedkoper dan een 3,0 liter van hetzelfde merk/model. Terwijl er echt geen verschillen zijn in de kosten voor een 2,7 of 3,0 motor (ff uitgaand van eenzelfde motortype).

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Bericht door Erik » 07 jun 2007, 20:27

Er wordt gemeld dat dieseltechniek bijna is uitontwikkeld............
Diesel is net kleuter geworden in zijn levensloop.
De toekomstige dieseltechniek zal zo zijn dat een diesel feitelijke en benzine op een andere brandstof is, pure GTL diesel, een zwavelvrije aromatics arme brandstof met kleurloos vlamfront en lager octaan waardoor hij met een bougie ontstoken moet worden en de grote krukassteek (tbv compressieslag) achterhaald wordt.

Tel daarbij op een euro8 en euro9 norm (ongekend streng vergeleken met huidige normen) EN het feit dat heel Qatar en Nigeria wordt volgebouwd met (oa) GTL plants (maak van aardgas synthetische diesel) en je weet welke richting we op gaan.

Ben op redelijk wat conferenties geweest en elke motorenbouwer is ermee bezig, zij het op een andere wijze.

Zo denkt Shell dat in de toekomst de grote steden de stinkende diesels de toegang ontzeggen en alleen GTL diesels toegang hebben/krijgen.

Wat doet zon diesel dan ?
600cc levert 110pk/250Nm, 70gr Co2, bijna nul Nox, geen roet (roetfilter overbodig).

De andere stroming zal ongetwijfeld zijn de power diesel, een 2l kan an met gemak 300pk leveren, zo puur en krachtig is die nieuwe generatie diesel en dieselmotoren.

E

Gebruikersavatar
Gijzer
Berichten: 1339
Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:51
Locatie: Elke bocht is een uitdaging.

Bericht door Gijzer » 07 jun 2007, 20:29

Erik schreef:Er wordt gemeld dat dieseltechniek bijna is uitontwikkeld............
Diesel is net kleuter geworden in zijn levensloop.
De toekomstige dieseltechniek zal zo zijn dat een diesel feitelijke en benzine op een andere brandstof is, pure GTL diesel, een zwavelvrije aromatics arme brandstof met kleurloos vlamfront en lager octaan waardoor hij met een bougie ontstoken moet worden en de grote krukassteek (tbv compressieslag) achterhaald wordt.

Tel daarbij op een euro8 en euro9 norm (ongekend streng vergeleken met huidige normen) EN het feit dat heel Qatar en Nigeria wordt volgebouwd met (oa) GTL plants (maak van aardgas synthetische diesel) en je weet welke richting we op gaan.

Ben op redelijk wat conferenties geweest en elke motorenbouwer is ermee bezig, zij het op een andere wijze.

Zo denkt Shell dat in de toekomst de grote steden de stinkende diesels de toegang ontzeggen en alleen GTL diesels toegang hebben/krijgen.

Wat doet zon diesel dan ?
600cc levert 110pk/250Nm, 70gr Co2, bijna nul Nox, geen roet (roetfilter overbodig).

De andere stroming zal ongetwijfeld zijn de power diesel, een 2l kan an met gemak 300pk leveren, zo puur en krachtig is die nieuwe generatie diesel en dieselmotoren.

E
Nog nog een fatsoenlijk geluid i.p.v. dat genagel en iedereen is weer tevreden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hielke en 1 gast