Dacia Logan MCV 0.9 Tce TOTAL LOSS én WEER een NIEUWE p4

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Roy RS

Dacia Logan MCV 0.9 Tce TOTAL LOSS én WEER een NIEUWE p4

Bericht door Roy RS » 11 nov 2015, 11:28

Hi mannen,

Wij, maar vooral mijn vrouw (want ik moet het ergens op af kunnen schuiven) hebben vorige week een Dacia Logan station besteld met de dikst leverbare benzine motor...een 90 pk 0,9 liter 3 pitter, zoals die ook in de Clio ligt.
Op zich misschien niks om trots op te zijn en veel mensen lachen als ik het vertel, net zoals ik ook smakelijk lachte toen mijn broer mij erop wees in mijn zoektocht naar een geschikte koets voor de gezinsuitbreiding. "en jij meent dat ik een Dacia ga rijden :D " Toen schoonpa er ook mee aan kwam zetten had ik beloofd naar de dealer te gaan en de voors en tegens af te wegen en als de prijs-kwaliteit écht niet te ontkennen viel, en ik niet voor een klein beetje meer een gebruikte "echte" auto kon kopen, dat ik dan de Dacia zou overwegen.

Hier moet ik bij vermelden dat wij beiden graag nieuw rijden (hobby auto's kan ik nieuw helaas niet betalen dus die zijn gebruikt, maar daily's kopen we altijd nieuw)

Ik ben op gaspedaal de zoektocht gestart naar een geschikte station van maximaal 2 jaar oud, maximaal 50dkm en maximaal 10k...dat lukt niet
Toen werd het 14k en max 4 jaar oud en max 80dkm en kwamen er heel veel Ibiza stations uit, die zijn te klein, ik dacht zelf dat ik wel een knappe Octavia oid kon kopen voor dat geld, maar dat valt nog tegen...
Uiteindelijk leek een Megane station met leuk wat opties de beste deal, die zat wel aan de marge van de zoektocht, 79dkm en 4 jaar oud.

Dus op naar de Dacia dealer...zag er nog niet zo verkeerd uit, folder meegenomen en bekeken en dat leek wel héél goedkoop...
Vorige week dus met de vrouw erheen om eens te rijden, want dan zou hij zeker door de mand vallen, zowel bij mij als bij het vrouwtje, die er veel mee zal moeten rijden.

Conclusies zijn het volgende:

*demping onderstel is beter dan verwacht, ook geen kraakjes piepjes of rarigheden, gewoon comfortabel zonder irritant zompig te zijn, ik had het heel blikkerig verwacht, dit viel mee
*motortje is sterk genoeg voor het 1013kg (!!) wegende koetsje, verrassend genoeg maakt hij bij 110 maar 2100 toeren oid en is het nog lekker te doen bij 130, had ik niet aan zien komen.
*zitpostitie is voor zowel mijn vrouw als ik erg goed
*afwerking is basic, verwacht geen mooie deurpanelen oid, maar ik kom uit een bestelwagen en KTM en mijn vrouw uit een Ford Ka,dus we zijn zeg maar niks gewend wat we nu moeten missen.
Dashboard is verrassend modern en up to date, prima luxe radio
*giga ruim, bestuurdersstoel helemaal naar achter en ik kon met 1,86 nog royaal achterin zitten, daarachter heb je dan nog 575 liter bergruimte
*eigenlijk kon ik niks wezenlijks op of aanmerken, iig niet wat 10-15k in nieuwwaarde recht zou breien...

Kanttekening is wel dat ik de 10th anniversary besteld en bereden heb, heel veel afwerkingen die wat frisser zijn, zowel in interieur als exterieur, standaard heeft die gematteerd chrome dakrails, ook zo de spiegelkappen en instaplijsten van hetzelfde materiaal met de Dacia naam erop.
In het interieur heb je dan een aantal chrome accenten en een wat minder lelijke bekleding, verder is het stuur dan leder en instelbaar en de hoogte van de stoel instelbaar.

Standaard "opties" op deze uitvoering zijn cruise control, MP3 bluetooth radio, airco, electrisch voor en wat kleinigheden. Wij hebben dan nog parkeersensoren en dan hebben we op de trekhaak, leder en navi na, alle opties eigenlijk.

Prijs voor al dit moois is net geen 14960 euro, dat is dan inclusief afleverbeurt met Waxoil behandeling (incl 5 jaar garantie op certificaat), de verhoogde BPM (400 euro meer volgend jaar) en 3 jaar garantie op de auto zelf. (1 meer dan onze Peugeot en Ford)

Als ik maandelijkse lasten vergelijk met een Megane, dan zie ik:

*verzekering is minder dan de helft per maand ivm hele lage nieuwwaarde
*Belasting is lager, want 1013 is niet zo zwaar
*verbruik is op papier, maar ook bij gebruikersreviews wat lager
*prestaties schelen zich ook niet zoveel en daarbij hebben we geen prestaties nodig, maar ruimte
*eigenlijk krijg je alleen bij een Superb dit formaat inhoud...een megane is veel kleiner
*afschrijving over 5 jaar is minder (een 9 jaar oude megane(laguna) levert nu minder op, dan een 8 jaar oude Dacia en aanschafwaarde scheelt zich niet veel)
*de maandelijkse lasten van de Dacia zijn vrijwel gelijk aan die van de KA :shock:

Ik had dus niet veel keuze en ik kan nu zeggen wat ik vrij zeker was dat ik nooit zou zeggen...we hebben een Dacia gekocht....
Ik zal in maart wel even melden hoe hij bevalt als hij er echt is.

Andere optie was overigens de KTM verkopen en een RS4 oid te kopen, maar ik weet zeker dat ik meer plezier heb van een Dacia.... ik bedoel van de KTM of wat er ook in de plaats komt, dan van een RS4, waar ik dagelijks in ga rijden en kinderen achterin met hun ranzige voetjes de lederen Recaro's vernachelen...en het vrouwtje natuurlijk hier en daar een stoeprandje met de velg meepikt...

Nou ja, ik dacht ik deel het met jullie, hier op DF doen de eco naaimachientjes het goed de laatste tijd, dus dit zal wel een goedbezocht topic worden :coffee:

Foto's van de configurator:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Roy RS op 06 jul 2019, 19:20, 5 keer totaal gewijzigd.

Arthur
Auto: Nr.51

Re: BAM! Dacia Logan MCV 0.9 Tce 3 pitter besteld ;)

Bericht door Arthur » 11 nov 2015, 11:38

Ik zie dat kinderen krijgen afgelopen is... Zaaddodend.
:mrgreen:

Maar goed, veel plezier ermee. Je hebt het leuk uitgelegd :wink:
Ergens snap ik het wel hoor. Je hebt er leuk en duur speelgoed naast. Ik weet niet of ik er klaar voor zou zijn. De financiële nood is er bij mij niet dus ik begin er (nog) niet aan. Bij jou denk ik ook niet maar toch heb je de aanschaf gedaan. Aan de andere kant, ik heb geregeld de waarde van dit ding afgeschreven in een jaar... Dat gebeurt jou nu niet :) Ben benieuwd hoe dit bevalt, op de langere termijn.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 11 nov 2015, 11:44

1013 - 730 = 283 kilo
Zijn er aanhangers die zo licht zijn?

Jurrian

Bericht door Jurrian » 11 nov 2015, 11:46

alleen jammer dat die cruise control eigenlijk een snelheidsbegrenzer is. Tenminste, bij het vorige model is dat zo. Met een baksteen er bij is het een echte cruise control.

Kleur past niet echt bij je KTM, hadden ze geen oranje of carbon?

Roy RS

Bericht door Roy RS » 11 nov 2015, 11:55

Arthur schreef:Ik zie dat kinderen krijgen afgelopen is... Zaaddodend.
:mrgreen:

Maar goed, veel plezier ermee. Je hebt het leuk uitgelegd :wink:
Ergens snap ik het wel hoor. Je hebt er leuk en duur speelgoed naast. Ik weet niet of ik er klaar voor zou zijn. De financiële nood is er bij mij niet dus ik begin er (nog) niet aan. Bij jou denk ik ook niet maar toch heb je de aanschaf gedaan. Aan de andere kant, ik heb geregeld de waarde van dit ding afgeschreven in een jaar... Dat gebeurt jou nu niet :) Ben benieuwd hoe dit bevalt, op de langere termijn.

Financiele nood is er gelukkig niet nee, in principe zouden we prima een wat dikkere station kunnen kopen, maar heel eerlijk gezegd vind ik elke euro die in een station vervoersmiddel gaat weggegooid geld, dus elke euro die ik meer uitgeef dan deze, in mijn ogen goedkoopste oplossing, vind ik zonde, daar moet ik iets anders voor laten, al is het maar minder sparen, uit eten of rijden met de KTM...

Het is voor ons ook eigenlijk de vervanger voor de Ford Ka, dus ik breng het ook wat spannender dat het is, ik heb hier destijds natuurlijk ook niet verteld dat ik een Ford Ka gekocht heb :D

Ik heb het topic aangemaakt omdat ik echt verbaasd was dat het geen schijthok van aluminium folie bleek te zijn en je dus voor nog geen 15000 euro (zelfs al voor 12k)een NIEUWE station koopt die niet eens uit elkaar valt, rammelt, stinkt of afgrijselijke looks heeft met neon verlichting die zegt "dit is een k#t auto"
ik wed dat 9 van de 10 mensen gewoon "een station" ziet als je ermee rijd...

Maar eerlijk is eerlijk, ik ben ook benieuwd hoe het bevalt op langere termijn...

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 11 nov 2015, 13:44

Plaatje van het beestje? :)

4 jaar geleden hebben wij een Lupo verkocht en een E46 330i Touring gekocht. Oke, geen uber cool speeltje ernaast als een KTM, maar mijn GF vond enige vorm van duurzame kwaliteit wel belangrijk. Vermogen is OOK veiligheid. :)

SlowCo

Bericht door SlowCo » 11 nov 2015, 14:32

Held!

Kijk zo moet dat nou. Een normale, ietwat saaie, dagelijkse auto met serieus leuk speelgoed ernaast. :df:
Dan heb je gewoon een prima auto met meer dan voldoende ruimte waar je niet al te zuinig mee om hoeft te springen en blijft dat speelgoed ook echt speciaal. Alleen voor mij jammer dat ze die Dacia nog niet met automaat leveren. Of is dat inmiddels ook al te bestellen?

Edit: meteen even gekeken maar zo te zien enkel met handbak te krijgen.

JP

Bericht door JP » 11 nov 2015, 14:42

Degelijke auto dankzij de renaula-techniek. :thumbup:

Zou zelf misschien voor een jonge gebruikte Clio Estate gegaan zijn, maar nu rij je inderdaad voor hetzelfde geld nieuw.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 11 nov 2015, 14:49

@indobesar: als het goed is zie je plaatjes...ik heb er 4 instaan :D De kwaliteit moet zich uit gaan wijzen, maar ik heb eigenlijk uitsluitend positieve gebruikersreviews gelezen en hij komt steevast goed uit de test.

@Slowco: precies wat jij zegt is mijn insteek, het voelt (nu hij er nog niet is iig:D ) als een luxe dat ik dan toch nieuw kan rijden. Automaat is er helaas niet nee, de optielijst is sowieso niet zo lang :coffee: en ze doen ook niet aan korting zonder inruil, dus we waren letterlijk in 10 minuten weer weg.

Dat ging echt letterlijk zo:

Welke versie wilt u? "doe maar de 10th anniversary"
welke kleur, wit of blauw, of wilt u 500 bijbetalen voor een kleur? "neuh doe maar blauw, mée un witte bledde zitte"
navigatie? "neuh"
parkeersensoren? "ja graag,altijd handig met zo'n lang ding"
trekhaak? "neuh, dat kan altijd nog"

nou dan zijn we er wel uit, bedankt, NEXT :df:

we krijgen trouwens ook gordels in de lakkleur, is dat niks? :swinging:

@JP: die hebben we bekeken en omdat we 2 (!) apekoppen in 1 keer krijgen en dus ook echt een gigantische kinderwagen mee moeten gaan slepen met 2 wiegen erop enzo, wilde ik geen risico nemen met de laadruimte, het scheelt bijna 100 liter bagageruimte en je zit wat ruimer in de Dacia, maar vooral het nieuw kopen sprak me erg aan en maakte de andere overwegingen minder belangrijk.

Walter

Bericht door Walter » 11 nov 2015, 14:56

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Hugo Bos

Bericht door Hugo Bos » 11 nov 2015, 15:43

Great news!

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 11 nov 2015, 16:53

Twins, congrats! :D :thumbup:

Bakbeest van een auto! Een Dusty 4x4 lijkt mij wel geinig als mini SUV. In Mallorca zie je ze veel met roofracks, bouwlampen en lieren. :D

allen

Bericht door allen » 11 nov 2015, 20:03

Supernieuws! Niet van die Dacia maar de apenkoppen. :thumbup:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 11 nov 2015, 21:22

Eigenlijk supergaaf. Een Dacia naast een KTM, veel extremer kan het ook niet uit elkaar liggen. Snap het ook wel, voor een kleine 15k een spiksplinternieuwe ruime auto die prima rijdt inclusief een paar jaar garantie... dan lach je je toch eigenlijk kapot en ben je eigenlijk gek al je 10 of 15k meer neertelt voor iets wat zeker niet ruimer is en amper beter zal rijden.

Ik bedoel... die hybride V60 station van mij is misschien wat luxer, heeft een pak meer vermogen maar rijdt even saai, heeft ongetwijfeld minder binnenruimte dan die Dacia maar kostte destijds wel 74K nieuw... Daar heb je 5 nieuwe Dacia's voor!

dvh

Bericht door dvh » 11 nov 2015, 22:10

Sjezus Roy wat een verhaal.
Toen de excuusjes begonnen ben ik gelijk even naar de foto's geskipt en tot de conclusie gekomen dat je toch wel een béétje trots bent op je Dacia.
Er was alleen een behoorlijke lap tekst voor nodig om 't schoorvoetend toe te geven....

Congrats!
:popcorn:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 11 nov 2015, 22:18

Haha, trots is toch niet het woord wat ik er zelf bij bedacht had :D Ik zit nu in de fase dat ik het hardop durf te zeggen, zelfs tegen autoliefhebbers...ik heb voldoende excuusjes en redenen uitgewerkt om het te kunnen veramtwoorden én het is heerlijk om altijd nog terug te kunnen vallen op "maar ik heb ook een circuitbeest, jij?"

Wat trouwens lachen was, er stopte een paar weken geleden een Logan naast me toen ik met de Ktm was en ik zat in de fase dat mijn verstand de keuze had gemaakt maar mijn autohart nog niet...die gast draait zijn raampje open (ja echt draaien, was een instapper, over de bijrijdersstoel heen hangen net als vroeger) en roept me toe "wat een cool ding" en ik riep heel spontaan terug "ja die van jou ook, die ga ik ook 1 kopen"
De beste man dacht dat ik hem in de zeik zette, draaide zijn raam dicht zonder reactie en scheurde weg (ok, dat scheuren viel wel mee)

dvh

Bericht door dvh » 11 nov 2015, 22:40

Schitterend :)
(Ben een man van weinig woorden...)

GTRene

Bericht door GTRene » 12 nov 2015, 00:23

zo te lezen veel auto voor je geld, en voor de situatie een aardige oplossing :D

Macboy

Bericht door Macboy » 12 nov 2015, 02:12

Prima ding :thumbup:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 nov 2015, 08:23

Het is allemaal leuk en aardig en iedereen zegt cool en leuk of mooi.
Ik heb van 2007 tot 2011 een Mondeo wagon gereden van bouwjaar 2007 dus. En als ik mocht kiezen nam ik toch gewoon weer die Mondeo tov deze nieuwe Dacia. En voor 15k heb je ook gewoon een nette Mondeo en met een beetje geluk ook met 2 jaar garantie. Net zo ruim. Wel zijn de maandelijkse wat hoger.
Zo'n Logan vind ik toch eigenlijk hondslelijk, net zoals bv een Skoda Fabia. Nu is dat een kwestie van smaak natuurlijk. Maar zoals ik al zei, zolang de financiële nood er niet is zou ik dit niet kopen. Hoe goedkoop ook in de maand...
En als de financiële nood er wel is dan koop je ook niet voor 15k een nieuwe Logan :)
Dus, snap het wel maar zou hem niet willen hebben :P

ErikS

Bericht door ErikS » 12 nov 2015, 08:27

Prima toch?

Ik heb gekozen voor iets meer daily 'luxe' want die gebruik ik toch veel meer dan het speeltje.
Feit is wel gewoon: Een saaie degelijke, maar prima daily, MOET een speeltje naast. :tooth:

Ik begrijp je keuze wel, maar zou mezelf toch compleet op zitten vreten, denk ik.
Een stukje luxe zou ik missen. Een groot gedeelte van mijn DF in de golf zit in Dynaudio, massagestoelen + verwarming, open dakje, mooie afwerking etc etc. Maarja, ook daar koop je 3 kale dacia's(of twee vollere) voor.... :bag: Alles staat of valt met budget, en het maximale plezier voor dat budget! :thumbup:

ErikS

Bericht door ErikS » 12 nov 2015, 08:28

Oh, en de rede voor de Dacia is onbetaalbaar.

Geniet van de twee straks!

Roy RS

Bericht door Roy RS » 12 nov 2015, 08:43

arhtur en erik, jullie gaan wellicht voorbij aan het feit dat de Dacia met name voor mijn vrouw is, als ik er dagelijks in moest rijden zou het er wellicht iets anders uitzien, ik rijd zelf gewoon een Peugeot partner met alle opties, sterkste diesel en recaro ortopedische stoel met verwarming en airco :coffee:

Zou verder ook niet leuk zijn als iedereen het wat zou vinden, want dan verkocht alleen Dacia's nog auto's. Maar een 2007 Mondeo is voor mij absoluut geen enkele optie, zoals geschreven max 4 jaar oud en dat zou al met gezonde tegenzin zijn, liever 1 of 2 en daar zitten écht geen Mondeo's tussen!

Zoals gezegd, de Dacia is eigenlijk gewoon de vervanging voor de Ka van het vrouwtje, maar ik vond het grappig om te delen omdat ik me verbaas over de prijs én uiteindelijk verbaasde ik me ook over het comfort.

martll

Bericht door martll » 12 nov 2015, 09:17

Ik heb laatst als leenauto een Dacia Sandero gehad. Ik vond het echt een prima auto. Iets meer plastic in vergelijking met Renault, maar wel een veel betere zit. Stukje lager en het stuur wat verder naar de bestuurder toe.

MVB

Bericht door MVB » 12 nov 2015, 09:39

Held :thumbup:

Snap de keus voor zo'n auto wel.

En een Dacia Logan heeft racing pedigree niet onbelangrijk op DF :wink:

Afbeelding

Afbeelding

En laag is ook best mooi

Afbeelding

Plaats reactie