Ik zal dit topic mondjesmaat een beetje bijhouden met mijn ervaringen van de auto, ik zie het als een soort duurtester en ben zelf wel benieuwd wat ik na een poos van de gemaakte keuze vind.
We hebben de Dacia vrijdag opgehaald en de eerste indrukken zijn goed, materiaal en degelijkheid valt me wederom mee en het rijdt gewoon prima. Het schakelt mooi strak, stuurt scherp genoeg en qua kracht is er in de stad echt helemaal niks van te zeggen, lekker vlot, op de snelweg lijkt het gebrek aan koppel wat parten te spelen, maar tot 130 geen enkel probleem, 150 rijden is ook geen enkel probleem, maar zo vlot als hij trekt tot 130, dat doet ie daarna niet meer.
In grote lijnen kan ik zeggen dat de belangrijke zaken gewoon echt goed zijn, de "luxe" kleinigheden zijn afwezig, denk aan:
*autofunctie knipperlichten
*autofunctie electrische ramen
*licht gaat niet uit met contact, wel een zoemertje, net als vruger
*parkeersensoren dempen de radio niet, dus bij een hevige discofever zul je zelf de radio zachter moeten zetten.
*boordcomputer kan maar 1 ding tegelijk laten zien, dus alleen de tijd of alleen de temperatuur, of alleen...je snapt het, 1 ding per scherm
*claxon lijkt alleen vanaf de linker richtingaanwijzer te bedienen, ondanks dat er in het boekje staat dat het stuur dat ook zou moeten doen, dealer maar eens vragen.
*bij verkoop was er gezegd dat er blauwe gordels, gematteerd chromen spiegelkappen en donkere velgen op zouden zitten in dit pakket, dat heeft ie allemaal niet, voor ons geen reden om hem niet af te nemen, het stond ook niet (meer) in de brochure, maar met name die blauwe gordels vond ik wel geinig. Wij hebben hem laat in het jaar besteld en ik vermoed dat die uitvoering op waren en het daarom niet meer geleverd wordt en daarom uit de november catalogus gehaald is, was beter geweest als de verkoper dat aangegeven had bij verkoop.
*ze zijn er vanaf dit jaar met bifuel (G3 gas en benzine), voor 200 euro minder dan op benzine, dat zou ik zeker besteld hebben als het er eerder was! Scheelt maar 9 euro per maand belasting en rijdt natuurlijk véél goedkoper.
De knoppen die je veel gebruikt, zoals de radio en verwarming/airco zijn degelijk en mooi uitgevoerd, de knoppen die je maar een paar keer gebruikt in de levensduur zijn gewoon doodsimpel en vreemd geplaatst, zoals de schakelaar van de cruisecontrol/max speed, die gebruik je nooit en zit ergens onderaan het dashboard ipv op of aan het stuur en de schakelaar om start/stop uit te zetten zit naast de handrem verstopt, zo van "hier is nog een plekkie"
goede dingen:
*De radio is verrassend goed en goed te bedienen, de bluetooth werkt perfect en makkelijker dan in mijn Peugeot Partner
*cruisecontrol werkt prettig en vlot, reageert erg goed, bedienbaar vanaf het stuur
*lederen stuurwiel ligt fijn in de hand en is goed geplaatst, evenals de pook
*je krijgt er 2 sleutels met afstandsbediening bij, bij mijn Partner maar 1
*prima gedempt qua onderstel, maar ook qua geluidsdemping
*parkeersensoren werken goed
*hij rijdt gewoon echt beter dan je verwacht van een Dacia...
*hij legt het nieuwe rijden aan mijn vrouw uit zoals ik het zelf niet kan, lampje voor opschakelen en lampje voor terugschakelen als je te enthousiast laagtoerig rijdt.
*start stop standaard aanwezig, werkt ook prima, maar alleen bij stilstand, mijn Partner gaat uit onder de 20km/u
*wat een ruimte...
Er zit ook echt een eco knop op, maar als je die gebruikt dan doet ie zeg maar niks meer, echt alsof de handrem erop zit...die gaat me te ver
Hier dan wat foto's voor de liefhebber van...superboring degelijke autofoto's
lakverzegeling doet zijn werk goed, druppels liggen er mooi op
dikke instaplijsten in deze uitvoering (minder lelijk dan op popnagels kijken
prima gestikt lederen stuurwiel en radio/verwamings dash is keurig netjes en op een prima plek binnen handbereik (zowel die radiozender als de sticker over het scherm zijn reeds verwijdert)
cruise control gewoon vanaf het stuur bedienbaar en werkt goed
radio en bluetooth bediening, zal wel van Renault komen, werkt ook goed en prettig
deze bekleding zat ook in deze uitvoering en oogt prima en zit goed
Veul ruimte