Wij, maar vooral mijn vrouw (want ik moet het ergens op af kunnen schuiven) hebben vorige week een Dacia Logan station besteld met de dikst leverbare benzine motor...een 90 pk 0,9 liter 3 pitter, zoals die ook in de Clio ligt.
Op zich misschien niks om trots op te zijn en veel mensen lachen als ik het vertel, net zoals ik ook smakelijk lachte toen mijn broer mij erop wees in mijn zoektocht naar een geschikte koets voor de gezinsuitbreiding. "en jij meent dat ik een Dacia ga rijden

Hier moet ik bij vermelden dat wij beiden graag nieuw rijden (hobby auto's kan ik nieuw helaas niet betalen dus die zijn gebruikt, maar daily's kopen we altijd nieuw)
Ik ben op gaspedaal de zoektocht gestart naar een geschikte station van maximaal 2 jaar oud, maximaal 50dkm en maximaal 10k...dat lukt niet
Toen werd het 14k en max 4 jaar oud en max 80dkm en kwamen er heel veel Ibiza stations uit, die zijn te klein, ik dacht zelf dat ik wel een knappe Octavia oid kon kopen voor dat geld, maar dat valt nog tegen...
Uiteindelijk leek een Megane station met leuk wat opties de beste deal, die zat wel aan de marge van de zoektocht, 79dkm en 4 jaar oud.
Dus op naar de Dacia dealer...zag er nog niet zo verkeerd uit, folder meegenomen en bekeken en dat leek wel héél goedkoop...
Vorige week dus met de vrouw erheen om eens te rijden, want dan zou hij zeker door de mand vallen, zowel bij mij als bij het vrouwtje, die er veel mee zal moeten rijden.
Conclusies zijn het volgende:
*demping onderstel is beter dan verwacht, ook geen kraakjes piepjes of rarigheden, gewoon comfortabel zonder irritant zompig te zijn, ik had het heel blikkerig verwacht, dit viel mee
*motortje is sterk genoeg voor het 1013kg (!!) wegende koetsje, verrassend genoeg maakt hij bij 110 maar 2100 toeren oid en is het nog lekker te doen bij 130, had ik niet aan zien komen.
*zitpostitie is voor zowel mijn vrouw als ik erg goed
*afwerking is basic, verwacht geen mooie deurpanelen oid, maar ik kom uit een bestelwagen en KTM en mijn vrouw uit een Ford Ka,dus we zijn zeg maar niks gewend wat we nu moeten missen.
Dashboard is verrassend modern en up to date, prima luxe radio
*giga ruim, bestuurdersstoel helemaal naar achter en ik kon met 1,86 nog royaal achterin zitten, daarachter heb je dan nog 575 liter bergruimte
*eigenlijk kon ik niks wezenlijks op of aanmerken, iig niet wat 10-15k in nieuwwaarde recht zou breien...
Kanttekening is wel dat ik de 10th anniversary besteld en bereden heb, heel veel afwerkingen die wat frisser zijn, zowel in interieur als exterieur, standaard heeft die gematteerd chrome dakrails, ook zo de spiegelkappen en instaplijsten van hetzelfde materiaal met de Dacia naam erop.
In het interieur heb je dan een aantal chrome accenten en een wat minder lelijke bekleding, verder is het stuur dan leder en instelbaar en de hoogte van de stoel instelbaar.
Standaard "opties" op deze uitvoering zijn cruise control, MP3 bluetooth radio, airco, electrisch voor en wat kleinigheden. Wij hebben dan nog parkeersensoren en dan hebben we op de trekhaak, leder en navi na, alle opties eigenlijk.
Prijs voor al dit moois is net geen 14960 euro, dat is dan inclusief afleverbeurt met Waxoil behandeling (incl 5 jaar garantie op certificaat), de verhoogde BPM (400 euro meer volgend jaar) en 3 jaar garantie op de auto zelf. (1 meer dan onze Peugeot en Ford)
Als ik maandelijkse lasten vergelijk met een Megane, dan zie ik:
*verzekering is minder dan de helft per maand ivm hele lage nieuwwaarde
*Belasting is lager, want 1013 is niet zo zwaar
*verbruik is op papier, maar ook bij gebruikersreviews wat lager
*prestaties schelen zich ook niet zoveel en daarbij hebben we geen prestaties nodig, maar ruimte
*eigenlijk krijg je alleen bij een Superb dit formaat inhoud...een megane is veel kleiner
*afschrijving over 5 jaar is minder (een 9 jaar oude megane(laguna) levert nu minder op, dan een 8 jaar oude Dacia en aanschafwaarde scheelt zich niet veel)
*de maandelijkse lasten van de Dacia zijn vrijwel gelijk aan die van de KA

Ik had dus niet veel keuze en ik kan nu zeggen wat ik vrij zeker was dat ik nooit zou zeggen...we hebben een Dacia gekocht....
Ik zal in maart wel even melden hoe hij bevalt als hij er echt is.
Andere optie was overigens de KTM verkopen en een RS4 oid te kopen, maar ik weet zeker dat ik meer plezier heb van een Dacia.... ik bedoel van de KTM of wat er ook in de plaats komt, dan van een RS4, waar ik dagelijks in ga rijden en kinderen achterin met hun ranzige voetjes de lederen Recaro's vernachelen...en het vrouwtje natuurlijk hier en daar een stoeprandje met de velg meepikt...
Nou ja, ik dacht ik deel het met jullie, hier op DF doen de eco naaimachientjes het goed de laatste tijd, dus dit zal wel een goedbezocht topic worden

Foto's van de configurator: